- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (452 opinie)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (40 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (163 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (279 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
TBM pod Martwą Wisłą: dekompresja i wielkie zużycie prądu
Budowlańcy pracujący przy drążeniu tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku będą - niczym płetwonurkowie - przechodzić dekompresję. Maszyna TBM co godzinę będzie zużywać tyle prądu, co cała Kościerzyna.
Maszyna-kret, która dotrze do gdańskiego portu jesienią, ma na koniec roku zacząć drążyć po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły dwa otwory o średnicy 12,5 metra i o długości nieco ponad kilometra. Tunel w najgłębszym miejscu będzie znajdował się ok. 35 metrów poniżej lustra wody. 91-metrowy TBM ma poruszać się w gruncie z prędkością do sześciu metrów dziennie.
Proces drążenia jest żmudny. Budowlańcy będą musieli kontrolować wiele parametrów: moment skręcający głowicy tarczy, siłę naporu, szybkość przesuwania się TBM, ciśnienie w komorze roboczej (w czole maszyny), objętość bentonitu (używany do wydobywania gruntu z wyrobku) w komorze roboczej czy objętość zaprawy cementowej stanowiącej przyszły szkielet tunelu.
Największym jednak utrudnieniem dla budowlańców jest podwyższone ciśnienie powietrza panujące w części roboczej maszyny TBM. Zagęszczenie powietrza wywołane będzie m.in. przez 35-metrowy słup wody nad maszyną. W razie kontroli, bądź awarii jednego z urządzeń w czole maszyny trzeba będzie korzystać z komór dekompresyjnych. Każda maszyna TBM jest wyposażona w dwa tego rodzaju urządzenia. Wszystko po to, by mogły z nich jednocześnie korzystać ekipy wchodzące i wychodzące z czoła kreta.
Dekompresja jest niezbędna, aby usunąć nadmiar nagromadzonych w tkankach gazów, głównie azotu, które przy nagłej zmianie ciśnienia mogą uwolnić się w postaci pęcherzyków. Pojawienie się pęcherzyków może spowodować zatory w naczyniach włosowatych, które objawiać się mogą przeróżnie - od świądu przez bóle stawów, aż do paraliżu i w ostateczności śmierci.
Na koniec ciekawostki związane z samym wierceniem tunelu. Maszyna TBM, która będzie drążyć dwa równoległe wyrobki pod Martwą Wisłą, będzie pobierać 3,5 MW przez godzinę. Tyle energii potrzebuje miasto wielkości Kościerzyny (23 tys. mieszkańców). Pracę maszyny TBM zazwyczaj nadzoruje ok. 13 osób. Stanowiska opisaliśmy w poniższej ramce.
Lipcowe prace na terenie tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.
- inżynier główny,
- operator TBM (osoba kierująca tarczą TBM, sterująca układem prowadzącym oraz wszystkimi operacjami, kontrolująca przy tym parametry drążenia),
- operator podłoża (odpowiedzialny za uzupełnianie i stabilizację pierścieni poprzez wypełnianie 15 cm odcinka substancjami wiążąco-uszczelniającymi oraz za nawadnianie podłoża u czoła tarczy),
- monter obudowy pierścieniowej (odpowiedzialny za układanie i dostarczanie gotowych elementów do złożenia pierścienia),
- operator zarabiania betonu,
- elektryk (odpowiedzialny za oświetlenie tunelu i maszyny wewnątrz),
- główny mechanik TBM,
- dwóch górników do czyszczenia, konserwacji i przedłużania rurociągów, instalacji oświetleniowej, szyn, kanału wentylacyjnego, etc.,
- osoba na tyle tarczy (odpowiedzialna za transport na tyły maszyny oraz wywóz urobku),
operator przenośnika ślimakowego
- dwóch operatorów kierujących kolejkami transportowymi.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej . Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej . Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu . Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Miejsca
Opinie (172) ponad 20 zablokowanych
-
2012-08-05 22:15
Oddajcie nam trzeci pas jezdni w tunelu (2)
Miały być 2 x 3 pasy metodą prefabrykatów, będzie 2x2 kretem. Ech...
- 3 3
-
2012-08-06 00:03
dojazdy i tak byłyby tylko dwa pasy
ten trzeci pas miał być jako pas awaryjny projektowanej autostrady - na szczęście ktoś pomyślał, żeby układ dróg wokół miasta zaplanować nieco inaczej.
- 1 0
-
2012-08-31 21:23
ja tam bym wolał trzeci tunel
i żeby był rowerowo/pieszy
- 0 0
-
2012-08-05 22:55
toi niewiele, bo w Kościerzynie zamiast żarówek ciągle jeszcze używają lamp naftowych
"Maszyna TBM co godzinę będzie zużywać tyle prądu, co cała Kościerzyna."
- 3 0
-
2012-08-06 07:48
a w sumie czemu nie most?
- 0 3
-
2012-08-06 09:55
jak przeczytałem ile ta maszynka ciągnie prądu to mimowolnie sam wykonałem dekompresję z fucją gazów wylotowych i powietrza...
- 0 0
-
2012-08-06 10:19
Ile czasu jeszcze o tym będzie pisane?!
Mam takie wrażenie, że jakby się chłopaki złapali za szpadle i koparki to ten tunel już byłby wykopany.
Jesuuuu...ta maszyna się buduje kila lat po to aby w kilka tygodni wybudować tunel. To tak jakby całe życie budować sobie samochód w garażu a na starość sobie nim rok pojeździć.- 0 3
-
2012-08-06 14:14
Moc a energia (1)
MW jest jednostką mocy, a nie energi. Jednostką energi jest MWh. Ktoś nie ma pojęcia o jednostkach miar.
- 1 0
-
2012-08-06 17:18
Większość tzw. "dziennikarzy" to ludzie z wielką pewnością siebie mówiący o sprawach, o których nie mają pojęcia.
- 0 0
-
2012-08-06 22:45
BENTONIT... (1)
używany do wydobywania gruntu z wyrobku-
czy ktoś potrafi to wytłumaczyć ?- 0 0
-
2012-08-07 20:27
co?
- 0 0
-
2012-08-06 22:51
Kto zapłaci za tą zużytą enerię
Będzie sponsor energa :) czy miasto :)))
- 0 0
-
2012-08-31 21:21
MW
Mega Watt jest jednostką mocy, więc maszyna będzie pobierała taką moc przez cały czas pracy a nie przez godzinę. przez godzinę pobierze 3,5MWh.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.