• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szansa dla przemysłowych terenów byłego ZNTK na Przeróbce

Maciej Naskręt
21 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Charakterystyczny komin i wieża ciśnień na terenie dawnych zakładów ZNTK w Gdańsku. Charakterystyczny komin i wieża ciśnień na terenie dawnych zakładów ZNTK w Gdańsku.

Gdańsk zleci opracowanie dokumentacji budowy infrastruktury przeciwpowodziowej na terenie ZNTK w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. To krok w stronę rewitalizacji zdegradowanych terenów przemysłowych na Przeróbce, bowiem inwestycja przewiduje przebudowę dróg.



Jak oceniasz inwestowanie w takie miejsca jak ZNTK?

Dyrekcja Rozbudowa Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej dla realizacji zadania pn. "Przebudowa układu odwodnieniowego na terenie po byłych Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) w Gdańsku".

Jest to pierwszy krok w kierunku ożywienia terenów ZNTK, które są objęte ochroną konserwatorską. Do tej pory w zakład inwestowali prywatni właściciele. Miasto dostrzegło ich wysiłki i postanowiło teren zabezpieczyć. Na razie przed powodzią

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie kolektorów odwodnieniowych głównie pod drogami na terenie wspomnianego zakładu. Stąd w ramach inwestycji jest szansa na poprawę stanu technicznego zdewastowanych dróg. Przed rokiem Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku opracował koncepcję ich przebudowy. Wyłoniony projektant będzie musiał się do niej zastosować.

Dokumentacja ma być gotowa do końca września 2017 r. Na jej opracowanie miasto przeznaczyło ok. 220 tys. zł. Inwestycja wpisuje się w Gdański Program Przeciwpowodziowy, mający na celu m.in. łagodzenie skutków występowania alarmowych stanów wód.

Czytaj też: Zabytkowa hala na terenie ZNTK odzyskuje dawny blask

Widok na tereny ZNTK w Gdańsku z 1912 r. Widok na tereny ZNTK w Gdańsku z 1912 r.
ZNTK to ponad 100-letnia historia

Teren dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku to smutne pozostałości jednego z największych zakładów pracy na terenie miasta. Kompleks przemysłowy powstał w 1910 r. Pierwotnie działał pod nazwą Eisenbahn Hauptewerkstatt Danzig-Troyl. Po II wojnie światowej były to Warsztaty Kolejowe PKP, aż wreszcie zostały nazwane właśnie ZNTK.

Na potrzeby powstającej w Trójmieście Szybkiej Kolei Miejskiej to m.in. ZNTK Gdańsk odbudowywały otrzymane w ramach odszkodowań wojennych spalone wagony berlińskiej S-Bahn, dawne 800-woltowe jednostki EW90, EW91, EW92 - nazywane modrakami.

Po okresie transformacji teren ówczesnego ZNTK nie miał tyle szczęścia, co na przykład zakłady kolejowe w Bydgoszczy, gdzie dziś funkcjonuje z powodzeniem firma Pesa. Tereny po gdańskim ZNTK-u trafiły w ręce syndyka.

Obiekt z upływem lat przechodził we własność prywatnych przedsiębiorców. Obecnie funkcjonuje tam kilkadziesiąt spółek.

Miejsca

Opinie (80) 2 zablokowane

  • Ulice na terenie zntk są miejskie czy prywatne panie Red? (1)

    Jeżeli prywatne to na jakiej podstawie?

    • 8 0

    • na podstawie umowy kolezenskiej

      • 2 0

  • Coś pięknego nam się trafiło (1)

    spalone wagony. Te nie spalone wraz z torami wywieżli ruscy.

    • 6 1

    • Te wagony to zabierali furmankami, bo na ich tory nie pasują. Z torami też przesadziłeś, wystarczy spojrzeć na zdjęcia dworca z kwietnia 1945. A pociągi też jakoś dojechały. Normalna propaganda.

      • 1 0

  • Tygrys to Dziad ! (1)

    • 5 4

    • Dziad to był wołomiński czy ząbkowski.

      • 2 0

  • piękna szansa dla terenów przemysłowych! zalać wodą i zrobić baseny i kanały

    • 4 3

  • dawno temu (1)

    Gdy jeszcze działał ZNTK za ostatniego , normalnego dyrektora MB na terenie planowano utworzyć muzeum .Lecz ówczesny wojewoda z ramienia S co poległ był temu przeciwny . Chociaż ogromnym entuzjastą był p.Januszajtis, który stał wtedy na czele RM.

    • 6 1

    • A. Januszajtis

      jest w gdańskim pejzażu ostatnim mohikaninem i niewygodnym piewcą Gdańska z własnym obliczem, a nie tym bezosobowym, betonowo szklanym. Bardzo go obecni nie lubią, w jego wizjach nie widać nijakiej dewelooperki. Choć i tak jest kilka obiektów, które udało mu się przeforsować. Teraz to słowo ma pejoratywne znaczenie, od forsy...

      • 5 1

  • Szansa na... nowe miejsca pracy??

    Czy miezylbym za wysoko jezeli proponowalbym utworzenie jakiegos przemyslu dajacego ludziom prace.... na terenach... przemyslowych? Ta przemiana Gdanska z przemyslowego miasta na uslugowe zostawia zwyklych ludzi, robotnikow na lodzie.

    • 5 1

  • no i dobrze

    zamiast budować za obwodnicą powinni budować mieszkania w środku miasta w dzielnicach które powinny sie rozwijać i modernizować

    • 7 0

  • (1)

    Cała dzielnica czeka na rewitalizację!

    • 5 1

    • To chyba dawno tam nie byłeś bo zmieniło się bardzo dużo.

      • 1 1

  • może nowa zajezdnia?

    Znakomite miejsce na nową zajezdnie. Nie będzie trzeba budować nowej gdzieś hen daleko...

    • 5 3

  • Zakładom Naprawczym Taboru Kolejowego najbardziej zaszkodziły związki i rada pracownicza. Każdy pomysł torpedowali, byle nie dopuścić do koniecznych zwolnień. I tak wszyscy razem bul, bul ,bul...Z upadłości i likwidacji najlepiej obłowił się syndyk. Władza się zmieni, to będzie można wyciagnąć dokumenty przewałów. Kar nie bedzie, bo przedawnienie działa, ale niech ludzie wiedzą. Dobrze że chociaż powstała spółka i działa. No i dobrze,że całości nie zaorano.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane