• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taksówkarz pisze o przyczynach agresji w swojej branży

24 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Czy branża taksówkarska w Trójmieście wymaga kolejnych zmian? Tak twierdzi jedna z osób z branży, w której jako przyczynę agresji wskazuje kierowców, którzy podzielili miasto na strefy wpływów. Czy branża taksówkarska w Trójmieście wymaga kolejnych zmian? Tak twierdzi jedna z osób z branży, w której jako przyczynę agresji wskazuje kierowców, którzy podzielili miasto na strefy wpływów.

Po naszym ostatnim artykule o kłótni pomiędzy taksówkarzami przy ul. Chmielnej i Stągiewnej równie gorąca dyskusja o tym, jak wygląda w Trójmieście rynek przewozu osób rozgorzała w komentarzach. Pod artykułem zamieściliście prawie 600 opinii, a sam tekst przeczytało prawie 70 tys. czytelników.



Co mogłoby uzdrowić branżę przewozu osób w Trójmieście?

Jednym z nich jest pan Daniel (imię zmieniliśmy na jego prośbę). Nasz czytelnik jest czynnym taksówkarzem, od lat pracuje w tej branży i gorzko przyznaje, że "największym zagrożeniem, z którym się borykamy, nie jest ani nielegalny przewóz osób, ani agresywni pasażerowie, ale właśnie taksówkarze, którzy kiedyś nieformalnie podzielili miasto."

Oto jego list:

"Konflikty pomiędzy taksówkarzami w Gdańsku i Sopocie to niestety smutna codzienność. Miasto jest podzielone na nieformalne strefy, gdzie mogą stawać poszczególni taksówkarze. Większość "dobrych" miejsc, gdzie można najwięcej zarobić zajęli tzw. "berety", czyli taksówkarze nie jeżdżący w żadnej korporacji.

Za takie miejsca uznawane są m.in. postoje przed Złotą Bramą, miejsca po obu stronach ulicy Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska, przy hotelu Scandic zobacz na mapie Gdańska vis-a-vis Dworca Głównego, postój przy dworcu we Wrzeszczu, przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, przy Dworcu PKS zobacz na mapie Gdańska, a w nocy również miejsca przy klubie Parlament zobacz na mapie GdańskaBunkier zobacz na mapie Gdańska.

Każda z tych lokalizacji jest obstawiona przez różne grupy taksówkarzy, którzy strzegą ich przed obcymi. Niemal za każdym razem pojawiają się też groźby karalne wobec kierowców spoza tej wąskiej grupy. Niestety zdarzają się też rękoczyny i uszkodzenia samochodów. Sam tego doświadczyłem.

Środowisko wąskie i hermetyczne



Policja? Takich "incydentów" najczęściej w ogóle się nie zgłasza, bo interwencja funkcjonariuszy problem rozwiązuje tylko chwilowo. Zakładanie spraw czy oficjalne zgłoszenia też niewiele dają, bo najpierw ciągną się bardzo długo, a potem najczęściej są umarzane. Samo zgłoszenie też może powodować kolejne problemy, bo mimo że tylko w Gdańsku wydanych jest kilka tysięcy licencji, to aktywnie jeżdżących taksówkarzy jest nie więcej niż tysiąc. Tu każdy zna każdego, środowisko jest dość wąskie i hermetyczne.

W związku z tym agresorzy wiedzą, gdzie inni taksówkarze nie tylko parkują swoje auta, ale wiedzą też, gdzie kto mieszka, jaką ma rodzinę, dzieci etc. Strach przed ewentualnymi konsekwencjami i troska o swoich najbliższych i swój dobytek powoduje, że taka osoba dwa razy się zastanowi, czy pójść z tym na policję i wszczynać postępowanie.

Nowe przepisy są martwe



Wielu kierowców, ale chyba przede wszystkim klientów, miało nadzieję, że sytuacja uzdrowi się nieco po ostatniej zmianie przepisów w Gdańsku. Określenie maksymalnych stawek za kilometr do 4 zł miało wyeliminować ze środowiska opisywane w mediach patologie. Problem w tym, że przepisy okazują się martwe, bo miasto nie jest w stanie ich egzekwować.

Owszem, część taksówkarzy się do nich dostosowała, ale większość z nich kombinuje. Wielu kierowców zrobiło sobie licencje w gminach ościennych, gdzie przepisy z Gdańska nie obowiązują. I wszystko pozostało po staremu.

Dziwnym trafem nowe przepisy nie dotknęły właściwie żadnej ze starych gdańskich korporacji taksówkarskich. Przykładem mogą być konsultacje społeczne na które nie byli zaproszeni taksówkarze, lecz właściciele korporacji! Jedna z korporacji od pierwszego grudnia zrówna stawki do poziomu swoich dwóch największych konkurentów z tą różnicą, że inna będzie opłata za godzinę postoju, by uniknąć oskarżeń o zmowę cenową.

Agresja, groźby i zastraszanie na porządku dziennym



Taksówkarze niezrzeszeni czy osoby świadczące usługę przewozu osób poza największymi graczami na rynku codziennie spotykają się z agresją, groźbami, zastraszaniem, czasem z użyciem gazu pieprzowego, pobiciami i przecinaniem opon. W praktyce wygląda to tak, że jako kierowca posiadający gdańską licencję nie mam najmniejszych szans, by stanąć na dobrym miejscu. Z moich doświadczeń wynika, że największym zagrożeniem, z którym się borykamy, nie jest ani nielegalny przewóz osób, ani agresywni pasażerowie, ale właśnie taksówkarze, którzy kiedyś nieformalnie podzielili miasto.

Na początku swojej kariery w tej branży chciałem jeszcze z tym walczyć. Teraz, podobnie jak niemal wszyscy, cenię sobie święty spokój.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (416) ponad 20 zablokowanych

  • Miasto Gdańsk czas zrobić porządek z pseudo mafią pseudo taksówkarzy (3)

    To prawda, głównym problemem są kierowcy niezrzeszeni obstawiający stale te same miejsca i nie dopuszczający tam kierowców z korporacji.... to w interesie miasta powinno być żeby ludzie przyjezdni, turyści nie byli przymuszeni do korzystania z pseudo usług tych pseudo taksówkarzy, tylko mieli dostęp do cywilizowanych przewozów. To przez takich gangsterków ludzie nie maja zaufania do takaówkarzy i wybierają tańsza alternatywę w postaci ubera itp
    Miasto Gdańsk czas coś z tym zrobić!

    • 26 1

    • To nie jest pseudo mafia. To mafia w 100 procentach. Opłaca kogo trzeba. (2)

      • 5 2

      • Za dużo bajek oglądałeś (1)

        • 2 4

        • Sam jesteś z mafii czy jesteś jednym z tych

          Co są opłacani?

          • 4 1

  • Więcej opcji jak traficar (2)

    i nara, nie będzie się miało doczynienia z gburami za kierownicą.
    Jak za 10 lat wjadą do Polski samochody autonomiczne to w ogóle nie bedzie taksówkarskiej branży.
    Wjadą za 10 lat, spokojna głowa. Tak, na naszych drogach. Patrząc jak technika skacze, to za 10 lat w USA autonomia to będize już staroć ;) A u nas się pojawi. W krajach które są na czas z nowinkami, będą dronowe transporty.

    • 4 13

    • I wtedy będzie drogo (monopol)

      • 1 1

    • Jak wypijesz kieliszek wina to też sam pojedziesz?

      • 3 0

  • Czarny a ty sprzedales juz tego okopoanego mercedesa? (1)

    i tak cie znajdziemy

    • 7 2

    • Kupiłem drugiego mercedesa

      • 4 1

  • Gangi narkotykowe też dzielą miasta na swoje rewiry. (2)

    Widzę tu albo nieudolność albo celowe zaniechanie. Już poprzednio pisałem, że jest to mafia czyli zorganizowana grupa przestępcza z udziałem otganów ścigania i być może polityków. Zaiste Gdańsk staje się wolnym miastem. Wolnym także od prawa i moralności.

    • 12 1

    • Jak zmień leki i pisz do przyjaciółki na wiocha pl (1)

      • 0 6

      • Sam jesteś w mafii czy jesteś tym opłacanym?

        • 4 0

  • (2)

    Bylem ostatnio we Wrocławiu tam pod dworcem PKP na postoju stały wszystkie korporacje eco cary i inne tylko w Gdańsku patologia ale juz niedługo to sie skonczy bo Ci wszyscy pazerni co mieieli 20zl za trzasniecie drzwiami juz płaczą po tym jak zmienili stawki także powoli sami wykruszą i bedzie spokój..

    • 25 0

    • Taxi nie dla biednych (1)

      Jak kogoś nie stać na taksówkę niech jedzie autobusem.Paliwo przeszło 5 zł do tego trzeba doliczyć ZUS i eksploatację auta.Za granicą nie ma że klient się startuje wsiada i jedzie.A nasz Polski motłoch to tylko rynek psuje i za pół darmo jeździ.Jestem za by wejściówki płacić 20 zł.

      • 0 7

      • Jeździłem i w Angli i w Grecji i w Hiszpani. Ceny w przeliczeniu na zł prawie takie same jak w Polsce, a ceny paliwa i eksploatacji dużo wyższe. Więc nie pitol tutaj. W grecji nawet taniej niż w Polsxe.

        • 4 0

  • (2)

    Potwierdzam słowa tego pana do tego dodać trzeba ze 3 największe korporacje, nie berety maja takzwane przetargi na wyłączne stanie przy wszystkich dworcach lotnisku i wszystkich marketach. Nie znam się na procedurach przetargów ale czy to możliwe mieć 99% przetargów i na ile lat?bo nowych przetargów nie ma, lata mijają a te trzy firmy trzymają całe Trójmiasto, potem mamy pewna firmę która ma czarne limuzyny ta firma trzyma przetarg na wszystkie hotele w trojmiescie, 100% jak to możliwe? Kolejne 20 firm dostaje ochłapy kilka zapomnianych postoi po osiedlach, kilka dobrych jak pod cristalem we wrzeszczu ale tam ciagle stawiane sa samochody prywatne ludzi którym się spieszy i nie maja gdzie zaparkować, dzień w dzień wystawianych jest od kilku do kilkunastu mandatów ale to ich nie zraża, bo to tylko 100zl i kapsel na godzinę. Czyli wyglada to tak z mojego punktu widzenia, jeżdżę legalnie jako taxi, kursy otrzymuje z aplikacji, za każdym razem jak mam kurs z lub na jedno z tych miejsc jak dworzec czy centrum handlowe muszę kombinować i się narażać na nie grzeczne zachowania odganianie mnie po awantury i wyzwiska bo chce odebrać umówionego klienta, im sprawniej ominie tych kierowców tym spokojniejszy mam dzień, napomknę ze nie podbieram im klientów z postoju.
    Z drugiej strony sa klienci, coś co mnie leczy jak czytam opinie pod tym artykułem co 3 nawołuje do korzystania z ubiera bo jest taniej, świadczy to o celowej propagandzie lub całkowitym braku wiedzy na temat. Ta sama osoba jęczy dzień w dzień jak mało zarabia a nawołuje do korzystania ze szarej strefy przeciwko jednej grupie zawodowej z jakieś nienawiści do nas, czy to jest prawidłowe zastanówcie się, jutro może być zagrożona wasza grupa zawodowa, mogą wymyślić aplikacje dzieki której ktoś nielegalnie omijając podatki i koszty zrobi wasza prace za 4 razy taniej, bez umowy, i co wtedy? Może zaczniemy nawoływać tak samo ze dobrze tej księgowej bo miałem taniej, ze wykończyć te kasjerki w marketach bo i tak długo stałem w kolejce.. każdy kto zachęca w tym kraju do szarej strefy robi sobie i swoim bliskim pod górkę i niedługo może się cały dzień szarpać zamiast spokojnie pracować. Do tego dodałbym ze sam uber nie jest czymś złym bo jest tani, jest zły bo otwiera innym takim firmom drogę do rozszerzania szarej strefy, kierowca żeby zarobić musi siedzieć po kilkanaście godzin 40% oddaje na prowizje dla ubiera i kolejne 40% daje za samochód który wynajął za chore pieniądze od gangstera ktory ma takich uberowcow 10 i żyje za ich prace bo od samochodu bierze po kilka tys miesięcznie, oni tez najp wpisują te hasła zachęcające do korzystania bo uber to piramida finansowa żerująca na biednym kierowcy a nic nie dająca z siebie poza szerzeniem szarej strefy i zaniżaniem stawek na sile, bo łatwo znaleźć w internecie ze sama firma uber dopłaca do kursów generując miliardowe straty. Nie wiem jak to im się opłaca ale przypomnę ze w trojmiescie była już podobna firma tak działająca bez aplikacji nazywała się abergold. Dlatego nawołuje do waszego rozsądku. Chcecie polski niezależnej która nie daje się dymac innym kraja, chcecie dobrych prac pożądnych umów pracowniczych, legalnych i uczciwych rozwiązań. Czy dalej patrzeć na ta patologie idącegoz pseudoprawem kraju w którym na codzień widzisz jak tylko kilka osób ma miliony a inni dostają ochłapy. Zacznijcie coś robić poza myśleniem tylko o własnej pupie 24h

    • 18 10

    • Pod stolikiem i bonusy dla prezes za darmo plus świta i rodzina i robiła za 50% I tym podobne

      • 0 0

    • amen

      • 1 0

  • Taksiarz to stary trep!!!

    • 6 10

  • Należy urządzić prowokacje i powyłapywać (1)

    • 15 2

    • Idz na ryby ale biedaki nie masz nawed wędki buhah

      • 0 4

  • Ci pod Scandikiem- wyjątkowo obleśne gęby (1)

    Grube dziady w klapkach. Śmierdzą cwaniactwem na kilometr.

    • 38 0

    • Nie cygań uberze

      • 3 8

  • Kurs "aSem" z morenyna lotnisko 30...

    Powrotny w "Hallo" to ponad 60..
    Jedna i druga firma to przeciez legalne taxowki...

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane