• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Informacji znowu oPóźniony

Michał Brancewicz
7 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Jedyne ekrany pokazujące rozkład jazdy, ale nie rzeczywisty czas przyjazdu tramwajów i autobusów, znajdują się na pętli tramwajowej na Chełmie. Jedyne ekrany pokazujące rozkład jazdy, ale nie rzeczywisty czas przyjazdu tramwajów i autobusów, znajdują się na pętli tramwajowej na Chełmie.

Wciąż nie działa System Informacji Pasażerskiej w Gdańsku. Chociaż wykonawca ma już cały sprzęt, a monterzy czekają w gotowości od czterech miesięcy, to systemu wciąż nie uruchomiono.



Lista przystanków z Systemem Informacji Pasażerskiej. Lista przystanków z Systemem Informacji Pasażerskiej.
System, który miał informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdów autobusów i tramwajów na przystanki miał ruszyć w grudniu. Nie udało się. Potem na początku kwietnia. Wciąż nic. Jest już po terminie, a urządzenia nadal nie zostały zainstalowane.

- System jest praktycznie gotowy, jedyne co nas wstrzymuje to procedury urzędnicze - mówi Waldemar Rokicki, prezes zarządu firmy Emtal, która montuje SIP. - Bardzo wolno wydawane są zgody od Energi na dla ZTM-u na przyłączenie zasilania tablic. Ostatnio trochę się to poprawiło i dziś najbardziej opóźnia sprawę ZDiZ.

Prywatni właściciele gruntów, na których znajduje się część przystanków, też wtrącają swoje trzy grosze. Często nie chcą się godzić na montaż elektronicznych tablic. Należy do nich Spółdzielnia Jasień, która unika jakiegokolwiek kontaktu z Emtalem: - Nawet nie chodzi o to, że się nie zgadzają na instalację tablicy. Po prostu nie odpowiadają na kolejne pisma od nas - irytuje się dyrektor Emtala.

I dlatego pasażerowie-mieszkańcy spółdzielni Jasień mogą jej podziękować za to, że elektroniczna tablica nie będzie na przystanku Jasień, lecz na przystanku Damroki.

Jak zapewnia Jakub Hoły z ZTM Gdańsk problemem pozostają już tylko pozwolenia od Energi dla niewielkiej części przystanków. Ilu? Tego rzecznik nie wie. Gdy takie pozwolenie zostanie wydane, trafi jeszcze do analizy ZDiZ-u. - O każde pozwolenie walczymy jak lwy. Jak będą jakieś problemy to ostatecznie będziemy zmieniać lokalizację tablicy - przyznaje.

Docelowo 41 monitorów ma zostać zainstalowanych na 27 przystankach w całym mieście. Brak zgody właściciela terenu (nie zawsze jest to ZDiZ) może spowodować, że część z nich zostanie przeniesiona w inne miejsce.

Warta 3,5 mln zł inwestycja (taką cenę zaoferował Emtal) obejmuje tez instalację urządzeń lokalizujących pojazdy. I tutaj również pojawia się problem. System miał być zainstalowany w 350 tramwajach i autobusach, ale nie udało się go założyć wszędzie.

Od nowego roku w Gdańsku pojawili się dwaj nowi przewoźnicy (PKS i Warbus), którzy mają czas do końca czerwca na kupno nowych autobusów. Dlatego nie było sensu instalować systemu w pojazdach zastępczych, które dziś jeżdżą po mieście, ale wkrótce znikną. - Czekamy na dostawę 17 nowych autobusów dla PKS-u - przyznaje Jakub Hoły.

Kiedy zatem system zacznie sprawnie działać w całym mieście? Waldemar Rokicki z Emtala rozkłada ręce. - Między Wielkanocą a świętem Wszystkich Świętych - próbuje żartować. - A tak na poważnie: liczymy, że do końca czerwca.

Opóźnienia biją po kieszeni wykonawcę, który kupił już wszystkie ekrany i uruchomił system przesyłania danych. Tyle, że nie ma gdzie ich wyświetlać. - To dla nas katastrofa. Ponosimy kolosalne koszty utrzymania transmisji danych, różnic kursowych, instalacji - przyznaje Waldemar Rokicki. - Gdybym wiedział, że będą takie problemy, to pewnie bym się dwa razy zastanowił nad udziałem w przetargu.

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • A Pętla Chełm? (1)

    Tam już nie trzeba tablic z rzeczywistymi przyajazdami autobusów? żenada...

    • 0 1

    • TAM JUZ SA

      • 0 0

  • co się dziwić (1)

    Słynna trasa na Chełm z pompą otworzona cud techniki, cud technologii budownictwa nitek tramwajowych i zonk na wstępie!!! Słup za blisko postawiony tramwaje z poobrywanymi lusterkami ;] W normalnym państwie firma, która budowała trasę pociągnięta byłaby do poprawienia partactwa i przesunięcia słupa umożliwiając jazdę bez obrywania lusterek. Tymczasem minęło sporo czasu a tramwaje na Chełm jeżdżą ze ZŁOŻONYMI lusterkami lewymi, także o czym tu mowa !!! A te tablice to przykład komputeryzacji na siłę, zdublowania rozpisek papierowych wiszących na przystankach do tej pory !!!

    • 4 1

    • Władza nie ma niestety długowokresowej wizji rozwoju. Liczy się dzisiejszy dzień, jutro to będzie futro. Zgodnie z polską

      tradycją "jakoś to będzie".

      • 0 0

  • Widze, ze przy newralgicznej ulicy Słowackiego, ale równiez skrzyzowanie Słowackiego-Potokowa nie ma ANI jednego .
    I słusznie, dzięki wiecznym korkon na Słowackiego pomiary opóźnien mogły by być zbyt drastyczne

    • 2 0

  • mn (1)

    Dziwne że niema tablic informacyjnych w dańsku w Warszawie jest ich durzo niżna pomorskim holera żąd nie chce pozwoli.ć a firma nie dostanie kary hahahaha

    • 1 2

    • W Warszawie system niestety niedziała. HGW dużo kasy utopiła w tym.

      • 1 0

  • Przy bramie ŻULOWSKIEJ

    to wytrzyma chyba nawet cały jeden dzień :)

    • 0 0

  • oPóźniony? (1)

    oPóźniony? czy to jakaś literówka pana redaktora czy skrót?:):):)

    • 1 0

    • Jeżeli to miała być aluzja go Galluxa, to powinno raczej być oPÓzniony. Ale nikt nie podrobi takiego freaka natury.

      • 0 0

  • Panie redaktorze

    prosimy o odpowiedź !!!!!!!!

    • 1 0

  • po co tablice jeżeli jest informacja w internecie

    punkt 27 Siwz zawiera: System musi mieć moduł prezentacji informacji rozkładowej i rzeczywistej w Internecie.

    Jeśli system jest gotowy to wykonawca niech udostępni informację nam pasażerom w internecie jutro. Będziemy mogli sprawdzić czy Rokicki i ZTM mówi prawdę.

    Nie dajcie się dłużej ludzie oszukiwać, WYKONAWCA KŁAMIE

    • 0 0

  • Czy sprawny system informacji to będzie to samo co sprawny system komunikacji (2)

    Marna to satysfakcja stać na przystanku i być doskonale poinformowanym przez mega nowoczesny wyświetlacz LCD o tym, że nowy gdański ogórek przyjedzie 20 minut później niż w rozkładzie albo wcale.

    • 3 2

    • pewnie okaże sie, ze to kolejna forsa wywalona w błoto, tym bardziej ze nie wszystkie tramwaje i autobusy beda w systemie, więc informacja co i o której przyjedzie będzie niepełna.
      łatwiej jest jak widac wprowadzic nowy system informacji niz usprawnić system komunikacji.
      Albo inaczej-oba procesy sa równie trudne dla decydentów ;-)

      • 1 1

    • Widać

      moje 20 min jest więcej warte niż twoje.

      • 1 1

  • (3)

    Co za dziadowska firma ten ZTM - tramwaje brudne od dachu po kola. W środku wszystko lepi się od brudu. Czy ich nikt nie kontroluje?

    • 5 1

    • tramwaje i autobusy są własnością ZKM (2)

      za brud w środkach komunikacji odpowiadamy my - pasażerowie :P
      to my (przepraszam, uogólniam) śmiecimy - zostawiamy skasowane bilety, przeczytane gazety, dopite (i niedopite) piwsko, papierki po cukierkach i batonikach... sami sobie możemy pogratulować "kÓltÓry" ;/
      wiem, wiem, nie uświadczy się teraz tych małych śmietniczek przy drzwiach... a szkoda
      aha, pretensje o brud to raczej do kierowców i motorniczych (poza współtowarzyszami podróży)

      • 0 0

      • To nie wina pasażerów (1)

        Nie masz racji, pasażerko szóstki. Nie my odpowiadamy, tylko przewoźnik. Pasażerowie raczej nie brudzą np. dach albo szyb. To wina przewoźnika, że tramwaj lepi się od brudu, poręcze są obdrapane, guma odpada od okien.
        Ponoć kontrole są, ale zapowiadane. I wtedy zaczyna się wielkie pucowanie tramwajów, malowanie trawy i takie tam...

        • 0 0

        • współwinni

          dita - masz rację co do brudnych szyb i lepiących się poręczy, ale śmieci zostawiają ludzie korzystający z komunikacji tak samo jak lepiące się poręcze są dziełem pasażerów ;/
          ja obarczam winą i ZKM i pasażerów :)

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane