• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa 30 km/h do końca roku obejmie połowę gdańskich ulic

Maciej Naskręt
10 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejne strefy, w których obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 30 km/h powstaną w Gdańsku. Kolejne strefy, w których obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 30 km/h powstaną w Gdańsku.

W 2013 r., jak w poprzednich latach, kolejne gdańskie ulice zostaną objęte strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h - nazywaną też "tempo 30". Ponadto, w nowych strefach zostaną wyznaczone również skrzyżowania równorzędne.



Czy wprowadzenie stref "tempo 30" na drogach to trafiony pomysł?

Miejscy inżynierowie ruchu nie odpuszczają kierowcom dociskającym nieco mocniej pedał gazu w samochodzie. Będą oni musieli zwolnić na kolejnych osiedlach w Gdańsku. ZDiZ wyznaczył ulice, które zostaną objęte strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h.

- Na chwilę obecną mamy już ok. 26 proc. ulic objętych strefą i będących pod nadzorem Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Natomiast do końca tego roku do stref uspokojenia ruchu zostanie włączona ok. połowa wszystkich gdańskich ulic - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Według inżynierów ruchu z ZDiZ docelowo sieć stref "tempo 30" i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście.

Wraz z nowymi strefami mają być wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

Zarząd Dróg i Zieleni utrzymuje, że ze statystyk policyjnych jasno wynika, iż wprowadzenie wspomnianych rozwiązań jest dużo lepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

- Bardzo często zdarza się bowiem, że pieszy, nie chcąc czekać na zielone światło, wbiega na jezdnię tuż pod nadjeżdżający z dużą prędkością pojazd. Elementy uspokojenia ruchu powodują natomiast, że pojazdy zwalniają do minimalnej prędkości, a pieszy nie musi czekać, żeby przejść przez jezdnię - mówi Kaczmarek.

Gdzie teraz w Trójmieście możemy napotkać strefy "tempo 30"? Od kilku lat funkcjonuje ona w Śródmieściu Gdańska. Nieco młodsza jest ta na Dolnym Mieście. Pojawiły się one także na wielu gdańskich osiedlach.

Strefa "tempo 30" od 10 października 2012 r. obowiązuje też w centrum Sopotu. Szczegółowy jej zakres możesz sprawdzić tutaj. Dodatkowo dwie strefy powstaną przy szkole i przedszkolu na ul. Kolberga, od Cieszyńskiego do ŚLO oraz na ul. 23 Marca, na odcinku przy przedszkolu.

W Gdyni natomiast nie ma ulic objętych strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h. Jednak o ich wprowadzenie domaga się część rowerzystów.

Do końca tego roku strefy "tempo 30" wprowadzone mają zostać w następujących dzielnicach:

- Oliwa - rejon ul. Grottgera zobacz na mapie Gdańska,
- Żabianka - rejon ulic: Wejhera zobacz na mapie Gdańska, Orłowskiej zobacz na mapie Gdańska, Subisława zobacz na mapie Gdańska, Rybackiej zobacz na mapie Gdańska,
- Chełm - ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska,
- Strzyża,
- Osowa - cała dzielnica, z wyłączeniem ulic: Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska i częściowo Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska,
- Wrzeszcz Dolny - rejon ulic: Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska, Wybickiego zobacz na mapie Gdańska, Kilińskiego zobacz na mapie Gdańska,
- Brzeźno - rejon ulic: Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska, Łozy zobacz na mapie Gdańska, Portowców zobacz na mapie Gdańska, Gałczyńskiego zobacz na mapie Gdańska,
- Siedlce - rejon ulic: Zakopiańskiej zobacz na mapie Gdańska, Bema zobacz na mapie Gdańska, Wyczółkowskiego zobacz na mapie Gdańska, Ojcowskiej zobacz na mapie Gdańska, Malczewskiego zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (518) 10 zablokowanych

  • kupa... śmiechu

    co z tego że jest ograniczenie... jak i tak wszyscy jadą jak im się podoba, np. ulice osiedla Zaspa, policja również ma to gdzieś bo pomimo zgłoszenia tego faktu, reakcji brak...!!!

    • 4 3

  • Dla mądrego człowieka niepotrzebne są żadne zakazy i ograniczenia (4)

    Będzie starał się tak żyć aby nikomu nie zrobić krzywdy

    • 22 2

    • Prawda

      Jednak jak się popatrzy na to jak ludzie korzystają z samochodów czy chociażby na komentarze pod tym artykułem to można dojść do wniosku, że spora część społeczeństwa zbyt mądra nie jest :(

      W takiej sytuacji wprowadzanie ograniczeń jest jak najbardziej słuszne. Jednak bez wprowadzania dodatkowych elementów wymuszających spowolnienie ruchu, postawienie samego znaku nic nie da.

      Na prostej, równej drodze łatwo zupełnie przypadkiem przekroczyć takie ograniczenie a w trakcie jazdy, rzadko myśli się o tym (czasami nie znając danego miejsca z innej perspektywy, zwyczajnie się o tym nie wie), że np kawałek dalej jest niebezpieczne przejście dla pieszych czy skrzyżowanie.

      • 7 2

    • dla mądrego człowieka (1)

      natomiast typowy polski kierowca, którego widać na drodze - to cham i ignorant. On jest panem, nic go nie obchodzi. Notorycznie blokuje skrzyżowania i przejścia dla pieszych ("wjechałem na zielonym"), reagujae alergicznie na rowerzystów i motocyklistów ("drogi są dla samochodów") i wszędzie musi być pierwszy. Ludzie! nie tędy droga. Nie chodzi o to, żeby - ruszając ze świateł - stanąć jako pierwszy na następnym czerwonym. Chodzi o to, żeby bezpiecznie i płynnie przejechać przez miasto. Mniejsza prędkość pozwala na zachowanie mniejszej odległości między pojazdami ("odległość bezpieczeństwa").

      • 6 0

      • to zupełnie inna kwestia

        • 0 1

    • Jak urzędnik powie, że należy się podatek od długości włosów ?

      To będzie łyso, ale mądrze ?

      • 2 2

  • UWAGA 30 BO Z DZIURY OBOK WYCHODZĄ

    ZOMBIE !

    • 3 3

  • wiem skąd wzięła się strefa 30...

    to iloraz inteligencji naszych włodarzy... dążą do tego byśmy w tych korkach zidiocieli na amen...

    • 10 6

  • III RP - lewactwo i popapraństwo (1)

    Zakazy, ograniczenia, fotoradary ...policja w kominiarkach. Mamy PRL-bis

    • 6 14

    • to raczej czwarta ;) z jej symbolami...

      więc wydaje mi się że idiotowładztwo to polska cecha narodowa a nie faza ustrojowa ;)

      • 1 3

  • Źle robią piesi ukarajmy więc kierowców! (2)

    'Bardzo często zdarza się bowiem, że pieszy, nie chcąc czekać na zielone światło, wbiega na jezdnię tuż pod nadjeżdżający z dużą prędkością pojazd.'

    Czyli - źle robią piesi a karać będziemy kierowców. Pięęęknie no pięęęęknie!

    • 22 11

    • Wg lewackiej zasady - my zawsze niewinni, winni zawsze inni.

      • 5 3

    • Oj nie ładnie

      w biega przed jadący z dużą prędkością pojazd,wynika ze jedziesz w tedy z niedozwoloną prędkością.O ile o 30-50km/h. Pomyśl trochę matole.

      • 2 0

  • za mało!

    a kiedy Przymorze??? na Szczecińskiej jazda pod prąd i 80km/h to norma przy ograniczeniu do 40km/h (widzę to przez okno), na Śląskiej też nikt nie respektuje ograniczenia do 40km/h, na Krynickiej spowalniacze już się wyprostowały (hehehe,). Tu jest naprawdę niebezpiecznie. Nikt nie czyta znaków, nie orientuje się, że Szczecińska i Beniowskiego są ulicami głównymi ; przy każdym skrzyżowaniu i tak zwalniam do 10km/h żeby nie być walniętą przez kogoś z boku. Pewnie na reszcie osiedla jest podobnie.

    • 8 2

  • Wiadomo, że mandaty nie są dla tych co cierpią na POmroczność Jasną (1)

    Młody Bolek nie dość że jechał 200 km na godzinę spowodował wypadek to teraz prześladuje i chce puścić w skarpetkach kierowcę toyoty.

    • 12 7

    • ten z pomrocznością jasną stacza się do dna - alkoholik

      • 1 1

  • Budyń ma dziury- Trzeba go załatać!!!!

    • 4 4

  • ograniczenia

    ja nic nie przestrzegam i mam to w d...efrajerzy niech jezdza 30km/h

    • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane