• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

29 maja - rocznica rozpoczęcia budowy portu w Gdyni

as
29 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Widok z góry na budowę portu. Widok z góry na budowę portu.

Dokładnie 29 maja 1921 r. rozpoczęły się pierwsze prace budowlane w Porcie Gdynia. W związku z tym w sobotę obchodzone będą uroczystości związane z okrągłą rocznicą. W południe zaplanowano odsłonięcie pomnika Tadeusza Wendy, jednej z najważniejszych osób, które przyczyniły się do powstania portu.



Znasz historię powstania portu w Gdyni?

- Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą, położoną w odległości 16 km od Nowego Portu w Gdańsku - pisał pod koniec wiosny 1920 roku inż. Tadeusz Wenda.

Przyszły projektant i budowniczy portu, pełniący tę funkcję do 1932 r., przekonywał, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, nie ma tam dużych wiatrów, a do tego w pobliżu jest kolej.

Koszt budowy nie przekroczył 300 mln zł



Te argumenty trafiły do decydentów i pierwsze prace budowlane rozpoczęły się na początku lat 20. XX wieku. Początkowo planowano tylko przestrzeń dla małych okrętów wojennych oraz port schronienia dla rybaków. Jednak pod wpływem opinii publicznej 23 września 1922 r. Sejm przyjął ustawę upoważniającą rząd do budowy w Gdyni portu, który realnie liczyłby się na Bałtyku.

Tadeusz Wenda podawał, że koszt budowy portu nie przekroczył 300 mln zł. Na budowle portowe wydano ok. 165 mln zł. Urządzenia portowe kosztowały ok. 135 mln zł. Udział kapitału prywatnego szacował na 45 mln zł. Budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie środki centralne i decyzje Eugeniusza Kwiatkowskiego, który w latach 1926-1930 sprawował stanowisko ministra przemysłu i handlu. Wierzył w powodzenie projektu, przeznaczając środki na nowy port w Gdyni.

13 sierpnia 1923 r. zacumował w Gdyni pierwszy statek - s/s Kentucky.

Nowoczesny port



Dziś Port Gdynia jest nowoczesnym portem uniwersalnym, specjalizującym się w obsłudze ładunków drobnicowych, głównie przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro, w oparciu o sieć połączeń multimodalnych oraz regularne linie żeglugowe bliskiego zasięgu i połączenia promowe.

Nowe wyzwania technologiczne, ekologiczne i gospodarcze determinują potrzebę dalszych zmian w funkcjonowaniu portu gdyńskiego. Realizacja sformułowanych w Strategii kierunków rozwoju ma umożliwić Gdyni utrzymanie charakteru portu uniwersalnego, zdolnego do obsługi największych statków zawijających na Bałtyk i kluczowego węzła transportowego w europejskim korytarzu transportowym Bałtyk - Adriatyk.

Budowa nowego terminalu promowego na ukończeniu



Publiczny Terminal Promowy to obecnie jedna z największych inwestycji Portu Gdynia, zostanie oddany do użytku we wrześniu 2021 r.

- Nowy obiekt będzie mógł przyjmować promy o długości 240 m i zapewni krótszy czas obsługi, dzięki czemu port zyska nowych armatorów na rozwijającym się segmencie ro-ro. Budynek terminalu, magazyn oraz galeria pasażerska są już na ukończeniu, obecnie prowadzone są roboty wykończeniowe i instalacyjne wewnątrz - informują przedstawiciele władz portu w Gdyni. - Zakończono roboty konstrukcyjne związane z przebudową Nabrzeża Polskiego oraz rampy ro-ro, do wykonania pozostał montaż wyposażenia - urządzenia odbojowe, cumownicze itp. Konstrukcja estakady najazdowej wraz z nawierzchniami bitumicznymi jest ukończona, prowadzony jest obecnie montaż wyposażenia, wykonywane są nawierzchnie betonowe.

Sobotnie odsłonięcie pomnika Tadeusza Wendy

W najbliższą sobotę o godz. 12 odbędzie się uroczyste odsłonięcie pomnika Tadeusza Wendy na ostrodze mola Rybackiego, przy ul. Arkadiusza RybickiegoMapka. Wydarzeniu towarzyszyć będzie inscenizacja historyczna "Życie portu", a udział w uroczystości wezmą m.in. wnuczki i prawnuczka jednej z najważniejszych postaci, dzięki którym powstał gdyński port.

Budowa pomnika Tadeusza Wendy rozpoczęła się w grudniu zeszłego roku i kosztowała ok. 630 tys. zł.

Projektantem posągu jest Maciej Jagodziński-Jagenmeer, a za projekt pozostałych elementów pomnika odpowiada biuro Arch-Deco z Gdyni. Wykonawcą jest firma Hydro-Mag z Garcza.

Pomnik będzie dobrze widoczny ze skweru Kościuszki, dzięki czemu przykuwał będzie wzrok spacerujących w tej okolicy mieszkańców i turystów.

Pomnik ma 3 metry wysokości i jest wykonany z brązu. Pomnik ma 3 metry wysokości i jest wykonany z brązu.

Tadeusz Wenda

Tadeusz Wenda. Tadeusz Wenda.
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 r. w Warszawie. W 1890 r. ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego.

Następne 15 lat spędził, kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 r. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych jako kierownik Wydziału Budowy Portów.

Od 1920 r. pracował nad projektem budowy polskiego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni - były dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również jako zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 r., pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.
as

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

  • Co po sobie zostawili budowniczowie Gdyni a co po sobie zostawia obecna władza miasta? (4)

    Rządzi Gdynią 25 lat i wyczynem jest remont kawałka chodnika. Jest rekordowe zadłużenie ponad miliard złotych, największy pracodawca w Gdyni to urząd miasta, Gdynia wciąż traci mieszkańców.

    • 61 8

    • Bo to jest jak w klasycznym westernie. (1)

      Skoro był biały charakter to musi być i czarny.

      • 12 2

      • moze nie jak w westernie

        Ale jak w miasteczku z Dzikiego Zachodu na pewno. Gdzie zyl sobie jeden prawnik... Leswie zyl, raczej wegetowal.
        Pewnego dnia pojawil sie w miasteczku drugi prawnik. I od tego czasu zyli dlugo i szczesliwie...

        • 3 1

    • delfinki

      Bo z trwalego plastiku...

      • 2 1

    • Zostawi 100 000 słupków na chodnikach.

      Obsesja antysamochodwa

      • 2 2

  • A co się dzieje dzisiaj?!

    Gryzoń i kucyk robią wszystko aby nie doszło do rozbudowy jak ważnego dla miasta, regionu a nawet całej Polski Portu... Mało tego chcieli by widzieć zamiast statków patodeweloperskie wieżowce świecące pustkami gdzie zamieszkanie dla zwykłego zjadacza chleba pozostanie tylko w sferze marzeń.

    • 51 6

  • (1)

    I pomyśleć, że to Warszawiak i przyjezdni byli budowniczymi Portu i miasta!!!

    • 29 2

    • Tak

      Już wtedy we wsi/mieście Gdynia była korupcja.
      Musieli dać komisarza...

      • 6 1

  • Moja babcia tam na grzyby chodziła a to juz 100 lat

    • 10 4

  • Dzisiaj duża aktywność trolli "pisowskich" . Które ministerstwo płaci za kłamliwe wpisy?

    • 22 16

  • a potem wpadł kucyk i kanalarz i wszystko rozwalili

    • 36 6

  • Architekci Gdyni znali jego funkcje. Teraz latami zaniedbuje sie wylotowe tranzytowe drogi. (4)

    A te zamiedbania omija sie nazwą klimatyczne centrum, delfinkami i paletami na parkingach. A do tego opisuje sie w mediach jak to powstaja nowe (sic) platne parkingi. Tak to do Pana Panie sielski.

    • 79 10

    • Szczurek stwierdził, że droga czerwona nie jest potrzebna Gdyni (1)

      Utrudnia też rozbudowę kolei . Ten człowiek to dramat.

      • 19 6

      • powiedział to Stępa

        Emeryt od "strefy muzealnej"...
        ale oni po "jednych pieniądzach..."

        • 12 2

    • Szczurek zostawia po sobie spaloną ziemię

      • 14 1

    • Zapomnialeś dodać o krzewach w donicach dumnie nazywanych nowymi drzewami i o malowanych kółkach i liń białą farbą.

      • 7 0

  • Ciekawe czy w tamtych czasach daliby rade naprawic zarwana wisniewskiego (1)

    W ciagu uwaga dwoch lat

    • 44 3

    • Albo nalkowskiej w 5...

      • 5 1

  • Tempor (10)

    W 10 lat port i miasto od podstaw zbudowano. Dziś tyle czasu trwa procedura i przetarg na pomalowanie ławki w parku. Wiwat styropianowe dziadki.

    • 119 6

    • (1)

      Dziś owszem precedura przetargowo-planistyczna trwa 10 lat , ae sama budowa to już 2 lub 3 lata

      • 4 15

      • Zalezy jak liczyc budowe, bo wg mnie remont po kilku latach to nadal budowa. Nastaly czasy takiej bylejakości, że najgorsze buble z czasów PRL-U mogły teraz uchodzić za trwale i dobre produkty.

        • 7 1

    • (1)

      To nawet nie są styropianowe dziadki. Ci rzadzacy ukladowcy nie maja nic wspólnego ze styropianem 1980 roku. To sa najzwyklejsi kombinatorzy i przekrętasy, dbający tylko o własną kasę

      • 21 4

      • "najzwyklejsi kombinatorzy i przekrętasy"

        ze spółdzielni mieszkaniowych...

        Wylęgarni wszelkiej patologii przedstawicielskiej.

        • 8 1

    • Szczurek prowadzi miasto na dno

      • 14 3

    • jak dlugo jeszcze mieszkańcy będą głosować na szczurka?

      jest prezydentem 24 lata. co on zrobił dla miasta???

      • 11 1

    • Prawda

      Dziadzio już taki ten nasz wódz. Pięknie czas leci. Jedyna dziejowa sprawiedliwość

      • 1 4

    • Gdybyś miał budować w takich w warunkach socjalnych i finansowych jak robotnicy 100 lat temu, (2)

      pierwszy biegałbyś do związków zawodowych wypłakiwać się w rękaw. Dziś nikt nie chce pracować jak wyrobnik w latach 20. ubiegłego wieku, więc musi być drożej i musi trwać dłużej.

      • 4 8

      • więc czym jest

        postęp?

        Czy obecnie wyrobnicy kopią tunele pod morskim dnem?
        I nie wyrobnicy byli głównym kosztem.

        • 2 2

      • Oczywiscie! Nie da sie, nie ma pieniedzy, bo infobox, lotnisko, etc.

        NIe klam. Ludzie pracuja ciezko. I czesto na czarno. Bez umowy, ubezpieczenia. Jak spadna z budowy, to nawet ich nie wpuszcza do szpitala miejskiego. Ludzie pracuja bardzo ciezko. Kobiety w marketach pchaja ciezkie towary. I stoja na nogach piatek swiatek od switu do poznego wieczora.

        • 5 0

  • W przeszłości władze Gdyni znały funkcje miasta. (5)

    A teraz liczne zaniedbania dróg tranzytowych tłumaczy się jakimś klimatycznym centrum stawianiem Delfinków i Palet na parkingach. Najlepsze w tym wszystkim jest to że regionalne media przyklaskują tym pomysłom i opowiadają jak to Gdynia buduje nowe (sic) platne parkingi. Pan Sielski sam to ostatnio napisał.

    • 87 14

    • Kiedyś Wenda i Kwiatkowski a dzisiaj największy dramat Szczurek, Łucyk i Gruszecka (3)

      • 31 4

      • Zapomniales o wybitnym reformatorze

        Edukacji, Bartoszewicz sie nazywa

        • 21 3

      • a teoretyk

        od czystości dzieci afrykański co się Guć nazywa

        • 19 2

      • Ani basenu,boisk,oceanarium ,lodowiska,parkingow wielopoziomowych .......nic dla mieszkańców

        Gorszej trójcy nie było w całej historii tego pieknego kiedyś miasta.Powiedzcie kochani co oni zrobili w Gdyni dla mieszkańcow przez ponad 20 lat ,praktycznie udala się im jedynie kolejka na K.górę .reszta to tylko deweloperka dla warszvki,wiadomo kasa sie zgadza.

        • 9 0

    • szczurek jest wrogiem portowej Gdyni

      on port najchętniej oddałby deweloperom

      • 18 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane