• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak się jeździ Trasą Kaszubską

Michał Sielski
22 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Przejechaliśmy całą Trasę Kaszubską. Podróż do Gdyni - w porównaniu z wcześniejszą koniecznością przebijania się przez zakorkowane miasto - jest znacznie przyjemniejsza, szybsza i bezpieczniejsza.



Z jaką prędkością jeździsz po trasach szybkiego ruchu, gdy nie ma tłoku?

Przypomnijmy: Trasę Kaszubską otwarto w środę, 21.12.2022 r., po wielokrotnych zmianach terminu oddania jej do użytku. Firma Polaqua nie poradziła sobie na czas, tłumacząc się przede wszystkim odpływem pracowników ze wschodu po ataku Rosji na Ukrainę. Ostatecznie udało się dotrzymać zapowiadanego od kilku tygodni terminu, choć niewielkie prace będą jeszcze wykonywane.

W kilku miejscach widać bowiem jeszcze barierki. Dużo emocji było też podczas samego otwarcia. Najpierw samochody przejechały w kierunku Gdyni, a na trasie w stronę Strzebielina do ostatnich godzin trwały prace, przede wszystkim porządkowe.

Same jezdnie były bowiem gotowe już od jakiegoś czasu, co sprawdził nasz czytelnik, który przejechał całą Trasę Kaszubską na... rowerze, gdy formalnie był to jeszcze plac budowy:


Trasa Kaszubska: przejechaliśmy całą samochodem



Tym razem to my, legalnie, przejechaliśmy całą Trasę Kaszubską samochodem.

Na razie ruch jest niewielki, ale widać, że sporo kierowców czekało na ten dzień. Na trasie są już zarówno osobowe, jak i ciężarowe samochody, mimo że część nawigacji - jak zwykle - nie nadążyło z aktualizacją map. Już wcześniej były z tym zresztą problemy, przez co niejednokrotnie kierowcy wjeżdżali w zamkniętą drogę lub omijali te odcinki, które w przebudowie nie były. Kto jednak patrzy na znaki, ten bez problemu może przejechać Trasę Kaszubską.

Jest na niej punkt obsługi podróżnych z toaletą i dużym parkingiem, ale nie ma stacji benzynowej. Choć są one przy niektórych zjazdach, ale w tym celu trzeba nieco zboczyć z głównej drogi. Nie jest to jednak niezbędne, bo trasa ma 43 km, które mijają bardzo szybko.

Trasa Kaszubska: nawet godzinę szybciej niż do tej pory



  • Na Trasie Kaszubskiej na razie nie ma wielkiego ruchu.
  • Na Trasie Kaszubskiej na razie nie ma wielkiego ruchu.
  • Na Trasie Kaszubskiej na razie nie ma wielkiego ruchu.
  • Na Trasie Kaszubskiej na razie nie ma wielkiego ruchu.
Nawierzchnia jest doskonała, oznakowanie nie pozostawia wątpliwości, a zjazdy i zakręty są dobrze wyprofilowane. Najlepiej widać to właśnie teraz - podczas deszczowej pogody woda nie zalega nawet na poboczach, a szybko spływa do zbiorników retencyjnych, których po drodze jest całkiem sporo.

Co ciekawe, mimo że droga jest szeroka, a ruch na razie niewielki, nie spotkaliśmy nikogo, kto chciałby sprawdzić, jak szybko można nią jechać. Zapewne nie potrwa to długo, ale trzeba przyznać, że jazda nową trasą z dozwoloną prędkością 120 km/h pozwala oszczędzić nawet godzinę.

Sprawdziliśmy bowiem, co się działo na alternatywnej trasie w czasie, gdy jechaliśmy do Gdyni: kolizja przed Wejherowem i zwężenie do jednego pasa oraz zwyczajowe zatłoczenie w Redzie i Rumi. A trzeba pamiętać, że nie były to godziny szczytu, nie był weekend i przede wszystkim daleko jeszcze do sezonu letniego, kiedy korki są największe. I tak nasz przejazd według nawigacji Google był o 47 minut szybszy niż do tej pory!


Trasa Kaszubska: co powstało



Na Trasie Kaszubskiej na razie nie ma wielkiego ruchu. Na Trasie Kaszubskiej na razie nie ma wielkiego ruchu.
Odcinek Gdynia-Szemud - 22 km:
  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno-Gdynia-Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia-Wielki Kack - będą po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.

Powstało 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, 2 przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowano ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący mogą skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Odcinek Szemud-Luzino - 10,3 km:
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.

Powstały 22 obiekty inżynierskie, w tym 2 mosty i 2 estakady. Oprócz trasy głównej przebudowano drogi o długości ok. 5 km i wybudowano nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino-Bożepole - 10,4 km:
  • 2 pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • 3 węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.


Miejsca

Opinie (233) ponad 10 zablokowanych

  • Hałas

    Strasznie jest mieszkać przy tej drodze. Hałas ogromny . Myślę że już sporo osób się o tym przekonało. Korzyści żadnych z niej bo to tranzytówka.

    • 1 4

  • Tk

    Proponuję budowę samego wjazdu na TK z 218 w miejscowości Bojano w stronę Chwaszczyno Gdynia co ułatwiłoby firmom w okolicy na szybsze właczenie się do ruchu.Należałoby równiez na 218 przed wiaduktem dodać lewoskręt.

    • 0 0

  • Karwiny i Dąbrowa płaczą

    to co tu się wyrabia by zjechać z obwodnicy do domu woła o pomstę do nieba wszystko zaczopowane nic to nie dało ani nic nie poprawi ten remont.
    Panowanie dumnie po kilku naraz się prezentują w telewizji jak to oddali trasę kaszubską. Ci sami panowie niech przyjadą tu na zjazd z obwodnicy na Karwiny niech wypną pierś i powiedzą jak cudna jest ta trasa na tym odcinku.
    Ludzie żeby pojechać z Karwin do lekarza na ul. Sojową potrzeba godziny to się w głowie nie mieści.

    • 2 0

  • To powinna być droga dla rowerów! (1)

    Kiedy pojawią się szerokie velostrady przez całą Polskę/?? Chciałbym zobaczyć taką chociażby na trasie Łeba - Gdynia!!!

    • 1 2

    • Pojawią się zaraz po tym kiedy rowerzyści zaczną płacić podatki na swoją infrastrukturę.

      • 0 0

  • podświetlenie kładki nad trasą - szpetny tandenty widok przez całą noc

    ... tylko uruchomione na otwarcie podświetlenie kładki nad trasą (na wyskokości Dąbrowy) mocno nieudane - architektoniczna finezja to to nie jest i mieć to jako widok z okna - irytujące i przykre. W jakim celu takie?

    • 0 0

  • i juz nie bedzie gdzie śmigać na rowerze :(( .. ale w wakacje się jeżdziło dziękujemy robotnikom że nas nie wywalali było ekstra !

    • 0 0

  • wiadis.

    Jak zwykle narzekamy, to proszę jechać przez Rumię , Wejcherowo. Dobrze że powstała ta trasa A maródenów nie trzeba słuchać

    • 1 2

  • Zaraz zrobią ograniczenie do 50km/h.

    • 0 0

  • Zjazd do Wejherowa

    Dlaczego brak zjazdu do Wejherowa poza Szemudem przez Sychowo ? Ogólnie interweniowałem od 10-ciu lat wszędzie od władz Wejherowa po Ministerstwa. Trasa jest źle poprowadzona , efekt byłby zdecydowanie trafniejszy gdyby poprowadzono Trasę Kaszubską drogą 218 (nie pomijając Wejherowa) do pełnego morza do Karwi. Natomiast z Wejherowa potężną 6 do Szczecina. Autostrada A 1 powinna być zawsze doprowadzona do pełnego morza najtrafniej 218 do Karwi.

    • 0 0

  • Autor artykułu troszkę poleciał.

    Nawierzchnia nie jest doskonała jak twierdzi autor. Pierwsze co zauważyłem to szum opon na asfalcie oraz znaczny wzrost spalania , około 20 % w stosunku do Obwodnicy Trójmiasta czy starej DK6.( przejazd 5 różnymi pojazdami). Przy 90 kmh auto spala jak na betonowej autostradzie w Niemczech przy 140. Standard nawierzchni jak na Białorusi Terespol -Mińsk albo w Danii na Półwyspie Jutlandzkim , duża ziarnistość asfaltu. Sporo podjazdów i dość ostre zakręty, myślę , że zimą będzie sporo kolizji. Zakręty nie są najlepiej wyprofilowane. O oszczędności godziny w czasie przejazdu od węzła Karczemki możemy mówić chyba tylko w szczycie sezonu turystycznego. Realnie z Lęborka jadąc do Zoppot czy Gdańska oszczędzam 15 minut

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane