• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studenckie wizje dużych zmian na Oruni

as
12 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zadaniem uczestników konkursu było m.in. opracowanie - dla kwartału ulic -  Sandomierska - Równa - Głucha - Przytorze ogólnego planu rozwoju.  Zwycięski projekt  pt. "Równi", którego autorami są: Łukasz Bogucki, Maciej Groth, Kornelia Galikowska. Nagroda za pierwsze miejsce wyniosła 6 tys. zł. Zadaniem uczestników konkursu było m.in. opracowanie - dla kwartału ulic -  Sandomierska - Równa - Głucha - Przytorze ogólnego planu rozwoju.  Zwycięski projekt  pt. "Równi", którego autorami są: Łukasz Bogucki, Maciej Groth, Kornelia Galikowska. Nagroda za pierwsze miejsce wyniosła 6 tys. zł.

22 zespoły studentów architektury starały się tchnąć życie w kwartał ulic Sandomierska - Równa - Głucha - Przy TorzeMapka na Oruni. Prezentujemy projekty dwóch, którym udało się to najlepiej.



Czy miasto powinno częściej organizować studenckie konkursy?

Takie konkursy dla studentów Wydziału Architektury PG organizowane są co roku. Temat wskazuje miejskiej Biuro Rozwoju Gdańska. Studenci przygotowują projekty pod opieką merytoryczną swoich wykładowców.

Wizje zmian na rewitalizowanej Oruni



Tegorocznym tematem konkursu było zaproponowanie nowych rozwiązań urbanistycznych i architektonicznych, służących wsparciu programu rewitalizacji Oruni. Przed rozpoczęciem prac projektowych studenci odbyli wizję lokalną w której przewodnikami byli radni dzielnicy. Otrzymali komplet informacji z Referatu Rewitalizacji w Biurze Rozwoju Gdańska.

Na Oruni wciąż jest bardzo dużo miejsc, które wymagają rewitalizacji. Na Oruni wciąż jest bardzo dużo miejsc, które wymagają rewitalizacji.

Zwycięskie prace



W konkursie wzięły udział 22 zespoły projektowe. Nagroda za pierwsze miejsce wyniosła 6 tys. zł, za drugie 3 tys. zł, a wyróżnieni autorzy prac otrzymali po 1 tys. zł.

- I miejsce zajął projekt - "Równi" | nr 12 opracowany przez zespół w składzie: Łukasz Bogucki, Maciej Groth, Kornelia Galikowska.

Autorzy pracy otrzymali nagrodę za wyważoną propozycję kształtowania przestrzeni i zachowanie potencjału tworzącego unikatowość dzielnicy Orunia. Autorzy trafnie dostrzegli wagę terenów zielonych i problemy osób wykluczonych. Projekt różnicuje zabudowę na różne funkcje i różne formy mieszkaniowe. Układ urbanistyczny zabudowy wykształca wyraźną oś kompozycyjną.

  • Projekt - "Równi" | Łukasz Bogucki, Maciej Groth, Kornelia Galikowska.
  • Projekt zakłada budowę ośrodka dla bezdomnych.
  • Ośrodek dla bezdomnych wg projektu.
  • W dzielnicy miałoby się pojawić także centrum wystawienniczo targowe.
  • Przekroje oraz rzuty centrum wystawienniczo targowego.
  • Na Oruni miałoby się pojawić więcej zieleni.
  • Projekt: Łukasz Bogucki, Maciej Groth, Kornelia Galikowska.

- II miejsce zajęła praca "oŻywienie" | nr 20 przygotowana przez zespół w składzie: Liliana Kruszyńska, Karolina Krużycka, Natalia Lambert, Marta Hrycyna.

Autorzy pracy otrzymali nagrodę za innowacyjne podejście do produkcji żywności w budowaniu tożsamości dzielnicy i dostrzeżenie pro-ekologicznej roli produkcji żywności w mieście. Zaproponowane rozwiązania integrują dzielnicę Orunia ze śródmieściem Gdańska.

  • II miejsce zajęła praca "oŻywienie" Liliana Kruszyńska, Karolina Krużycka, Natalia Lambert, Marta Hrycyna.
  • II miejsce zajęła praca "oŻywienie" Liliana Kruszyńska, Karolina Krużycka, Natalia Lambert, Marta Hrycyna.
  • II miejsce zajęła praca "oŻywienie" Liliana Kruszyńska, Karolina Krużycka, Natalia Lambert, Marta Hrycyna.

14. konkurs przeprowadzony wspólnie przez miasto i Politechnikę



Konkursy architektoniczno-urbanistyczne dla studentów organizowane są w ramach współpracy pomiędzy Urzędem Miejskim w Gdańsku, a Wydziałem Architektury Politechniki Gdańskiej. W konkursie brali udział studenci I semestru studiów magisterskich. Był to już czternasty konkurs przeprowadzony wspólnie przez miasto i Politechnikę.

Do oceny prac powołano sąd konkursowy w składzie:

  • dr hab. inż. Katarzyna Zielonko-Jung prof. PG (Politechnika Gdańska Wydział Architektury) - przewodnicząca sądu
  • prof. dr hab. inż. arch. Antoni Taraszkiewicz (Politechnika Gdańska Wydział Architektury)
  • dr inż. arch. Gabriela Rembarz (Politechnika Gdańska Wydział Architektury)
  • prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens (Architekt Miasta)
  • Ewa Pielak (Zastępca Dyrektora Biura Rozwoju Gdańska)
  • Agnieszka Bartków (przewodnicząca Rady Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce)


Cel konkursów: analiza urbanistyczna poprzedzająca działania inwestycyjne w problematycznych obszarach miasta



Tematyka konkursów, choć za każdym razem inna, posiada wspólny mianownik. Wybór tematu dyktowany jest chęcią uzyskania pogłębionej analizy urbanistycznej poprzedzającej działania inwestycyjne w problematycznych obszarach miasta. Ten swoisty poligon projektowy, jakim jest konkurs studencki, pozwala przyszłym architektom sprawdzić swoje umiejętności w rozwiązywaniu realnych problemów, a miasto, współorganizator konkursu, zyskuje bardzo ciekawe analizy i wnioski, które może później wykorzystać do korekty własnych założeń urbanistycznych lub inwestycyjnych.
as

Miejsca

Opinie (80) 2 zablokowane

  • Jak to, przecież według pośredników ten rejon to same apartamenty w centrum. Ufam im jak własnej matce. Przyjechałem więc na miejsce i widzę 4 zaniedbane bloki PRL ze specyficznymi ludźmi palącymi na klatce. Jestem pewny, że pobliskie mieszkanie 40 m2 to perełka, a ci ludzie na klatce byli podstawieni przez pośrednika, żeby odstraszać potencjalnych invvestrow! Tylko jak dojechać z tamtad 5min do centrum!

    • 2 1

  • Za taką betonoze architektom powinno się zabierać prawo do wykonywania zawodu, a studentów skreślać z listy studentów..

    • 5 2

  • Najpierw rozwiążcie problem ze szlabanami bo bez tego nie da się tchnąć tam życia (2)

    Degradacja tego terenu to skutek po pierwsze zaniedbań ze strony miasta (rozpadajace się od drugiej wojny światowej komunałki) po drugie sąsiedztwo torów kolejowych wobec czego deweloperka do tej pory ma nieco związane ręce. Zresztą przez tyle lat to przyzywczaiłem się do tego wiejskiego charakteru wpomnianego obszaru i nie wiem czy zastawianie go nowymi klockami bloków mieszkalnych otoczonych wystrzyżonymi trawnikami jest dobrym pomysłem - niech zostanie tak jak jest, wiele innych miejsc jest do betonowania zostawcie Orunię jako swoisty skansen.

    • 9 3

    • Dokładnie jakaś piramida potrzeb.

      Najpierw infrastruktura, czyli jasne w nocy ulicy, dobra kanalizacja i inne media, równe drogi, dobrze skomunikowane z innymi częściami miasta. Może nawet tramwaj. A później może się wybudować cokolwiek. Teren jest bardzo blisko centrum i aż szkoda nie wykorzystać jego potencjału.

      • 1 1

    • Idz sie lecz

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Przede wszystkim: biurowce wzdłuż Traktu - od Sandomierskiej do Biskupiej Górki. To rozwiąże większość problemów Oruni. W połączeniu z PKM byłaby to super inwestycja, która nadałaby wiatru w żagle Oruni i odciążyłaby słabo skomunikowaną Oliwę.

    • 66 8

    • przede wszystkim przedłużenie linii SKM (osobnej pary torów) co najmniej do Pruszcza a najlepiej do Tczewa

      zapewnienie odpowiedniej częstotliwości połączeń a także zadbanie o komfortowy i bezpieczny dostęp do przystanków SKM dla pieszych i rowerzystów. Skupienie się na sensownym skomunikowaniu Oruni z pozostałymi częściami Trójmiasta wpłynie pozytywnie na jakość życia zarówno na Oruni jak i w pozostałych dzielnicach naszej aglomeracji.

      • 7 0

    • (1)

      Zakorkowaloby to trakt i wjazd do centrum, tak samo jak biurowce w Oliwie zakorkowały tamtą dzielnicę.

      • 2 1

      • Coś za coś

        Można by wytrzeć łzy wzrostem ceny mieszkania w tamtej okolicy

        • 1 1

    • Racja. Potrzeba więcej miejsc pracy na południu Gdańska. Po co się codziennie przepychać do Wrzeszcza lub Oliwy.

      • 5 1

    • Potrzeba wybudować równoległą do Traktu drogę, w celu poprawy przepustowości od Pruszcza do centrum przez Olszynkę.

      • 2 1

    • Biurowce wszędzie ...cały Trakt Św Wojciecha

      ...aż po granice miasta

      • 1 0

    • sam jesteś biurowiec. dzielnica ma być do mieszkania dla mieszkańców a nie do ludzi, którzy będą tam tylko przez 8-10 godzin dziennie.

      • 0 0

  • Jak pięknie ! I ile zieleni !!!

    • 2 1

  • Przecież przy Sandomierskiej i Równej są duże zakłady pracy (Cemet, Cemex, Ecol-unicon). Wygląda na to, że w koncepcjach zostały pominięte

    • 3 1

  • xxx

    to takie bajki projektowe,

    • 4 1

  • Ja podziekuje dość tej betonozy

    • 4 1

  • Po co tee zalisne wizualuzacje-skoro przez najblizsze 50 lat nic sie nie zmieni!co za de...e

    • 1 1

  • Jeszcze linia tramwajowa (4)

    Powinna tam być by poprawić komunikację ułatwić szybszy dojazd co sprawi że mieszkańcy częściowo wybiorą tramwaj zamiast auta

    • 9 3

    • badania pokazują, że szansa rezygnacji z przejazdu autem na rzecz przejazdu SKM jest dużo wyższa (2)

      niż szansa rezygnacji z przejazdu autem na rzecz przejazdu tramwajem lub autobusem. W SKM (poza godzinami szczytu lub przy dużej częstotliwości połączeń) można się zrelaksować po znalezieniu miejsca siedzącego, w tramwaju lub autobusie szansa na taki komfort jest pomijalnie mała.

      • 3 1

      • (1)

        W Poznaniu chętnie przesiedli się na szybki tramwaj podobnie w Bydgoszczy gdzie tramwaj jeździ na Fordon. Czy badania pokazują jak rozwijają się dzielnice lub osiedla przedzielone linią kolejową?

        • 1 1

        • osiedla przedzielone linią kolejową mogą być "na nowo" połączone przy pomocy przepustów dla ruchu pieszych i rowerzystów

          między innymi po to, by pokazać, że jazda rowerem może być konkurencyjna dla samochodu na małe i średnie odległości w dobrze zarządzanym mieście. W ten sposób dzielnice i osiedla przedzielone linią kolejową (ale połączone nią z resztą aglomeracji) mogą się znakomicie rozwijać i się rozwijają w dobrze zarządzanych aglomeracjach.

          • 0 0

    • Co wy się tak ekscytujecie tymi tramwajami?

      Nie dość, że to wolne, drogie, wymaga torów, to jeszcze jak się zepsuje, to blokuje cały ruch w rejonie. Autobusy + BUS Pasy i jest git. W razie awarii, inne autobusy mogą wyminąć, można bez problemu zmienić trasę w razie robót, czy jakiejś awarii.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane