• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tankowiec z milionem baryłek

on, ms
24 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 

Do Gdańska przypłynął pierwszy tankowiec z ropą z Kuwejtu. "South Pole" przywiózł na dobry początek milion baryłek ropy z Zatoki Perskiej, które zaspokoją potrzeby Rafinerii Gdańskiej na... tydzień.



Jedna baryłka ropy naftowej to nieco mniej niż 160 litrów.

Ropa Kuwait Export jest typową średnio-ciężką ropą z Bliskiego Wschodu. Należy do tak zwanych rop kwaśnych, o stosunkowo dużej zawartości siarki. Jest więc ropą cięższą i bardziej zasiarczoną od ropy rosyjskiej Ural.

Dostarczona ropa jest partią próbną, po przerobieniu, której zostanie podjęta decyzja czy podpisana zostanie umowa na stałe dostawy z Kuwejtu. Możliwe, że decyzja taka zapadnie jeszcze w tym roku.

- Taka ilość ropy, jaka jest teraz rozładowywana w porcie, zaspokaja potrzeby rafinerii w Gdańsku na ponad tydzień - informuje Krzysztof Rodek, dyrektor do spraw zakupów i handlu zagranicznego w Grupie Lotos.

Przedstawiciele Grupy Lotos już teraz są przekonani, że opłaca się importować ropę z rejonu Zatoki Perskiej. Kolejny tankowiec zawinie do Gdańska jeszcze w tym roku. Wtedy też może być podpisana umowa na stałe dostawy surowca.

W tej chwili 95 procent ropy przerabianej przez Lotos dociera do Gdańska rurociągiem Przyjaźń z Rosji. Rzecznik firmy Marcin Zachowicz zapewnia, że zgodnie ze strategią dywersyfikacji dostaw ropy, za 6 lat z jednego kierunku geograficznego pochodzić będzie maksymalnie 60 procent surowca.
on, ms

Opinie (33) 2 zablokowane

  • najważniejsze jest uniezależnienie

    się od rosji. nie możemy dopuścić do tego, że zaopatruje nas jeden dostawca i to jeszcze z nieobliczalnego kraju. w każdym momencie rurociąg przyjaźni może zmienić się w rurociąg nienawiści, a wtedy trzeba będzie kupować rope na szybko, po zaporowych cenach.

    ktoś zadał pytanie czy cena benzyny spadną. raczej na to nie licz, w szczególności, że ta ilośc jest na próbe.

    • 0 0

  • katastrofa

    A dlaczego ma dojsc do katastrofy?

    • 0 0

  • WAZNE

    Do pana autora. i wszytkich czytajacych. Poprawna forma nazwy statku brzmi ZBIORNIKOWIEC i takiej nazwy powinno sie uzywac. Tankowiec to jakas koslawa kalka jezykowa. Poprosze o sprostowanie artykulu

    • 0 0

  • I znow sciema, calkowita sciema!

    W Karlinie jest tyle ropy i pod Baltykiem ze Polska to Kuweit.Po jakiego grzyba przywozic ja ryzykujac zabrudzenie Zatoki Gdanskiej na najblizsze 50 lat,czy biorac od przyjaciol ze wschodu????????????
    Kto rzadzi tym krajem?
    Banda idiotow i dyletantow nie znajacych sie na niczym!

    • 0 0

  • naoczny

    wiesz co, ja to wole żeby profesjonalne firmy w miare bezpiecznie przywoziły do nas rope niżli na bałtyku zaczęli wiercic i syfić. przynajmniej na razie...

    • 0 0

  • to pana u góry

    o ile wiem to Bałtyk i tak już jest najbrudniejszym morzem.

    • 0 0

  • "a jak dojdzie do katastrofy" he he ,widac ze ten kolega nie wie ile tankowcow z ropa przewija sie przez nasz port, ten z kuwejtu to jest jednym z wielu :),

    • 0 0

  • Do pana Rota...

    Jeżeli już chodzi o scisłość to statek do przewozu ropy nazywa się ropowiec... a tak sie przedstawia drzewko: Zbiornikowiec - tankowiec - ropowiec...

    • 0 0

  • do Cobra

    nie nie, jestes w bledzie i jeszcze macisz innym w glowach, a to juz grzech! nie ma w jezyku polskim poprawnej formy tankowiec albo ropowiec. statki do przewozu ladunkow masowych luzem w plynie to ZBIORNIKOWCE ewentualnie chemikaliowce jesli woza plynne chemikalia (zwiazki chemiczne) badz gazowce (LPG i LNG). natomiast zbiornikowce woza cala niesklasyfikowana reszte. moga byc do produktow ropopochodnych badz surowej ropy, ale zawsze i wszedzie beda ZBIORNIKOWCAMI.

    • 0 0

  • Powinno się zbudowac szyby naftowe

    Powinno się zbudować w Trójmieście sieć szybów naftowych - dzięki nim moglibyśmy mieć własną ropę naftową i naftę i nie byłoby potrzeby sprowadzania ropy z innych krajów arabskich. Szyby mogą być rozlokowane wzdłuż Grunwaldzkiej żeby łatwo było trafić. W Sopocie możnaby zrobić ich mniej bo to w końcu kurort. W Gdyni wzdłuż Al. Zwycięstwa. Szyby powinny być wysokie na ok. dziesięć pięter, żeby ciągnęły dużo ropy. Każdy szyb powinno się wyposażyć w multipleks i słoniarnię, żeby się pracownicy nie nudzili. Można pomyśleć o pokazach przedpremierowych różnych ciekawych filmów zwłaszcza o ropie naftowej. Słonie zapewnią klimat jak z filmów o szejkach. A propos szejków można by też postawić fastfooda na co drugim szybie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane