• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tanie kupowanie

Bożena Aksamit, Bartosz Gondek
10 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Ponad 70 ochroniarzy, dziesiątki metrów metalowych barierek i karetki pogotowia czekają na tych, którzy dziś od szóstej rano robią zakupy w nowym sklepie z elektroniką. Na mieście od kilku dni trwa wojna cenowa między największymi sprzedawcami sprzętu RTV i AGD.

W Gdańsku, tak jak Warszawie, przed otwarciem pierwszego elektromarketu Elektro World należącego do brytyjskiej sieci rozpętała się prawdziwa wojna cenowa, podgrzewana przez intensywną kampanię promocyjną nowej marki. Brytyjczycy zaproponowali mieszkańcom Trójmiasta m.in. telewizory panoramiczne Philipsa za 999 zł, kosztującą tyle samo nawigację z kompletem map Polski, nowy telefon komórkowy bez abonamentu za 88 złotych i pralkę Whirpoola 1000 obr. za 666 zł.

Odpowiedź konkurencji była natychmiastowa.

Sklep sieć RTV Euro AGD, który od Elektro Worldu dzieli parking Parku Handlowego Matarnia w Gdańsku, przygotował gigantyczną promocję swoich produktów - najtańszy telewizor można kupić już za 180 zł, a aparat cyfrowy za niecałe 200 zł.

- Poza obniżką cen kilkudziesięciu produktów przygotowaliśmy także inne niespodzianki - mówi Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu RTV Euro AGD. - To typowa reakcja na pojawienie się konkurencji, ale nie wpadamy absolutnie w panikę. Okazało się, że nasze sklepy, działające w bezpośrednim sąsiedztwie dwóch warszawskich salonów Elektro Worldu, tylko zyskały. Mają najlepszą sprzedaż ze wszystkich naszych placówek.

Paniki może nie ma, ale brytyjski konkurent traktowany jest poważnie. Dyrektor Siedlecki od wczoraj jest w Gdańsku i osobiście nadzoruje przygotowania do starcia z konkurentem.

Kolejna duża sieć - Media Markt - też nie śpi. Od wczoraj w gdańskim sklepie na chętnych czeka odtwarzacz DVD za jedyne 59 zł.

- Specjalnej akcji promocyjnej nie szykujemy - mówi Violetta Batóg, rzecznik prasowy Media Markt. - Brytyjczycy chwalą się, że dzięki ich pojawieniu się w Warszawie cent spadły o 20 proc. To nieprawda, ceny spadły, owszem, ale o 10 proc., i tylko dlatego, że ceny komputerów i telewizorów maleją, bo z miesiąca na miesiąc obniżają się koszty produkcji. Najniższe ceny w Polsce tak naprawdę ma nasza sieć.

Szefowie gdańskiego Elektro Worldu przygotowali się jednak na podobną liczbę klientów jaka pojawiła się pierwszego dnia w Warszawie - ponad 20 tys. osób. Stąd specjalny system zabezpieczeń, ochrona i zwiększona o 50 proc. liczba sprzedawców.

- Pierwszych chętnych spodziewamy się po północy - mówi Jacek Gruchalski z Elektro World Polska. - Od trzeciej w nocy na chętnych będą czekały napoje i przekąski. W Warszawie oblężenie sklepu trwało cztery dni, a zwiększona liczba kupujących utrzymywała się kilka miesięcy. Na szczęcie jedyną osobą, której udzielono tam pomocy, była pani z bólem głowy. Olbrzymie promocje rozpalają ludzi, ale barierki i ochroniarze dali sobie doskonale radę.

Walka elektromarketów w Trójmieście przybiera na sile. Brytyjczycy chcą swój drugi salon otworzyć w Galerii Bałtyckiej. Olbrzymie - trzecie co do wielkości w Polsce - centrum handlowe będzie gotowe pod koniec przyszłego roku. Sieć Metro, do której należą sklepy Media Markt i Saturn, chce wkrótce otworzyć dwa kolejne salony.

- W Polsce ceny elektroniki są wciąż jeszcze bardzo wysokie, więc obniżki w tej dziedzinie to nieprzebrana kopalnia możliwości - uważa Jacek Młynarski, socjolog, szef działu badania rynku w Instytucie GfK Polonia. - W przypadku dóbr trwałych, m.in. elektroniki, liczy się marka producenta, a nie sprzedawcy. To co może zaproponować sprzedawca? Na przykład transport gratis, ale w przypadku wielu rzeczy, choćby DVD, to żadna atrakcja. Może np. dać swoją dłuższą gwarancję, ale to ma znaczenie przy nieznanych markach. Wobec tego musi ciąć ceny, żeby klient przyszedł właśnie do niego.

O autorze

autor

Bartosz Gondek

Historyk, dziennikarz, kierownik Domu Wiedemanna w Pruszczu Gdańskim

Gazeta Wyborcza

Opinie (165) 1 zablokowana

  • brawo jestem ciekawy kto był tak olśniewająco mądry z tego lux ...coś tam.....

    • 0 0

  • Firma LG, cena 89zł, sterowanie ręczne (pokrętła) funkcja odmrażania, bez grilla, zwykła mikrofala bez żadnych bajerów bo o taką mi mniej więcej chodziło ;-)

    • 0 0

  • marka jest myląca

    np. DVD Yamaha to w środku Philips {najczęściej), a cena 2 razy wyższa, Marantz też... Jeżeli śrubki są TORX to na pewno Philips.

    • 0 0

  • laptop za 3 tys ha ha

    słuchajcie :
    1. nowoczesny laptop musi byc przystosowany do windows Vista .
    2. 2 GB Ram to rozsadne minimum dla PC
    3. procesor to dwurdzeniowiec , a notebook musi obsługiwać Intel Virtualization
    4. grafika , oddzielna , nie chip 915 GML czy Intel Extreme 2 , tylko indywidualny chip z 128 MB swojej pamięci Ram .

    to odnośnie powera maszynki , reszta wg uznania
    taki notebook kosztuje od 6 tys w zwyż a powinien kosztować od 5 tys i na tyle się gotujcie

    tansze mogą miec kiepskie matryce , kiepskie klawiatury , i mogą się przegrzewać - kiepski system chłodzonia

    osobiście polecam notebook IBM -a , nie wiem jak sprawują się maszyny IBM -Lenovo , ale skoro IBM pozwala im na swój znak , to znaczy że jest ok .
    IBM są naprawdę perfekcyjne ( autopsja ) , HP mają kiepskie matryce , a Fujitsu Siemens się przegrzewa i ma kiepską klawiaturę , a................ Acerem to o ścianę !!!

    • 0 0

  • Lady _Evelin

    OK, dzięki za informację i oby Ci długo służyła, a jak Ci się nie daj bóg popsuje, to kupisz sobie następną. Za naprawę mojej serwis chciał 150 złociszy, a ja za 169 kupiłem sobie nową i to z grilem. Powodzenia

    • 0 0

  • ja akurat mam kilka rzeczy w domu firmy LG i jeszcze się nic nie popsuło (na szczęście), a nawet jeżeli to co to jest 89zł za mikrofale, to jak za darmo ;-)

    • 0 0

  • Kupujcie kupujcie musicie bo teraz tak tanio:)

    MM EW Euro avans czy inne DLA DIOTÓW. Konkurencja sie przyda tak czy siak :)

    • 0 0

  • Ochrona

    Chociaż ktos pochwalił ta ochrone o której juz wszyscy zapomnieli w tym markecie Elektro world Wiem cos o tym bo Pracuje w tym markecie jako ochroniaż I powiem Wam ze nie było lekko

    • 0 0

  • hmm jako "ochroniaż" powiadasz ?

    LOL

    • 0 0

  • Wyobrażam sobie przygotowania ochrony na otwarcie długo reklamowanego sklepu, gdzie klienci ustawiają się w nocy!

    Nikt nie narzeka, nikt nie zemdlał, nikogo nie posiniaczyli, wszyscy mówią o towarach - czyli było bardzo dobrze!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane