• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szykuje się podwyżka cen biletów jednorazowych

Katarzyna Moritz
27 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nie tylko droższe paliwo, ale też wyższe stawki amortyzacyjne i koszt wozo-kilometra nowego taboru ma wpływ na planowaną podwyżkę biletów. Nie tylko droższe paliwo, ale też wyższe stawki amortyzacyjne i koszt wozo-kilometra nowego taboru ma wpływ na planowaną podwyżkę biletów.

Z powodu m.in. wzrostu cen paliw, od maja, a najpóźniej od czerwca planowana jest podwyżka cen jednorazowych biletów komunikacji miejskiej o 20 gr. Muszą to jeszcze uchwalić radni gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej.



Gdy radni gmin zrzeszonych w w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej podejmą uchwały, podwyżka cen biletów wejdzie w maju lub czerwcu. Gdy radni gmin zrzeszonych w w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej podejmą uchwały, podwyżka cen biletów wejdzie w maju lub czerwcu.

Czy często kupujesz bilety jednorazowe?

Propozycja podwyżek biletów jednorazowych padła w minioną środę, gdy doszło do spotkania przedstawicieli 13 gmin zrzeszonym w MZKZG.

- Zarekomendowaliśmy podwyżki już teraz, by we wszystkich gminach mogły być wprowadzone jednocześnie w określonym czasie. To czy tak się ostatecznie stanie będzie zależało od radnych. Przedtem jest jeszcze długa procedura, propozycję muszą zyskać akceptacje w poszczególnych komisjach - wyjaśnia Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKZG.

Jeżeli procedowanie pójdzie sprawnie to podwyżki wejdą w życie już 1 maja, ostatecznie 1 czerwca 2012. Wzrosnąć mają głównie bilety jednorazowe średnio o 5 do 8 proc. I tak bilet jednoprzejazdowy kosztujący 2,80 wzrośnie do 3 zł, bilet godzinny z 3,40 do 3,60 zł. Wyjątkiem będą bilety 24 godzinne gdzie podwyżka wyniesie 1 zł i z obecnych 11 zł wzrośnie do 12 zł. O 20 gr wzrosną też ceny biletów nocnych.

- Podwyżki, które zaproponowaliśmy to głównie efekt wzrostu cen paliw. Ponadto nowy tabor powoduje wzrost stawki amortyzacyjnej, wzrastają w związku z tym koszty wozo-kilometra. Gdybyśmy poczekali z podwyżkami do przyszłego roku, byłby to większy szok cenowy. Obecna podwyżka choć częściowo wspomoże budżet gmin, dotknie głównie osób, które sporadycznie korzystają z komunikacji miejskiej - wyjaśnia przewodniczący.

Podwyżek w tym roku nie powinni się spodziewać posiadacze biletów okresowych, a ci stanowią główną grupę klientów korzystających z komunikacji miejskiej codziennie.

- Mimo tego jest to niezgodne z polityką Gdyni, która zachęca do korzystania z komunikacji publicznej. Przecież m.in. z tego powodu powstała strefa płatnego parkowania w Śródmieściu. Gmina powinna wziąć wzrost kosztów na własne barki, bo podwyżka nie jest duża i budżet spokojnie by to wytrzymał. Wtedy byłaby to zachęta do korzystania z transportu publicznego - podkreśla radny PO w Gdyni Łukasz Cichowski.

Choć w poszczególnych gminach jest duże zróżnicowanie wśród osób korzystających z biletów okresowych okazuje się, że najmniej bo zaledwie 25 proc. pasażerów korzysta z nich w Wejherowie. Tam aż 75 proc. kasuje głównie bilety jednorazowe. Najwięcej biletów okresowych mają mieszkańcy Gdyni - 60 proc. W Gdańsku te proporcje są rozłożone po połowie. W grodzie nad Motławą znaczną grupą, która kupuje bilety jednorazowe są turyści.

- Ta propozycja podwyżek przynajmniej dziwi. Chwilowe podwyżki cen paliw czy stawki wynikające z wozo-kilometra, nie powinny obciążać pasażerów. Gminy powinny zwiększyć dopłaty do komunikacji miejskiej, tym bardziej w dobie kryzysu. Komunikacja przestanie być konkurencyjna, liczba pasażerów zamiast wzrastać obawiam się, że znaczenie zmaleje - komentuje plany podwyżek Kazimierz Koralewski gdański radny z Prawa i Sprawiedliwości.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (653) 7 zablokowanych

  • ceny paliwa rosną, ale przecież tramwaje jeżdżą na prąd (1)

    Jak można usprawiedliwiać podwyżki cen biletów rosnącą cena paliwa? Może i jedno z drugim jakoś jest powiązane, ale nie wprost, wiec co to za argument?! :/

    • 0 2

    • Linii tramwajowych jest mniej niż linii autobusowych. Chcesz oddzielnej taryfy dla tych dwóch rodzajów pojazdów?

      I bez tego wielu narzeka, że cenniki są tu nieprzeciętnie skomplikowane. Tylu przewoźników i każdy ma swój regulamin.

      • 0 0

  • DZIWNE

    Jakoś wszystko wzrasta w tej zakichanej polsce oprócz pensji i inteligencji zarządzających...

    • 3 0

  • Czas przerzucić się wyłącznie na rower i mieć w poważaniu całą tą bandę nieogarniętych decydentów trwoniących potencjał naszego (1)

    miasta. Czas przerzucić się wyłącznie na rower i mieć w poważaniu całą tą bandę nieogarniętych decydentów trwoniących potencjał naszego miasta.

    • 4 1

    • Zimą rower po ciężkiej pracy? A przed pracą czuć się jak pobity?

      To już wolę w pracy nocować. Niż mieć gardło jak ostatni krąg piekielny Dantego (lodowato tam).

      • 1 0

  • co chwile coś drożeje, niedługo nie bedzie nas stac nawet na chleb bo przeciez z polski chcą zrobic ameryke!!!!!!! To jest jakis koszmar.....

    • 2 0

  • no tak

    wszystko idzie w góre tylko nie nasze pensje :))

    • 3 0

  • ale poco sie ograniczac odrazu podniesc ceny o 500% jak na lekarstwa i juz

    będziemy mieli tramwaje ze złotymi klamkami.Tylko ze sie potem okaże ze te podwyżki to poszły na premie dla kolesiów budynia jak zawsze zresztą!!Tak samo jak inne w rządzie Tuska i dla posłów na nowe tablety i samochody!!

    • 3 0

  • drożej niż w stolicy

    jak w temacie!

    • 4 0

  • ee

    Co ma tramwaj do paliwa?

    • 1 1

  • tramwaj

    Z powodu m.in. wzrostu cen paliw, od kiedy to tramwaje jeżdżą na paliwo

    • 1 1

  • tramwaj

    ztm do d...py najgorsza linia to 117 nie będę wymieniał ile razy wypadają z trasy wielkie pessy

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane