• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska może być jak Stągiewna? Na razie kolejna debata

Patryk Szczerba
16 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Przesuń aby
porównać

Na środę zaplanowano kolejną debatę o przyszłości ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni i zakresie zmian, o których większość kupców nie chce słyszeć, choć o ich konieczności coraz częściej słychać wśród urzędników i mieszkańców wskazujących na wzorce z Gdańska.



Czy Gdynia jest przyjaznym miastem dla pieszych i rowerzystów?

Kilka dni temu informowaliśmy o zakończeniu prac na ul. Stągiewnej w Gdańsku na odcinku od Zielonego Mostu do Mostu Stągiewnego. Asfaltowa jezdnia z nierównymi chodnikami, skarpą przy istniejących budynkach, a także dziurawą jezdnią, zmieniła się w brukowany deptak. Przy budynkach natomiast ułożono płytę oraz kostkę granitową i ustawiono latarnie. Sukcesywnie powinny pojawiać się ławki, kosze na śmieci i inne elementy małej architektury. Prace pochłonęły 4 mln zł.

Efekty? Powinny przyjść

- Założenie jest takie, że nie będzie tam miejsc postojowych dla samochodów. Nie będą mogły się one tam także swobodnie poruszać - mówi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Tę sytuację natychmiast wykorzystali właściciele lokali gastronomicznych i zaczęli wystawiać na zewnątrz stoliki, krzesła, a nawet leżaki, przewidując wzrost liczby klientów. Czy słusznie? Okaże się za kilka tygodni, a może i miesięcy, ale już teraz wszystko wskazuje na to, że rewitalizacja i zamknięcie dla ruchu kołowego może przynieść więcej korzyści niż szkód. Ludzi jest tam po prostu więcej. Miejsca ustąpiły im samochody.

Czy podobnie byłoby na Starowiejskiej w Gdyni? Prawdopodobnie mieszkańcy nie przekonają się o tym szybko, a uściślając: na pewno nie do 2018 roku, kiedy odbędą się wybory samorządowe. Jak można usłyszeć z ust niektórych z urzędników, opór przed jakimikolwiek zmianami jest ogromny, więc okres przedwyborczy nie jest dobrym czasem na konfrontację z mieszkańcami.

Nie ma decyzyjności

Potwierdzają to decyzje - a właściwie ich brak - z ostatnich miesięcy, kiedy do urzędników mocniej trafiały głosy kupców i mieszkańców nie tyle przeciwko deptakowi, ile przeciw jakiejkolwiek ingerencji w ruch uliczny na najstarszej ulicy w Gdyni. Plakaty w witrynach sklepowych, pisma i listy do władz miasta, a nawet zapowiedź protestów na ulicy - okazały się wystarczającym straszakiem.

W efekcie w ramach unijnego programu Civitas Dynamo po szeregu przeprowadzonych ankiet, badań i opracowań postanowiono jedynie uspokoić ruch w ramach strefy Tempo 30, która pojawi się za kilka miesięcy. Na pocieszenie zwolenników zmian pojawiło kilka ławek na chodniku i obietnica, że niebawem zostanie wprowadzony kontraruch rowerowy. Przy okazji oznaczono miejsca parkingowe, ale wielu kierowców i tak niewiele sobie z tego robi. Zanim zajdą jakiejkolwiek zmiany, będziemy mieli kolejną debatę.

Konkretne pomysły

- Otwarte spotkanie na temat Starowiejskiej odbędzie się o godz. 16 w sali 107 budynku PLO przy ul. 10 Lutego. Podczas pierwszej debaty zarzucano, że tematyka była zbyt ogólna, więc teraz skupiamy się tylko na ul. Starowiejskiej - mówi Jakub Furkal z Zarządu Dróg i Zieleni, który nie ukrywa, że z zaciekawieniem przygląda się poczynaniom inicjatorów zmian.
Emocji w dyskusji po raz kolejny więc nie zabraknie, zwłaszcza, że optujące za przebudową ulicy Stowarzyszenie Starowiejska zamierza przedstawić propozycję pakietu zmian z częściowym zamykaniem ulicy w trakcie letnich weekendów. Inspiracją jest Warszawa i ul. Nowy Świat wolna od ruchu kołowego w każdy weekend czy Ząbkowska z programem artystycznym angażującym mieszkańców organizowanym podczas kilku letnich weekendów.

- Chodzi o okresowe wyłączanie ruchu samochodowego, z wyłączeniem mieszkańców np. w wakacyjne weekendy. Mamy na myśli środkowy odcinek ulicy - od ul. 3 Maja do ul. Władysława IV. Odbywałoby się to bez szkody dla ruchu na całym obszarze, a pozwoliłoby na częściowe spełnienie postulatów tych, którzy oczekują wyłączenia ruchu na całym obszarze ulicy - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz, prezes Stowarzyszenia Starowiejska.
Wśród innych propozycji wymienia się m.in. przygotowanie i przeprowadzenie przez miasto konkursu architektonicznego na przebudowę ulicy, ustawienie dodatkowych donic uniemożliwiających parkowanie w zakazanych miejscach i przestawienie stojaków rowerowych na jezdnię.

Za mało lokali gastronomicznych

O tym, że rozwiązań ze Stągiewnej na Starowiejską nie da się przenieść w skali 1:1 przekonują właściciele i wynajmujący lokale. Podkreślają, że restauracje i lokale gastronomiczne, które najbardziej skorzystałyby na zmianach, pojawiły się niedawno.

- Wciąż dominują tu sklepy i usługi, więc obawiamy się po prostu spadku obrotów, bo sporo klientów przyjeżdża do nas samochodami. Chcą zaparkować i jechać dalej. Nie można robić nic na siłę, choć uważam, że zmieniać trzeba. Tyle że może nie od początku aż tak radykalnie - opowiada nam anonimowo właściciel jednego ze sklepów na ulicy.
Opór przed jakimikolwiek zmianami na jezdni zapowiadają z kolei znowu przedstawiciele stowarzyszenia "Starowiejska wolna od ograniczeń".

- Nie mamy nic przeciwko zmianom, natomiast nie zgadzamy się na ingerencję w ruch na jezdni, stopniową likwidację miejsc parkingowych, przeniesienie stojaków rowerowych z chodników na jezdnię i dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego. Te propozycje stopniowo doprowadzą najpierw do ograniczenia ruchu samochodowego i możliwości parkowania a następnie do stopniowego zamknięcia całej ulicy. O naszym sprzeciwie przeciw takim zamierzeniom wiedzą już władze miasta - opowiada Beata Szyszka ze stowarzyszenia "Starowiejska wolna od ograniczeń".

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • dokladnie tak trzeba maksymalnie ograniczac dostep blachosmrodów do centrum miasta!!

    zwiększyć udział komunikacji miejskiej, rowerów i ludzi

    • 4 10

  • Skoro tzw. "kupcy" i mieszkańcy żądają zachowania status quo ulicy, (6)

    to potencjalni klienci powinni zagłosować nogami.
    Po prostu nie należy robić zakupów w okolicach o niskiej wartości estetycznej, bo to oznacza, że handlarze (wyraz "kupcy: byłby tutaj nie na miejscu) nie szanują swoich klientów.
    O ile na Starowiejskiej problem jest widoczny wszem i wobec, to np. na Działkach Leśnych, które przejęły rolę darmowego parkingu Śródmieścia, mało to kogo obchodzi. 2/3 szerokości chodnika zajęte przez parkujące non-stop samochody, a pieszy, kobiety z wózkami i rowerzyści walczą o ten pozostawiony korytarz komunikacyjny metrowej szerokości.

    • 7 7

    • I tak wszyscy robią zakupy tam gdzie mozna względnie bezproblemowo zaparkować (3)

      czyli w Rivierze.

