- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (507 opinii)
- 2 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (102 opinie)
- 3 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (53 opinie)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (84 opinie)
- 5 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (82 opinie)
- 6 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (380 opinii)
System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu
Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.
Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu
Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź
Już nie dwa razy, a raz
Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.
Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.
- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
![Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3349/150x100/3349292__kr.webp)
Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.
Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?
W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.
Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".
![Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3353/150x100/3353248__c_230_0_2645_1995__kr.webp)
Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.
Co da Fala?
Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.
Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów
Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.
Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).
Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.
Miejsca
Opinie (880) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-23 16:12
Idziesz na browara?
Stary, nie moge! Musze pojezdzic w ta i z powrotem zeby wyrobic limit "walidacji!
- 22 0
-
2023-01-23 16:13
Po ch.. wam to wiedzieć?! (1)
- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie
- 24 0
-
2023-01-23 18:09
Bez sensu
Wystaczajaca informacja jest fakt zakupu biletu miesięcznego, takie dane to jeszcze trzeba umieć przetwarzac, analizować i wyciągać wnioski. Patrz godziny szczytu. A to naszym rządzącym nie grozi. Tam pęd do stołka zastąpił myślenie. Patrz dulska.
- 4 0
-
2023-01-23 16:14
Ale najwazniejsze. Mial byc wspolny bilet. Czy majac miesieczny bede na nim mogl jechac w Gdyni czy Wejherowie?
- 6 3
-
2023-01-23 16:15
no a co z biletami zakupionymi w aplikacji jak mam to odbijac
Przeciez to jest jakis bezsens od jutra jezdze moim smrodzącym dieslem bez dpf-a i tylko bede zostawiał plamy oleju i czarny dym
- 16 0
-
2023-01-23 16:18
a bilet na okaziciela?też odbijąć?co chca badać?
- 17 0
-
2023-01-23 16:22
Teraz za 4.80 dojade z Przerobki na Przymorze, a wg nowej stawki nawet do Bramy ,wyzynnej nie dojadw
- 25 0
-
2023-01-23 16:25
Żenada
Nadal nie widzę korzyści dla pasażera, nadal widzę że miasta chcą na pasażerów zarobić i tylko pod tym kątem wykorzystują ten system
- 33 1
-
2023-01-23 16:25
Przy zwyklym bilwcie wystarczylo odbicie karty platniczej przy wwjsciu i wyjsciu i naliczanie oplaty w zaleznosci od odleglosci
- 4 1
-
2023-01-23 16:29
Ograniczą konieczność "odbijania się"
Kto nie ma się odbijać od czego?
- 9 0
-
2023-01-23 16:32
Jedynie co odbija, to tym co wprowadzili Falę.
Tak uprościć, by skomplikować.
- 27 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.