• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stara barka zostanie pod zbiornikiem ropy

Marek Gotard
6 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Dariusz Rebilas, kierownik budowy, prezentuje znalezisko ukryte w wykopie.
  • Fragmenty barki widoczne w wykopie budowlanym.
  • Fragment barki widoczny w wykopie budowlanym.

Ma 38 metrów długości, 9,5 metra szerokości i wysokość ok. jednego metra. Na budowie terminalu naftowego na Stogach znaleziono barkę pochodzącą prawdopodobnie z lat 40. lub 50. XX wieku. Niewykluczone, że wrak to pozostałość po budowie Portu Północnego.



Interesują cię dzieje twojego miasta w ubiegłym wieku?

Na betonowy obiekt natrafili w zeszłym tygodniu robotnicy stawiający fundamenty pod jeden z sześciu wielkich zbiorników na ropę, powstających w ramach budowy terminalu naftowego PERN "Przyjaźń". Długi betonowy obiekt leżał ok. pięciu metrów pod ziemią.

Po bliższych oględzinach dokonanych przez archeologów okazało się, że barka jest tylko częściowo zalana betonem. Gdyby okazało się, że jest w całości zrobiona z betonu, znalezisko z pewnością byłoby dużą ciekawostką. Betonowe barki budowali m.in. Niemcy w czasie II wojny światowej. Jeszcze dwadzieścia lat po wojnie kilka z nich można było oglądać w porcie w Hamburgu. Statki wykonane z betonu można oglądać też w niemieckich muzeach. W Muzeum Budowy Statków w Rostocku znajduje się jednostka o nazwie Capella, a w Muzeum Żeglugi w Bremerhaven stoi żelbetowy holownik z 1920 roku. Na terenie Polski, w woj. zachodniopomorskim, betonowy wrak statku (o długości 90 metrów) wystaje z jeziora Dąbie.

Zobacz więcej zdjęć barki

- Barka, którą znaleziono na Stogach, nie przedstawia jednak sobą takiej wartości archeologicznej, by musiała zostać wydobyta i zabezpieczona - mówi Iwona Pomian z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. - Znalezisko zostało zadokumentowane ,a inwestor może kontynuować pracę na tym terenie.

Skąd barka wzięła się w tym miejscu? Niewykluczone, że niegdyś służyła, jako część infrastruktury potrzebnej do refulacji plaży przy budowie Portu Północnego w Gdańsku. Prawdopodobnie wtedy zalano ją betonem. Teren pod budowę Portu Północnego zaczęto przygotowywać w roku 1969. Pierwsze terminale, w tym węglowy, rozpoczęły pracę w 1974 roku. Obecna inwestycja PERNu prowadzona jest w pobliżu terminalu węglowego.

Znaleziona barka już na zawsze stanie się teraz częścią fundamentu jednego ze zbiorników na ropę naftową, które w 2015 roku pojawią się na terenie nowego terminalu.

Opinie (30) 1 zablokowana

  • Jak to możliwe

    Jak to mozliwe,że dopiero teraz sie o tym dowiadujemy?No kto mi na to odpowie?

    • 2 4

  • a czy ktoś wie gdzie są jej rodzice?

    • 2 2

  • ...

    W Jastarni jest sprawny kuter rybacki z betonowym kadłubem. Łapie ryby

    • 1 0

  • Ufoludek w kasku (2)

    Niezły ten koleś w kasku :)

    • 1 1

    • hm... ten pan w kasku przypomina mi pana prezydenta z twarzy i postury a może mi się tylko wydaje? (1)

      • 0 0

      • nie to nie

        prezydent,ten pan ma dołek na brodzie jak Kirk Daglas:)

        • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane