- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (201 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (408 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (71 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (133 opinie)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (442 opinie)
Spór w Letnicy. "Strefa zamieszkania" czy "tempo 30"?
Nietypowa sytuacja w Letnicy: drogowcy chcą podwyższyć dopuszczalne tempo poruszania się po dzielnicy, mieszkańcy chcą zachowania obecnego, niższego limitu. Drogowcy: Dziś kierowcy nie wiedzą, jak odczytywać znaki, więc jeżdżą za szybko. Mieszkańcy: Będzie chaos z parkowaniem.
Niebieskie znaki D-40 dają pieszym większą swobodę w poruszaniu się po dzielnicy, np. umożliwiają przekraczanie jezdni w dowolnym miejscu. Ograniczają także prędkość kierowców do 20 km/h. Pozwalają również na parkowanie wyłącznie w wyznaczonych miejscach.
Wkrótce ma się to jednak zmienić, bo GZDiZ jeszcze w styczniu zamierza na terenie całej dzielnicy wprowadzić tzw. strefę tempo 30.
Od strefy zamieszkania różni się ona przede wszystkim wyższą o 10 km/h dopuszczalną maksymalną prędkością, daje też większą swobodę parkującym i ogranicza poruszanie się pieszych (mogą przekraczać jezdnię na wyznaczonych przejściach).
Mieszkańcy są przeciwni zmianom. Wyliczają powody
- O planowanych zmianach dowiedziałem się jesienią ubiegłego roku - przyznaje Adrian Kowalczyk, radny Letnicy. - Zdając sobie sprawę z problemów, z jakimi mierzy się nasza dzielnica, a więc parkowaniem gdzie popadnie, zwłaszcza w czasie meczów, a także z nadmierną prędkością, jaką kierowcy notorycznie przekraczają na ul. Starowiejskiej, nietrudno przewidzieć skutki planowanych zmian. Podniesienie maksymalnej dopuszczalnej prędkości o 10 km/h czy dopuszczenie swobody parkowania naszych problemów nie rozwiąże, a wręcz przeciwnie - nasili.
Miasto rezygnuje z budowy kompleksu boisk w Letnicy
Obawy radnego nie są odosobnione. W ramach konsultacji z projektem zmian zapoznało się ok. 200 mieszkańców Letnicy. 75 proc. z nich opowiedziało się za pozostawieniem obecnej organizacji ruchu.
Za pośrednictwem dzielnicowego z planowanymi zmianami zapoznali się także policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego. Jak mówi Kowalczyk - także policja była za tym, by w Letnicy nadal obowiązywała "strefa zamieszkania".
Mieszkańcy wskazują, że podniesienie limitu prędkości trudno pogodzić z dbałością o bezpieczeństwo - zwłaszcza w kontekście kolizji, do jakich dochodzi na wąskich i zastawionych ulicach. Do takiego zdarzenia doszło pod koniec października 2021 r., gdy na ul. Suchej w wyjeżdżający z zatoki postojowej samochód uderzyła jadąca z dużą prędkością inna osobówka.
Dopuszczenie parkowania "gdzie popadnie" może też ich zdaniem uniemożliwić w przyszłości dojazd służbom ratunkowym i antagonizować kierowców z pieszymi.
- Poza nadmierną prędkością czy kłopotem z parkowaniem borykamy się też z egzekwowaniem ruchu ciężarówek oraz jazdy "pod prąd". Czy potrzebne nam są kolejne problemy? Czy naprawdę ktoś myśli, że po wprowadzeniu tych zmian będzie bezpieczniej? - dopytuje Kowalczyk.
Jednocześnie zapowiada, że wkrótce uruchomiona zostanie również petycja ws. wstrzymania zmiany organizacji ruchu w Letnicy.
Strefa ma uporządkować zasady poruszania po dzielnicy
Ale i drogowcy mają swoje argumenty. Zdaniem Agaty Lewandowskiej, miejskiego inżyniera ruchu, zmiana ma uporządkować zasady poruszania się po wciąż rozrastającej się dzielnicy. Podkreśla, że wielu kierowców błędnie interpretuje wyjazd z ulicy objętej "strefą zamieszkania" i kontynuuje jazdę na kolejnej ulicy, zakładając, że to droga w terenie zabudowanym, gdzie można jechać 50 km/h.
- Powstająca zabudowa w Letnicy wymusiła budowę wielu dróg wewnętrznych. Zarządzający nimi właściciele lub wspólnoty wprowadzili oznakowanie w formie znaków D-40 "strefa zamieszkania" i D-41 "koniec strefy zamieszkania". One mylą kierowców, którzy myślą, że opuszczając strefę zamieszkania, wyjeżdżają na drogę publiczną, np. ul. Suchą czy Starowiejską lub Letnicką, gdzie - ich zdaniem - obowiązuje ograniczenie do 50 km/h. Takie błędne interpretowanie organizacji ruchu było wielokrotnie zgłaszane do GZDiZ oraz do Zespołu ds. Zarządzania Ruchem przez mieszkańców, szkołę podstawową przy ul. Suchej, zarządy wspólnot mieszkaniowych, straż miejską - wylicza Lewandowska.
Jak dodaje, decyzja o zmianie strefy zamieszkania na strefę "tempo 30" ma na celu głównie uporządkowanie oznakowania i umożliwienie służbom efektywniejsze podejmowanie interwencji związanych z parkowaniem w niedozwolonych miejscach.
Letnica: nowe życie starej dzielnicy. Wideo z grudnia 2018 r.
Letnica: nowe zagłębie mieszkaniowe Gdańska. Materiał ze stycznia 2021 r.
Miejsca
Opinie (222) 5 zablokowanych
-
2022-01-19 12:17
Cytuję: "Podkreśla, że wielu kierowców błędnie interpretuje wyjazd z ulicy objętej "strefą zamieszkania" i kontynuuje jazdę na kolejnej ulicy, zakładając, że to droga w terenie zabudowanym, gdzie można jechać 50 km/h." Większej bzdury nie czytałem. Wielu kierowców błędnie interpretuje znak teren zabudowany i sunie po 70-80km/h, zatem zmieńmy znaki na teren niezabudowany, w ten sposób unikniemy przykrych pomyłek. Ręce opadają
- 8 1
-
2022-01-19 12:18
Ja słyszałem że kierowcy są po kursach i egzaminach i na przepisach się znają.
Taka legenda jest
- 9 2
-
2022-01-19 12:32
Nie był winny wyjeżdżający z zatoczki? No, chyba jednak był. (1)
Nie używał migacza, co wyraźnie widać na filmie. Ot! Postanowił wyjechać i to zrobił - TYŁEM, nie mając dostatecznej widoczności i bez migacza, a oczywiście winien jest ten, kto jechał 10 km szybciej. Wyjeżdżał tyłem, widział nic, ale twardo kontynuował, bo przecież inni mają uważać na niego i go wpuszczać na zawołanie. Żart?
- 5 7
-
2022-01-19 13:41
Rozumiem, że to sarkazm
Wytaczał się z miejsca parkingowego z prędkością żółwia mniej więcej - właśnie po to aby gwałtownym ruchem nie wymusić pierwszeństwa na innym uczestniku ruchu. Brak kierunkowskazu? Nawet gdyby włączył halogeny wzięte z boiska piłkarskiego to nic by nie dało skoro drugi kierowca gapił się w telefon i pruł grubo ponad dozwoloną prędkość. Zero śladów hamowania, wyhamował dopiero po najechaniu na włączającego się do ruchu.
- 4 0
-
2022-01-19 12:35
Ok (1)
Dobra decyzja, oznakowanie danego obszaru znakami D40 i D41 musi być uzasadnione, możliwością spełnienia wszystkich warunków zawartych w definicji strefy zamieszkania, a niestety przy dużym natężeniu ruchu pojazdów w tym rejonie, raczej nikt nie pozwoliłby na zabawę dziecka do lat 7 bez nadzoru osoby dorosłej na jezdni.
- 38 12
-
2022-01-19 18:29
bez sensu
krok w tył
- 2 2
-
2022-01-19 12:40
W całym miescie powinno byc dla blachosmrodów mkasymalnie 30albo strefy bez spalin!
- 3 3
-
2022-01-19 13:59
Moje gratulacje dla zespołu BRG! Order się należy!
Za wkład w 100latplanowania, polską w gdańskim wydaniu myśl urbanistyczną. Brawa należą się przede wszystkim za: Spektakularne zaprzepaszczenie szans na stworzenie dzielnicy przyjaznej do mieszkania, za wywalanie się na tych samych błędach urbanistycznych, a mimo to z uporem godnym maniaka powtarzanie ich z nadzieją na inny efekt - determinacja godna wariata, no i last but not least: za kolejne ohydne blokowisko - jego wysublimowana i wręcz ikoniczna sylweta wraz z kolejnymi planowanymi w sąsiedztwie na pewno wzbogaci gdański pejzaż - w końcu pamiątkowe pocztówki z Gdańska zyskają kolejny atrakcyjny wariant. Chodzą plotki, że pocztówka z marszu zyska status kolekcjonerskiej.
- 6 3
-
2022-01-19 14:02
Magistrat tak nieprzyjazny jest, tylko rydwanem moze co? Nie patrzcie na chorą lewacką Unie
Naychmiast tempo 70 km
- 1 3
-
2022-01-19 14:18
...mogą przekraczać jezdnię na wyznaczonych przejściach... (2)
ciekawe, wprowadzając strefę tempo 30 w okolicach śląskiej w gdańsku (skrzyżowania równorzędne itp) polikwidowano niektóre pasy na przejściach, tłumacząc iż pieszy może przechodzić na każdym skrzyżowaniu oraz na całej szerokości jezdni zachowując ostrożność.... to qźwa można czy nie można.
- 4 1
-
2022-01-19 23:06
To samo jest na Jasieniu. Miejscami ma znaków pionowych ani oznakowania poziomego (1)
I nie jest to strefa zamieszkania. Również zdziwiło mnie to stwierdzenie
- 0 0
-
2022-01-19 23:55
Jak nie ma pasów w pobliżu to można przechodzić gdzie się chce, nie ma się jedynie pierwszeństwa przed samochami, ale jak nie jest to główny ciąg komunikacyjny, a zatem jest mały ruch to nie jest to żaden problem.
- 1 0
-
2022-01-19 14:20
Nowa Wyzwolenia
Nowa Letnica czeka wciąż na budowę ulicy Nowa Wyzwolenia.
- 3 1
-
2022-01-19 15:43
To naprawdę już naprawdę getto
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.