      • 7 2

      • nie wszyscy (2)

        znam wielu korzystających ze sklepów przy Starowiejskiej i Świętojańskiej

        • 0 3

        • Jaki stanowią procent ogółu kupujących? Znikomy. (1)

          • 5 1

          • nie chodzi o procent kupujących, ale procent obrotów, które generują

            w ciągu miesiąca, a nie przy jednorazowym wejściu do sklepu/ galerii handlowej.

            Gdyby przeprowadzić badania, to by ci oko zbielało. Pieszych kupujących jest dużo więcej niż przypuszczasz.

            • 0 0

    • (1)

      kazdy niech decyduje za siebie, a ty nie bedziesz mowil nam co mamy robic.

      • 1 2

      • hola bolszewiku, a prawo? a morlaność? a dobre wychowanie i kultura?

        też nic dla ciebie nie znaczą
        aspołeczna grzybico?

        • 0 1

  • Nie idźcie tą drogą Gdyniu !!!

    jw

    • 10 2

  • (2)

    Czy ci nieszczęśnicy z Urzędu Miasta nie mają innych zmartwień. Oni są jak Unia Europejska - wymyślają nieistniejące problemy, które potem w idiotyczny sposób
    próbują rozwiązywać. Sami dla siebie wymyślają pracę, za którą my płacimy jako podatnicy. Niestety gdynia schodzi na psy (szczury).

    • 11 2

    • No ale przyznasz, że są w tym skuteczni :)

      • 2 1

    • a co konkretnie proponujesz?

      • 1 1

  • Starowiejska musi być przejezdna!!! (1)

    Powtarzamy: starowiejska musi być przejezdna!!!

    • 9 11

    • jak będzie zastawiona zaparkowanymi samochodami

      i dostawczakami wyładowującymi towar, to nie będzie przejezdna.

      Ulica powinna być przejezdna i przechodnia.

      Samochód naprawdę nie jest jedynym, a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście

      • 4 2

  • Gdansk sie rozbudowuje i zmienia a Gdynia? Stoi w miejscu od lat.

    a 94 mln z Kosakowa mozna bylo przeznaczyc na wiele remontow ulic, chodnikow czy zakup nowych elektrycznych autobusow! Ale po co?

    • 11 3

  • Kiedy będzie debata o lotnisku w Kosakowie? Chodzi o nasze 100 mln złotych! (3)

    • 7 3

    • wtedy, gdy ją zorganizujesz (2)

      Do roboty!

      • 2 0

      • Niniejszym publicznie zadaję pytanie urzędnikom rządzącym Gdynią: (1)

        Kto z odpowiedzialnych za inwestycję poniósł konsekwencje służbowe za utopienie 100 mln złotych pieniędzy gdyńskich podatników?

        • 5 2

        • i takie posty traktujesz jako formę organizowania debat?

          współczuję

          • 1 0

  • W Gdyni wladza woli nic nie robic, co trafnie zostalo zauwazone w ponizszym cytacie (1)

    "::.więc okres przedwyborczy nie jest dobrym czasem na konfrontację z mieszkańcami..." tak juz jest niestety od kilku lat w miescie Gdynia, czy to przed wyborami, czy po nich.

    • 5 3

    • na 100 postó tutaj 80 pochodzi od tego oto ruskiego trola

      • 0 2

  • niespodziewany opór na odcinku (6)

    pieniądze wzięte, koniec projektu się zbliża, jest presja, a na odcinku G1.3 niespodziewany opór..


    "CIVITAS DYN@MO (..) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS",

    "Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności",

    "Projekt realizowany jest w 4 dynamicznie rozwijających się europejskich miastach: Akwizgran (Niemcy), Gdynia, Koprivnica (Chorwacja), Palma de Mallorca (Hiszpania)",

    "W celu realizacji założonych zadań każde z miast uczestniczących w projekcie tworzy swoje lokalne konsorcjum. W skład konsorcjum Gdyni wchodzą: Gmina Gdynia (Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni), Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz PKT Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni",

    "W ramach CIVITAS DYN@MO przygotowano 6 grup zadań, zwanych WP (Work Packages):

    WP 1 Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego (SUMP)
    (..)"

    "G1.1 Rozwijanie dynamicznego SUMP
    Opracowanie i sformalizowanie Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego (SUMP) dla miasta w oparciu o badania, projekty i konsultacje."

    "G1.2 Społecznościowe projekty badawcze na rzecz SUMP
    Przygotowanie studium dla priorytetowych działań zidentyfikowanych w SUMP analizy, projekty, symulacje w zakresie PRT (Personal Rapid Transport rodzaj transportu miejskiego oparty na automatycznych, małych pojazdach dostępnych na żądanie), poprawienie warunków ruchu w sieci transportowej."

    "G1.3 Strefy piesze i zarządzanie dostępnością
    UTWORZENIE PIERWSZEJ W MIEŚCIE STREFY PIESZEJ (PROJEKT PILOTAŻOWY). PRZEPROWADZENIE KAMPANII PROMUJĄCYCH ruch rowerowy, STREFY PIESZE , miejski transport elektryczny, itp."

    "Całkowity koszt projektu wynosi 13 041 486 EUR (w tym 805 200 EUR na realizację części przez Gminę Miasta Gdyni). Projekt rozpoczął się dnia 1 grudnia 2012 roku i trwa 48 miesięcy".

    (..)

    http://www.zdiz.gdynia.pl/projekty-unijne/civitas-dynamo?06e7392270e935c30781fc986ac74569=4aac326dc58259ddb268416f27bebe5d

    • 4 3

    • (1)

      czyli co? czyli muszą przepchnąć ten deptak pomimo powszechnego oporu bo będą musieli oddać kasę? dlatego pompują artykuły w sprzyjających mediach?

      • 3 2

      • lepiej przepchnąć deptak niż przepychać się obok zaparkowanych samochodów

        to naprawdę jest tańsze i zdrowsze dla wszystkich.

        Zapraszam na Stągiewną do Gdańska.

        • 2 5

    • może zdanie refleksji by się jednak przydało?

      kopiować to każdy potrafi. Jakie wnioski?

      • 1 0

    • ten opór był spodziewany, ale odwagi nadal nie staje

      • 0 1

    • I całe szczęście (1)

      Kasa na Civitas Dymano się kończy to i psucie miasta się skończy.

      • 5 2

      • biedny, ruski trol, ostatnie starcie

        • 1 2

  • Śródmieście będzie zakorkowane !!! (1)

    Zamknięcie ulicy Starowiejskiej spowoduje zakorkowanie nie tylko śródmieścia, ale też całej Gdyni. Już teraz można zaobserwować jak jest maraton, biegi itp to ludzie nie mogą się dostać do centrum na zakupy!!! Tworzą się korki już przy wjeździe i kierowcy zawracają, bo nawet na obrzeżach nie można zaparkować - tak jest zapchane!!!
    Mieszkańcy i turyści chcą spacerować po skwerze, bulwarze, a nie w ścisłym centrum - tutaj chcą tylko zaparkować, zrobić zakupy i odjechać !!!

    • 9 6

    • Mam wrażenie, że już teraz bywa często zakorkowane

      Twoja opinia nie dodała wartości (chyba że siliłaś się na ironię?)

      Zakupy realizowane przez osoby nie poruszające się samochodami bywają jednorazowo mniejsze, ale w odcinku czasu są często większe niż zakupy realizowane przez użytkowników samochodów.

      (Osoby nie korzystające z samochodu na dojazdy do pracy mają więcej pieniędzy do wydania)

      Ograniczenie ruchu na jednej ulicy zmniejsza natężenie ruchu na ulicach dojazdowych. Sprawdzone empirycznie we wszystkich odważnych, nie uzależnionych mentalnie od samochodów miastach świata.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane