• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska: nowy chodnik, stary bruk i lepsze oświetlenie

Patryk Szczerba
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Na ul. StarowiejskiejMapka w Gdyni nadmierną prędkość kierowców mają ograniczać siedziska z zielenią i ogródki gastronomiczne. Nie będzie ingerencji w układ przebiegu jezdni i krawężników, a brukowana nawierzchnia ma być remontowana w miejscach najbardziej zniszczonych. Zupełne nowe ma być za to oświetlenie i chodnik. Szacowany koszt remontu najstarszej ulicy miasta to ok. 5 mln zł.



Jak oceniasz proponowane zmiany na ul. Starowiejskiej?

Przypomnijmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia. Kosmetyczne zmiany ograniczające w teorii prędkość zrealizowano dzięki programowi Civitas Dynamo. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy zrzeszeni obecnie w stowarzyszeniu Miasto Wspólne, ale promując radykalne zmiany w ruchu weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń.

Plany remontu ul. Starowiejskiej wróciły przed wyborami



Władze Gdyni do remontu Starowiejskiej zaczęły przymierzać się dopiero przed wyborami samorządowymi w 2018 roku. Warsztaty i ankiety dały trzy warianty przyszłości ulicy: brak zmian, współdzielenie przestrzeni z pieszymi i stworzenie deptaka. Przeznaczony do realizacji wybrał prezydent Wojciech Szczurek, czekając z decyzją na wynik wyborów samorządowych.

Rok temu ogłoszono projekt Klimatyczne Centrum, zakładający udogodnienia dla pieszych w Śródmieściu, który ma kosztować razem 18 mln zł. Jednym z jego elementów stała się przebudowa ul. Starowiejskiej. Za drugim podejściem udało się wybrać projektantów modernizacji. Architekci z Rem Projekt z partnerem Urban Media inkasują nieco ponad pół miliona złotych za przygotowanie koncepcji w dwóch wariantach, a także dokumentacji projektowo-kosztorysowej i nadzór autorski.

Całość zamówienia ma być gotowa wiosną, ale są już dostępne założenia koncepcyjne zmian na ul. Starowiejskiej, których uzupełnieniem ma być modernizacja odcinka ul. Abrahama pomiędzy Starowiejską i 10 Lutego. Szacunkowy koszt modernizacji najstarszej ulicy to nieco ponad 5 mln zł. Zmiany na Abrahama mają kosztować ok. 1,2 mln zł.

  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Rowerzyści na bruku, oddzieleni od aut słupkami



Architekci zakładają zachowanie istniejącą szerokość jezdni ulicy wraz z jej historyczną nawierzchnią z bruku kamiennego, tłumacząc ograniczeniami nałożonymi przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Zmienić się może wysokość krawężników, których brakujące elementy będą wymienione.

Najważniejsze proponowane zmiany na Starowiejskiej:

  • W koncepcji zaprezentowano dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV.
  • Ruch samochodowy do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska.
  • Ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę pasem o szerokości 4,1 metra.
  • Ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach.
  • Rowerzystów od kierowców oddzielą słupki.
  • Miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety.
  • Na chodniku pojawią się betonowe płyty 20x20 cm
  • Oprócz skrzyżowań z 10 Lutego i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
  • Nowe ma być oświetlenie, umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych




Fontanna możliwa, ale zwiększy koszty



Architekci zaproponowali też fontannę między ul. Ofiar Piaśnicy a ul. 3 Maja, zwracając jednak uwagę, że realizacja w znaczący sposób zwiększy koszty realizacji całej inwestycji. Na Abrahama zaplanowano z kolei nową nawierzchnię, remont chodnika oraz utworzenie zatok postojowych. Ruch pozostanie tam jednokierunkowy.

Ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną.

Projektanci zastrzegają, że koncepcja może jeszcze ulec zmianie na dalszym etapie prac projektowych. Liczą na to m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego, krytykując prezentowane zamierzenia.

Społecznicy: nie takie były oczekiwania



- Koncepcje zamówione przez UM przewidują minimalną ingerencję w istniejący bruk. Nie będzie remontu 100-letnich instalacji, będzie jedynie estetyzacja ulicy z przebudową chodników. Rozumiem historyczną wartość bruku dla tak młodego miasta, ale jeśli jednocześnie przewiduje się poprowadzenie po nim drogi rowerowej, to wymagałby on choćby w śladzie ścieżki innego podejścia - praktykowanego na nawierzchniach historycznych (Poznań, Wrocław) szlifowania kostki kamiennej lub wypełnienia spoin. W obecnej wersji nie przewiduje się nawet większych napraw bruku - będziemy mieli na całej długości ulicy odseparowaną drogę rowerową, po której będą jeździć nieliczni, a większość będzie irytować pieszych, wybierając równy chodnik. Podobnie będzie z wszelkimi pojazdami typu hulajnogi elektryczne. Nie rozumiem tej polityki świadomego wywoływania konfliktu między pieszymi a rowerzystami - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że na ulicy dla kierowców zmieni się niewiele, a piesi nadal nie będą mogli czuć się na Starowiejskiej swobodnie i bezpiecznie.

- W żaden sposób nie postarano się o obniżenie krawężników i stworzenie jednego poziomu powierzchni chodników i pasa jezdni - tak, jak to jest praktykowane w tego typu strefach i co też w kilku miejscach przewidywał wariant wskazany do realizacji przez prezydenta. Innymi słowy - nominalnie będziemy mieli strefę zamieszkania w wersji woonerf, a praktycznie nic się nie zmieni, bo te 4,1 metra szerokości to całkiem dobry tor do szybkiej jazdy. Jedynie wysunięte na bruk parklety i platformy ze stolikami kawiarnianymi pozwolą na pewną "ekspansję" pieszych i spowolnienie samochodów - dodaje Piesiewicz.
Proponuje dostosowanie bruku w śladzie drogi rowerowej do jazdy rowerami, zwężenie wjazdów na odcinki Starowiejskiej, której jezdnia powinna mieć szerokość 2,75 metra i zwiększoną liczbę nasadzeń.

Przetarg budowlany w III kwartale



Projekt koncepcyjny zostanie skierowany do dalszych prac projektowych.

- Zakończono etap projektu koncepcyjnego. Zgodnie z zapisami umowy projekt koncepcyjny jest opracowaniem wariantowym. Na etapie projektowania koncepcyjnego następowało wniesienie uwag do przekazanych materiałów przez m.in. Miejskiego Konserwatora Zabytków, zespół ds. komunikacji rowerowej, Biuro Plastyka Miasta, Wydział Ogrodnika Miasta, eksperta ds. dostępności miasta Gdyni. Na podstawie zebranych uwag dokonano wyboru wariantu skierowanego do dalszych prac projektowych - informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Urzędnicy zaznaczają, że rozwiązania zatwierdzone w projekcie koncepcyjnym mają podlegać uszczegółowieniu w kolejnym stadium projektowym.

- Planowane ogłoszenie przetargu na roboty budowlane to III kwartał 2021 roku - dodaje Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (450) ponad 10 zablokowanych

  • Obecnie priorytetowa inwestycja w mieście jest gdyński kubek nie jakieś remonty i przeobrażenia ul Starowiejskiej

    • 12 3

  • Tragedia (3)

    Już w Gdyni nie ma gdzie zaparkować. Na 10 lutego wszystkie zlikwidowano, bulwar likwidacja. Wczoraj jeździłem po Gdyni i szukałem miejsca żeby zaparkować, parkingi płatne brak miejsc.Niech postawią znak na wjeździe do Gdyni zakaz ruchu i po sprawie.

    • 24 3

    • (1)

      Mają budować parking ośmio piętrowy z podziemiami za Batorym .Jest juz w planach tak że nie będzie tak żle.

      • 0 0

      • brak logiki, pan mówi, że nie ma miejsca do parkowania a drugi odpowiada że wszystko zastawione

        gratami i są miejsca.

        • 1 0

    • jak nie ma gdzie

      Centrum Gdyni wygląda jak złomowisko. Wszystko pozastawiane samochodami, a ten gada że nie ma gdzie zaparkowac.

      • 0 2

  • A gdzie parkingi dla mieszkańców? (2)

    I chodniki odśnieżcie. Czas zmienić władze w Gdyni. Pan Szczurek, Łucyk, Guc już się tu zasiedzieli.

    • 19 6

    • na prywatnym terenie powinni mieć. (1)

      tereny miejskie to nie złomowiec do przetrzymywania prywatnych gratów.

      • 1 6

      • Rowerów też. Wolę ładna brykę na parkingu niż jakiegoś zloma miejskiego. Przecież to szpetne jest

        • 1 0

  • Won Szczurek i jego durna świta

    Szkoda gadać trzeba ich wyrzucić z prezydium bo pomysły maja durne a cała masa dróg do remontu , brak parkingów w centrum i po za centrum , nowe parkometry w dzielnicach. Cóż was czas minął .

    • 16 1

  • a dojazd z centrum na Oksywie coraz dłuższy, korki coraz większe. Brawo Gdynia! Miasto za marzeń szaleńca.

    • 14 1

  • Wszyscy są zadowoleni tylko nie kierofczyki (11)

    tym zawsze źle. należy się tej zarazy pozbyć. wiecznie jakieś roszczenia mają. jezdnia, chodniki, trawniki mają być tylko ich. Panisko jeden z drugim chce sobie zaparkować pod klatką i mu miasto ma to zagwarantować bo on wymaga. kupił samochód i mu się należy. Zakazać jazdy prywatnym samochodem po mieście i po problemie albo opodatkować w takiej wysokości ile te fanaberie pod kierowców rzeczywiście kosztują. Będzie spokój.

    • 4 17

    • (9)

      Najlepiej zamknąć parkingi w okolicy Urzędu Miasta i kazać wszystkim bez wyjątku śmigać na wrotkach z i do domu!

      Człowieku żadne kierofczyki czy paniska tylko mieszkańcy tacy jak Ty i ja! Każdy ma prawo wyboru, nikogo nie powinno się zmuszać z dnia na dzień do jazdy rowerem czy autobusem bo tak sobie włodarz miasta wymyślił!

      • 7 2

      • To ten chory dzban z miasta wspólnego Łukasz P.

        • 2 1

      • "Mam prawo" - wasza ulubiona piosenka... (4)

        Wasze prawa kończą się tam, gdzie naruszane są prawa innych. Kierowcy są zakałą współczesnych miast, a zwłaszcza Trójmiasta, gdzie nasycenie autami w przeliczeniu na 1000 mieszkańców jest ponad wyobraźnie i zdrowy rozsądek (Gdynia - największy współczynnik w Polsce). Niszczycie drogi, chodniki, trawniki, tworzycie horrendalne zatory drogowe, w których wszyscy tkwimy (czy mamy auto, czy nie), na ciasnych uliczkach Śródmieścia trzeba przymykać pomiędzy zaparkowanymi blaszakami slalomem. I wiecznie domagacie się nowych przestrzeni miejskich - parkingi, trzeci, czwarty piąty pas ruchu...
        Codzienne życie w mieście staje się przez was udręką i dlatego trzeba odbierać wam wszystkie możliwe przywileje - wyganiać z miasta na wszystkie możliwe sposoby.

        • 2 6

        • (3)

          Prawo wyboru - rozumiesz co to znaczy?

          • 3 1

          • Proszę więc ponosić konsekwencje swoich wyborów... (2)

            ...a nie lamentować, że kierowcom jest źle...

            • 1 3

            • Liczy się gospodarka, głupcze! (1)

              Pytanie jaki nas rozwój czeka jak wszyscy przesiąść się mamy z aut na wrotki, rowerki czy hulajnogi!

              • 4 2

              • Ciągle ta sama zgrywa...

                Dostawy, karetki, straż pożarna, pogotowie gazowe, wodociągowe... Po co te wygłupy? Obrońcy aut dobrze wiedzą, że nie chodzi o pojazdy uprzywilejowane, tylko o to, żeby wyeliminować prywatne samochody z przestrzeni miejskiej, bo one są po prostu zmorą Gdyni. I proszę się nie zgrywać na Clintona. Gospodarka, "głupcze", poradzi sobie świetnie bez tych waszych audi rocznik 2000, "w dizlu", w spadku po niemieckich emerytach.

                • 0 2

      • Ja chcąc zaparkowac pod domem musiałem wyłożyć 40tys (2)

        a wy chcecie to za darmo od miasta. parkuje sie na swoim prywatnym terenie. nie masz to twoj problem.

        • 0 2

        • Kto mówi o parkowaniu za darmo? Przecież są parkometry i płacimy za godzinę postoju, czy czegoś nie zauważyłem?

          • 1 0

        • Parkowanie i toalety niepotrzene. Tylko w domu lub przy domu.

          • 0 0

    • ....napisał rowerzysta, któremu przeszkadza jazda po bruku i jeździ po chodniku między pieszymi.

      • 5 1

  • Mówiłem żeby głosować na Horałę. Nie było by takich głupot w mieście. (2)

    Jestem przeciwnikiem PIS-u, ale lepszy Horała lub ktokolwiek inny byle nie Szczurek.

    • 13 7

    • byłby port lotniczy zapewne - taki centralny, baranów PISowskich

      • 0 0

    • Popieram, nie lubie Horały ale to nie i**ota

      I nie ekooszołom.

      • 4 0

  • Zróbcie cokolwiek, i tak będzie lepiej niż jest (2)

    • 4 6

    • dokładnie - jak można tak długo zwlekac z remontem jednej z głównych ulic miasta (1)

      nie komunikacyjnych, ale handlowych

      • 0 1

      • 10 lat się wstrzymują!

        Ta ulica to skansen, w złym znaczeniu tego słowa. No chyba, że o to chodzi

        • 0 0

  • Strajk mieszkańców (3)

    Proponuje w ramach strajku zakupić kilka mega donic i postawić je przy Urzędzie Miejskim i zrzuta na farbę co by gdzieniegdzie gustowne pełne artyzmu koła pomalować przy okazji... A kto ma wtyki w imporcie z Chin to plastikowe duże delfiny niczym te tworzące park na parkingu też nadałaby uroku okolicy...

    Może ktoś da sobie chwile na refleksje jaka będzie przyszłość małego biznesu ulokowanego na parterach kamienic w centrum Gdyni... Wystarczy ruszyć głowa i rozejrzeć się ile firm korzysta z tego, że klienci mają komfort i łatwość przemieszczania się... Jak tak dalej pójdzie jedyny parking w okolicy znajdować się będzie w CH Riviera... I sklepy tam mają... I usługi... I nawet gastro czy kino nawet...

    Także wiadomo jaka przyszłość czeka biznes w centrum Gdyni...

    • 16 2

    • owy parking ma już deweloperskie przeznaczenie

      • 0 0

    • Więc weźmy się i zróbcie.

      • 0 0

    • Proponuję w ramach BO zrobić pomnik białej farby. Co wy na to ?

      • 1 0

  • Starowiejska

    Panie Wojtuśiu co Wy w Ratuszu wyrabiacie czy rozum Wam odebrało.

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane