- 1 Biegli zbadali list Grzegorza Borysa (107 opinii)
- 2 Paragon grozy za kurs taksówką (430 opinii)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (277 opinii)
- 4 Zuchwały napad na sklep z elektroniką (144 opinie)
- 5 Port nie radzi sobie z pyłem nad Gdańskiem (286 opinii)
- 6 List gończy za byłym senatorem PiS (278 opinii)
Sprawdź, jak legalnie zaparkować wokół urzędów
Kierowcy skarżą się, że w Śródmieściu Gdańska brakuje miejsc parkingowych. Sprawdziliśmy, ile faktycznie aut mogą pomieścić rejony Urzędu Miejskiego oraz Wojewódzkiego. Okazuje się, że wcale nie jest tak źle, biorąc pod uwagę, że parkowanie jest wszędzie bezpłatne.
Przy wyliczeniach pod uwagę wzięliśmy miejsca ogólnodostępne, bezpłatne. Liczyliśmy auta oraz miejsca, gdzie potencjalnie można zaparkować. Wyniki te są jednak mocno zaniżone, bowiem nie braliśmy pod uwagę zieleńców i całej przestrzeni chodników, mimo że kierowcy wykazują się niebywałą finezją w znajdowaniu miejsc na postój auta, rozjeżdżając całą pobliską infrastrukturę. Z tego też powodu wyliczenie faktycznej liczby miejsc, która będzie znacznie wyższa od naszych szacunków, jest praktycznie niemożliwe.
Urząd Miejski w Gdańsku posiada do dyspozycji pracowników własny wewnętrzny parking
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Uprawnionymi do wjazdu i parkowania samochodów na parkingu wewnętrznym Urzędu są pracownicy korzystający z samochodów prywatnych do celów służbowych, posiadający ważne identyfikatory parkingowe Urzędu. Korzystać z niego mogą również kierowcy aut służbowych Urzędu i jednostek organizacyjnych miasta. Uprawnienie do wjazdu na teren parkingu nie jest równoznaczne z zapewnieniem miejsca parkingowego - obowiązuje zasada "w miarę wolnych miejsc" - wyjaśnia Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska
Kto jednak nie będzie jednym z 14 szczęśliwców, może bez większego problemu odszukać bezpłatne miejsce w okolicy. Tuż obok parkingu UMG znajduje się plac
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Gdy ten jest zajęty, ratunkiem może być pobliska ul. Rogaczewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Kolejne miejsca czekają przy ul. Górka
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Alternatywą dla tych miejsc jest okupowana przez auta ul. Pohulanka
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wspomniana ulica Nowe Ogrody
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Nie bez znaczenia jest także wciąż dostępny teren Targu Siennego i Rakowego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Kierowcy ustawiają się tutaj nie tylko po obu stronach dostępnej części asfaltu, ale również na chodnikach i wokół pętli autobusowej oraz na chodniku wzdłuż pasów skrętu estakady w stronę obwodnicy
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Co ciekawe, ten rejon miasta (z wyjątkiem Targu Siennego i Rakowego) jest ujęty w programie wdrożenia strefy płatnego parkowania. W tym zakresie została podjęta już stosowna uchwała (w listopadzie 2013 r.), ale do dzisiaj nie ustawiono parkometrów.
- Uchwała określa maksymalny obszar, gdzie dopuszczony zostanie pobór opłat. Nie oznacza to jednocześnie, że automatycznie zostaną ustawione tu parkometry. Na chwilę obecną nie dostaliśmy zlecenia, by je montować. Być może zostaną zainstalowane dopiero w momencie uruchomienia parkingu w ramach zabudowy Targu Siennego i Rakowego - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Przywołana zabudowa Targu Siennego i Rakowego ma jeszcze bardziej ułatwić parkowanie. W ramach nowej galerii handlowej planuje się budowę wielokondygnacyjnego parkingu, który zdominuje pierzeje ul. 3 Maja. To, czy będą tam bezpłatne miejsca, zależeć będzie w głównej mierze od inwestora - firmy Multi Development.
Obecnie kierowcy muszą się zadowolić "tylko" co najmniej ogólnodostępnymi, bezpłatnymi 439 miejscami na swoje auta, które zajmują ok. 1/3 całego terenu wyznaczonego ulicami Wały Jagiellońskie - Okopowa - al. Armii Krajowej - Pohulanka - Nowe Ogrody - Hucisko. Do tego należy doliczyć wewnętrzne parkingi dla pracowników różnych firm i instytucji w tym rejonie oraz płatne prywatne parkingi np. przy ul. Pohulanka.
Dla porównania, jeden tramwaj Pesa 120NaG jest w stanie przewieźć ok. 245 pasażerów. Sieć tramwajowa doskonale oplata obszar wokół urzędów i instytucji przy ul. Nowe Ogrody, a przystanki oddalone są maksymalnie o kilka minut pieszo spacerem.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Największym parkingiem jest ten zlokalizowany przed gmachem mieszczącym instytucje samorządu województwa
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Pracownicy Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, jak i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, korzystają również z parkingu wewnętrznego. Jest on jednak niewielki, więc liczba zezwoleń jest ograniczona - mówi Roman Nowak, rzecznik prasowy Wojewody Pomorskiego, który jednocześnie dementuje informacje, jakoby planowano budowę parkingu wielokondygnacyjnego przy ul. Okopowej (taka informacja pojawiła się w momencie sprzedaży Urzędowi Marszałkowskiemu budynku CKU).
- Pomorski Urząd Wojewódzki nie planuje budowy wielokondygnacyjnego parkingu przy ul. Okopowej, gdyż nie dysponuje środkami na tego typu inwestycje. Przebudowa istniejącego parkingu, w jakiejkolwiek formie, wymagałaby niewątpliwie współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, czy Urzędem Miasta Gdańska. Problem parkingu był co prawda poruszany, jednak nie doszło do wypracowania konkretnych propozycji, czy rozwiązań - dodaje Nowak.
Jednak wokół potężnego gmachu przy ul. Okopowej nie brakuje miejsc na sąsiednich ulicach. Tylko przy ul. Augustyńskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Kolejne miejsca do parkowania znajdziemy wzdłuż ul. Rzeźnickiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
"Uzupełnieniem" ul. Rzeźnickiej, jest parking na tyłach punktowców przy ul. Toruńskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Miejscami parkingowymi dzielą się również mieszkańcy bloków przy Żabim Kruku
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Łącznie w okolicach Urzędu Wojewódzkiego, Marszałkowskiego oraz PUP znajdzie się miejsce dla co najmniej 400 aut, nie uwzględniając przy tym parkingów wewnętrznych oraz sporej liczby miejsc na południe od ul. Augustyńskiego oraz płatnego parkingu przy ul. Toruńskiej/Żabi Kruk
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zestawiając liczbę miejsc dla aut z taborem Szybkiej Kolei Miejskiej, okazuje się, że gdyby każdy właściciel auta, dotarł tu jednym pociągiem... miejsca parkingowe byłyby zbędne. Jeden elektryczny zespół trakcyjny EN57 (w godzinach szczytu kursują często podwójne składy), jest w stanie przewieźć aż 680 pasażerów. Przywołanie w tym przypadku kolei nie jest przypadkowe, gdyż jeszcze w tym roku gotowy powinien być przystanek Gdańsk Śródmieście
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W Gdyni nie ma wydzielonych parkingów dla petentów magistratu
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Część wydziałów znajduje się m.in. w dawnym budynku Polskich Linii Oceanicznych przy ul. 10 Lutego
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przedstawiciele gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni odpierają zarzuty, podkreślając, że decyzje w tej sprawie podejmuje ustawodawca oraz lokalnie Rada Miasta.
- Wiadomo, że pojazdy uprzywilejowane, takie jak radiowozy, karetki pogotowia, samochody potrzebne do wykonywania prac związanych z infrastrukturą mogą się zatrzymywać na miejscach bez przeszkód - wyjaśnia Maciej Karmoliński z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Uchwałą radnych objęte są kolejne grupy. Razem wydanych jest blisko 200 identyfikatorów uprawniających do bezpłatnego parkowania w centrum miasta. Ryczałtowe abonamenty opłaca natomiast ok. 2 tys. osób.
Patryk Szczerba
Opinie (114) 2 zablokowane
-
2014-03-10 07:49
Chciałbym zwrócić uwagę autorowi, że obok urzędu w Gdańsku znajdują 3 szpitale
A parking ma być zastawiony jest przez urzędników i petentów?
- 22 0
-
2014-03-10 07:57
(2)
Jedynym środkiem transportu w obrębie granic miasta powinien być rower. Trzeba wprowadzić podatek zarówno od firm jak i osób prywatnych a za uzyskane pieniądze budować bezpłatne, zadaszone parkingi dla rowerów. Inaczej miasto od nadmiaru samochodów się udósi.
- 4 16
-
2014-03-10 08:20
nie kradnij nicków
człowiek korzystający z roweru zwykle jest bardziej rozsądny. Nie ma dobrego dużego miasta bez transportu publicznego. Stąd potrzeba myślenia przede wszystkim o ruchu pieszych - transport publiczny nie daje szansy na przejazd typu "drzwi-drzwi". Wystarczy kij/ ocet dla samochodów, marchewka/ miód dla niezmotoryzowanych i klientów transportu publicznego. Wtedy miasto odżyje. Ekstremistom nasze stanowcze nie. Przesuwaniu granic kompromisu: zdecydowane tak.
- 3 3
-
2014-03-10 08:23
ale mój samochód właśnie tak się nazywa: rover
- 5 0
-
2014-03-10 08:03
Artykuł jest typowym BEŁKOTEM dziennikarskim - autor chce udowodnić, że zwiększanie miejsc parkingowych jest zbędne. (3)
Oczywiście, można zakazać ludziom (będąc w trendzie mnożenia wszelakich zakazów) poruszania się samochodami. I po problemie. Można zakazać chodzenia, jedzenia i oddychania. Tyle, że nie po to ponad trzydzieści lat temu nadstawiałem karku żeby doczekać się warunków przypominających bardziej obóz koncentracyjny niż państwo obywatelskie.
- 32 3
-
2014-03-10 08:10
Spadaj na Białoruś, nie będziesz mieć takich problemów, Hrabio Ciężkopupski. (1)
We łbach się poprzewracało.
- 2 14
-
2014-03-10 11:51
Typowa odpowiedź idioty.
- 5 1
-
2014-03-10 08:20
państwo obywatelskie tak
monokultura samochodowa nie
- 2 8
-
2014-03-10 08:12
legalnie - niemożliwe
pod Urzędem Wojewódzkim/Skarbowym od 7 parkują samochody urzędników, po 15.30 zatłoczony plac przy Okopowej pustoszeje - i tak w koło MAcjeju.
- 12 1
-
2014-03-10 08:13
Polactwo jest takimi mistrzami parkowania, że na te 14 miejsc wchodzi max. 10 aut (każde należy do osoby mającej problemy z
błędnikiem oraz z wysiadaniem przez drzwi otwarte wężej,niż na oścież.
- 9 5
-
2014-03-10 08:15
wewnętrzny parking UM - uwolnić miejsca dla mieszkańców (1)
Parking UM zamykany jest po skończonej pracy w urzędzie, a gdyby tak pozostał otwarty dla mieszkańców - odwiedzających swoich bliskich w okolicznych szpitalach i nie tylko
- 15 0
-
2014-03-10 08:39
bzdura
bo po pracy UM ludzie tam wcale nie potrzebuja parkowac.
- 1 0
-
2014-03-10 08:22
czy urzędy bez wystarczających miejsc postojowych są legalne ?
- 12 2
-
2014-03-10 08:22
Proponuję przeprowadzić badania
z jakich odległości przyjeżdżają właściciele samochodów pracujących w urzędach i w szpitalu. Warto także parkującym nielegalnie lub przekraczającym limit czasu dawać propozycję nie do odrzucenia: wykupienie miesięcznego biletu sieciowego komunikacji publicznej.
- 5 5
-
2014-03-10 08:38
Czy tak naprawdę trudno uwierzyć że urzędnicy utrudniając poruszanie sie samochodami a coraz bardziej ( i słusznie) ZMUSZAJĄC ludzi do poruszania sie rowerami i transportem publicznym robią to dla DOBRA ludzi? NAPRAWDĘ!!
- 3 9
-
2014-03-10 08:39
czyli jest tłok na mieście
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.