• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdź na mapie, gdzie jest niebezpiecznie

Marzena Klimowicz
27 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Na mapie można sprawdzić, które drogi warto omijać z daleka. Wkrótce pojawi się szczegółowa mapa pomorskich dróg. Na mapie można sprawdzić, które drogi warto omijać z daleka. Wkrótce pojawi się szczegółowa mapa pomorskich dróg.

Gdańscy naukowcy opracowali mapę najbardziej niebezpiecznych miejsc na polskich drogach. Co z tego, skoro i tak nie da rady zaplanować podróży po kraju, by uniknąć zagrożeń.



Mapa ryzyka na drogach:

- Mapa powstała po to, by kierowcy mogli bezpiecznie zaplanować podróż, a także by wiedzieli, gdzie szczególnie uważać - tłumaczy dr inż. Kazimierz Jamroz, wiceprezes Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej, zarazem pracownik naukowy Politechniki Gdańskiej oraz współautor mapy.

Mapę - do obejrzenia na stronie www.eurorap.pl - stworzono w oparciu o policyjne dane, pochodzące z lat 2006-2008. W tym czasie na krajowych drogach w całej Polsce doszło do 12,5 tys. wypadków, w których zginęło blisko 6 tys. osób, a ponad 10 tys. odniosło ciężkie obrażenia. Wypadki te kosztowały w sumie blisko 11 mld zł.

Jak ją czytać? Pięcioma kolorami oznaczono stopień bezpieczeństwa dróg krajowych, począwszy od zielonego - oznaczającego małe zagrożenie, po czarny - który oznacza zagrożenie bardzo duże.

- 60 proc. długości dróg krajowych to czarne odcinki o najwyższym poziomie ryzyka, na których możemy spodziewać się ponad dwunastokrotnie większego ryzyka śmierci lub ciężkiego zranienia niż na odcinkach zielonych - wyjaśnia Kazimierz Jamroz.

Na czarnych odcinkach dochodzi do blisko 70 proc. wszystkich wypadków. Najwięcej takich odcinków występuje w województwach położonych w południowej i południowo-wschodniej Polsce.

- Tylko autostrady spełniają kryteria o najmniejszym poziomie ryzyka, przyjętym przez EuroRAP [European Road Assessment Programme - przyp. red.], ale stanowią one zaledwie 4 proc. długości sieci dróg krajowych w Polsce - dodaje Kazimierz Jamroz. - Mam nadzieję, że mapa pomoże nie tylko kierowcom, ale i instytucjom nadzorującym ruch drogowy, policji i inspekcji transportu, a politykom umożliwi wspieranie działań, zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach - dodaje.

Istniejąca mapa będzie aktualizowana raz w roku. Niebawem pojawi się też szczegółowa mapa dróg miejskich na terenie województwa pomorskiego oraz warmińsko - mazurskiego.

Miejsca

Opinie (164) 5 zablokowanych

  • mapy dla idiotów.

    • 3 0

  • to teraz co , mamy uważać tylko na te zaznaczone odcinki ?

    • 0 0

  • po co te mapy ,uważać trzeba zawsze.

    • 1 0

  • echhh

    Jak widać na załączonym obrazku tylko dwupasmówki i autostrady nie są niebezbieczne.......

    • 0 0

  • oj nalukofcy ,naukowcy...{ciekawe ile lat nad tą pracą glówkowano?} ...

    Czy jest możliwe aby jakiś docent lub doktór {chodzi o naukowca!!! } opracowal dla mnie mape {albo plan} bezpiecznych "gabinetów masażu e {gz} r otycznego" chodzi o to zeby nie zlapać jakiegś Hif-a albo innej zarazy !...

    • 0 0

  • ta mapa

    jest g warta. Już w nagłówku jest mowa o badaniach w latach 2006-2008 r. Od tego czasu stan nawierzchni dróg się zmienił. Wyjeźcie z Gdańska w jakimkolwiek kierunku. Wszędzie macie nową nawierzchnię na drogach krajowych. W tych latach nie było jeszcze A 1 i cały ruch odbywal się starą jedynką Różnica jest w rzeczywistości między stanem dróg poza Gdańskiem i w samym mieście. Faktycznie tutuaj nic się nie zmieniło. Ponadto bezpieczeństwo na drodze nie zawsze musi iść w parze ze złą nawierzchnią. Zależy oprócz oczywiście nawierzchni od natężenia ruchu, przepustowości drogi i stylu jazdy na niej. Coś teraz dla wiecznych malkontentów. Za kilka lat kierowcy odczują poprawę jakości dróg - dokończenie głównych autoistard i części dróg ekzpresowych. Taki wniosek wyciągam z tego ile jest dróg w bufowie i iel na etapie przetargów. Oczywiście takiego optymizmu nie mam w przypadku samego miasta Gdańska, bo tutuaj sam budyń i budynioiwi poplecznicy tylko obiecują i ładnie sie uśmiechają a efektów brak. Żadan inwestycja miejska istotna dla Euro 2012 nie jest chociażby na etapie przetargu.

    • 6 1

  • I kto za rto płaci?

    I kto za to płaci?Pan płaci, pani płaci, MY płacimy.Społeczenstwo.Za durne mapy, oszustwa w CBOS, cyferki które nic nie znaczą tylko sugeruja i MANIPULUJA.

    • 0 0

  • No i co w związku z tym?

    Mamy jeździć tylko tymi drogami na żółto?Nie długo naukowiec nam powie jak uniknąć kolizji z nie swojej winy??Drogi robic a nie głupotami sie zajmować!!!

    • 0 0

  • haha

    zamiast malowac mapy, lepiej zastanowić się co zrobić, żeby tych niebieskich dróg bylo więcej. po co tracić czas na bzdury.

    • 0 0

  • dziwne (1)

    dk 20 była remontowana ostatnia i jedzie sie nią bardzo dobrze a ma czarny kolor. Albo dk8 przecież tam jest co kilka metrów fotoradar skrzyżowania jakieś specjalne a jest zagrożenie śrenio duże???

    • 0 0

    • bo ta mapa ma sie nijak do rzeczywistowci

      ot taka robota na sile

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane