• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać OPAT... za 10-20 lat?

Maciej Naskręt
12 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak może wyglądać Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej. Film powstał na zlecenie firmy WYG International, która przygotowała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe - OPAT.



10, 15, może nawet 20 lat - nie wiemy, ile trzeba będzie czekać na budowę OPAT. Władze Gdyni jednak twardo optują za budową trasy i czekają na pieniądze z budżetu państwa.



Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji. Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji.
Warianty przebiegu OPAT. Warianty przebiegu OPAT.
Kierowcy z Gdyni zastanawiają się, co dalej z budową Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. - Została zlikwidowana oficjalna strona internetowa (obwodnicapolnocnaaglomeracjitrojmiejskiej.pl), na której można było dowiedzieć się czegoś więcej o pracach projektowych. Władze Gdyni i sąsiednich samorządów przestały wspominać o tej inwestycji. Czy ta droga w ogóle powstanie, czy pieniądze, jakie samorządy poświeciły m.in. na konsultacje, poszły na marne? - zastanawia się pan Mariusz, mieszkaniec Chyloni.

Faktycznie, na stronie promującej inwestycję nie ma już o niej ani słowa, przeczytamy za to o... maluchu jeżdżącym na gąsienicach. Czy to wskazówka, w co mają się zaopatrzyć kierowcy z Trójmiasta, by przedzierać się przez północne rejony aglomeracji?

Jak wygląda przyszłość OPAT dziś? - Mamy gotowe studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Na dalsze prace [m.in. projektowe i przygotowanie raportu środowiskowego - przyp. red.] nie mamy pieniędzy. Na przygotowanie dokumentacji i budowę potrzebujemy co najmniej 1,1 mld zł. Nasze miasto, sąsiednie gminy i samorząd województwa nie mają skąd wysupłać takiej kwoty - tłumczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Władze Gdyni podkreślają, że dalsze prace nad OPAT-em mogłyby ruszyć, gdyby zostały dofinansowane z budżetu państwa. Niestety, przynajmniej na razie, na takie rozwiązanie nie ma co liczyć. Cięcia w rządowych inwestycjach drogowych, szczególnie ogłoszenie Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011-2015, odsunęły tę inwestycję prawdopodobnie na kolejne 10 lat.

Sytuację OPAT próbował ratować cztery miesiące temu m.in. marszałek pomorski, Mieczysław Struk. Starał się on przekonać ministerialnych urzędników do budowy właśnie drogi po północnej stronie Trójmiasta. Mimo to inwestycja nie pojawiła się w ministerialnym programie budowy dróg.

W jakim czasie powstanie OPAT?

Gdynia jednak nie zamierza się poddawać i będzie się upierać przy OPAT-cie. - Nie będziemy trwonić gromadzonych niemal przez 40 lat rezerw terenowych pod drogę. Mało tego, będziemy dalej je gromadzić. Niebawem uchwalamy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na terenach położonych przy granicy z gminą Kosakowo. Plan uwzględnia przebieg północnej obwodnicy - zapowiada Marek Stępa.

Dla drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad temat budowy OPAT-u nie istnieje. - To nie było i nie jest nasze zadanie - twierdzi Piotr Michalski rzecznik prasowy. Projektanci z GDDKiA koncentrują się na Trasie Kaszubskiej, która ma wyprowadzić tranzyt m.in. z Wejherowa, Redy, Rumi oraz części Gdyni.

Kierowcy muszą więc czekać. Ile? Nie wiadomo. Na pewno do czasu, gdy któryś z ministerialnych urzędników stwierdzi, że na Półwysep Helski z Warszawy jeździ się zdecydowanie za długo i postanowi usprawnić sobie podróż.

Trzeba jeszcze wspomnieć, że na niekorzyść finansowania OPAT-u z budżetu państwa przemawia wstępny projekt, który nie spełnia warunków technicznych trasy kategorii S - ekspresowej. Taką kategorię miałby on zyskać po wybudowaniu. Projekt OPAT-u posiada m.in. niewielkie odległości między węzłami, a także niewłaściwie zaprojektowane zjazdy z drogi. Widać to na wizualizacji.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (w skrócie OPAT) ma liczyć ok. 14 km długości. Będzie ona przedłużeniem trójmiejskiej obwodnicy. Umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową szóstką w Redzie, przy wylocie na Puck. Droga będzie miała przekrój dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • (5)

    No jak już Stempa się tym tematem zajmuje, to na pewno nic z tego nie wyniknie. To przecież 1-szej klasy specjalista od wyszukiwania "obiektywnych" przyczyn które uniemożliwiają. Najlepiej niczego nie robić bo nie będzie problemu. Dlaczego Gdynia w 100% inwestuje z własnego budżety niektóre kosztowne inwestycje!? Czy nie lepiej przeznaczyć te środki na 'wkład własny' a resztę pozyskać z np.funduszy unijnych jak to się robi w Sopocie, czy Gdańsku. Pawnie tak, ale żeby tak zrobić to trzeba jeszcze wiedzieć jak, a to już przerasta możliwości "doktorów" z magistratu w Gdyni.

    • 8 4

    • niekoniecznie (4)

      chodzi tutaj o "możliwości doktorów"
      większe znaczenie ma tutaj niestety przynależność partyjna. Samorządność to nie jest PO, to są konkurenci ;)
      najprostszy sposób, żeby załatwić rywala ?nie dać mu finansowania.
      ludzie w GDDKiA są z klucza partyjnego tak samo jak ci, którzy rozdzielają fundusze (tysiące nowych urzędników)

      • 2 3

      • (1)

        No proszę! I znalazło się wytłumaczenie 'obiektywne': "ciemne moce PO". To mi przypomina tę anegdotę o Żydzie, który skarży się do Boga, że mimo modlitw i dobrych chęci nie wygrywa w totolotka, a Bóg na to: "a wysłałeś los?". Pozostawiam do przemyślenia... Moim zdaniem Gdynia blado wypada w porównaniu z Sopotem i Gdańskiem w tych kwestiach i trzeba już głośno na to wskazywać.

        • 4 2

        • oj naiwniaku

          polecam Ci znaleźć w necie rozmowę z prezydentem Dutkiewiczem jak na co dzień wygląda rządzenie gdy nie jest się z PO
          obiektywne to są tylko podręczniki

          • 0 1

      • (1)

        Czyli UE też patrzy na to, w którym samorządzie jest PO, a w którym nie?

        • 2 0

        • dopłaty rozdaje województwo

          • 0 1

  • Tylko nie OPAT (10)

    Z punktu widzenia Redy, to miasto (mieszkańcy) w ogóle z tego nie skorzysta. Wręcz odwrotnie. Zwiększy się uciążliwość dla środowiska ruchu kołowego w tym rejonie i mieszkańcy Redy będą mieli zafundowany wzrost zanieczyszczenia powietrza (aerozole z met. ciężkimi , pyły i inne świństwa, przez co wzrost astmatyków będzie bankowy. Jedynie deweloper może mieć profity na rozwoju tej części miasta. Widzimy, że bezmyślnie ukierunkowany rozwój "miasta blokowiska" coraz bardziej będzie korkował ul. Obwodową w Redzie.
    OPAT to obwodnica Rumi, ale nie Redy. Poza tym zakorkowana zostanie droga już na Wejherowo. Mówienie o ułatwieniu dotarcia na Hel czy Władysławowo to bajki. Każdy kto krąży w okresie lata na Półwysep wie, że korki są też przed Puckiem, czy w Swarzewie. Ruch na samym Cyplu i tak jest za duży, a dwupasmówki nigdy tam nie będzie... Poza tym łamanie prawa przez parkujących na poboczu drogi na Półwyspie przy kempingach też coś znaczy.

    Bardzo dobrze że jest nacisk drogowców na Trasę Kaszubską, "która ma wyprowadzić tranzyt m.in. z Wejherowa, Redy, Rumi oraz części Gdyni" - z tego skorzystają, przynajmniej zdrowotnie wszyscy mieszkańcy w/w miejscowości.

    • 5 7

    • Bzdura za bzdura głupotę goni (1)

      • 2 1

      • Bardzo merytoryczna odpowiedź....

        • 1 1

    • taa male korki w redzie codziennie (6)

      a w sezonie stanie od rumi, rzeczywiscie nie skorzysta. sadze , ze komus trasa kolo domu przebiega to jest na nie...

      • 1 0

      • (5)

        Transport publiczny. Transport publiczny. I jeszcze raz transport publiczny. Ile osób podróżuje z Panem rano samochodem?

        • 2 0

        • anonimie

          Lepiej nie wypowiadaj tych słów, bo media, politycy i większość społeczeństwa polskiego cie zje. Ci ludzie poza samochodem świata nie widzą.

          • 1 0

        • really?? (3)

          Proszę zatem o wskazanie mi transportu publicznego z północno-zachodniej części Betlejem. Oczywiście bez konieczności marszu 2.5 km albo na przystanek SKM albo na przystanek MZK. W obu przypadkach, w okresie deszczowym po kostki w błocie. Bo innej możliwości NIE MA. Więc z łaski swojej nie pitol, bo pewnie sam do komunikacji publicznej masz najwyżej 100-200 m z buta i to chodnikiem.

          • 0 0

          • Klikacz (2)

            Ponieważ ropa naftowa jest obecnie najtańszym płynem na śwecie (tak, płynem, proszę przeliczyć, nawet wodę), przeto wiadomo, że wszystkim chodzi o to, aby zniszczyć transport publiczny, szczególnie kolej i żeby wszyscy jeżdzili samochodami, no i kupowali samochody. Żeby było jasno i śmiesznie za zniszczeniem koleji jest głównie Zarząd PKP. Ale to jedna sitwa, z politykami, dzinnikarzami i 95 polskiego społeczeństwa.

            • 0 0

            • Do Frustrata (1)

              No i jakie wnioski?
              Większość ludzi jest całym sercem za komunikacją publiczną, Problem tylko w tym, że skoro jej nie ma, to siłą rzeczy wybierają samochód, a nie wielokilometrowe wędrówki piesze.

              • 0 0

              • Klikacz

                Nie zgadzam się. Transport publiczny upada głównie dlatego, że wszyscy jeżdżą samochodami. Spójrz jak zmieniła się jakość transportu publicznego w przeciągu 20 lat. Oczywiście chodzi mi o komfort jazdy, a nie punktualność czy częstość kursowania. Ale większość ludzi na świecie woli stać w korkach i narzekać niż używać transportu publicznego. Głównym powodem jest wygoda dojazdu. Uważam, że gdyby transport publiczny był niesamowicie punktualny, czysty i tani to i tak nie miałby szans aby przyciągnąć większość samochodziarzy. To już taki atawizm tkwiący w człowieku. Nie chodzi mi o skutki ekologiczne, bo to akurat 99% ludzkości ma w d..., ale nawet o logikę. Ludzie wolą stać w korku i dojeżdżać 1 godz. do pracy niż kolejką, czytać gazetę lub książkę i dojeżdżać 40 min.

                • 0 0

    • dot . "Tylko nie OPAT"

      Redzianin popiera w całej rozciągłości Redzianina2.
      Masz racje TYLKO NIE OPAT !!!

      • 0 3

  • Teraz najważeniejsze jest szyblie połączenie malborka,starogardu gdańskiego,tczewa itd. (2)

    Gdynia swoje pięć minut straciła.
    -----------------------------------------------------
    Czym się różni Gdańszczanin od Gdynianina ?
    Gdańszczanin mówi, że Trójmiasto to najpiękniejsze miejsce.
    Gdynian mówi, że najpiękniejsza jest Gdynia, reszta jest be.

    • 6 5

    • (1)

      Gdańszczanin mówi: dajcie nam pieniądze, bo będziemy palić opony

      • 2 1

      • Dlatego ja jako Gdańszczanin mówie: "Już żadnch interesów z Gdynią."

        Patrzymy na południe: Malbork, Starogard, Tczew.
        Wy chcecie sobie radzić sami i niech tak zostanie.

        • 0 1

  • OPAT nie jest potrzebny, a tym bardziej za kasę z budżetu państwa... (9)

    Proponuje włodarzom Gdyni, Rumii, Redy, Wejherowa którzy już stworzyli własne małe trójmiasto i szerokim strumieniem olewają inicjatywy tworzenia aglomeracji trójmiejskiej SAMEMU wybudować obwodnicę.
    Tylko nie płaczcie że się nie da. Patrzcie na Pruszcz, sam buduję obwodnicę, sam postarał się o dofinansowanie i realizuje inwestycje która początkowo miała obciążać budżet w 80%!!!
    Dalej składajcie pokłony pajacowi Szczurkowi, głosujcie aby poprawił wynik z ostatnich wyborów, olewajcie inicjatywy aglomeracyjne a wtedy zmienimy rozkłady jazdy skm i częściej będą jeździć do Pruszcza :0

    • 9 8

    • (3)

      Nic dodać nic ująć. A dla Szczurka najlepiej taczka... może kiedyś jak ordynacja wyborcza wymusi min frekwencję żeby wybory były ważne poznamy prawdę jak to było z poparciem dla Szczurka. Ponad 80% GŁOSUJĄCYCH a ile %uprawnionych do głosowania? Może ktoś wie? Bo te dane to okropna tajemnica. Arytmetyka jest prosta: dla przykładu na łatwych liczbach - 100tu uprawnionych, głosuje 20tu z czego 80% na Szczurka co daje 16ście głosów. A propaganda pisze "Szczurek wygrał z najlepszym wynikiem w kraju! 80%". A tak naprawdę wybierają się koledzy z Samorządności.

      • 7 4

      • paper (2)

        Nie narzekaj na Szczurka. Wszyscy narzekają na Szczurka, ale jak przyjdzie co do czego to na niego głosują.

        • 0 0

        • Problem w tym, że nie ma alternatywy. Podobnie jest w Gdańsku.

          • 0 1

        • Przeprowadź się do Gdańska będziesz miał wspaniałego Prezydenta

          i wybranego w uczciwy sposób

          • 0 0

    • Chore myślenie chorego z nienawiści gdańszczoszka (1)

      Człowieczku zrozum, ze rozwój dróg działa na plus dla całego regionu, lepsza komunikacja drogowa oznacza szybszy rozwój gospodarki, większe szanse na zabudowywanie nowych terenów i lepszą komunikację naszego regionu z resztą kraju.
      OPAT jest naturalnym przedłużeniem obwodnicy, czy gdyby wstrzymano budowę obwodnicy południowej tez byłbyś taki mądry? Dlaczego Gdańsk nie dał przykładu i sam nie finansuje pfu nie postarał się o finansowanie tej inwestycji?

      Dalej składaj pokłony pajacowi o włosach koloru majonezu i gumowemu donaldowi :-)

      • 3 5

      • Chore myslenie chorego z nienawisci, powiadasz hmm...

        • 1 1

    • (2)

      Gdynia większość swoich inwestycji z ostatnich lat zrobiła za swoje pieniądze koleżko ;)
      prezydent pruszcza dostał pieniądze z UE na przystanek SKM, przez co zwiększył swój udział w SKM. gdynia nie dostała dopłaty bo gdańsk i przystanek śródmieście jest ważniejszy
      tyle, że SKM działa tylko i wyłącznie dzięki dotacją państwowym i z tego się utrzymuje

      • 3 2

      • Wymień 3 słownie trzy duże (powyżej 30 mln dla Gdyni:) inwestycje które Gdynia (1)

        wykonała bez wsparcia UE.

        I co? Cisza...

        • 1 2

        • Stadion GOSiR, drogi przystadionowe, Centrum Hipoterapii, Dom Pomocy Sołecznej, itd. itp.

          • 2 0

  • dobrze, ze dodali "może"

    • 0 0

  • az dziw bierze ze poludniowa buduja az furczy (2)

    metropolitalna chca zbudowac pomimo tego ze jest bez sensu dla ruchu lokalnego a opat kazdy ma w pupsq...ciekawe czemu? bo sie opat niemiaszkom i ruskom nie przyda zeby ichnie tiry go rozjezdzaly oto jest odpowiedz :D

    • 3 4

    • tak i jeszcze mgłe produkują i hel rozpylają

      • 3 1

    • może warto ją zatrzymać po co budować drogi budujmy POlitykę

      • 0 0

  • Jak sen....

    hmmm.

    • 0 0

  • Nie ma szans...

    ... od razu widać że taka jak na filmie nie powstanie.
    Brakuje ograniczeń do 40 lub 50km/h i zatoczek w których milicja mogłaby łapać kierowców. Bez tego projekt od razu można skreślić.

    • 0 1

  • Ominąć Redę !!! (1)

    Zgadzam się z opiniami Redzian. OPAT trzeba zdecydowanie wyprowadzić poza Redę! Zrobić węzeł łączący z 216 poza Redą. Trudno, trzeba przejść dalej przez las - to trzeba. Nie dzielcie węzłami całego miasta!!!

    • 0 2

    • Spokojnie wszystko jest do wykonania

      • 0 0

  • w wizualizacji jest błąd

    zamiast węzeł Rumia jest drugi raz Dębogórze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane