• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy płatnego parkowania wymagają dużych zmian

Maciej Naskręt
10 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Niedawno w strefach parkowania w Gdańsku zainstalowane zostały nowe parkomaty. Jednak w tym obszarze potrzeba znacznie więcej nowych rozwiązań. Niedawno w strefach parkowania w Gdańsku zainstalowane zostały nowe parkomaty. Jednak w tym obszarze potrzeba znacznie więcej nowych rozwiązań.

Miejsca postojowe do dwóch godzin, wydzielone stanowiska dla różnych grup kierowców, a także różnicowanie cen za postój - takie zmiany mogłyby ucywilizować stawianie aut w strefach płatnego parkowania. Obecne przepisy, z okresu PRL-u, mocno mijają się z realnymi potrzebami kierowców i zarządców dróg.



Czy przepisy o strefach parkowania powinny ulec zmianie?

Obecnie obowiązujące przepisy o drogach publicznych mówią, że "opłaty za postój pobiera się za pojazdy samochodowe w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo". Co ciekawe geneza tego zapisu pochodzi z 1985 roku, czyli jeszcze z czasów PRL-u, kiedy po ulicach jeździło znacznie mniej aut niż dzisiaj.

Te przepisy nie dają dużego pola do działania zarządcom dróg i władzom samorządów w zakresie pobierania opłat czy też realnego zmniejszenia natężenia ruchu samochodów w centrach miast. Kierowcom natomiast uniemożliwiają bardziej optymalny wybór stanowiska.

Co zatem wymaga zmian?

Miejsce miejscu postojowemu nierówne

Stanowiska w strefie płatnego parkowania, tak jak większość towarów na rynku, podlega prawu popytu. Im miejsce postojowe jest bliżej np. biurowca, tym więcej kierowców jest na nie chętnych. Cena za postój powinna zatem wynosić maksymalną stawkę - w naszych realiach to 3 zł za pierwszą godzinę. Dalej położone miejsca postojowe powinny kosztować np. 1,50 zł za godzinę.

Żaden samorząd w Trójmieście nie zdecydował się na wartościowanie miejsc postojowych. Takie rozwiązanie mogłoby się sprawdzić choćby w Sopocie. Obecnie postój w rejonie SKM-ki kosztuje tyle samo co parkowanie w rejonie obleganego molo.

Podobnie jest w Gdańsku. Tylko cudem można zaparkować auto przed wejściem do Galerii Madison zobacz na mapie Gdańska. Tymczasem stanowiska w tej samej cenie przy ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska są wolne. Dlaczego? Bo kierowcom korzystniej jest postawić auto w miejscu skąd mają bliżej do galerii, a kosztuje ono tyle samo. Gdyby cena za postój przy ul. Rybaki Górne była niższa chętni znaleźliby się natychmiast. Mało tego, 100 m dalej od wspomnianej ulicy strefa już nie obowiązuje, więc kierowca, jeśli tam trafi, postawi auto w bezpłatnym miejscu.

Przy ustalaniu cen powinno brać się także pod uwagę stan techniczny miejsc postojowych. Dlaczego, jeśli parkujemy w dziurze lub kałuży, mamy płacić tyle samo co za miejsce utwardzone i płaskie?

Czytaj też: Sąd: Sopot nie może żądać opłaty za parkowanie w soboty

Wielu kierowców jest skłonnych zapłacić za postój przy ul. Smoluchowskiego więcej niż w centrum Gdańska, by mieć pewność, że  udając się do lekarza w pobliskim UCK znajdą wolne miejsce. Dowodzą temu opłaty na prywatnych parkingach na i przy terenie UCK. Wielu kierowców jest skłonnych zapłacić za postój przy ul. Smoluchowskiego więcej niż w centrum Gdańska, by mieć pewność, że  udając się do lekarza w pobliskim UCK znajdą wolne miejsce. Dowodzą temu opłaty na prywatnych parkingach na i przy terenie UCK.
Obowiązek szybszego zwolnienia miejsca

Gdyby samorządom w Trójmieście zależało na rotacji miejsc, oprócz opłat, wprowadziłyby czasowe ograniczenie postoju, na przykład do dwóch godzin. Taki system świetnie funkcjonuje chociażby w czeskiej Pradze. Czerwone miejsca umożliwiają zostawienie pojazdu maksymalnie na dwie godziny. Stanowiska oznaczone na zielono dają możliwość zaparkowania auta do sześciu godzin. Przekroczenie tego czasu skutkuje mandatem i odholowaniem pojazdu na policyjny parking.

Niestety obecne prawo nie dopuszcza malowania pasów różnymi kolorami.

Czytaj też: Pracownik ZDiZ pogubił się w strefie płatnego parkowania

Oddzielne stanowiska postojowe dla różnych grup kierowców

Obecnie jest tak, że mieszkańcy, których domy znajdują się w obrębie strefy płatnego parkowania, po wykupieniu abonamentu zajmują samochodami dowolne stanowiska na parkingach. To powoduje, że parkują często na miejscach bardzo potrzebnych innym kierowcom, czyli na przykład przed apteką, sklepem, czy też bankiem.

Żaden samorząd w Trójmieście nie określa, gdzie muszą stawiać auta mieszkańcy, a gdzie tego robić nie mogą. Szkoda, bo znowu można by tutaj zastosować rozwiązania wprowadzone w Pradze. Miejsca dla mieszkańców wymalowano kolorem niebieskim i nikt inny nie odważy się tam postawić auta. Natomiast na pozostałych stanowiskach odbywa się rotacja.

Strefa płatnego parkowania w czeskiej Pradze. Strefa płatnego parkowania w czeskiej Pradze.
Zmian potrzebnych jest dużo więcej

To tylko część proponowanych zmian. Coraz większe wymagania wobec stref płatnego parkowania mają także sami kierowcy, którzy chcą m.in. stawiać auta na szerokich - większych od standardowych - miejscach postojowych. Inną sprawą jest konieczność tworzenia miejsc parkingowych z dostępem do energii elektrycznej.

Należy również podnieść wysokość stawek za parkowanie, a szczególnie kar za brak opłaty, która obecnie wynosi zaledwie 50 zł. Jej wzrost zwiększyłby dyscyplinę przy wnoszeniu opłat w parkomacie.

Opinie (237)

  • Autor chyba się zagalopował ze SWOIMI pomysłami (2)

    to chyba nie on o tym będzie decydował jakie są stawki i kary

    • 16 6

    • dobrze, że ktoś zaproponował zmiany (1)

      nie trzeba od razu stawiać się w roli decydenta.

      Warto uruchomić proces refleksji: jak na razie to się redaktorowi udało.

      • 0 5

      • nic mu się nie udało poza bzdurnymi teoriami

        i usprawiedliwianiem kolejnych podwyżek o których pewnie myśli miasto a redaktorek ma teren zmiękczyć.

        • 4 0

  • (2)

    Pamietam w Ostravie szukalem parkingu. Znalazlem pod urzedem miasta w samym centrum. 3h kosztowalo cos 3zl. Parking strzezony, podziemny. Na ulicach brak zle zaparkowanych aut. Nie wspominajac o tym, ze Ostrava wygladala na czyste miasto...

    • 2 6

    • Parking w centrum Ostrawy 20 koron za godzinę (1)

      a nie 1 zł za godzinę, nie fantazjuj.

      • 2 0

      • napisał, że pamięta, może to było parę lat temu

        a ty zaraz wyjeżdżasz z teorią spiskową

        • 0 0

  • Noakowskiego - Stara Oliwa (8)

    Po wprowadzeniu opłat na tej ulicy nie parkuje żadne auto. Na tym to miało polegać?

    • 13 5

    • między innymi również tak (4)

      samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      Powiem więcej: jest najbardziej przestrzeniożernym sposobem poruszania się po mieście i warto działać tak, by więcej internautów zrozumiało tę prostą prawdę.

      Chcesz jeździć samochodem: proszę bardzo, ale to kosztuje nas wszystkich: pokryj tworzone przez siebie koszty a nie udawaj, że nie możesz poruszać się inaczej.

      • 7 11

      • xxx (1)

        powiedz to matołku osobie niepełnosprawnej, albo zwyczajnie chorej.....

        • 5 4

        • albo uczulonej na gluten

          • 4 0

      • (1)

        ale alternatywa jest według ciebie sprzedaż samochodu

        • 0 1

        • alternatyw jest cztery

          • 0 0

    • Tak. Pracownicy OBC uciekli a mieszkańcy na swoje podwórza (2)

      Skutek bardzo fajny

      • 7 1

      • (1)

        A nie wiem czy ludzie z OBC tam parkowali, gdyż to trochę daleko. Ale jak juz to za ta sama kasę wolą parkować pod biurem a nie na "peryferiach".

        • 1 1

        • pod biurem nie ma tyle miejsca, czy daleko? teraz parkują na WS pod uniwerkiem, jednak można użyć nóg

          • 2 0

  • (6)

    A co z osobami które pracują w okolicach Medisona i musza zostawc auto gdzies na 8 godz?

    • 6 2

    • (1)

      Do madisona to akurat wszystkim można dojechać. Nie trzeba tyłka autem wozić

      • 7 1

      • do rer

        Jakie dojechać ,można na piechotę, rowerem, czołganiem, itp.nie ustrajaj komuś życia,ścieżki rowerowe tworzy się tak , chodnik dzieli się farbą na dwie szerokości, tę większą dla rowerów mniejszą dla pieszych i już jest sukces, można można.

        • 1 2

    • Pusty parking w city forum

      A najlepiej KM

      • 3 0

    • mogą przyjechać SKM zostawiając samochód na parkingu przy stacjach lub dochodząc do nich pieszo (2)

      jest wiele innych wariantów dobrych do rozważenia

      • 3 0

      • większość życia jeździłem kolejką i autobusami (1)

        a teraz nagle ludziom coś się w głowach przestawiło
        i nie mogą?
        nie rozumiem tego.

        • 0 1

        • Też większość życia jeździłem pseudo komunikacją miejską i mam dosyć.

          • 2 0

  • Praga? (4)

    Pan redahtor, Naskręt pisze o Pradze, a czemu nie napisze o parkingach np. w Niemczech, gdzie żaden inwestor nie dostanie pozwolenia na budowę, jeśli nie zapewni odpowiedniej ilości miejsc parkingowych przy budowanym obiekcie. Jakieś pół roku temu czytałem, że zrezygnowano z wymogu zapewnienia miejsc parkingowych przy planowanej zabudowie ul. Św. Ducha, o przyczynach nie wspomnę! Kaska , kaska dla miasta tylko to się liczy strefy płatnego parkowania przy szpitalach, przychodniach, ZUS-ach, itp Łupić Łupić, nie wszędzie da się dojechać komunikacją ! Drogą komunikacją!

    • 27 4

    • twoja wiedza na temat zasad parkowania w miastach niemieckich ma charakter anegdotyczny (2)

      warto, byś się dowiedział o zasadach pobierania tam opłat za parkowanie i kierunkach rozwoju miast.

      • 1 5

      • Podaj konkrety, i podpisz się! Nie piszę o parkowaniu na ulicach miast w niemczech, a o trędzie mającym zapewnić interesantom np. urzędów, szpitali, odpowiednią ilość miejsc parkingowych. W gdańsku parkometry np na ul Smoluchowskiego i okolicach możesz zapłacić za 3 godziny a w Akademi jak to w szpitalu nie wiesz jak długo będziesz czekał na obsłużenie, nikt poza pracownikami nie stoi tam dla przyjemności, ani nie zostawia autka żeby załatwić sprawy w innych urzędach, wpaść na kawę do znajomych, czy do sklepu bo poza szpitalem i przychodniami w okolicy nic nie ma,ostatnio znajoma czekała 6 godzin, pewnie można wjechać na płatny parking AM za 8 zł za godzinę.

        • 2 0

      • Mnietek... przestan sie kompromittieren.

        W Polsce petent -to twoj wrog wiec o czym ty wogole do mnie mowisz.

        • 1 0

    • W Polsce tak jest. Przewidują to Plany Zagospodarowania przestrzennego

      Odchodzi się od ustalania maksymalnej liczby miejsc. Wręcz się je ogranicza

      • 0 0

  • Kiedy będą parkometry przy Urzędzie Miejskim ? (1)

    Konstytucja i kilka kodeksów także,zawierają artyukły o równości itp. rzeczach.

    • 16 4

    • już jest propozycja

      Już mam propozycję, napisałem wcześniej.

      • 1 0

  • Przesiadka na rower (10)

    A może to odpowiedni moment, aby przesiąść się na rower ?
    Problem zniknie natychmiastowo.
    Normalni ludzie jeżdżą rowerami.

    • 4 26

    • Nie zniknie, a już z pewnością nie 'natychmiastowo'. Rowerami jeżdżą ci, którzy mogą/chcą sobie na to pozwolić.

      Kwestia: zdrowia, wieku, kondycji, chęci, możliwości, a przede wszystkim... mentalności. Ta ostatnia zmienia się najwolniej, za to ma największy wpływ na podejmowane decyzje. Poza tym ludzie nie znoszą 'uszczęśliwiania' na siłę.

      • 9 1

    • xxx

      wszyscy sie na rowery przesiądą, chorzy, niepełnosprawni, staruszki i starcy oraz niemowlęta, i wtedy nie będzie można przejechać ścieżkami;) zacznij mysleć trochę.

      • 4 2

    • jestem przeziębiony (1)

      jestem nienormalny, że nie korzystam z roweru?

      • 5 1

      • to że nie kumasz, nie musi oznaczać, że jesteś nienormalny

        wystarczy, jak się trochę zastanowisz

        • 0 1

    • taki post tylko utwierdza mnie w mniemaniu, że część cyklistów nie jest normalna (2)

      a idąc po mieście po zmroku jestem tego pewien widząc wielu na rowerach bez żadnego oświetlenia. Normalny człowiek ma instynkt samozachowawczy i tak się nie zachowuje.

      • 4 1

      • (1)

        W każdej grupie są "ofiary losu". Ja w autobusie widziałem śmierdzącego żula, co nie znaczy, że wszyscy ludzie śmierdzą.

        • 0 1

        • ale połowa tramwaju nie jest zapełniona żulami, no może o czwartej rano :)

          • 0 0

    • każdy niech sobie wybierze co mu bardziej pasuje

      wybór przecież jest,
      miejsca parkingowe są,
      autobusy i kolejka (i tramwaje) są

      to w czym problem bo ja go nie widzę,
      jedyny problem chyba tylko w upartych ludziach,
      którzy na siłę chcą płynąc pod prąd,
      zamiast sobie życie ułatwić to sobie utrudniają

      • 0 0

    • (1)

      Dokładnie :)

      Zresztą właśnie nie chodzi o to żeby komukolwiek zakazywać np. jazdy samochodem. Jak sobie chce - niech sobie jeździ.
      Natomiast parkowanie czy nawet wjazd do centrum powinien być po prostu drogi, po to żeby kierowca sam z własnej woli zauważył że są inne (tańsze) sposoby podróżowania po mieście.

      • 0 0

      • A jak wszyscy sie przesiada i wplywy do kasy spadna to sie wprowadzi platne miejsca parkingowe dla rowerow

        ... I oplate "sciezkowa".

        Nie znasz tej zaleznosci?

        • 0 0

  • Parking przy PG (5)

    Wprowadzić abonamenty dla mieszkańców, żeby mieli tanio - OK, ale zrobić to przy państwowej uczelni i jeszcze zaśpiewać ceny jak z kosmosu to, delikatnie mówiąc, przedada. Do czego doprowadziło miasto? Parkingi stoją opustoszałe, bo żadnego studenta nie stać na takie stawki. Wykładowcy nie płacą, bo mają miejsca postojowe na kampusie PG. Mieszkańcy też nie płacą, bo mają podwórka, na których parkują swoje samochody. Dla porównania podam, iż godzina na prywatnym osiedlu Garnizon (które uchodzi za drogie) godzina parkowania kosztuje 50gr. Można? Jak widać można, wystarczy tylko chcieć.

    • 9 8

    • (1)

      Napisał zakompleksiony student z rejestracją C lub N. Tylko że do Garnizonu nie zwalają się codziennie tysiące studenciaków.

      • 5 4

      • Napisał mieszkaniec Gdańska (czyt. urodzony w Gdańsku), z rejestracją, jak zapewne się domyślasz, zaczynającą się na literę "G". Pozdrawiam :)

        • 0 0

    • niestety sa tez mieszkancy domow przy pg ktorzy nie posiadaja podworza i sila rzeczy musza parkowac na chodniku. Po wprowadzeniu parkomatow beda musieli placic. Jak na razie , wedlug przepisow aby opłata była pobierana, miejsce postojowe musi być oznakowane zarówno znakami pionowymi, jak i poziomymi. Zasady te reguluje rozporządzenie ministra infrastruktury. "W strefie oznakowanej znakiem D-44 miejsca dla postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi określonymi w pkt 5.2.18 oraz znakami poziomymi określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia w: pkt 5.2.4, pkt 5.2.5, pkt 5.2.6 i pkt 5.2.9.2"

      • 0 0

    • A kto powiedział że mieszkańcy mają mieć tanio? (1)

      Mieszkańcy niech sobie wykupią/wynajmą miejsca parkingowe.
      Chcesz mieć samochód - miej go gdzie parkować, a nie licz na przywileje od miasta na które mają się składać wszyscy obywatele z których większość widzi bezsens posiadania samochodu w mieście.

      • 0 0

      • Mieszkańcy danej dzielnicy mogą kupić sobie karnet, którego roczny koszt jest znacznie niższy niż miesięczny karnet dla mieszkańców innych dzielnic.

        • 0 0

  • Wszystko fajnie ale...

    Na zachodzie do którego odwołuje się autor są tysiące miejsc parkingowych podziemnych z których mogą korzystać mieszkańcy i przyjezdni, a u nas nie ma takiej infrastruktury i znając Polskie realia nigdy nie powstaną. Nawet jakby ktoś chciałby taki postawić to głównym wytłumaczeniem na nie będzie za drogo, za tanio, 1 osoba zaprotestuje i pomysł upadnie.

    • 5 3

  • koniec z promowania blachosmrodów zacznijcie promowac komunikację miejską! (5)

    Podwyzki dla balchosmrodów bo to oni tworzą korki a obniżenie cen biletów dla pasazerów komunikacji miejskiej!
    Bilet jednorazowy powinien kosztować maxymalnie 2 zł!!!Inaczej jazda komunikacją miejksa jest drozsza niż autem!!

    • 5 16

    • (2)

      Komunikacja musi na siebie zarabiać. Proponuje porównać ceny komunikacji miejskiej w Pradze i Brnie (Czechy) i zobaczyć kto płaci mniej.

      • 0 1

      • to chyba tak nie jest

        Londyn ma super rozbudowane i przyjazne metro,a cały czas do niego dopłaca.

        • 1 1

      • nie wymyślaj teorii niezgodnych z założeniami i celami komunikacji miejskiej

        komunikacja nigdy nie miała na siebie zarabiać,
        to nie jest biznes

        • 1 0

    • a co powiesz o autach elektrycznych

      z komponentów polimerowych?

      • 0 0

    • Debilu a bułkę do sklepu też mają ci wozić tą komunikacją miejską? A ludzie co mają na 4 osoby jeden samochód to też jest zło? Mam pracę w oliwie, mieszkam na lostowicach więc najpierw zawoze syna do przedszkola, córkę do żłobka, żonę do pracy a później sam dymam do swojej roboty. Rozumiem że ja też pewnie powinienem się przerzucić na rower albo na tramwaj który sprawi że trasa w jedną stronę zajmie mi nie półtorej godziny a trzy. Razem dziennie 6 godzin na dojazdy. Tak się nie da wiec skończcie z tym płaczem ze samochody to zło bo powiedzmy sobie szczerze - was po prostu na nie nie stać dlatego musicie narobić na drugiego mieszkańca bo tak sie w polsce przyjęło.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane