• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Startują inwestycje na lotnisku

Michał Stąporek
3 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Trójmiejski port lotniczy potrzebuje pieniędzy na inwestycje. Niewykluczone, że w ich poszukiwaniu trafi na giełdę.

W kwietniu zakończy się prowizoryczna rozbudowa terminalu pasażerskiego lotniska w Rębiechowie. Po jej zakończeniu powiększą się sale przylotów i odlotów, dzięki czemu przez port lotniczy będzie mogło przewijać się więcej samolotów. - Będziemy mogli przyjąć i odprawić do ośmiu samolotów na godzinę - tłumaczy Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.

Modernizacja istniejącego terminalu to dopiero wstęp do poważniejszych inwestycji. Zarząd portu oszacował je na ok. 100 mln euro w latach 2007-2013. Część ma pochodzić z funduszy unijnych, reszta ze środków własnych. Przygotowano już projekty, które miałyby być realizowane w ramach unijnego programu SPO Transport, Infrastruktura i Ochrona Środowiska. Jak zdobyć pozostałe środki?

- W lutym przedstawimy udziałowcom portu lotniczego różne warianty zdobycia tych pieniędzy. Najprostsze byłoby podniesienie kapitału spółki, ale zaproponujemy także pozyskanie inwestora strategicznego, partnerstwo publiczno-prywatne, kredyt oraz wprowadzeni spółki na giełdę - wylicza Włodzimierz Machczyński.

Na co miałyby pójść te pieniądze? Ponieważ już dziś lotnisko obsługuje więcej pasażerów niż powinno (zaprojektowano je dla 1 mln pasażerów rocznie, a w 2006 r. ten poziom osiągnęło już jesienią), priorytetem jest nowy terminal. W lutym zostanie ogłoszony konkurs na jego projekt architektoniczny. Ma obsłużyć do 3 mln pasażerów rocznie.

Niebawem powstanie projekt przebudowy odcinka ulicy Słowackiego, na odcinku od ul. Spadochroniarzy do lotniska. Prace budowlane miałyby ruszyć jeszcze w tym roku, a warta ok. 3 mln zł inwestycja powinna być gotowa za rok. Czemu ma służyć? - Dziś ten odcinek koliduje z drogą kołowania samolotów, którą musimy zbudować - wyjaśnia prezes Machczyński.

Żeby nowy terminal nie świecił pustkami trzeba będzie zbudować nową drogę kołowania, która odciąży płytę startową i sprawi, że port będzie mógł przyjąć więcej samolotów. Dopiero gdy port zyska nową drogę kołowania, oba terminale - nowy i istniejący - zostaną połączone, dzięki czemu przepustowość całego portu wzrośnie do 4 mln pasażerów rocznie.

W pakiecie najbliższych inwestycji znajdują się także m.in. stanowisko do odladzania samolotów, nowe płyty postojowe i oraz kolejne drogi kołowania.

Opinie (202) ponad 10 zablokowanych

  • hmm

    no zobaczymy co sie w tym gdansku dzieje - pol roku tam nie bylem, ale juz jutro o 17 sie pojawie - lot z Liverpoolu...

    • 0 0

  • A g*wno prawda, dziadku.

    Silnik turboodrzutowy, podobnie jak rakietowy, jest po prostu jednym z RODZAJÓW silnika odrzutowego. To raz.
    Dwa: to że ty, nie mający o sprawie większego pojęcia, mylisz doładowanie z dopalaniem, to już twój problem, ale nie KAŻDY rozumie przez dopalanie każde zwiększenie mocy silnika.
    Dopalanie, z założenia, odbywa się ZA komorą silnika. Doładowanie - W komorze. I każdy z grubsza zorientowany to doskonale rozumie, to tobie, dziadu, p*przy się silnik w thunderbolcie z silnikiem odrzutowym.

    • 0 0

  • PS. Różnica jest taka,

    że mnie się mylą nazwy, natomiast zasadę działania rozumiem. Ty natomiast nie pojmujesz nic, tylko bredzisz od czapy. Gdzie odrzutowce, a gdzie thunderbolt... To tak jak apartamenty po 25 tys za metr a spleśniały stryszek ogacony mchem.
    BTW: Ogaciłbyś, ponoć znów wichury idą...

    • 0 0

  • "Silnik turboodrzutowy, podobnie jak rakietowy, jest po prostu jednym z RODZAJÓW silnika odrzutowego. To raz."

    jasne:-)
    postudiuj sobie budowe silnika rakietowego i turboodrzutowego to moze pojmiesz:-)
    odrzut w nazwie to nie wszystko
    silnik rakietowy to silnik rakietowy i nie stosuje sie go w napedzaniu samolotów, równiez rakiety nie latają na silniki turboodrzutowe:-)
    jeszcze raz powtarzam
    dopalanie rozumiem jako krótkotrwałe dodanie mocy silnkowi obojetne jakiemu....

    • 0 0

  • sam budowałem silniki rakietowe:-)
    na paliwo stałe
    tu ci podam z wikipedii czym jest jedno i drugie
    konstrukcja obu silników odbiega od siebie tak diametrialnie że tylko anglistka uwiedziona słowem ODRZUT widzi w nich podobieństwo
    "silnik turboodrzutowy
    Części zasadnicze: wlot powietrza, sprężarka, komora spalania (z wtryskiwaczami paliwa), turbina, dysza wylotowa, wał. Części pomocnicze, współpracujące: układ paliwowy (z pompami), układ olejowy (z pompami i czasem chłodnicą oleju), czujniki, układy sterujące i monitorujące.

    Silnik rakietowy – silnik wykorzystujący energię odrzutu spalanych gazów lub uporządkowanej energii (rodzaj silnika odrzutowego), przy czym zarówno paliwo rakietowe jak i utleniacz znajdują się w zbiornikach napędzanego urządzenia (tlen nie jest pobierany z atmosfery). Dzięki temu może pracować w dowolnych warunkach, np. w próżni kosmicznej i pod wodą. Stosowany najczęściej w rakietach i promach kosmicznych oraz pociskach rakietowych."

    dostrzegasz te niuanse czy dalej chcesz latac na rakietowej mietle??

    • 0 0

  • @ woj mat

    Na skutek zadymiarzy forumiastych i ryku silników zniknął zupełnie wątek komentowanego artykułu czyli inwestycje z lotniskiem związane. Powtórzę zatem co już poszło na stronie 8:
    brawo, można rzec : lepiej późno niż wcale
    do dyrektorów lotniska wreszcie dotarło
    nie raz o tym pisałem, już 2-3 lata temu, patrz archiwa, nawet na sam adres airportgdansk
    Ło Jezusku jak to ciężko mają dyrektory z tym myśleniem ale
    1. w końcu jak klikamy na link airportgdansk to - po nieco przydługiej animce - mamy rozkład jazdy wow!!! 3 lata na to czekałem i chyba nie ja jeden
    2. teraz gromko mówią o koniecznej rozbudowie lotniska - wow!!! - a można już było z tym wystartować w 2004 lub 2005, kiedy to widać było jak na dłoni ekspansję tanich linii lotniczych, że o znanej już od dawna dacie przystąpienia do EU nie wspomnę
    3. mam nadzieję, że pomyśleli - ale na wszelki wypadek przypomnę - że niezbędny jest rękaw a może i dwa rękawy aby ludziska po płycie nie musieli biegać, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym
    4. poza tym parkingi !!! obecny stan to jeden wielki skandal, małe i drogie, droższe niż kryte parkingi na Roissy pod Paryżem
    5. no i dojazdy czyli Słowackiego, górny odcinek łatwiej zrobić bo las i nieużytki ale sprawa się zatyka na odcinku dolnym i nie widać szans na odblokowanie
    6. konieczny dojazd alternatywny czyli reaktywacja trasy SKM po starym nasypie z Wrzeszcza, była już na ten temat jakaś jaskółka a wielokrotnie przy różnych okazjach pisali forumowicze
    7. i jeszcze kilka tematów, które z pewnością wrzucą bywalcy forum, no bo nie włodarze i dyrektory, im wyobraźni brak.

    Będą natomiast szukali strategicznego partnera i tu widzę problem, bo część potencjalnych partnerów już się wzajemnie wystrzelała, inni siedzą albo mogą siedzieć niebawem (ach ten Ziobro, hamuje nam rozwój 3miasta!!!) i teraz cała nadzieja w mafii rosyjskiej albo jakimś milionerze z Rumunii czy Turkmenii.

    • 0 0

  • ja dorzuce obiecywany od paru lat tzw "tramwaj wodny"
    sam nie wiem czemu tramwaj:-)

    • 0 0

  • a co z drogami dojazdowymi????

    a co z dolnym odcinkiem Słowackiego????? Przecież przejazd tą ulicą w godzinach szczytu trwa tyle samo ile lot z Gdańska do Warszawy.
    Zapraszam pana Szczyta i Pawlowicza na przejażdzke autobusem o godzinie 7 rano lub po 16. Moze zrozumieją o co chodzi... chodź w bajki już nie wierze.

    • 0 0

  • Silnik rakietowy jest RODZAJEM silnika odrzutowego.

    Silnik turboodrzutowy także jest rodzajem silnika odrzutowego.
    http://www.polatca.pata.pl/papierki/hist_lotn/h_jet.htm
    Mądremu dość dwie słowie i odpowiedni link.
    Całą resztę twojej paplaniny możesz sobie w suchą d*pę wcisnąć.

    • 0 0

  • PS. Jak będziesz grzeczny

    to ci podpowiem odpowiednią literaturę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane