• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • ooooo już dzisiaj maciek siebie nie cytuje :)

    • 13 1

  • odczep sie w końcu Natręcie

    • 25 2

  • To jakaś mania prześladowcza...

    na punkcie estakady??? Jak w misiu. "Chłop się uprze i mu daj." Rozwalenie estakady będzie cacy, bo widoki zyskają, bo architektura. W zamian za to zabudowanie wolnych miejsc tymi pudełkami, "bramą" uatrakcyjni widoki starego miasta. No pięknie, po prostu pięknie. Jak zwykle chore pomysły. I jeszcze te durne argumenty mające nas przekonać.

    • 22 3

  • Naskret skoncz ze swoimi filozofiami (1)

    Naskret zajmij sie czyms pozadnym, bo zygac sie chce jak ciebie czytam. Te jego kretynskie dewagacje spoteguja tylko korki i ogranicza plynnosc ruchu. W innych miastach buduje sie tunele a tu likwidowac. Czlowieku lecz sie na nogi, bo na glowe juz za pozno

    • 26 4

    • w jakich konkretnie miastach buduje sie tunele? widać że nie masz o tym bladego pojęcia malkontencie

      • 1 11

  • Pisałem porzednio i napiszę ponownie

    realizujmy te kolejne niepotrzebne pomysły ale z kieszeni Natręta.

    Odszkodowania za potrącenia, stracony czas w korkach także.

    • 20 3

  • łazienka się zamknęła? (1)

    daj śrubokręt

    • 6 1

    • Raczej

      "daj kamieeeniaaaa" ;-) Nerwica natręctw to poważna choroba. Pomóc może terapia wstrząsowa.

      • 7 0

  • Estakada (1)

    Jej likwidacja to jednak dobry pomysł. Ten mały ruch, jaki pozostałby po otwarciu obwodnicy i tunelu, należałoby skierować na usprawnioną Toruńską.

    • 5 15

    • Chcesz Budyniowi

      Lastadię zasmrodzić? :-) Co prawda darowanemu .. nie zagląda się w zęby, ale bądź człowiekiem.

      • 2 1

  • likwidacja

    najpierw Radę Miasta i Prezydenta zlikwidować,

    • 13 3

  • A dzieciakowi prawicy Nieskretowi (4)

    mózg rdzewieje dalej........ 85% redaktorów to przy
    noszący wstyd uczelni która ukonczyli, to cepy bez wyobrażni

    • 7 8

    • prawicy? (2)

      piesi na ulice to bardziej lewackie pomysły...

      • 8 2

      • to są po prostu rozsądne propozycje (1)

        warte rozważenia. Dyskredytowanie inaczej myślących nie jest przejawem patriotyzmu, ale raczej bolszewizmu.

        • 2 12

        • Ą,Ę...pierdu pierdu.

          Tak samo musieli mówić o Endlosung.

          • 5 0

    • bo dzisiejszymi redaktorami są ci

      co jezyka nie znali i do anglii juz nie zdązyli zwiac. wiec sa tu i beda nas terrorzyowac swoimi niedorzecznymi pogladami do konca naszych dni

      • 7 2

  • fotografie i kłamstwa (1)

    Szkoda tylko że przy zdjęciach z Bostonu nikt nie wspomniał że cały ruch poszedł pod ziemę...
    Otępianie ludzi i tyle...
    Pozdrawiam wszystkich rzetelnych dziennikarzy...

    • 25 2

    • nie cały, bo część ludzi zrezygnowała z korzystania z samochodów

      na krótkie dojazdy. U nas też tak może być.

      • 2 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane