• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Szklany" dworzec w Gdyni

(boj)
19 października 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Dworzec podmiejski w Gdyni Głównej bez przeciągów i z przytulną poczekalnią? Dlaczego nie. Wnętrze ma zostać przeszklone, a to tylko część planowanych nowości. SKM rusza z modernizacją i dworca, i peronu.

Na dobry początek wyremontowany zostanie peron 1, przy którym zatrzymują się podmiejskie kolejki. Wszystko wskazuje na to, że osoby na wózkach i rodzice z trudem wciągający wózki z dziećmi na peron będą mieli lżejsze życie. Powstanie tu łagodnie nachylona rampa wjazdowa (od strony budynku głównego) i winda dla niepełnosprawnych (z budynku dworca podmiejskiego). Wymieniona zostanie nawierzchnia peronu, staną ładniejsze ławki i kosze na śmieci. Najważniejsze jednak, że pasażerowie przestaną moknąć: zbudowana zostanie nowoczesna wiata, która przykryje całą powierzchnię peronu! Teraz czas na projekty wykonawcze i przetarg na wykonawcę. Kiedy słowo stanie się ciałem?

- Za rok będzie gotowy peron - mówi Paweł Wróblewski, rzecznik prasowy SKM. - Budynek zabierze trochę więcej czasu, ponieważ będziemy przenosić dyspozytornię, a to oznacza mnóstwo "kabelków" do przełączania.

Dyspozytura (znajdująca się obecnie obok kas) zostanie przeniesiona piętro wyżej. Na jej miejscu będzie funkcjonować Biuro Obsługi Klienta, natomiast w miejscu obecnego biura (przeszklone pomieszczenia od strony ul. 10 Lutego) powstanie barek kawowy ze stolikami wewnątrz i na świeżym powietrzu. Wyremontowane zostaną też kasy, wymienione posadzki i stolarka budowlana. Nową jakość zyskają dworcowe toalety. Jak już będzie ładnie - przyjdzie czas na wygodę. Zostanie też wygospodarowanie miejsce na mini poczekalnię.

- Ławki znajdą się w bardziej ustronnym zakątku, a SOK znajduje się piętro wyżej, co oznacza m.in. że poczekalnia będzie bezpieczna - wyjaśnia rzecznik SKM.

Skoro będzie bezpieczniej, to stanie tu również bankomat. Całości dopełni przywrócenie naturalnego doświetlenia, które istniało tu w latach 50-tych. Dworzec zmieni się również na zewnątrz. W trójkącie: budynek dworca, ul. 10-lutego i Dworcowa powstanie parking na 25 aut osobowych. To teren mało wykorzystany, choć często samochody parkują tu "na dziko". Będzie to więc usankcjonowanie istniejącego stanu rzeczy. Uporządkowanie zostaną tereny zielone i nawierzchnia chodników wokół dworca podmiejskiego. Wykorzystane zostaną piwnice - będą zaadaptowane na potrzeby organizacji pozarządowych (opieka nad bezdomnymi, harcówka, związek wędkarski itp.).

Przetarg na prace budowlane może ruszyć od lutego 2006 r. Wtedy też znany będzie szacunkowy koszt modernizacji peronu i dworca. Dzisiaj wiadomo tylko, że będzie to kilka mln zł. Modernizacja powinna się rozpocząć w czerwcu 2006.

- Skoro będzie tam taka rewolucja, to może w końcu będzie można kupić w nocy bilet? - pyta Anna, studentka z Sopotu. - Czy przebudowa dworca oznacza, że kasy będą czynne całą dobę? Zawsze mam z tym problem jak wracam z jakichś imprez.

- Raczej nie - odpowiada Paweł Wróblewski. - Na dworcach w krajach zachodnich (np. Belgia czy Francja) też są przerwy technologiczne. Dzięki temu jest szansa, że nie przylgną tu bezdomni, ale zamierzamy ustawić automat biletowy.
(boj)

Opinie (63)

  • dlaczego "renoma+spółka" ma monopol na bilety?

    • 0 0

  • winda!!!!!winda na kazdy peron rozwiaze sprawe....

    najlepiej towarowa

    • 0 0

  • dworzec wizytówka gdyni

    Jak wiadomo pierwsze wrażenie jest najważniejsze.Obecny stan Dworca Głównego w Gdyni jest dobrym straszakiem dla przyjezdnych.Ciemno,zimno,okropny fetor czyli mieszanina moczu,brudu.Do tego dochodzi jeszcze przeciąg co czyni to miejsce odpychajacym.Moim zdaniem miasto powinno uczynic wszystko aby turyści wysiadajacy na tej stacji jak i mieszkańcy gdyni czuli sie tam przede wszystkim dobrze.Remont dworca powinien byc kompleksowy i na duzą skale.Raz a porzadnie.Żadnych półsrodków czy prowizory.taka dorazna kosmetyka ma krótki żywot.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane