• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 lipca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK. Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK.

Wiemy, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, które do 2015 r. powstaną między Wrzeszczem a Osową. Spółka PKM rozstrzygnęła konkurs na opracowanie ich projektu architektonicznego. Wygrało gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
O godz. 11 w Urzędzie Marszałka Województwa Pomorskiego ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Wygrała gdańska spółka - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. To według jej koncepcji architektonicznej zostaną opracowane projekty budowlane stacji przy nowej linii kolejowej.

Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniał sąd konkursowy złożony z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem budowy linii kolejowej.

- Koncepcje zgłoszone do konkursu były zakodowane, więc sędziowie nie wiedzieli, czyje projekty oceniają - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najlepszy projekt przywodzi na myśl estetykę, w jakiej zaprojektowano Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. Architekci nie uważają tego za wadę. - Jest to zaleta tego projektu. Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem. Nie pojawiły się tu koncepcje, które wyznaczałyby nowe trendy w trójmiejskiej architekturze - wyjaśnia przewodniczący sądu konkursowego, prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Czy koszt realizacji stacji według projektu BPBK zmieści się w budżecie inwestycji? - Tak, i dlatego też cieszymy się, że właśnie ta praca została wybrana do dalszej budowy - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.

Prace były oceniane według trzech kryteriów. Pierwsze stanowiło atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych, a także dostosowanie proponowanych rozwiązań do charakteru i rangi miejsca (max. 35 punktów). Drugie to wartość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i walory użytkowe przystanków (max. 35 punktów). Za realność techniczną i możliwości realizacyjne projektu można było uzyskać 30 punktów.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Trzy wyróżnienia w konkursie na projekt ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

I miejsce - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - nagroda 40 tys. zł,
II miejsce - Axis Mason Sp. z o.o. z Gdańsk - nagroda 25 tys. zł,
III miejsce - Olenderek & Olenderek Architekci, Łódź - nagroda 15 tys. zł.

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • Kurcze to sie dzieje! Z wizji mamy w końcu konkrety. (3)

    • 43 11

    • co się dzieje? kolejne konkursy przetargi na projekty, projekty, projekty i nic więcej. Dziesiątki pomysłów i wizualizacji. Zero konkretów!!!
      Mam dość oglądania tych lepszych czy gorszych projektów - wolałabym zobaczyć rozpoczęcie prac budowlanych!
      Nawet pieniądze są na razie tylko wirtualne, bo kredytu też jeszcze nie ma a bez tego dotacji też nie będzie!

      • 5 7

    • Ja dziękuję za takie syfiaste konkrety. (1)

      A Pan Lorens niech nie dorabuia ideologi do tego, że podpisał się pod wyborem największego (oprócz łódzkich palantów) szajsu. Estetyka ECS jest dla niego wzorem? Sorry, ale ten facet powinien byc spawaczem w stoczni, a nie kierować tak swego czasu zasłuzopna katedrą PG. Żenada do potęgi. Nie dziwota, że zaśmiecają Gdańsk takim badziewiem, skoro takie "autorytety" je popierają.

      • 1 1

      • Zamknięte koperty

        I co z tego? Każdy architekt i plastyk w Gdańsku na pierwszy rzut oka rozpozna ten chcrakterystyczny chłam i badziewiaste pomysły z BPBK, nawet, gdyby dla jaj ktos podpisał innym hasłem.

        • 1 0

  • Jak wypali, będzie pięknie.

    A jak nie wypali, będzie jak zazwyczaj.

    • 10 3

  • 611 mln. z UE? przecież do tego czasu unia zdechnie śmiercią naturalną... (4)

    a w zasadzie proces zgonu już trwa

    • 13 12

    • Ale to nie są pieniądze wyrzucone w błoto, jak te na ratowanie Grecji (1)

      • 5 0

      • Grecji nie da się uratować. To jest ratowanie Francji i Niemiec, które umoczyły w Grecji kasę...

        • 2 0

    • Módl się do czego tam się modlisz by nie upadla UE (1)

      Bo będziesz g. chleb smarował.

      • 0 1

      • nawet jak pójdziesz na kolanach do Brukseli to już nic nie zmieni, proces demontażu jest już zaplanowany

        na pierwszy ogień pójdzie wspólna waluta

        • 0 0

  • W tym kraju nigdy się nic nie zmieni. (10)

    Nie wnikam nawet w wartość tych projektów, bo nie warto.
    Powiem tylko jedno - wygrało biuro, z którego wyszły materiały do opracowania konkursowego. Nawet się z tym specjalnie nie kryto.

    • 31 7

    • Plan założony z góry został wykonany.

      Możemy sobie podać ręce i podziękować wzajemnie!

      • 13 0

    • A teraz zapraszamy wszystkich pracowników BPBK będących przypadkowo on-line do zanegowania tej opinii. Wstyd.

      • 7 3

    • Zawiść (5)

      Panie architekcie ma pan na to jakieś dowody? Jeśli tak proszę złożyć zawiadomienie do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa. Czemu nie podpisze się Pan imieniem i nazwiskiem. Może po prostu zawiść przez Pana przemawia i tyle.
      Super, że coś ruszyło w sprawie koleji! Projektów nie oceniam, bo nie jestem specjalistą w tej dziedzinie.

      • 6 9

      • (3)

        Zawiść? Biuro, które przygotowuje materiały wstępne dla innych biorących udział w konkursie oraz które wykonuje w poprzednich latach zlecenia dla organizatora wygrywa konkurs przedstawiając projekt wątpliwej jakości. Regulamin konkursu mówi o niezależności uczestników od organizatora. Czy wykonywanie zleceń na jego rzecz jest niezależnością?
        Dowody? Prokuratura? Po pierwsze nie wziąłem udziału w tym konkursie, więc nie bardzo rozumiem z zawiścią o co miałbym tu wychodzić? Po drugie nie podaję swojego nazwiska, ani nie składam donosów, bo nie chcę mieć problemów. Nie jest ta sprawa tego warta. Po prostu wstyd dla tych ludzi i dla środowiska, że takie rzeczy się dzieją. Natomiast urzędnik w tym państwie to hrabia na włościach i jest chroniony ze wszystkich stron. Ja mam rodzinę na utrzymaniu i nie mam zamiaru z nikim się sądzić. Za to pokazać tło sprawy warto. Warto, żeby ludzie wiedzieli, jak załatwia się różne interesy.

        • 11 5

        • (2)

          Owszem zawiść o to, że komuś chciało się siedzieć i przygotowywać projekt. Jak Pan oskarża niech Pan pokaże dowody. Bo napisać w internecie można wszystko, obrzucić błotem można wszystkich i to jeszcze bez cywilnej odwagi by podać własne nazwisko. Żałosne.

          • 6 8

          • Ale przecież zwycięzki projekt jest straszny. II miejsce jest zdecydowanie ciekawsze (wg mnie).

            • 8 2

          • Na co dowody?

            Na co dowody? Bo nie rozumiem. Zapytałem, a nie odpowiedziałaś. Dowody na to, że BPBK przygotowało wstępną koncepcję i materiały konkursowe dla innych biur? Wystarczy zajrzeć w te materiały do cholery! Jakich dowodów się domagasz?
            Wyjaśniłem już dostatecznie, dlaczego nie podpisuję się własnym nazwiskiem. Jeśli tego nie rozumiesz, to najwyraźniej bardzo zależy ci na jego poznaniu. Ciekawe w jakim celu i co to wnosi do sprawy?
            Pokazuję bezczelność polskich urzędów i prawdopodobne przekręty konkursowe, a jedyne co masz w tym temacie do powiedzenia, to jak mam na nazwisko? Bardzo znamienne. Może chcesz kogoś wysłać do straszenia?

            • 0 0

      • Tak poza tym, to o dowody na co Pani pyta? Na to, że materiały do konkursu zostały opracowane przez BPBK?

        Przecież są podpisani na każdym wydruku w tych materiałach! Nie tylko jako firma, ale nawet z nazwisk. O takie dowody Pani chodzi? Czy to już Pani wystarczy, żeby uwierzyć?
        Materiały nie były publicznie dostępne, ale otrzymało je każde z 46 biur zaproszonych do składania prac. Jeśli Pani nie wierzy wpisom na portalu, proszę zapytać dowolne z tych biur, choćby zdobywców II czy III miejsca.

        • 7 3

    • Przegrany ? (1)

      A Ty rozumię jesteś z tego biura, które przegrało ?

      • 1 10

      • minus za "rozumię"

        • 8 0

  • powinny być bramki i na skmce też co by lumpy i śmierdziele nie jeździły

    • 17 0

  • Wszystko super ale 2015 to na wyrost dane

    Moim zdaniem 2017.
    To będzie skomplikowana budowa, poza tym to jest projekt koncepcyjny.
    właściwe projektowanie poł roku, ocena projektu, przetarg na roboty - myślę że roboty budowlane to początek 2013 roku.

    • 6 8

  • Przepraszam was bardzo, ale estetyczne to to nie jest:/ (2)

    • 40 4

    • nie jest estetyczne ani praktyczne (1)

      brak zadaszenia peronu = oblodzenie plus narażenia na wiatr w zimie. Pięknie.

      • 6 0

      • Może więdzą coś o czym my nie wiemy. :)

        Na przykład że do 2015 klimat się tak ociepli iż zim już nie będzie... ;)

        • 0 0

  • A komunikacja odcinka Miszewo-Chwaszczyno do Gdanska? (13)

    A komunikacja calego odcinka Miszewo-Chwaszczyno do Gdańska czy Gdańska-Wrzeszcza jest ZEROWA! Z tym coś niech zrobią.

    • 0 11

    • Proszę zwrócić się do swojego UM (6)

      Ani Miszewo, ani Chwaszczyno nie należy do Gdańska, więc skąd te pretensje tutaj. Jeżeli brakuje Tobie KM w tych miejscowościach proponuje pójść do UM swojej gminy wylać swoje żale, a oni niech zaproponują stawkę na przewóz ludzi firmą które obsłużą wam wasze potrzeby.

      Gdańsk nie jest odpowiedzialny za skomunikowanie innych Gmin, a tylko one same.

      • 6 2

      • (5)

        ja pisze ogólnie o problemie, zresztą Gdańsk też tym powinien być zainteresowany! Ja juz to olałem i mam to w d... - wiem w jakim kraju żyjemy.

        • 0 4

        • A czemuż to ma być zainteresowany ? Skomunikować podmiejskie gminy by ludzie uciekli z miasta ? (4)

          • 3 1

          • (1)

            a temuż że miastu potrzeba zawsze ludzi ktorzy im latwiej dojadą, tym czesciej bedą dojeżdzac do Gdanska i w nim zostawiac swoją cieżko zarobioną kasę! Proste i logiczne.

            • 0 2

            • Wrecz przeciwnie.
              Spójż na Zachód lub USA.
              Wyprowadzasz się za miasto to musisz mieć auto, aby dojechać do miasta lub najbliżesz komunikacji.

              Dla miasta nie ma opłacalności komunikowania wszystkich małych miejscowości w okół, bo wykorzystanie tego nie byłoby proporcjonalne do kosztów.

              • 3 0

          • (1)

            a temuż że miastu potrzeba zawsze ludzi ktorzy im latwiej dojadą, tym czesciej bedą dojeżdzac do Gdanska i w nim zostawiac swoją cieżko zarobioną kasę!! Proste i logiczne.

            • 0 2

            • Ani proste ani logiczne

              Miasto poza twoimi pomysłami musi się opierać na rzeczywistych kosztach i przychodach. Z tej lini i takby bardzo mało korzystało i nagle trzeba by dokładać, a ja się pytam czemu moja gmina ma sponsorować Ciebie skoro podatki płacisz gdzie indziej.
              Proponuje zamówić taksówkę jak było Ciebie stać aby wyprowadzić się po za miasto i nie zrzucać innym na barki utrzymywania twoich zachcianek.

              • 3 0

    • chcesz mieć lepszą komunikacje to sam coś zrób i się przeprowadź (5)

      Zresztą jak na takie lekko mówiąc przedmieścia to nie jest tak źle.

      Choćby z Chwaszczyna jeździ autobus miejski do Oliwy gdzie jest już przecież SKM, jest też linia Z.

      Poza tym z tych okolic będzie przecież rzut beretem do kolei metropolitarnej. Wystarczy podjechać samochodem czy rowerem do węzła przesiadkowego przy przystanku Banino.

      • 3 1

      • (2)

        jeszcze jakies pomysly? i co mam zostawic moze samochod pod stacja w Baninie tak? albo rower?
        Mi chodzi glownie o calkowity dojazd gdy np napije sie kulturalnie piwa w gdansku i bym chcial wrocic do domu. A jesli juz pproponujesz samochodem dojazd do Banina to to idiotyczny pomysl - lepiej juz samochodem dojechac do samego gdanska. pomysl troche

        • 0 3

        • Trzeba było myśleć przed wyprowadzką, a nie teraz stękać.

          Chcesz korzystać z uroków miasta a zarazem mieszkać po za nim. Bez samochodu jest to nie realne w żadnym kraju. Chyba że masz szczęście i mieszkasz niedaleko kolei.

          Najlepiej się wyprowadzić po za miasto i nagle się zorientować, że o kurde nie mam jak dojechać do miasta jak tylko samochodem. I teraz się wyżalasz, trzeba było myśleć za wczasu.

          Najlepiej kupić coś bez myślenia a potem szukać winnych wszędzie po za sobą samym.

          Udaj się do swojej Gminy i zbierz pod petycją uruchomienia lini dla takich jak ty co chcą jechać do Gdańska na piwo.

          • 5 0

        • no właśnie po to będzie tam parking żebyś mógł tam samochód zostawić

          A jak się kulturalnie napijesz piwa w Gdańsku to potem kulturalnie możesz zamówić taksówkę.

          • 2 0

      • (1)

        i jeszcze jedno - widze że teoretyzujesz a jakie są realia kompletnie nie wiesz.
        Dojedź np z Tuchomia do gdanska, prosze:
        1) "Z" - dojechac do chwaszczyna 10minut
        2) W chwaszczynie oczekiwanie na 171 ok 30 minut bo oczywiscie 2 linie Z i 171 nie moga skoordynowac swoich rozkladow żeby autobusy sobie nie uciekaly...
        3) Dojazd do oliwy 171- 30 minut
        4) dalej w Oliwie SKM do gdanska, zalozmy: 25 minut (z dojsciem do SKMki, z ocekiwaniem)

        W sumie daje to nam: 2 godziny na dojazd w jedną stronę z 2 przesiadkami.
        GENIALNE! i cholernie wygodne.

        Podobnie albo jeszcze gorzej idąc w druga strone czyli w strone Gdanska poprzez Banino

        • 0 4

        • sam teoretyzujesz albo nie potrafisz korzystać z komunikacji miejskiej

          Mi jakoś dojazd z okolic Tuchomia do Gdańska zajmuje niewiele ponad godzinę.

          Przykładowo jadę pół godziny linią Z do Redłowa, tam wsiadam w SKM i za następne 30 min jestem w Gdańsku. Jedna przesiadka i zwykle brak większych problemów.

          Jak w Chwaszczynie 171 akurat podpasuje (albo do Chwaszczyna uda się dostać w inny sposób niż Z np pieszo) to może wyjść jeszcze lepiej.

          • 1 0

  • beznadziejne aranżacje

    beznadziejna aranżacja przystanków, estetyka rodem z komuny, kwestię poziomu przygotowanych wizualizacji sobie podaruję... :( kiepsko z futuryzmem 2015

    • 39 0

  • naprawde slabe

    mi sie nie podoba, oka tez lubie nowe inwestycje ktore poprawia zycie ale czy nie mozna jak juz sie je buduje wybierac ladnych?

    • 32 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane