- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (452 opinie)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (41 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (164 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (279 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą
Studio Bednarski z Londynu zaprojektuje kładkę, która połączy północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem, na przedłużeniu ul. Św. Ducha . Będzie kosztowała 10 mln zł i ma być gotowa na koniec 2018 r.
Czytaj też: Rozstrzygnięto konkurs na kładkę św. Ducha
Firma deweloperska Granaria Development (konsorcjum firm Immobel i Multibud Ciurzyński), która ma zabudować północny cypel Wyspy Spichrzów, przez ostatnie miesiące negocjowała z obiema pracowniami projektowymi. Decyzja o wybraniu oferty Studia Bednarski zapadła przy współpracy z przedstawicielami miasta.
We wtorek po raz pierwszy zaprezentowano zwycięski projekt kładki. Będzie ona miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5 metrowy prześwit nad wodą. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.
- Kładka ma być bardziej rzeźbą, miejską biżuterią, niż użytkowym przedmiotem technicznym. Ma formę minimalistyczną, ale to po to by w niewielkim stopniu ingerowała w przestrzeń miasta - wyjaśnia architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu. - Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Wyspa, która wieczorem będzie podświetlana będzie się składać z trzech części, w środkowej znajdzie się mechanizm obrotowy. Będzie ona też elementem zabezpieczającym kładkę.
Część nawodna ma ważyć 100 ton. W razie awarii kładki, będzie możliwość jej przesunięcia siłą ludzkich mięśni po przyczepieniu lin do konstrukcji kładki i ma to zająć góra 15 min. Operator kładki, który będzie przyjmował zgłoszenia od jednostek pływających, uruchomi mechanizm przy pomocy pilota. Operator będzie przebywał w obiektach na terenie Wyspy Spichrzów.
Budowa wartej 10 mln zł kładki zostanie sfinansowana ze środków dewelopera. Przeprawa będzie gotowa pod koniec 2018 r.
Cezary Bednarski to architekt z ponad 30-letnim doświadczeniem w projektowaniu. W swoim dorobku ma m.in. 44-piętrowy hotel Marriott w Warszawie, a także domy, obiekty sportowe, mosty.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym nagrody RIBA i Manser Medalem 2001 dla najlepszego domu zaprojektowanego i zbudowanego w Wielkiej Brytanii w latach 1998 - 2001, a także zwycięzcą w 20 brytyjskich i międzynarodowych konkursach architektonicznych i urbanistycznych, wśród nich 10 dotyczyło mostów.
Obecnie kolejny jego zwycięski projekt będzie realizowany w Gdańsku. Kładka będzie realizowana w ramach jednego z celów publicznych w związku z zawiązanym partnerstwem publiczno-prywatnym między Gdańskiem a konsorcjum Immobel i Multibud Ciurzyński na zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku.
Poza budową kładki przebudowany zostanie też most Stągiewny (który w 2019 roku będzie zwodzony), rozbudowana będzie również marina żeglarska w kierunku południowym. Zmodernizowane będzie Długie Pobrzeże i układ drogowy na wyspie.
W 2019 roku most Stągiewny będzie zwodzony.
Całość inwestycji na działce o powierzchni 18,3 tys. m kw. ma być zbudowana w ciągu ośmiu lat, a jej koszt szacuje się na 400 mln zł.
Kładka na Ołowiankę
Tymczasem cały czas nie znamy ostatecznego terminu rozpoczęcia budowy kładki, która połączy okolice ul. Rycerskiej i Ołowiankę. Przejdziemy nią przez Motławę najwcześniej w 2017 r., ponieważ pomorski konserwator zabytków musiał przygotować kolejną decyzję pozwalającą na jej budowę. Poprzednią, wydaną w maju, skutecznie zablokowali przeciwnicy budowy kładki.
Opinie (167) 3 zablokowane
-
2016-01-19 17:09
No straszne halo!
W Amsterdamie sa setki takich mostow, mniejszych, wiekszych, wszystkie otwierane z szynami tramwajowymi, sygnalizacja, dzialaja blyskawicznie - ciekawe kto im projektowal.....
- 2 3
-
2016-01-19 17:16
Ustka też ma kładkę obrotową.
A czy realizację tej kładki też zlecą firmie która budowała tą ustecką?
- 2 2
-
2016-01-19 17:16
Z@rąbista!
naprawdę dobre rozwiązanie!
- 2 5
-
2016-01-19 17:38
katamarany sie nie zmieszczą
- 3 1
-
2016-01-19 17:59
(1)
"Nie ma takego miasta Londyn"
- 4 1
-
2016-01-19 18:57
jest Ladek
Ladek Zdroj ;)
- 3 0
-
2016-01-19 17:59
Trzy mosty dalej NIE sa zwodzone. (1)
Wiec ta obrotowa kladka umozliwi tylko wplyniecie na bardzo krotki odcinek Motlawy.
Fajny projekt ale pozniejsze koszty utrzymania tych mechanizmow beda niewspolmierne do ruchu na tym odcinku.- 7 2
-
2016-01-19 19:00
no i jeszcze
Za maly przeswit -tylko 1,5m !!
I watpliwe bezpieczenstwo -przy otwieraniu kladki mozna na wodzie oberwac tym palakiem- 1 2
-
2016-01-19 18:10
a na przedłużeniu Stępkarskiej most wantowy dla kontenerów z chodnikiem i ścieżką rowerową
- 2 1
-
2016-01-19 18:14
Może w końcu też rewitalizacja Mostu Zielonego ?!!!
- 6 0
-
2016-01-19 18:47
a po co ? (2)
skoro będzie kładka za prywatne pieniądze w dodatku ładna i nie ignorująca mocno w krajobraz, to po jako chole... budowac drugą kładkę kilkadziesiąt metrów dalej za nasze wspólne pieniądze gdzie sens gdzie logika?
- 7 1
-
2016-01-19 19:05
dwie Wyspy
Jedna jest na Wyspe Olowianke a druga na Wyspe Spichrzow.
Ale po co ta druga tez nie wiem, skoro na WS mozna zaraz obok przejsc mostem Zielonym?
Natomiast skutecznie pogorszy ona mozliwosci zeglugi na tym odcinku poniewaz bardzo ingeruje (dzieli) w rzeke poprzez mechanizm obrotowy z podpora na srodku nurtu.- 7 0
-
2016-01-19 23:49
nie ignorująca? za mocno w krajobraz?
- 1 0
-
2016-01-19 19:34
SZKODA, że nie ma informacji o tym, że przyznano dwie równorzędne pierwsze nagrody i nie pokazano obu prac.
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.