- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (167 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Jak wygląda modernizacja tramwaju
Miejska spółka GAiT ponownie modernizuje tramwaje sprowadzone z Niemiec. Tym razem największe zmiany dotyczą systemu napędowego i elektrycznego, dzięki czemu tramwaje mają być bardziej niezawodne. Sprawdziliśmy, jak przebiegają prace prowadzone nad trzema pojazdami typu N8C w zajezdni Wrzeszcz .
Prace, wykonywane przez wielkopolski Modertrans, dotyczyły m.in. wstawienia niskopodłogowego członu, wymiany ścian czołowych oraz montażu klimatyzacji w części pasażerskiej (tylko w tramwajach z Kassel).
- Dotychczasowa modernizacja tramwajów nie obejmowała układu napędowego, który ma już swoje lata i powoduje dużą awaryjność tych pojazdów - przyznaje Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje - Ponadto wymianie ulegają wszystkie urządzenia elektryczne, sterowanie oraz pulpit motorniczego.
Wszystkie tramwaje z Niemiec przejdą modernizację
GAiT planuje do końca bieżącego roku zmodernizować łącznie 12 tramwajów typu N8C, zaś w ciągu najbliższych czterech całą flotę pojazdów sprowadzonych z Niemiec.
Obecnie w zajezdni Wrzeszcz trwają prace przy trzech pojazdach tego typu. Jak tłumaczą pracownicy GAiT, teoretycznie do jednoczesnej przebudowy można skierować więcej tramwajów, ale wymagane jest zachowanie niezbędnej rezerwy dla realizacji codziennych zadań przewozowych.
- Stan zaawansowania prac nad tymi tramwajami można ocenić na 70-90 proc. Na ulice wyruszą ponownie za kilka tygodni - dodaje Krawczyk.
14 kilometrów nowych kabli w jednym tramwaju
Za przebudowę odpowiada firma 4iB z Gdańska, która złożyła jedyną ofertę w przetargu.
- Z całego tramwaju właściwie zostaje tylko szkielet i szyby. Niemal wszystkie inne elementy są wymieniane lub modernizowane i z powrotem zakładane. Najbardziej pracochłonna jest wymiana instalacji. Tylko w jednym tramwaju układamy ok. 14 kilometrów nowych kabli. Trzeba to wszystko połączyć, zaprogramować i przetestować, by móc wypuścić tramwaj na trasę - mówi Zbigniew Riegel, dyrektor techniczny spółki 4iB.
Nowością w zakresie instalacji będzie łączenie poszczególnych segmentów tramwajów specjalnymi gniazdami. Dzięki temu demontaż tramwaju na mniejsze sekcje np. na potrzeby transportu czy naprawy i ponowne jego scalenie będzie znacznie mniej pracochłonne.
Lepsza przyczepność kół do szyn
W tramwaju montowane są też nowe piasecznice, czyli urządzenia sypiące piasek pod koła tramwaju, aby zwiększyć przyczepność kół do szyny przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Ich działanie będzie wspomagać elektroniczny system antypoślizgowy, którego w pojazdach N8C dotychczas nie było.
Dla pasażerów w niemieckich pojazdach nowością będą gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Wnętrze będzie lepiej doświetlone lampami LED oraz, dzięki nowej izolacji pojazdu, ogrzewane zimą. Każdy pojazd zostanie także wyposażony w automatyczny defibrylator.
Czytaj też: Automatyczne defibrylatory: jest ich sporo, ale czy umiałbyś ich użyć?
Większy komfort pracy motorniczego
Kabina motorniczego jest budowana praktycznie od podstaw. Nowy, dotykowy wyświetlacz prezentuje informacje o pracy wszystkich podzespołów pojazdu, a w razie awarii podpowiada motorniczemu, gdzie szukać przyczyny usterki.
Motorniczowie będą mogli również lepiej obserwować przestrzeń wokół tramwaju. Reflektory zostaną wymienione na LED-owe, a nowe, znacznie większe od dotychczasowych, lusterka będą podgrzewane i sterowane w całości z kabiny prowadzącego pojazd.
Modernizacja jednego tramwaju trwa ok. 45 dni, a jej koszt to ok. 1 mln zł. Remont prowadzony jest na dwie zmiany przez 10 osób na każdej ze zmian.
Materiał archiwalny z 2015 r.
Rozładunek pierwszego tramwaju z Kassel, który przed dotarciem do Gdańska przeszedł modernizację w wielkopolskim Modertransie.
Miejsca
Opinie (133) 3 zablokowane
-
2018-09-16 13:40
Brawo ślimaki modernizacyjne (1)
Dlaczego nie zrobiono pełnej modernizacji od razu wtedy kosztowało by znacznie mniej!A poza tym ciekawy jest zakres np wymiana silników?,jeżeli izolacja jest ok wymienia się łożyska i może kolejne 50 lat śmigać a Niemieckie stare silniki były robione solidniej niż dziś!Wymiana przew.el.to standart.Podejrzewam że mają mało fachowców bo mogliby to zrobić własną ekipą i byłoby najtaniej ale trzeba by pomyśleć ale to jest za ciężki problem?
- 14 0
-
2018-10-04 14:22
ale to nie chodzi o to aby było tanio...
- 0 1
-
2018-09-16 13:51
Kabina w 1:40 wygląda jak w starych Konstalach 105N jeżdżących jeszcze nie tak dawno po Gdańsku ;)
- 12 3
-
2018-09-16 13:54
(2)
Smierdzace, zardzewiale tramwaje. Siedziska twarde i w ogóle szkoda gadać na temat tego niemieckiego kontraktu.
- 16 4
-
2018-09-17 01:00
Ja za twrde siedzenia to proponuje poruszac się z fotelem na kółkach ;)
- 1 2
-
2018-09-17 08:04
Pesa to wybajerowany tramwaj, ale na krótkie przejazdy. Pojedyncze, rzadko rozstawione fotele. Dortmund ma dużo więcej miejsc siedzących. Tylko klimatyzacji mu brakuje.
- 1 1
-
2018-09-16 14:02
na temat (3)
Te tramwaje do dzisiaj jeźdźą po Dortmundzie,na i pod powierzchnią ziemi /U Bahn/ bez remontów!
- 8 4
-
2018-09-16 14:07
Może i bez remontów, ale za to z codzienną fachową obsługą!
- 8 1
-
2018-09-16 21:01
fakt, te stadbahny w Dortmundzie to powrót do przeszłości
ale utrzymane super i cichutko jadą. Gdzie naszemu serwisowi do takiej jakości
- 4 1
-
2018-09-19 10:20
Błąd
Mocno się mylisz. W Dortmundzie mają jeden tramwaj N8C przerobiony na woz serwisowy. Sprzedali do Polski te tramwaje ze względu właśnie na przebudowe infrastruktury i to żeby tramwaje jeździły pod ziemią. Nie mają tam N8C tylko Bombardiery... Nie wiem skąd ludzie Twojego pokroju biorą te informacje. Myślę że z pustej głowy byle by hejtem rzucić i rozpętać nic nie znaczącą dyskusję. Pozdrawiam Pana "Fachowca"
- 0 2
-
2018-09-16 14:18
Tramwaj 1138 jest już po modernizacji i prawie...
... codziennie zjeżdża z powodu awarii. Z tymi wozami nie da się już nic zrobić.
W Gdańsku tramwaje nie mają priorytetu. na skrzyżowaniach .System tristar nie działa, ale nikt się do tego nie przyznaje .
Nielogicznie zmiany w rozkładach, które niedługo nastąpią mają zamydlić Wam oczy. Osoby odpowiedzialne za stan komunikacji miejskiej udają , że coś robią.
Tramwaje z Kassel to najgorsze pojazdy jakimi Gait dysponuje- 32 3
-
2018-09-16 14:18
(3)
W końcu pan Lisicki robi coś dobrego dla komunikacji.jednak jest z niego dobry fachowiec i prezes gdańskiej komunikacji.mam nadzieję że będzie prezesem jak najdłużej bo to chyba jedyna kompetentna osoba na tym miejscu
- 3 26
-
2018-09-16 23:02
Ale ja mam papkę w głowie
Tak.
- 3 0
-
2018-09-17 08:07
A jutro wstanę zza biurka w sekretariacie
I zrobię mu kawę...
- 0 0
-
2018-09-17 08:21
Do szafy mów. Nie do nas.
- 3 0
-
2018-09-16 14:26
Urzedasy niech przestana kupowac nowe auta słuzbowe dla siebie tylko sprowadzaja z Niemiec uzywane (1)
i niech je modernizują!
- 19 2
-
2018-09-16 23:03
Dobre :)
- 2 0
-
2018-09-16 14:47
Prawdopodobne pracownicy do wymiany
Brak odpowiedniego wyszkolenia
Co przeklada sie na czeste usterki- 4 4
-
2018-09-16 14:50
Łubu dubu, łubu dubu niech żyje nam prezes naszego GAiTu, niech żyje nam.
- 11 2
-
2018-09-16 15:30
za ten przekret adamowicz ps. budyn i gangster lisicki za kraty
- 13 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.