• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy wolnej jazdy dla hulajnóg elektrycznych. Pomocne czy kłopotliwe?

Mateusz Groen
15 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

W Trójmieście są trzy strefy, w których elektryczne hulajnogi na minuty automatycznie zwolnią. W centrum Gdyni, centrum Gdańska i nad morzem w Sopocie, nie pojedziemy nimi szybciej niż ok. 6 km na godzinę.



Czy korzystając z hulajnogi elektrycznej zdarzyło ci się mieć jakiś problem?

Korzystanie z elektrycznych hulajnóg na minuty jest bardzo intuicyjne dla osób na co dzień używających smartfonów i na ogół nie sprawia ich użytkownikom, zwłaszcza młodym, żadnych problemów.

Począwszy od odblokowania urządzenia, przez jazdę, aż po zakończenie przejazdu - wszystko jest w miarę proste i czytelne.

Warto sprawdzić strefę przed przejażdżką



Początkujący użytkownicy muszą jednak pamiętać o tym, że niektórzy operatorzy hulajnóg wyznaczyli dwie ważne strefy, zaznaczone na mapie w aplikacji.

Oznaczone są kolorami czerwonym i żółtym.

Strefa czerwona - tu nie parkuj



Strefa czerwona obejmuje miejsca, w których nie wolno nam zostawić hulajnogi po zakończonej jeździe. Możemy przez nią przejechać lub poruszać się po niej, ale jazdę musimy zakończyć poza nią. W innym przypadku operator hulajnogi może nam naliczyć karę - nawet w wysokości ok. 200 zł.

Strefa żółta - tutaj zwolnisz



Strefa żółta to strefa wolnej jazdy, w której prędkość naszej hulajnogi znacząco i raptownie spadnie. Nieświadomi jej istnienia użytkownicy często mają wrażenie, że ich hulajnoga się psuje lub gwałtownie wyładowuje się w niej bateria. Nic z tych rzeczy.

Standardowa hulajnoga na minuty porusza się z prędkością około 20-25 km na godzinę. Jednak po przekroczeniu granic "strefy żółtej" prędkość urządzenia spada do tempa nieco szybszego chodu ludzkiego, czyli do prędkości 6 km na godzinę.

Ograniczenia zostały wprowadzone przez niektórych operatorów hulajnóg w porozumieniu z władzami miast. Cel: poprawa bezpieczeństwa w miejscach, gdzie jest duży ruch pieszych.

W Trójmieście strefy żółte obejmują trzy miejsca:

  • Gdynia - ul. Świętojańska i 10 Lutego
  • Gdańsk - historyczne śródmieście,
  • Sopot - pas nadmorski od granicy z Gdańskiem do Łazienek Północnych oraz okolice Monciaka

Czytaj też: Złamania, urazy mózgu, krwotoki. Kilka przypadków dziennie po wypadkach na hulajnodze

  • Strefa wolnego ruchu w Gdyni obejmuje ul. 10 Lutego i Świętojańską.
  • Hulajnogi same zwolniają w historycznym centrum Gdańska.
  • W Sopocie ograniczenie prędkości w hulajnogach obowiązuje w pasie nadmorskim i w okolicach Monciaka.
- Strefa ograniczonej prędkości nie jest jednak strefą zakazu parkowania. W strefach o ograniczonej prędkości nadal można zakończyć jazdę - informuje jeden z operatorów hulajnóg, firma Tier.

Strefa potrafi zaskoczyć i sprawić problemy



Mimo że strefy są wyraźnie oznaczone na mapie w aplikacji, to ich granice mogą zaskoczyć. Strefy często są mocno "powycinane" i użytkownik nie zawsze wie, że wjechał w niedozwolony obszar.

Niektóre z dostępnych na rynku hulajnóg, zanim zwolnią informują o tym kilkukrotnym "pikaniem", a użytkownik otrzymuje komunikat na swój telefon komórkowy. Nie zawsze jednak tak się dzieje.

- Po przejechaniu pod węzłem Kliniczna i będąc przy budynku biurowca C200 hulajnoga raptownie zwolniła. Starałem się ją przepchnąć kawałek, bo myślałem, że się zepsuła. Dopiero po chwili mnie natchnęło, by sprawdzić mapę na aplikacji. Okazało się, że moją hulajnogę będę musiał ciągnąć, aż do wysokości SKM Stocznia. Po przekroczeniu tego punktu, hulajnoga odpaliła na nowo, ale minuty leciały i kilka złotych w plecy - mówi Maciek.

Zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych



Hulajnogi elektryczne, to ostatnimi czasy jeden z popularniejszych środków transportu miejskiego. Hulajnogi elektryczne, to ostatnimi czasy jeden z popularniejszych środków transportu miejskiego.
  1. Korzystać z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych mogą wyłącznie osoby pełnoletnie.
  2. Młodsi muszą uzyskać kartę rowerową lub prawo jazdy co najmniej kategorii: AM, A1, B1 lub T.
  3. Zabronione jest korzystanie z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych przez dzieci poniżej 10. roku życia. Wyjątkiem od tej zasady jest poruszanie się na hulajnodze w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.
  4. Kierujący hulajnogą elektryczną ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone.
  5. Jeśli brak jest drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą powinien korzystać z jezdni, o ile dopuszczalna prędkość na tym odcinku nie jest większa niż 30 km/h.
  6. W przypadku, gdy brak jest drogi dla rowerów, a na jezdni dozwolony ruch przekracza 30 km/h, kierujący hulajnogą może skorzystać z chodnika lub drogi dla pieszych. Musi jednak jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych i zachować szczególną ostrożność. Ma też obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym i nieutrudniania im ruchu.
  7. Na hulajnogach można przejeżdżać przez przejazdy dla rowerzystów, ale w przypadku przejść dla pieszych należy przeprowadzić hulajnogę przez jezdnię.


Czytaj też: Mandaty dla kierujących hulajnogami. Co wolno, a czego nie wolno na hulajnodze?

Przy parkowaniu powinniśmy zwrócić uwagę, by hulajnoga elektryczna stała jak najbliżej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni, pozostawiając dla ruchu pieszych co najmniej 1,5 m.

Opinie (183) 9 zablokowanych

  • Czemu hulajnogi nie mają bezpiecznych większych kół z oponami i szprychami. Przy zdeżeniach byłoby bezpieczniej. Powinny też być wprowadzone czujniki automatycznego zatrzymania przed przeszkodami jak w nowoczesnych samochodach Volvo. A także czujniki wykrywające nietrzeźwego po kiepskim kierowaniu i rownowadze kierującego

    • 0 4

  • hulajnogi powinny zwalniać (5)

    Na każdym chodniku. Jeździć na tym albo drogą albo po ścieżce dla rowerów.

    • 64 8

    • eee jak to drogą

      drogą gdzie jeżdżą samochody ?? bardzo zły pomysł zwłaszcza że nie ma możliwości pokazania gdzie się jedzie bo nie możesz puścić kierownicy. Dodatkowo widać jak się na tym jeździ, po 2 osoby więc było by więcej wypadków

      • 4 0

    • wszsytko byłoby ok, (3)

      gdyby w tych strefach o zmniejszonej prędkosci proporcjonalnie mniej naliczało opłatę za korzystanie z hulajnogi. A tak to wygląda mi na zorganizowany wraz z maistami system dymania użytkowników.

      • 3 9

      • właśnie dlatego - aż tak ochoczo te strefy wprowadzili

        bo gdyby była opłata za km - to te strefy były by bardzo malutkie, - jeśli w ogóle by były

        • 0 0

      • A ja liczę na to,

        że dzięki temu zabiegowi użytkowników będzie po prostu mniej.

        • 4 1

      • Dymają to użytkownicy samych siebie

        Niestety pełno jest pajaców, którzy cuda wyczyniali na tych hulajnogach, więc trzeba było to ukrócić.

        • 0 0

  • A dlaczego redaktor nie wspomniał.o Przeróbce, Stogach i Nowym Porcie?

    Na całej Przeróbce i na Stogach w usłudze Tier, nie można zacząć/ zakończyć wynajmu (jedynie na Plaży Stogi ) i prędkość jest ograniczona. A w Nowym Porcie na Wyzwolenia od Marynarki Polskiej do Szańca Zachodniego, też prędkość jest ograniczona.

    • 0 1

  • (1)

    Płacę za hulajnogę to chce mieć pełną prędkość a nie kaganiec założony na hulajnogę.

    • 5 6

    • Jak wynajmiesz auto na godziny to co?

      Możesz po mieście jeździć nie zwazajac na ograniczenia prędkości?

      • 4 0

  • Nie używam ,nie będę używać!

    • 3 1

  • Ludziom nogi zanikną

    ...ogonów już nie mamy a teraz czas na nogi.

    • 2 2

  • Kto kocha wolność kupuje własna hulajnogę

    Wypożyczanie jest dla tych co chcą przetestować lub dla biedaków których nie stać kupić sprzętu za 3-4tysiace

    • 2 1

  • ładnie sobie zarobią na tym zwlnianiu nie dosc ze to i tak piorunsko droga zabawka, nie wiem co to ma na celu

    • 1 0

  • Gdynia to strefa gdzie rozum zwalnia ... zwłaszcza w okolicy Skweru Plymouth

    .

    • 1 0

  • Zbierać po mieście. Pakować na przyczepę i do Motławy. Niech zgniją.

    Zakała miasta te hulajnogi

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane