• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak betonowano estakadę kolejową przy lotnisku

Maciej Naskręt
29 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz początek prac przy betonowaniu estakady kolejowej nieopodal lotniska w Gdańsku.


Mimo coraz niższych temperatur budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej toczy się bez przeszkód. W czwartek betonowano największy obiekt inżynieryjny na jej trasie - estakadę przy terminalu pasażerskim w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska.



Późnym popołudniem w czwartek rozpoczęło się betonowanie elementów estakady kolejowej, która ma ok. 800 m długości. To właśnie na niej, tuż przy terminalu T2 gdańskiego lotniska, powstanie przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Port Lotniczy.

Na jedno przęsło estakady o długości ok. 30 metrów potrzeba ponad 300 m sześc. betonu i 25 km stalowych prętów. Prace w Rębiechowie trwały do późnych godzin nocnych.

Budowa pierwszego wiaduktu na placu budowy PKM.

Betonowanie rozpoczęło się także na przystanku PKM Strzyża zobacz na mapie Gdańska. Tam jednak prace polegają na formowaniu podpór budowanego wiaduktu, na którym także powstanie przystanek.

Z kolei przy ul. Słowackiego można dostrzec betonowanie północnego przyczółku wiaduktu kolejowego, który pojawi się tuż przy przystanku PKM Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańska.

W minionym tygodniu ukończone zostały także konstrukcje kolejnych dwóch przejść pod torami PKM. Tym samym gotowych - choć oczywiście jeszcze nie wykończonych - jest już dziewięć z 41 obiektów inżynieryjnych na trasie PKM.

Wizualizacja przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ósmym, zmontowanym z gotowych prefabrykatów, obiektem jest przejście pod torami położone pomiędzy ul. Słowackiego i ul. Ogrodową. Natomiast jako dziewiąte wykonane zostało przejście przy ul. Szybowcowej w Gdańsku, będące jedynym na trasie PKM przejściem pod torami nie w nasypie, lecz poniżej poziomu gruntu.

Ponadto na placu budowy PKM wzdłuż ul. Słowackiego trwa właśnie rozładowywanie podkładów kolejowych. Jeszcze w tym miesiącu ma tu trafić sześć tysięcy sztuk.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (108) 10 zablokowanych

  • A kiedy miasta Tczew i Pruszcz (2)

    odpowiednio dopłacą do biletów SKM ?

    • 7 2

    • pruszcz płaci tyle co gdynia, jezeli juz.

      Tylko nie wiadomo czy Pruszcz za duzo czy Gdynia za mało, no ale Gdynia preferuje transport lotniczy i na nic innego kasy nie wystarcza

      • 13 1

    • Jutro

      • 0 1

  • Pięknie

    Odbudujcie i wyremontujcie nam stare miasto. Tyle tam miejsc wstydu.

    • 5 5

  • Teraz czekamy na artykuł

    o jej sprzątaniu przed oddaniem do użytku. Będzie to znakomity materiał !

    • 5 4

  • ale teraz maja sprzet ho ho ho ,za komuny tego nie bylo (1)

    • 7 0

    • za komuny to był tylko ocet w sklepach

      • 4 0

  • Jestem z Wawy (10)

    czy ktoś obliczył w Gdańsku jakie jest zapotrzebowanie na taką kolej. Jak widzę z planu prawie wszystkie przystanki są w szczerym polu. W Warszawie taka nowowybudowana kolej z centrum na lotnisko to wielka porażka, zawsze jeździ pusta!!!!

    • 6 17

    • (2)

      no bo jak z modlina lata tylko ryan i okazjonalnie czesc czarterow to jaka ma jezdzic?

      • 9 1

      • Mówię o Okęciu (1)

        a nie o Modlinie!!!!!!!!!!!!!!

        • 4 4

        • bo ta kolej nie ma sluzyc tylko dojazdowi na lotnisko.. Ma polaczyc poludniowe dzielnice jednoczesnie bedac alternatywa dla podrozy dotychczasowymi srodkami komunikacji.

          • 6 1

    • trojmiasto bardzo dynamicznie sie rozwija,oscienne wioski wchlaniane sa (1)

      przez aglomeracje,no i kaszuby ktore sa enklawa spokoju i wypoczynku,przez to staja sie blizsze,no i alternatywa zeby zostawic samochod w domu i jechac pociagiem i przez to zmiejszyc coraz wieksze korki w aglomeracji

      • 10 1

      • Jak to wchłaniane ? Nie słyszałem aby przesunięto granice miasta, wioski takie jak Banino czy Kowale stają się po prostu przedmieściami, z angielska zwanymi suburbs

        • 2 0

    • Jestem z 3MIASTA

      ta kolej była i jest niezbędna dla rozwoju Trójmiasta na górnym tarasie.

      Otwarcie jednotorowej linii nastąpiło w dniu 1 maja 1914 i przez okres I wojny światowej kursowały nią 4 pary pociągów osobowych dziennie Linia przetrwała prawie do końca ostatniej wojny. W dniu 26 marca 1945 na pięciu wiaduktach linii Niemcy ustawili parowozy i wysadzili je w powietrze. Zwalone parowozy i wiadukty na krótko zahamowały ofensywę radziecką, a później, przez wiele powojennych miesięcy, utrudniały komunikację drogową Gdańska z Gdynią i Sopotem.

      • 9 0

    • Jestem z Gd

      Jak otworzyli metro w Warszawie, to też pojechałem zobaczyć to cudo przy okazji. na stacji Kabaty jak wyszedłem na powierzchnię to tylko wiatr hulał. Teraz jak jadę do znajomego to centrum miasta, a przynajmniej dzielnicy. Tak więc o pola wokół PKM nie ma co się martwić.

      • 9 0

    • Nie są... Mapa w części nieauktalna (1)

      np. Banino to całkiem duża wieś i ciągle rośnie

      Kolej Metropolitalna to jeden z nielicznych sensowych pomysłów
      w morzu muzeów, stadionów czy nic nie wnoszących a kosztownych
      estakad w środku miasta.

      • 7 1

      • mapa.szukacz.pl:

        Banino
        790 osób
        woj. pomorskie
        pow. kartuski
        gmina Żukowo
        kod: 80-297

        • 1 0

    • Ten pociąg nie będzie kończył biegu na lotnisku ale łączył Gdańsk z Gdynia przez dzielnice, które obecnie mają jedynie komunikację autobusową.

      • 4 0

  • to jest nic !!! (1)

    zobaczcie jak powstaje estakada dla Zająców na Hajłejszczur z witomina do Wojtkowej hacjendy we wiczlinie !

    • 7 2

    • Już tam kicałem, kic, kic jak zająć

      patrze a robotniki sikają na mur. Mówię im, że my zające nie lubimy zapachu uryny no i kopli mnie w du..e. Opowiedziałem o tym innym zającom i doszliśmy do wniosku, że przejście będzie tylko dla jeleni.

      • 7 0

  • jakim mrozie, człowieku. Nie bądź mądrzejszy niż ustawa przewiduje

    • 3 0

  • Gdynia

    A w Gdyni wąska uliczka i giga korek w okolicy lotniska.
    Gdynia się stacza...

    • 9 2

  • (1)

    No i zasłonili całkiem ładny budynek terminala.

    • 9 4

    • Ta estakada, zupełnie niepotrzebna, zniszczyła cały widok na terminal. Zamiast puścić ten kawałek pod ziemią. MASAKRA...Ale to właśnie Gdańsk. Tu wszystko jest z betonu. A w domach z betonu nie ma wolnej miłości. ..

      • 2 3

  • GDANSK ODWRACA SIE OD MORZA (4)

    Gdansk jest jedynym miastem na swiecie w ktorym najbiedniejsze dzielnice Brzezno, Nowy Port i Stogi sa nad morzem. Niemcy zbudowali pasazerska linie kolejowa Gdansk Glowny przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy ja zdewastowali i jest nieczynna.

    • 4 3

    • (2)

      Przymorze jak sama nazwa wskazuje też jest nad morzem, a nie jest to wcale biedna dzielnica, wystarczy spojrzeć kto mieszka w Jelitkowskim Dworze, Horyzoncie, Trzech Żaglach, Marinie. Brzeźno nie chce "wieżowców" jak śmiesznie określa 9 piętrowe budynki, pozostanie biedną peryferyjną dzielnicą.

      • 3 2

      • Linia jest czynna, w czasie meczów Lechii jeżdżą przecież kolejki do Letnicy (1)

        • 1 3

        • Brzeźno, Nowy Port i Stogi to typowe dzielnice robotnicze, zaplecze dla dawnych molochów PRL ( Wałęsa mieszkał przecież na Stogach zanim dostał mieszkanie na Zaspie ).

          • 2 2

    • No wiesz, Brzeźno samo protestowało przeciwko zmianom w dzielnicy.

      Więc jakby nie patrzeć jest tam tak jak mieszkańcy chcą.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane