• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tajemniczy klient zbadał urzędników

Michał Stąporek
29 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
aktualizacja: godz. 13:30 (29 marca 2007)
Pracownicy Public Profits badali m.in. organizację przetargu na roboty przy odbudowie dachu kościoła św. Katarzyny... Pracownicy Public Profits badali m.in. organizację przetargu na roboty przy odbudowie dachu kościoła św. Katarzyny...
... a także pracę sekretarz miasta Danuty Janczarek, która z ramienia miasta... nadzorowała badanie "Tajemniczy klient". ... a także pracę sekretarz miasta Danuty Janczarek, która z ramienia miasta... nadzorowała badanie "Tajemniczy klient".
Przez pół roku pracownicy wynajętej firmy udając zwykłych petentów sprawdzali jakość pracy gdańskich urzędników. Choć raport z badań przypomina laurkę, niewykluczone że w urzędzie zmieni się kilka procedur.

"Tajemniczy klient", bo tak nazywa się przeprowadzone badanie, trafił do gdańskiego magistratu i kilkunastu innych urzędów(ZDiZ, ZTM, GZNK, MOPS, MOSiR) po aferze korupcyjnej, którą ujawniono pod koniec 2005 roku. Przypomnijmy: aresztowano wtedy Krzysztofa M., dyrektora wydziału edukacji i sportu oraz Wiesława Ch., dyrektora Międzyszkolnego Ośrodka Kultury Fizycznej.

Badanie przeprowadziła poznańska firma Public Profits. - Pomimo policyjno-śledczej nazwy, miało ono charakter ściśle naukowy - zapewnia Rafał Drozdowski, odpowiedzialny za badanie.

Co badali pracownicy firmy? Dzwoniąc do urzędu sprawdzali, czy są szybko i co ważniejsze odpowiednio przełączani. Sprawdzali czy informacje umieszczone na stronie internetowej urzędu i w gablotach są kompletne i merytorycznie poprawne. Sprawdzali, jak realizowane są procedury on-line - czy wypełnione przez internet formularze rzeczywiście trafiają do urzędników.

Choć gros badań dotyczyło załatwienia najprostszych spraw w urzędzie, skontrolowano także pracę urzędników na wyższym szczeblu. Badacze starali się np. założyć w Gdańsku szkołę wyższą, a to wymagało zaangażowania pracowników na szczeblu dyrektorów wydziałów. - Z inną sprawą dotarliśmy także do pani sekretarz urzędu - gdy na konferencji prasowej Rafał Drozdowski wymienił jej stanowisko, siedząca obok Danuta Janczarek nie ukrywała zdziwienia.

Badano nie tylko kompetencje i życzliwość urzędników, ale także ich uczciwość. - Nasi pracownicy nie biegali po korytarzach urzędu z kopertami z pieniędzmi, ponieważ byłoby to niezgodne z prawem. Jednak w niektórych sytuacjach pytali się urzędników o możliwość skrócenia pewnych procedur czy nawet obejścia ich. Za każdym razem spotykali się ze zdecydowaną odmową - opowiada Rafał Drozdowski.

"Tajemniczy klienci" wzięli udział w ośmiu przetargach organizowanych przez urząd i jego jednostki. - Chcieliśmy odbudowywać spalony dach kościoła św. Katarzyny, dostarczać magistratowi papier i wodę pitną. Dla Zarządu Transportu Miejskiego chcieliśmy wozić pasażerów - śmieje się Anna Zakrzewska z Public Profits.

Znakomitą większość procedur oceniono pozytywnie, jako przejrzyste, dobrze zorganizowane (poszczególne referaty nie dublowały swoich kompetencji i nie zrzucały odpowiedzialności na siebie nawzajem). Dobrze oceniono życzliwość i kompetencje urzędników.

W pokontrolnym raporcie zwrócono jednak uwagę na potrzebę dokonania kilku zmian w funkcjonowaniu urzędu. Zdaniem kontrolerów w mniej więcej w 5-10 proc. przypadków rozmowy telefoniczne z centrali przełączane są bez dokładnego wysłuchania petenta. Niektóre sprawy, szczególnie w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, zdaniem kontrolerów powinny być załatwiane w warunkach gwarantujących większą intymność. Zasugerowano także, by miasto bardziej aktywnie informowało inwestorów np. o swojej ofercie nieruchomości na sprzedaż.

Opinie (27) 3 zablokowane

  • hahahahahaha

    ich też wybrali z polecenia szwagra

    • 0 0

  • w pokontrolnym raporcie stwierdzono, ze urzednicy są uprzejmi itepete ten....... plum
    Jasne, że są pogodni. Mają stałą, spokojną, nieźle płatną pracę. O 15-tej mają już zamknięte biurka. Żadnego mobbingu (bo to karane), PIP czuwa by ich miejsca pracy były bepieczne i higieniczne, 13-tki, premie, dofinansowanie dla wakacji dzieci, bezpłatne szkolenia w godzinach pracy, żadnych nacisków na terminy w załatwianiu spraw..................................................

    • 0 0

  • SPRAWDZALI SKARBNIKA

    CZY JEGO PAŁAC

    • 0 0

  • waszka dajze juz spokój

    wiemy dobrze, że pogonili cie za pijanstwo w TKKF, resztę bredni zostaw dla siebie

    • 0 0

  • bardzo ciekawa inicjatywa

    wszystkie urzedy tak powinni kontrolowac

    • 0 0

  • KTO NASTĘPNY

    NAJBARDZIEJ SKORUMPOWANY URZĄD MIEJSKI W POLSCE.UWAŻAJCIE na speca od finansów

    • 0 0

  • a mi praca urzedników w Gdansku odpowiada

    Nic złego na ich temat powiedzieć nie mogę. Są kompetentni, mili, uczynni. Panie z ZOM-ów chętnie i bezinteresownie pomagają, zawsze uśmiechnięte, w porównaniu do tego co pamiętam sprzed 10-ciu lat to niebo a ziemia.

    • 0 0

  • BZDURY na resorach!Wystarczy c o k o l w i e k próbować

    uczciwie i NORMALNIE-zgodnie z przepisami i prawem-załatwić w Wydz.Architektury UM!!!Zaraz propozycje urzędasów/architektów,którzy POTWORZYLI prywatne biura proj. i NACIĄGAJĄ na maxa klientów,by robić im PSU NA BUDĘ niby to"konieczne"projekty za gruba kase!Nawet drobny remont czy przebudowa czegokolwiek to..PROJEKT!!Skandal!Tu od lat n i k t nie zagląda i NIE PATRZY na łapy tych łobuzów!Sitwa na 102!!!

    • 0 0

  • Tego nie kumam ????

    "... a także pracę sekretarz miasta Danuty Janczarek, która z ramienia miasta... nadzorowała badanie "Tajemniczy klient".
    Nie rozumie ??? tajemniczy klient czy nie tajemniczy . Jezeli tajemniczy to jakie zadanie miała w tym p. Janczarek sekretarz miasta , która nadzorowała badanie. Albo naród ogłupiaja , albo myslą ,że już jest głupi.

    • 0 0

  • brawo adamowicz

    twoje propagandowe wybryki prześcigają nawet chłopaków z pis, widać z jednej gliny jesteście lepieni... szkoda dalej komentować wynik przeprowadzonego "badania" sprawnosci funkcjonowania bla bla bla bla........

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane