• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o krawężniki na nowo wyremontowanej ul. Elżbietańskiej

Krzysztof Koprowski
18 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przesuń aby
porównać

Wojewódzki konserwator zabytków domaga się od Gdańska wymiany krawężników na niedawno wyremontowanej ul. ElżbietańskiejMapka. Jego zdaniem współczesny kamienny budulec w zatoce postojowej nie pasuje do historycznego kształtu ulicy. Urzędnicy liczą, że uda się im przekonać konserwatora, ponieważ potencjalni wykonawcy prace budowlane wycenili na ponad 60 tys. zł.



Jakie krawężniki powinny być ułożone w zatoce postojowej?

W grudniu 2020 r. zakończono prace przy przebudowie ul. Elżbietańskiej. Na ulicy wykonano oświetlenie, ułożono chodniki ze współczesnych płytek betonowych oraz przywrócono na jezdni bruk znajdujący się pod warstwą asfaltu.

Pomiędzy przestrzenią dla pieszych a kierowców ułożono kamienne krawężniki, które stały się osią sporu między miastem a urzędem Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Na niemal całej długości ul. Elżbietańskiej przywrócono oryginalne kamienne bloki, które choć w wielu miejscach są zniszczone, spełniły oczekiwania konserwatora.

Inaczej sytuacja wygląda w zatoce postojowej na wysokości modernistycznego biurowca pod adresem Elżbietańska 2Mapka.

Pozytywna ocena nowej kostki. Będzie remont Długiego Targu



Współczesne krawężniki wzdłuż zatoki postojowej oraz w nawierzchni jezdni. Współczesne krawężniki wzdłuż zatoki postojowej oraz w nawierzchni jezdni.

Konserwator: współczesne krawężniki nie do zaakceptowania



Przed rozpoczęciem prac budowlanych zatoka była wyłożona betonową kostką otoczoną betonowymi krawężnikami (przypuszczalnie z lat 90. XX w.). Po remoncie zastosowano nawierzchnię z drobnej kostki, oddzielonej od jezdni i chodnika kamiennymi współczesnymi krawężnikami, co zdaniem konserwatora jest nie do zaakceptowania.

PWKZ nałożył na Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialną ze strony miasta za przebudowę ul. Elżbietańskiej, obowiązek wbudowania w zatokę postojową historycznych kamiennych krawężników. Dał na to czas do końca czerwca.

Zdaniem konserwatora Igora Strzoka (to cytat z jego decyzji z lutego br., pełną treść publikujemy pod artykułem) "przedmiotowy przypadek prac wobec nawierzchni, formy i kształtu dróg chronionego układu urbanistycznego, uzasadnia nałożenie określonego zobowiązania do doprowadzenia zabytku do jak najlepszego stanu we wskazany sposób i w określonym terminie".

Krawężniki zgodne z decyzją konserwatora za 60 tys. zł



DRMG zastosowało się do tej decyzji, ogłaszając w kwietniu br. postępowanie na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych. Ostatecznie wpłynęły dwie oferty:
  • Eurovia Polska z Bielan Wrocławskich na kwotę 60 526,41 zł,
  • Kamieniarstwo Kamil Ropela-Puzdrowski z Kartuz na kwotę 69 689,34 zł.

Warto odnotować, że Eurovia wcześniej odpowiadała za przebudowę ul. Elżbietańskiej, a prace te wraz z oświetleniem kosztowały blisko 807 tys. zł.

Gdańsk opracował wytyczne projektowania ulic


Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne



Betonowe krawężniki i współczesne kamienne w części wyremontowanego chodnika. Betonowe krawężniki i współczesne kamienne w części wyremontowanego chodnika.

Konserwator chciał wymiany krawężników już w trakcie budowy



Decyzja konserwatora z lutego nie była jednak pierwszą w tej sprawie. Na potrzebę wbudowania historycznych krawężników zwracał już uwagę w grudniu 2020 r., kiedy trwały końcowe prace budowlane.

Dlaczego wówczas miasto nie zastosowało się do zaleceń PWKZ, korzystając z obecności wykonawcy na placu budowy, co znacznie obniżyłoby koszt wymiany krawężników?

- W trakcie realizacji prac na składowisku materiałowym Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni nie było dostępnych wymaganych przez PWKZ krawężników. Mając na uwadze postęp prac na budowie oraz umowny termin zakończenia zadania, podjęto decyzję o wbudowaniu nowych krawężników kamiennych o formie (kształt, wymiary) i kolorystyce jak najbardziej zbliżonej do historycznych krawężników kamiennych występujących na ul. Elżbietańskiej. Historyczne kamienne krawężniki trafiły na składowisko GZDiZ jako materiał rozbiórkowy z inwestycji prowadzonej przez prywatnego inwestora dopiero pod koniec grudnia, już po zakończeniu robót prowadzonych na zlecenie DRMG - tłumaczy Agnieszka Zakrzacka, kierownik Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Czytaj też:

Władze Gdańska narzekają na współpracę z konserwatorem


Konserwator zabytków odpowiada na krytykę władz Gdańska



Miasto: zakończenie budowy było ważniejsze



Jak informują urzędnicy, "zamiana krawężników została uzasadniona i zakwalifikowana jako nieistotna" i z tego powodu podjęto decyzje o zakończeniu robót bez wstrzymania na kilka tygodni prac w oczekiwaniu na dostawę nowego-starego budulca, który w międzyczasie został zdemontowany z ul. ŁagiewnikiMapkaGazowniczejMapka.

- Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego nie wniósł sprzeciwu do zawiadomienia o zakończeniu budowy, a Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przejął wykonaną inwestycję w użytkowanie - dodaje Zakrzacka.
Historyczne krawężniki wzdłuż ul. Elżbietańskiej w pobliżu kościoła pw. św. Józefa. Historyczne krawężniki wzdłuż ul. Elżbietańskiej w pobliżu kościoła pw. św. Józefa.

Miasto: liczymy, że konserwator zgodzi się na nowe krawężniki



Konserwator zabytków odniósł się w piśmie do podjętej przez urzędników decyzji, zwracając uwagę, że "nałożenie decyzji nakazującej wobec wstrzymanych działań nie oznacza akceptacji organu ochrony zabytków i legalizacji prac już wykonanych. Ponadto orzeczenie w tym trybie nie oznacza pozostawienia sprawy bez rozpatrzenia i zaniechania dalszych wymaganych działań przy nawierzchni ulicy Elżbietańskiej w Gdańsku".

Urzędnicy liczą, że ze względu na znaczny koszt robót budowlanych uda się jednak przekonać konserwatora do pozostawienia nowych, niehistorycznych krawężników w przestrzeni postojowej aut.

- DRMG zwróciła się z wnioskiem do PWKZ o ponowną analizę zasadności wymiany krawężników. Obecnie jesteśmy na etapie rozmów z konserwatorem i istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie będzie konieczności ich wymiany - mówi przedstawicielka DRMG.
W sprawie krawężników próbowaliśmy również uzyskać komentarz ze strony PWKZ. Pytania wystosowaliśmy 6 maja, jednak do dzisiaj nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi poza potwierdzeniem ich otrzymania. Gdy tylko otrzymamy komentarz konserwatora, zaktualizujemy artykuł.

Czytaj też artykuł z 2020 r.:

Igor Strzok: Nie jestem od automatycznego zatwierdzania projektów



Decyzja PWKZ w sprawie ul. Elżbietańskiej from Trojmiasto.pl


Kościół pw. św. Józefa przy ul. Elżbietańskiej


Czytaj więcej:

Zobacz kościół ekstremalnych spowiedników przy ul. Elżbietańskiej

Opinie (324) ponad 20 zablokowanych

  • Ideał sięgnął bruku

    Skoro były uzgodnienia z konserwatorem, to trzeba ich było dotrzymywać.
    Natomiast muszę powiedzieć, że niektóre jego wymagania są po prostu bez sensu. Miałem kiedyś nadzieję, ze ograniczy działania projektantów i deweloperów, którzy w ostatnich latach wyraźnie niszczyli atmosferę starej części miasta budując zbyt duże budynki (zysk !) i stosując marne materiały wykończeniowe (oszczędność !). To co jednak robi to "przejście wahadła na druga stronę". Nie można niewolniczo kopiować wszystkich rozwiązań z przeszłości - nie te czasy !

    • 5 0

  • Dlaczego nie zrobili tak, jak mówił konserwator zabytków i nie było by problemu, tematu.

    • 2 4

  • (1)

    Zdaniem mieszkańców nowy jest lepszy!!! I podejrzewam że w historii jeszcze nie raz się zmieni. Na szczęście niedługo konserwator też się zmieni!

    • 7 2

    • oby jak najszybciej

      • 4 1

  • Niech konserwator zajmie się poważnymi problemami, a nie krawężnikami na które mało kto zwraca uwagę. Zresztą kamienne były tam pewno przed wojną więc są bardziej historyczne niż te budynki i raczej są trwalsze niż betonowe. Może konserwator skontroluje Dwór Rębowo albo Starą Zajezdnię w Oliwie!

    • 5 1

  • mianowani przez pis konserwatorzy i sanapidowcy maja sypac piach w tryby samorzadow

    zwlaszcza tych, gdzie pis ma mniejszosc

    • 7 2

  • Co to są historyczne krawężniki?

    Pamiętam, że w latach 60. XX w. krawężniki były granitowe. Jak spadł deszcz, to można się było wykopyrtnąć. Ale z pewnością nie miały wówczas 100 lat, a gdyby i miały, to nie pasowałyby do renesansowej zabudowy Głównego Miasta. Czy krawężnik i ulica powinny nawiązywać stylem do lat, kiedy powstał oryginał danej zabudowy historycznej?
    Czy też wystarczy "przedwojenne"?

    • 4 2

  • ktoś niech wytłumaczy temu czubkowi że dawniej nie znano betonu ,wszystko robiono z kamieni, nawet z procy strzelano kamieniami, a ten końserwater to czepia się jak rzep od pisiowego ogona

    • 8 1

  • Dlaczego wówczas miasto nie zastosowało się do zaleceń PWKZ,

    dlatego że to nie było zlecenie dewelopera - na jego skinienie by było jak należy.
    Tak prawdę powiedziawszy to oba te kartony powinny być rozwalone w pył i postawione na ich miejscu jakieś kamienice, do nich by pasowała ta ulica po remoncie.

    • 2 3

  • Można trochę materiałów pozyskać

    Ponieważ czytam o problemie z dostawami historycznych krawężników, sugeruję historyczne rozwiązanie. Wiele żydowskich kamiennych płyt grobowych stoi zapomnianych, niczym poprzednicy części Gdańszczan, można z nich wytworzyć nowy historyczny bruk i krawężniki. Będą może miał napisy po hebrajsku, ale przynajmniej zachowa się ten historyczny styl łącząc ze współczesnym nurtem politycznym "po trupach do celu".

    • 0 6

  • Moim zdaniem przyczyna sporu jest jedna

    PiS chce jak najbardziej niszczyć Trójmiasto

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane