• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
12 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej. Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej.

Dotarliśmy do projektu uchwały Rady Miasta Gdańska, która precyzuje, jak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania. Za postój wkrótce trzeba będzie płacić na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Jednocześnie miasto obniży ceny miesięcznych karnetów dla mieszkańców wszystkich dzielnic objętych opłatami.



Czy rozszerzenie strefy płatnego parkowania to dobry pomysł?

O pomyśle gdańskich urzędników, którzy chcą rozszerzyć strefy płatnego parkowania pisaliśmy już w kwietniu. Poza nowymi miejscami postojowymi, za które wkrótce trzeba będzie płacić, magistrat chce też w formie pilotażowego programu uporządkować dzikie parkowanie w pasie nadmorskim. Wkrótce m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej pojawią się komercyjne parkingi, które mają wyeliminować tzw. "samozwańczych parkingowych" i zastawione samochodami pasy zieleni czy wjazdy na prywatne posesje.

Nowe strefy wkrótce, poza jednym wyjątkiem

Jest już gotowy projekt uchwały, w której radni wskazują, gdzie powstaną nowe strefy, precyzują wysokość opłat za postój oraz ustalają sposób ich pobierania.

Dotychczas opłaty obowiązywały na Głównym i Starym Mieście, Wrzeszczu i w okolicach Akademii Medycznej na Aniołkach. Wkrótce strefy zostaną utworzone na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Opłaty będą tam pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 17:00 (na obszarach Śródmieścia, Wrzeszcza), 9:00 do 15:00 (Siedlce, Aniołki, Oliwa).

Strefa zostanie utworzona także w Brzeźnie, ale tam po sprzeciwie mieszkańców i rady dzielnicy urzędnicy co najmniej do przyszłego roku postanowili zawiesić pobór opłat.

  • Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (włącznie z tymi ulicami), Hallera (z wyłączeniem tej ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Siedlcach zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Strzelecką, Nowe Ogrody, Powstańców Warszawskich, Bema, Zakopiańską do Wyczółkowskiego, Bema, Kartuską do Ciasnej, Pohulanka do Kolonii Studentów (z włączeniem tych ulic), Armii Krajowej (z wyłączeniem tej ulicy), 3 Maja, Nowe Ogrody (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Aniołkach zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Chodowieckiego, Kopernika, Wronią, Orzeszkowej, Dębową, Dantyszka, Dębinki, Smoluchowskiego (do Jarowej), Smoluchowskiego do Traugutta, Traugutta do Nr 29 nieparzyste i do Nr 14 parzyste, terenem niebędącym drogą publiczną, Aleją Zwycięstwa od Nr 31/32 do Chodowieckiego  (z włączeniem tych ulic.
  • Strefa Płatnego Parkowania we Wrzeszczu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Batorego, Sosnową, Partyzantów, Gen. De Gaulle'a, Grunwaldzką, Kościuszki, Dmowskiego, Zator-Przytockiego, Miszewskiego, Uphagena, Piramowicza, Aleją Zwycięstwa do nr 31/32, terenem niebędącym drogą publiczną, Traugutta od nr 29 nieparzyste i od nr 14 parzyste, Do Studzienki, Matejki, Jaśkową Doliną z włączeniem tych ulic.

- Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie będzie poddana pod głosowanie Rady Miasta, natomiast fizycznie pobór opłat przynajmniej w tym roku nie będzie uruchomiony. Jako powód wskazano nam brak wystarczającej liczby urządzeń do poboru opłat i niewystarczający czas na dostosowanie organizacji ruchu - mówi nam Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący zarządu dzielnicy, która jako jedyna oprotestowała pomysł urzędników.
- Nic na siłę - odpowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Jeśli mieszkańcy nie chcą stref i opłat, to ich nie wprowadzimy. Jeśli mieszkańcy wolą obecną sytuację, gdy w czasie sezonu letniego nie mają pod domem wolnego miejsca, bo wszystkie zajęte są przez turystów, to nie mamy na to wpływu - dodaje.
Początkowo opór mieszkańców wobec utworzenia strefy płatnego postoju dało się odczuć w Oliwie. Po spotkaniu z radnymi mieszkańcy jednak zmienili zdanie.

- Strefa płatnego parkowania przeważnie w pierwszej fazie budzi nieufność, ale to dobry pomysł, by ograniczyć w dzielnicy ruch samochodowy i wymóc rotację na miejscach postojowych - mówi Mariusz Andrzejczak, radny Gdańska i dzielnicy Oliwa.
  • Strefa Płatnego Parkowania w Oliwie zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Grunwaldzką, Opata Jacka Rybińskiego, Polanki (z włączeniem tych ulic), Bażyńskiego (z wyłączeniem tej ulicy).
  • Strefa Płatnego Parkowania w Śródmieściu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Wartką, Grodzką, Podwalem Staromiejskim, Targiem Drzewnym, Huciskiem, Podwalem Grodzkim (z włączeniem tych ulic), Błędnikiem (z wyłączeniem tej ulicy), Dyrekcyjną, Kosynierów Gdyńskich, Jana z Kolna, Łagiewniki, Wałową, Targową, Lisia Grobla, Rybaki Górne (do Podstocznej), Wałową, Stara Stocznia (z włączeniem tych ulic) oraz korytem rzeki Motławy.

Niższe opłaty miesięcznych abonamentów

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania mieszkańcy w pozostałych dzielnicach przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Obecnie za parkowanie w SPP mieszkaniec musi zapłacić miesięcznie 30 zł. Wkrótce opłata spadnie do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - zapłacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł). Obecnie za roczny abonament trzeba zapłacić niemal trzy razy więcej (300 zł).

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.

Uchwała jeszcze w maju

Zmiany mają zostać uchwalone jeszcze na majowej sesji Rady Miasta. Za postój w tych dzielnicach trzeba będzie płacić najwcześniej od przełomu sierpnia i września, gdy miasto odbierze nowe parkomaty.

Czytaj więcej: Gdańsk wymienia parkomaty. Będą duże zmiany

Co ważne - abonamenty będą ważne tylko w strefie zamieszkania, czyli np. kierowca mieszkający i posiadający miesięczny abonament na parkowanie we Wrzeszczu, chcąc zostawić auto w SPP w Oliwie, będzie musiał zapłacić za każdą godzinę postoju. Osoby prowadzące działalność gospodarczą w obszarze objętym poborem opłat za miesiąc parkowania zapłacą 150 zł lub w skali roku - 900 zł.

Oprócz stref pojawią się komercyjne parkingi

Wcześniej, bo już od połowy czerwca w pasie nadmorskim pojawią się parkingi komercyjne. Miasto wydzierżawi pasy drogowe pod płatne miejsca postojowe, co ma uporządkować dzikie parkowanie i wymusić większą rotację pojazdów. Takie parkingi pojawią się m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej.

- Od połowy czerwca do końca sierpnia trzeba będzie płacić za parkowanie przy Ptasim Raju zobacz na mapie Gdańska, na ul. Falowej zobacz na mapie GdańskaLazurowej zobacz na mapie Gdańska - wyjaśnia Władysław Sidorko, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wyspa Sobieszewska. - To będą komercyjne parkingi. Nie odczuliśmy zdecydowanego sprzeciwu mieszkańców. Zdają sobie sprawę, że kwestie dzikiego parkowania na trawnikach czy samozwańczych parkingowych, którzy za parę złotych "przypilnują auta", trzeba uporządkować.
Krytycznych głosów mieszkańców nie było też słychać w Jelitkowie. Tam początkowo miała powstać strefa płatnego parkowania. Później jednak rada dzielnicy zmieniła rekomendację i wskazała, że najlepszym sposobem będą prywatne parkingi. Dlaczego?

- Okazało się, że w strefie nie można pobierać opłat w weekendy, a za godzinę trzeba by było płacić 3 zł. Dajemy szansę pomysłowi miasta, bo to pilotażowy program. Zobaczymy, jak to wpłynie na komfort mieszkańców i ruch samochodowy w Jelitkowie - dodaje Łukasz Bejm, Przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Żabianka - Wejhera - Jelitkowo- Tysiąclecia.
Od połowy czerwca za postój w Jelitkowie trzeba będzie płacić w czterech lokalizacjach: na ul. Jelitkowskiej zobacz na mapie Gdańska (przy siedzibie Ergo Hestii) i parkingu przy skrzyżowaniu z ul. Bursztynową zobacz na mapie Gdańska, parkingu na ul. Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska i wzdłuż ul. Piastowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (496) 1 zablokowana

  • najwyższy czas na zmiany w urzędzie miasta (1)

    tyle podatków ile krojone jest w paliwie i jeszcze te "strefy parkowania", w których ziomkowie nic nie inwestują ale kaskę kroją!!! w stanach za galon płacą tyle ile my za litr. jak doprowadzicie do takich cen to wtedy po zainwestowaniu w odpowiednio wyposażone i strzeżone parkingi bardzo proszę ale nie za frajer jakiś pociotek!! może zamiast utrudniać życie kierowcom weźcie się za rowerzystów, którzy rozjeżdżają pieszych, przejeżdżają na czerwonym i pozwalacie łamać im wszelkie przepisy przez co wychowujecie przyszłych kierowców w takim właśnie poszanowaniu prawa!!

    • 6 0

    • Najwyższy czas zrozumieć, iż socjalizm kosztuje i kierowcy musza się składać na "bezpłatne" .....
      I najwyższy czas zrozumieć, iż ceny paliwa nie ustala Urząd Miejski.

      A płacenie za parking jest konsekwencja braku miejsc parkingowych. A łamiących przepisy jest także wielu kierowców.

      • 1 0

  • Chory pomysł (1)

    Płatny parking w okolicach GUMedu moim zdaniem to już szczyt wszstkiego. Jest wiele studentów dojeżdzających na uczelnię spoza Gdańska, którzy nie mają innej możliwości dojazdu jak tylko samochodem i z jakiej racji mają płacić za to że muszą być na uczelni i gdzieś muszą zaparkować swój samochód? Żenada, zero wyrozumiałości i pomyślunku, ważne tylko żeby hajs się zgadzał...

    • 3 3

    • Biedni studenci - muszą samochodem pod samą uczelnię.

      • 3 1

  • Złodziejska, stalinowska mafia rządząca wykonuje następny ruch, aby gnoić obywateli. Myśląca o obywatelach władza zadbałaby o odpowiednią ilość miejsc parkingowych. Złodziejska władza dba o to, aby parkingów było mało i były one płatne.
    25 lat wolności władz do okradania i prześladowania obywateli.

    • 5 1

  • Jeden wielki bałagan

    Jeżeli tak ma być jak jest obecnie na ul. C. Słodowskiej to życzę powodzenia i współczuje potencjalnym ofiarom niekompetencji pracowników ZDiZ w Gdańsku. Na ww. ulicy na parkometrze na wysokości Kościoła są już 3 strefy czasowe za które należy wnosić opłaty od 8-16, od 9-15 (na karteczce) a z tyłu parkometru napis od 9 do 17. Na znaku informacyjnym przy wjeździe na ww. ulicę informacja jest , że opłaty obowiązują od 9-15. Za jakie zatem godziny należy wnieść opłatę? Problem był sygnalizowany na spotkaniu mieszkańców dzielnicy Aniołki przedstawicielowi ZDiZ w Gdański i co? I nic. Bałagan jak był tak jest.
    Mieszkaniec

    • 0 0

  • Nieprawda

    Że samochody mają tylko bogaci. Biednym czasami bardziej opłaca się kupić auto niż bilet miesięczny. Pamiętajmy też, że Trójmiasto to nie tylko społeczność z Gdańska, Sopotu i Gdyni, ale również okolicznych gmin, czyli ze wsi. Zróbcie więcej stref płatnego parkowania, a mniej ludzi będzie przyjeżdżać.

    Poza tym, SPP nie rozwiązują problemów. Nie ma miejsc parkingowych i to jest problem. Gdyby było więcej miejsc ludzie nie parkowaliby na dziko. Teraz dzikie parkingi przerobią w płatne tylko po to, żeby kasę zebrać. Czy zmniejszy to ruch na drogach? Wątpię. Czy pojawią się nowe dzikie parkingi? Na 100%. W Trójmiejście i okolicach nie ma odpowiedniej komunikacji miejskiej, żeby ludzie przesiadali się z samochodów na autobusy, tramwaje czy kolejki miejskie.

    • 4 2

  • ale czy na pewno ...

    Uwaga mieszkańcy:
    SPP musi być właściwie oznakowana: czyli oznakowanie pionowe + poziome-przy czym poziome dotyczy każdego miejsca parkingowego.
    Jeśli tak nie jest to SPP pobiera nielegalnie opłaty i są już wyroki w takich sprawach /patrz Nysa vs Tomasz Hankus/
    Co więcej: SPP nie działa w dni wolne w tym soboty - i tu NSA wypowiedział się w tej sprawie.
    =====
    A teraz konkurs:
    Jeśli z SPP było 4,4 mln PLN wpływu to czemu Pan redaktor nie zapytał :
    Ile kosztuje utrzymanie strefy ? ? ?
    Czy to naprawdę takie trudne czy może to artykuł na zamówienie UM Gdańsk ?
    Pozdrawiam
    Adam Owicz

    • 1 0

  • Świetny pomysł, pod halą olivią nie ma miejsc, wprowadzimy miejsca płatne w połowie oliwy. Bo jesteśmy ch*jami.

    • 1 0

  • A po co ten cyrk

    Znieść na pewien czas wszystkie znaki z zakazem zatrzymywania.Zabronić stawiania aut poza jezdnią (chodniki,zieleń) i po niedługim czasie większość będzie błagała o ustawienie parkometrów.

    • 1 0

  • Emeryt

    Do emerytury dostałem 2,16 zł. Bilety tramwajowe podrożały o 0,10 gr. O aptece lepiej nie mówić, o czynszu również. Z czego dokładać?!!! Kochane Państwo!

    • 0 0

  • parkingi

    przy wjazdach do Gdanska trzeba umiescic tablice informujace turystow o wzroscie kosztow pobytu za sprawa platnych miejsc parkingowych moze zwiekszy to "atrakcyjnosc "miasta.Brawo wladza pora zrobic kolejny drenaz zasobow finansowych mieszkancow i turystow.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane