- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (433 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (129 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (58 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (272 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Szykuje się podwyżka cen biletów na komunikację
Od 1 lipca w Gdańsku, a dwa miesiące później także w Sopocie i w Gdyni zdrożeją opłaty za przejazdy komunikacją miejską. Za bilet jednorazowy zapłacimy 3,20 zł zamiast 3 zł. Zdrożeją też bilety okresowe i metropolitalne.
To efekt ustaleń podjętych na zgromadzeniu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, gdzie rekomendowano wprowadzenie nowych cen w komunikacji miejskiej na terenie wszystkich gmin wchodzących w skład związku, w tym także Gdyni i Sopotu. W tych dwóch ostatnich miastach podwyżki mają obowiązywać od 1 września, a w Gdańsku od 1 lipca.
MZKZG proponuje, żeby ceny za bilety miesięczne i 30-dniowe zostały podniesione o 4 zł za bilet pełnopłatny i o 2 zł za bilet ulgowy; od 7 zł do 10 zł planowany jest wzrost cen biletów semestralnych; ceny biletów jednorazowych (bilety jednoprzejazdowe, jednogodzinne, nocne) o 20 gr - pełnopłatny i o 10 gr ulgowy, natomiast bilety 24-godzinne o 1 zł.
By w całym obszarze metropolitarnym został zachowany jednolity poziom cen biletów jednorazowych i czasowych, gdańscy radni prawdopodobnie przyjmą propozycję zmian, czyli za bilet jednorazowy zamiast 3 zł zapłacimy 3 zł i 20 gr.
Jednak inaczej będzie w przypadku biletów okresowych, miasto chce złagodzić społeczne skutki podwyżki i wraz gminami, z którymi ma zawarte porozumienie proponuje, by podwyżki były o 50 proc. niższe niż zakłada MZKZG.
I tak ceny biletów miesięcznych i 30-dniowych wzrosłyby tylko o 2 zł - bilet pełnopłatny oraz o 1 zł - bilet ulgowy. Ceny biletów semestralnych czteromiesięcznych wzrosłyby o 4 zł, a pięciomiesięcznych o 5 zł.
Wzrost cen biletów jednorazowych i czasowych wyniesie od 4,35 proc. do 8,34 proc., natomiast okresowych od 1,74 proc. do 3,58 proc.
Z czego wynika wzrost cen biletów?
Ceny biletów jednorazowych w Trójmieście (nie licząc SKM) pozostają na tym samym poziomie od 2012 roku, ale w tym okresie zmieniała się proporcja wydatków na komunikację miejską. Jej finansowanie w coraz większym stopniu pochodzi z budżetów gmin, a w mniejszym z przychodów ze sprzedaży biletów. Gminy natomiast dążą do tego, by ta proporcja wynosiła 50 na 50.
Kolejnym powodem są koszty integracji taryfowo-biletowej. W styczniu na obszarze Trójmiasta wprowadzono nowe bilety i taryfy umożliwiające pasażerom podróż na liniach organizatorów komunalnych i kolejowych z jednym wspólnym biletem.
- W projekcie wspólnego biletu metropolitalnego uczestniczą wszystkie gminy, a żądania finansowe przewoźników kolejowych rosną, więc żeby je spełnić gminy muszą przekazywać więcej składek do związku - wyjaśnia Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKZG. - W skali pierwszego półrocza tego roku składka wzrosła o 1 mln zł. W związku z tym, że w budżetach brakuje tych pieniędzy, to od 1 lipca nastąpi także kilkuprocentowa podwyżka cen biletów metropolitalnych, by więcej pieniędzy przekazać przewoźnikom kolejowym nie tylko z pieniędzy gminnych, ale i od pasażerów.
Ponadto w Gdańsku planuje się dalszy rozwój infrastruktury transportowej: budowę nowych tras tramwajowych (Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, trasa Gdańsk Południe Wrzeszcz) czy modernizację już istniejących (odcinek od Przeróbki do pętli Stogi Plaża) oraz wymianę taboru autobusowego i zakup nowoczesnych tramwajów do obsługi nowych tras.
Wprowadzenie nowej taryfy w Gdańsku ma spowodować wzrost dochodów netto z tytułu sprzedaży biletów o kwotę ok. 4,11 mln zł.
Od 1 lipca szykują się też spore zmiany w systemie biletów metropolitalnych
Z oferty zostaną wycofane okresowe (30-dniowe i miesięczne) kolejowo-komunalne bilety metropolitalne dwóch organizatorów (ZTM Gdańsk plus kolej, ZKM Gdynia plus kolej, MZK Wejherowo plus kolej).
W ich miejsce wprowadzone zostaną nowe bilety łączone, o takim samym zakresie obowiązywania, które składać się będą z dwóch części: komunalnej (bilet promocyjny emitowany przez MZKZG), umożliwiającej podróżowanie wszystkimi autobusami, trolejbusami i tramwajami w komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM w Gdańsku lub ZKM w Gdyni lub MZK Wejherowo, i części kolejowej (bilet promocyjny kolejowy emitowany przez SKM), umożliwiającej podróżowanie pociągami SKM (w tym na linii PKM) na obszarze MZKZG.
Co ważne, łączna cena nowych biletów łączonych będzie taka sama, jak wycofywanej oferty (200 zł za bilet normalny). Osoby uprawnione będą miały możliwość zakupu biletów ze zniżką - według ulg gminnych i ustawowych obowiązujących w komunikacji miejskiej oraz ulg ustawowych honorowanych przez przewoźników kolejowych. Bilety dystrybuowane będą w stacjonarnej sieci sprzedaży PKP SKM oraz przez internet.
Zgodnie z przewidywaniami, w dwóch przetargach: na osiemnaście autobusów (w tym dziewięć standardowych i dziewięć przegubowych) oraz na trzy midibusy, ofertę złożyła firma Evo Bus Polska, będąca dostawcą na rynek polski autobusów marki Mercedes-Benz. Była to jednocześnie jedyna firma zainteresowana przetargiem Zakładu Komunikacji Miejskiej.
W pierwszym z dwóch przetargów firma Evo Bus zaproponowała Mercedesy Citaro 682 02 i 682 03. Ten pierwszy to 12-metrowy autobus standardowy, zaś model 03 to 18-metrowy przegubowiec.
Co ciekawe, 12-metrowy citaro można było zobaczyć w Gdańsku już latem ubiegłego roku. W lipcu kursował on bowiem jako pojazd testowy na kilku liniach.
Zaproponowana w przetargu cena za dziewięć 12-metrowych autobusów Mercedes-Benz Citaro wynosi 9 mln 180 tys. zł netto. Wersja przegubowa jest odpowiednio droższa - 12 mln 420 tys. zł netto za dziewięć pojazdów tego typu.
W osobnym przetargu, na trzy ok. 10-metrowe midibusy, firma Evo Bus zaproponowała model Mercedes-Benz Citaro K. Jest to dokładnie ten sam model, który przedstawiliśmy jako pasujący do dokumentacji przetargowej, w artykule z kwietnia br.
Cena zaproponowana w przetargu za trzy takie krótkie pojazdy wynosi prawie 2 mln 788 tys. zł netto.
Wszystkie autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzacje, monitoring, zapowiedzi przystanków, z silnikami spełniającymi normy emisji spalin Euro 6.
- Nowością, i ukłonem w kierunku osób, które korzystają z telefonów komórkowych i tabletów, będą ładowarki USB, a także udogodnienia dla rowerzystów i pasy do zapinania rowerów - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Obecnie trwa sprawdzanie złożonych ofert pod kątem wymagań formalnych przetargu. Jeżeli nie będzie żadnych zastrzeżeń, pojazdy na gdańskich ulicach pojawią się jeszcze w tym roku.
Miejsca
Opinie (338) 9 zablokowanych
-
2016-05-25 12:22
tylko samochód
i wlasnie dlatego w gdansku trzeba sie poruszac samochodem. Niestety komunikacja miejska po pierwsze jest nieprzyjazna dla pasażera, po drugie źle skomunikowana ze sobą, po trzecie droga, po czwarte brak jendej taryfy na wszystkie srodki komunikacji.
Ostatni niedzielny wypad z dwojka dzieci komunikacja miejska do centrum gdanska kosztował mnie 10,80. dodam ze jechalem w weekend więc biorąc pod uwagę iż w weekend parkowanie jest gratis to jestem do przodu jakies 8 ziko. nawet gdyby to byl dzien powszedni to za tą kasę mam 3 godziny parkowania. nic tylko wybrac komunikację- 6 1
-
2016-05-25 12:32
Banda złodziei!
Chcą po prostu podwyżkami zniszczyć, zdeptać zwykłych ludzi! Taki jest ich plan!
- 3 1
-
2016-05-25 12:57
JA TAM CALE ZYCIE JADE NA GAPE
zaden komornik jeszcze mi nic nie zrobil
- 1 2
-
2016-05-25 13:03
i coś jeszcze gratis może?
Proponuje może bilety po 4 zł norm. i 2 zł ulgowe i do tego piwo gratis do normalnego i coca colę do ulgowego a dla każdego dziecka lizaczek.haha...
- 1 1
-
2016-05-25 13:17
No ładnie (1)
Inflacja inflacją , ale te podwyżki są zbyt częste i niedostosowane do kieszeni polaków w ostatnim czasie.
- 2 1
-
2016-05-25 14:46
Chyba dopiero teraz zacznie się inflacja,bo jak ruszy lawina podwyżek cen na wszystko,to obudzimy się w grudniu z dwucyfrowym wskaźnikiem inflacji.
- 0 0
-
2016-05-25 13:24
Najlepszy włodarz, najlepsza gmina więc o co chodzi?
Za tytuł trza płacić..
- 1 1
-
2016-05-25 13:38
koszmarny gdansk
Nie zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej. Pora się stąd wyprowadzić
- 1 2
-
2016-05-25 13:52
Strach się bać, przecież bilety tak naprawdę są już za drogie. Czym miasto chce się wzbogacić? Ludzką biedą?Skoro ludzie dostając mandat nie płacą za niego, to wiadomo,że nie mają pieniędzy, bo inaczej by kupili bilet.Tępe i chciwe te głowy naszych włodarzy. Moja Babcia mawiała"małą łyżką też można się najeść".Zachłanność często "wychodzi bokiem.
- 2 1
-
2016-05-25 14:00
POlityka
od siedmiu boleści.
- 0 1
-
2016-05-25 14:19
Przykra sprawa :(
Ceny biletów i tak są już wysokie, a podwyżki to chyba jakiś żart. Autobusy notorycznie się spóźniają lub w ogóle nie przyjeżdżają.....!!!!! Ostatnio kupiłem bilet 1h i co się okazało po przesiadce? Że kolejny autobus wypadł z kursu , czekałem 40 min na przystanku w upale bez grama cienia i musiałem kasować kolejny bilet bo czas poprzedniego już minął, a kolejny autobus jeszcze się spóźnił! Czy ktos nad tym panuje? Ewidentny brak biletomatów w autobusach i w tramwajach - dobrze byłoby wziąć przykład z Wrocławia.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.