• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sześciu chętnych do budowy podziemnych parkingów w Gdańsku

Katarzyna Moritz
5 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Gdy na Podwalu Przedmiejskim powstanie parking, nad nim zostanie utworzony zieleniec dla mieszkańców. Gdy na Podwalu Przedmiejskim powstanie parking, nad nim zostanie utworzony zieleniec dla mieszkańców.

Firmy z Włoch, Belgii, a także z Polski są w gronie sześciu inwestorów chętnych na budowę podziemnych parkingów w centrum miasta. Firmę, która dostanie koncesję poznamy pod koniec roku.



Parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim będzie na  583 auta. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne. Parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim będzie na  583 auta. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne.

Chętnie korzystasz z parkingów podziemnych?

W styczniu informowaliśmy o kolejnym podejściu gdańskich urzędników do znalezienia chętnych na budowę i eksploatację parkingów w formule koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne).

W ramach przedsięwzięcia miałoby powstać od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do w sumie ponad 1,8 tys. aut. Inwestycją zainteresowało się sześć firm: Budimex A, Strabag - Projekt, konsorcjum: NDI SA, Besix Park nv, n.v. Besix s.a. z Belgii, NDI Project Development, Immo Park Gdańsk, Vianini Lavori z Włoch oraz Mostostal Concession.

- Obecnie z wszystkimi zainteresowanymi firmami zostaną przeprowadzone rozmowy. W ich trakcie ustalone zostaną warunki realizacji inwestycji i współpracy z miastem, które później zostaną ogłoszone w formie opisu warunków koncesji. Firmy otrzymają wówczas określony czas na składanie ofert. Planowany termin podpisania umowy to koniec roku 2013 - zapowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego w gdańskim magistracie.

Przypomnijmy, że Gdańsk jeszcze w 2009 r. ogłosił przetarg na wykonanie trzech parkingów podziemnych (przy Podwalu Przedmiejskim, Podwalu Staromiejskim i pod pl. Kobzdeja), jednak mimo rozmów z poważnymi firmami (Hochtief Polska był wykonawcą m.in. Galerii Bałtyckiej, a Apcoa to jedna z największych firm zarządzających parkingami w Europie), ostatecznie w marcu zeszłego roku inwestorzy się wycofali. Dlaczego? Głównie dlatego, że lokalizacja i realizacja tych trzech parkingów była obligatoryjna.

- Teraz mamy tylko jedną, konieczną do realizacji lokalizację - przy Podwalu Przedmiejskim. Trzy są nieobligatoryjne, do wyboru inwestora: Podwale Staromiejskie, Lastadia, ul. Szymanowskiego. Ponadto negocjacjom może podlegać oddanie przyszłemu koncesjonariuszowi w zarządzanie naziemnej strefy parkowania w określonych granicach. Naszym zdaniem takie zapisy mogą zachęcić poważnych inwestorów - przekonuje Bogna Zuba-Zabielska z Centrum Partnerstwa i Biznesu w gdańskim magistracie.

Wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami prawdopodobnie przez 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.

Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.

Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł, wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.

Planowana lokalizacja parkingów podziemnych:
- obligatoryjnie przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska - 583 miejsc,
- przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (rejon Strzyży) - 104 miejsca
- lokalizacja rezerwowa, gdyby w pozostałych czterech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska - 162 miejsca.

Opinie (110) 4 zablokowane

  • dajcie w centrum jeszcze lotnisko (3)

    Jakim trzeba być kre..., idio... i matoł... żeby zaplanować parkingi podziemne w centrum miasta, gdy wszędzie indziej stawia się je w oddaleniu i zapewnia dogodny transport publiczny...

    • 9 4

    • Wrzuć sobie centrum Amsterdamu

      i zobacz ile tam jest parkinów wokół centrum, a przecież to takie rowerowe miasto. Parkingi P+R to inna sprawa i one faktycznie na obrzeżach.

      • 2 4

    • Jakie to typowe dla zakompleksionych, ślepo zapatrzonych w Zachód lizusów.

      Wyzywać swoich oponentów. Nic grzeczności. Co zrobisz jeśli wszędzie indziej zalegalizują pedofilię? W Holandii już mają legalną partię.

      • 2 2

    • Bo to jest robione pod developerów by mogli wypełniać puste działki na Głównym Mieście a nie pod kierowców odwiedzających Gdańsk.
      Skoro artykuł pisze p. Moritz i ani razu nie występuje nazwisko kogokolwiek z zarządu miasta, to mamy pewność iż jest to pomysł przez nich firmowany, głównie Lisickiego.

      • 2 0

  • No jak dowalą jak w Krakowie po 7 ziko za hours'a to też będzie pusto (3)

    a trawniki będą zastawione.

    • 6 0

    • mandaciki będą (2)

      • 1 0

      • i to jest główny cel tego cyrku (1)

        dopier@#*|ć ludziom

        • 3 2

        • Niestety masz racje

          • 2 0

  • To się kurky i burdele wyniosą z centrum, bo klientów ubędzie ;P

    Wszak polacy to naród oszczędny, nikt nie będzie płacił dodatkowo dychy albo dwóch:)

    • 2 0

  • Słaba ta koncepcja parkingu na Podwalu Przedmiejskim. Po co dodatkowa ulica?

    Słaba ta koncepcja parkingu na Podwalu Przedmiejskim. Po co dodatkowa ulica wewnętrzna rozcinająca pas zieleni od Pałacu młodzieży?Miejsce na parkowanie autokarów powinno być czasowe i znajdować się tylko przy Podwalu Przedmiejskim, a od strony Pałacu Młodzieży powinny znajdować się tylko i wyłącznie rampy zjazdowe nadbudowane pasem zieleni.

    • 1 2

  • budyń to

    korupcja, korupcja, korupcja ...

    • 6 2

  • Rafał Gdańsk

    Wygra ta firma, która będzie miała najwięcej do wydania pod stołem.

    • 2 1

  • Wyczuwam kolejny wielki przekręt.
    Przy okazji maczania łap Lisickiego należy wspomnieć o czymś co w artykule p. Moritz napisane nie jest.
    Otóż jest to ciągnięcie sprawy sprzed lat kilku o całkowitym wyrzuceniu samochodów z Głównego Miasta.
    Zanim ktoś n ie mieszkający na tym terenie zaprotestuje i bezrefleksyjnie zaaprobuje pomysł rodem z "budyniogrodu" odpowie mi wprost, jakimże to prawem urzędnicy miejscy ograniczają mi i wielu mieszkańcom zawiadywanie naszymi nie komunalnymi gruntami. Będą się szykowały wielokrotne procesy o naruszenie dojścia i dojazdu do gruntu.
    Kolejna rzecz to taka a o czym pewnie nikt zielonego pojęcia nie ma, że developerka pod pieczą Lisickiego, mimo wielu wolnych działek na Głównym Mieście, nie jest skora do podjęcia inwestycji. Chodzi o zabudowę pierzei w osi płn-płd, bo w tej osi to raptem kilka ulic było odbudowanych po wojnie. Mimo atrakcji położenia miejsca potencjalnych mieszkań, nie ma chętnych do robieni9a zabudowy z jednego powodu, otóż swego czasu wymyślono, że te budynki muszą mieć wykonane garaże podziemne by do każdego lokalu zagwarantować min. miejsce dla jednego pojazdu. Gdyby rzecz dotyczył wielkiego bloku min. 7-8 piętrowego na min 50 mieszkań, to pewnie tak by budowano, problem jednak jest taki, że w wolne miejsca na Głównym Mieście da się wcisnąć kamienice na 6 do 10 lokali. Taka mała ilość lokali, do tego nie specjalnie wielkich i jeszcze dodatkowo opatrzona zapisem obowiązku zapewnienia miejsca parkingowego, nie daje żadnych złudzeń że taka budowa się po prostu nie opłaci. Zresztą co tu dużo mówić, wystarczy zajrzeć na ul. Grząską i zadać sobie pytanie, czemu ta kamienica zbudowana 2 lata temu wciąż stoi pusta a na działce niedaleko przy ul. Kleszej straszy dziura.
    I tu znajdujemy rozwiązanie dla developerów mających wsparcie w osobie Lisickiego, ponoć świetnego menedżera. Otóż właśnie za nasze czyli podatników gdańskich pieniądze, zostaną zbudowane podziemne parkingi, co spowo0duje zdjęcie z "garbu developerskiego", obowiązku stworzenia miejsc parkingowych, bo zapłacimy MY wszyscy. No i wtedy ruszą zabudowy pierzei na Głównym Mieście.
    By żyło si lepiej ... wybranym.

    • 7 3

  • A co sądzicie o parkowaniu w rejonie Szpital Wojewodzki, Sąd, Policja, UM? (5)

    W jaki sposób tam parkujecie jeśli macie coś do załatwienia w tych instytucjach?
    Parę lat temu zobaczyłam rozpoczynającą się budowę na rogu Kartuska/Powstańców Warszawskich. Byłam przekonana, że będzie tam parking wielopoziomowy tak potrzebny w tym miejscu. Ze zdziwieniem stwierdziłam ,ze powstał tam jakiś pawilon z firemkami mało użytecznymi, które mogłyby znajdować się w mniej strategicznym miejscu. I w ten sposób stracono bardzo dobrą lokalizację(ciekawe kto wydal na to pozwolenie?)

    • 10 3

    • No przecież ten teren jak i działkę na Strzeleckiej załatwił Lisicki swym kolesiom z spółki MART d. Nowiec sp. z o.o. jako rzekomą rekompensatę za zmiany zawarte w mpzp a dotyczących działki na Nowcu. MART to skrót od imion właścicieli jawnych jak i ukrytych - M jak Maciej Lisicki, A jak Adam M., R jak Roman Rościszewski, T jak Tomasz Bartoszuk. Działki te były w władaniu Wojewody Pomorskiego i w zasadzie są w dalszym ciągu, gdyż zostały przekazane gminie Gdańsk pod budowę parkingów (jedna jak i druga) w formie darowizny pod wskazany cel a ten nigdy nie został spełniony. Wojewoda zna tę sprawę i mógłby jednym podpisem zmienić status tych dwóch wybudowanych biurowców ale ponieważ jest układ kolesiowski więc spodziewać się należy że nie kiwnie palcem nawet w bucie. Dodatkowo obie znajdowały się na liście Woj. Kons. Zabytków jako otulina zespołu redut Góry Gradowej. Zostało to złamane, choć swego czasu zanim tereny trafiły do gminy, że prezes Sądu Okręgowego w Gdańsku zwracał się z prośbą do Adamowicza o odprzedaż działki Strzelecka pod budowę parkingu, na co prezydent odpowiedział że jest taki plan na budowę parkingu ale Gdańsk nie jest właścicielem terenu i nić w tej materii zrobić nie może. Jest nieco materiału w tym temacie, także tu na trojmiasto.pl np wyszukaj artykułu pt "
      "NIK donosi na władze Gdańska"

      • 5 1

    • ja tam stawiam na płatnym parkingu przy przychodni MSWIA, zazwyczaj parking jest pusty

      • 0 1

    • pierwotnie na tym terenie miał być budowany parking,ale gmach UM

      przy Nowych Ogrodach wciąż jest za mały dla Urzędasów,a NIK jak widać nic nie może

      • 1 0

    • Jak to kto pani kopertowa.

      • 2 0

    • znam wielu ktorzy nie parkują bo dojeżdżają spokojnie komunikacją miejską

      • 0 2

  • no płacę podatki (1)

    i wybudują mi za to parking, za który będę musiał płacić kupę kasy...

    • 2 4

    • widocznie za mało płacisz tych podatków

      • 2 0

  • Budimex Bubel - tylko ten ma szansę wygrać.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane