• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusem na Westerplatte? Dlaczego nie?

Maciej Naskręt
9 czerwca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Linia kolejowa, która przez wiele lat zapewniała dojazd pociągom do jednostki Wojsk Ochrony Przygranicza. Linia kolejowa, która przez wiele lat zapewniała dojazd pociągom do jednostki Wojsk Ochrony Przygranicza.

Regularne wycieczki szynobusem z Gdańska Głównego na Westerplatte i Twierdzę Wisłoujście mogłyby być hitem w sezonie letnim. Na remont torów potrzeba jednak 3 mln zł.



Trasa o długości ok. 11 km, jaką musiałby pokonywać szynobus z centrum Gdańska na Półwysep Westerplatte. Trasa o długości ok. 11 km, jaką musiałby pokonywać szynobus z centrum Gdańska na Półwysep Westerplatte.
Aby dotrzeć na Westerplatte, trzeba posiadać własny środek lokomocji lub skorzystać z niezbyt często kursującej tam komunikacji miejskiej. Mamy do dyspozycji tramwaj wodny (trzy w ciągu doby) i autobus linii 106, który kursuje średnio raz na godzinę. Czy tak będzie zawsze wyglądał dojazd na Westerplatte i stającą się coraz większą atrakcją turystyczną Twierdzę Wisłoujście?

Wcale nie musi tak być. Na Westerplatte wiedzie jednotorowa linia kolejowa. Zaczyna się ona w Porcie Północnym w okolicach ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie łączy się z zelektryfikowaną magistralą kolejową, wiodącą do Pruszcza Gdańskiego. Według kolejarzy jest to szlak oczekujący na lepsze czasy turystyki.

Lata świetności przeżywała ona w latach 30-tych i 70-tych ubiegłego wieku. Podobno jechał tam pociągiem nawet towarzysz Edward Gierek. Niestety, od czasów transformacji ustrojowej w Polsce poruszały się po linii wyłącznie składy techniczne PKP.

Czy jest szansa, by turyści odwiedzający Trójmiasto odjechali szynobusem ze stacji Gdańsk Główny na Westerplatte? - Tak, ale linia na półwyspie Westerplatte wymaga gruntownej i kosztownej przebudowy, stąd inwestycja wyłącznie z myślą o turystach będzie bardzo ryzykowna. Szynobus na Westerplatte może podzielić los znanego dobrze wszystkim "Pociągu papieskiego", który trafił po kilku tygodniach kursowania na bocznicę ze względu na małe zainteresowanie - tłumaczy Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

Czy pociągi powinny jeździć na Westerplatte?

W Polsce turystyka kolejowa nie jest rozwinięta, jak choćby w Szwajcarii, gdzie turyści płacą 40 euro, by przejechać się pociągiem osiem godzin po 200-kilometrowej linii. W naszym kraju wycieczka kolejowa zazwyczaj ogranicza się do sporadycznych przejazdów, w których biorą udział głównie miłośnicy kolejnictwa. Dyskwalifikuje to nieco wskrzeszenie linii do Westerplatte.

Aby szynobus dowolnego przewoźnika mógł pojechać na półwysep, przebudować należy ok. trzy kilometry linii. Pochłonęłoby to ok. 3 mln zł. O 7 mln zł więcej kosztuje rewitalizacja linii SKM w stronę stadionu w Letnicy z Gdańska Głównego.

Podróż z centrum Gdańska na Westerplatte trwałaby ok. 25 minut. Mogłaby stać się atrakcją na pewno ciekawszą niż w przyszłości przejazd Koleją Metropolitalną. W szynobusie, który podróżowałby na tej 11-kilometrowej linii, turyści mogliby usłyszeć informacje o historii miasta, trasy, a także o przemierzanych dzielnicach.

Pociąg podróżowałby m.in. po największym trójmiejskim moście kolejowym, a z okien moglibyśmy podziwiać most wantowy. Pociąg zachęciłby też turystów do odwiedzania Twierdzy Wisłoujście, bowiem tory w stronę Westerplatte przebiegają zaledwie 500 m od historycznej fortyfikacji.

W dodatku z połączenia w przyszłości mogliby skorzystać mieszkańcy Stogów, Przeróbki, Rudników, Olszynki, Oruni, a nawet pracownicy rozwijającego się Portu Północnego.

Do rozwoju linii w kierunku Westerplatte przyczyni się przede wszystkim rewitalizacja linii między Pruszczem Gdańskim a Portem Północnym, po której od Olszynki po części pojechałyby szynobusy z turystami. Dla linii na tym odcinku trwają prace projektowe. Inwestycja ma być gotowa w 2014 r.

Przejazd pociągiem osobowym z Gdańska Głównego na Westerplatte to przyszłość. Kolejarze i planiści przestrzeni miejskiej przestrzegają jednak, że nie można zezwolić na przerwanie, zabudowę szlaku kolejowego do Westerplatte, szczególnie tego znajdującego się na półwyspie. Taki krok na zawsze uniemożliwi rewitalizację linii.

Opinie (118) 6 zablokowanych

  • (2)

    Żeby zagraniczny turysta dojechał komunikacja na Westerplatte to musi się nieźle nagimnastykować. Zamiast puścić 106 od Dworca PKP t trzeba jechac tramajem i przesiadac się na autobus, co za idiota to wymyślił?

    • 16 2

    • nie idiota, a człowiek potrafiący liczyć (1)

      Zapłacisz za bilet 5 zł? Jak nie to, lepiej zamilcz. Ludzie nie mają porządnego dojazdu na nowe osiedla, a tu się reaktywację muchowozów proponuje.

      Poza tym: jest kurs 106 z dworca o 10 rano. Ponadto w sezonie 606.

      • 0 3

      • te 2 minusy to od mających w 4L nowe osiedla czy ekonomię?

        • 0 0

  • 3 mln?? Pikuś, z kary za stadion będzie :P (3)

    • 13 1

    • (1)

      myślę, że z kary za stadion sfinansują budowę linii SKM

      • 1 0

      • z kary za stadion to pewnie kupia ze dwie ławki

        bo na nic więcej nie wystarczy...

        • 1 0

    • UM limuzyny by wymienil, albo obraz kupil od profesora z ASP

      • 0 0

  • Most Siennicki sie wali (1)

    • 12 1

    • tak most siennicki się sypie, żeby nie doszlo do nieszczęścia bo to prowizorka.

      i może się okazać że ta kolej to sposób na rozwiązanie komunikacji wyspy stogi z lądem stałym.

      • 2 0

  • 3 mln? niech wezmę ze ścieżek! (2)

    Nadal nie rozumiem, czemu na budowę 6km drogi rowerowej Gdańsk wydaje 6 mln zł!!! Lepiej niech dadzą na kolej

    • 4 8

    • Pogódź się z tym, że to nie są pieniądze z budżetu miasta, tylko z Unii

      • 1 0

    • na budowę 2 km tunelu Gdańsk chce wydać 880 mln jeżeli już chcesz szukać z czego zabrać

      • 1 0

  • A u nas 11 km i cena 40 Euro

    • 6 0

  • a ile wódz wydaje na faraońskie ecs?
    no ale w ecs za kilkaset milionów będzie tyle stołków i okazji do wynagradzania ToWarzystwa wzajemenj adoracji
    a w szynobusie za 3 miliony co najwyżej miejsce dla motorniczego
    no chyba żeby powołać kolejną społkę transportową
    "wódz i społka na kókach"

    by żyło się lepiej

    • 16 2

  • szkoda tylko ze most na Wisle sie wali - jeden tor, wagony zaladowane w 40-60 procentach (4)

    operatorzy placa za wozenie powietrza: tak wyglada dzi "genialna dostepnosc" portu w gdansku. Kontenery przyszloscia ???

    • 7 6

    • (3)

      Jakbyś się odrobinę interesował, to wiedziałbyś, że PLK już dawno ogłosiła przetarg na remont tego mostu

      • 1 1

      • I na budowę drugiej nitki też ;-)

        • 0 0

      • no i co z tego? (1)

        Niejeden przetarg już w Polsce ogłaszano. O SKM Śródmieście nie czytałeś? Nagle coś się "nie da" - z powodu kasy oczywiście.

        • 0 0

        • SKM Śródmieście przecież budują

          co prawda w minimalnym kształcie, ale jednak (bez całego debilnego zadaszenia wykopu w którym poruszają się pociągi)

          • 0 0

  • turyści mogliby podczas podróży podziwiać (1)

    Dolne Miasto, Zaroślak, Dolną Orunię, Olszynkę, Krakowiec, Przeróbkę, jeszcze tylko rzut oka w kierunku Stogów i już jedziemy pustynią koło Siarkopolu, wcześniej jeszcze postindustrialne klimaty stacji Port Północny.

    Turystyka extremalna :)

    • 13 5

    • Akurat to są bardzo interesujące tereny - przynajmniej oryginalne widoki

      • 3 0

  • Można wykorzystać wyremontowane nabrzeże przy kapitanacie portu w Nowym Porcie i "puścic" tam z 2 stateczki białej floty...na (1)

    bank byłoby to rentowne,bez obciążania budżetu miejskiego i dodatkowych nakładów.. ..trzeba tylko chcieć i mieć odrobinę inicjatywy.Parking przy nabrzeżu też piękny jest ,przy nim też zabytkowa latarnia morska,więc bez obaw malkontentów..

    • 3 3

    • ale to nabrzeże jest jak najbardziej OK - nie trzeba go remontować

      a dwa stateczki, to o jeden za dużo na taką trasę

      • 1 0

  • "Nie tylko autobus i tramwaj wodny..." (1)

    Na Westerplatte nie pływa żaden tramwaj wodny tylko statki Żeglugi Gdańskiej w w regularnych rejsach wycieczkowych. Stare krypy ale obniżyli ceny i w obie strony bilet kosztuje dychę.

    • 5 0

    • obniżyli ceny i w obie strony bilet kosztuje dychę

      przez jeden weekend. Kosztowal.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane