- 1 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (28 opinii)
- 2 Ubywa mieszkańców i rozwodów (326 opinii)
- 3 Niespokojna noc na gdańskich drogach (167 opinii)
- 4 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (338 opinii)
- 5 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (890 opinii)
- 6 Reklamy wideo na przystankach w Gdyni (93 opinie)
Te przystanki PKM Południe przyciągną najwięcej pasażerów
Z planowanej linii PKM na południe Gdańska najczęściej będą korzystać uczniowie i osoby dojeżdżające do pracy. Największej liczby pasażerów można się spodziewać na przystanku Łostowice-Świętokrzyska - tak wynika z ankiet przeprowadzanych w ramach konsultacji społecznych.
W pierwszym etapie, do 2030 r., powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.
Do końca 2023 r. trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedź, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.
By wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, kolejarze sukcesywnie przeprowadzają konsultacje społeczne na temat przyszłej trasy PKM. Głosy oddawać można również w internetowej ankiecie (w sumie wypowiedziało się w ten sposób już ponad 5 tys. osób).
Rozkłady PKM i SKM
Z badania wynika, że przyszłe przystanki PKM, które będą najbardziej oblegane, to:
Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska
Korzystanie z tego przystanku zadeklarowało ponad 26 proc. pytanych.
- 3+995 km linii kolejowej.
- Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
- Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
- Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).
Wielkopolska
Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 24 proc. pytanych.
- Nowy przystanek powstanie na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Wielkopolskiej z ul. Hokejową.
- Peron znajdować się będzie 8 m poniżej poziomu obecnego terenu - w związku z tym wybudowana zostanie kładka dla pieszych oraz winda.
- Kolejarze zapowiadają także zintegrowanie go z innymi środkami transportu: autobusem, rowerem, ale też samochodami osobowymi (budowa miejsc kiss&ride oraz park&ride).
Świętokrzyska - węzeł Kowale
Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 22 proc. pytanych.
- 7+288 km linii kolejowej.
- Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
- Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
- Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).
- Wyniki ankiet potwierdzają, że tam, gdzie są największe osiedla, jest też największe zainteresowanie ich mieszkańców posiadaniem jak najbliżej przystanku PKM Południe. Dotyczy to całej pierwszej trójki najpopularniejszych - zdaniem głosujących mieszkańców - przystanków na projektowanej przez nas linii: Łostowice-Świętokrzyska, Wielkopolska i Świętokrzyska - węzeł Kowale. Tylko te trzy przystanki zebrały blisko 75 proc. wszystkich głosów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Podkreśla, że widać to także od kilku lat na pierwszej linii PKM, gdzie najpopularniejszymi przystankami są Jasień i Kiełpinek - czyli właśnie te leżące przy dużych, nowych osiedlach mieszkaniowych.
"PKM-ką" codziennie do pracy i szkoły
Dla zdecydowanej większości odpowiadających na pytania w ankiecie PKM, składy na południe Gdańska, będą codziennym środkiem transportu do szkoły i pracy (ponad 75 proc. odpowiedzi).
Najważniejszą kwestią przy projektowaniu przystanków jest natomiast ich dobra dostępność (ponad 50 proc. pytanych).
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-07-07 15:51
(20)
Sama budowa oczywiscie wazna, ale kluczowa jest czestotliwosc kursowania, rowniez w poznych godzinach wieczornych.
- 165 1
-
2022-07-08 09:21
ważne też jest skomunikowanie dzielnicy z danym przystankiem pkm/skm (2)
właśnie zlikwidowano ostatni autobus dojeżdżający na PKM Kiełpinek - był słabo zgrany z pkmkami więc zamiast dostosować rozkład to przeniesiono go na Jasień gdzie są już 4 autobusy dojeżdźające do PKM.
Czekamy tylko aż przestaną się zatrzymywać pkmki na Kiełpinku bo będzie nie rentownym przystankiem skoro nie ma możliwości dojechania do niegowłaśnie zlikwidowano ostatni autobus dojeżdżający na PKM Kiełpinek - był słabo zgrany z pkmkami więc zamiast dostosować rozkład to przeniesiono go na Jasień gdzie są już 4 autobusy dojeżdźające do PKM.
Czekamy tylko aż przestaną się zatrzymywać pkmki na Kiełpinku bo będzie nie rentownym przystankiem skoro nie ma możliwości dojechania do niego inaczej niż autem lub rowerem.
Kolejnym hitem jest powstający przystanek PKM na Karczemkach -tzw. przystanek z nikąd do nikąd , bez możliwości dojechania do niego, na piechotę aby się przesiąść na główna linię pkm to trzeba iść ok. 2km na około ;) itp.
Można zbudować tak aby nie dąło się z tego korzystać? Można .... choć mieszkańcy walczyli o zupełnie inne rozwiązania to zostali w każdym aspekcie zignorowani.- 2 0
-
2022-07-08 12:01
klasyka gatunku
wygaszanie popytu.
- 0 0
-
2022-07-08 10:56
smutna prawda
autobus do kiełpinka to niestety była kpina - uwielbiałam obserwować jak ten pusty autobus przyjeżdża wieczorem pod pkm, stoi kilka minut i tuż przed przyjazdem 2 pkm-ek zamyka drzwi i "ucieka", żeby przypadkiem ludzie wracający wieczorem do domów nie mogli się wygodnie przesiąść :( a faktycznie szkoda, bo mając przystanek pod nosem, spore 2
autobus do kiełpinka to niestety była kpina - uwielbiałam obserwować jak ten pusty autobus przyjeżdża wieczorem pod pkm, stoi kilka minut i tuż przed przyjazdem 2 pkm-ek zamyka drzwi i "ucieka", żeby przypadkiem ludzie wracający wieczorem do domów nie mogli się wygodnie przesiąść :( a faktycznie szkoda, bo mając przystanek pod nosem, spore 2 osiedla w zasięgu nie ma kompletnie jak się do niego dostać.
pkm karczemki na razie mają sens tylko w trakcie remontu linii gdynia-kościerzyna, trochę zamiast pkm matarnia. ciekawa jestem tylko co będzie dalej z bajpasem kartuskim?- 1 0
-
2022-07-08 07:19
W szczycie co 1h, po za szczytem co 2h.
Ostatni odjazd o 21:00. Tak jak jest obecnie na linii pkm. Mozecie juz planowac sprzedaż auta.
- 6 1
-
2022-07-08 03:19
Włodarze Gdańska czyli deweloperzy
Nie pozwola, zeby tyle gruntu zmarnować pod pkm
- 1 3
-
2022-07-07 18:04
To spójrz na rozkład SKM (14)
PKM Południe to bezpośrednie przedłużenie dotychczasowej linii SKM.
- 13 1
-
2022-07-07 19:07
(13)
To nie oznacza, ze czestotliwosc kursow po dobudowaniu linii bedzie taka sama jak dzisiaj.
- 5 9
-
2022-07-07 20:42
Właśnie to oznacza :-) (2)
Założeniem projektu jest wydłużenie każdego pociągu odjeżdżającego dziś do Śródmieścia. A wiec takt 7,5 minuty, docelowo 6 lub 5.
- 3 0
-
2022-07-08 08:34
(1)
Tak samo jak każda SKM dojeżdża do Wejherowa ;-)
- 3 0
-
2022-07-08 08:43
Do Wejherowa będzie więcej dojeżdżać jak rozbudują linię Chylonia - Lębork.
Teraz SKM musi tam dzielić tory z innymi jak regio, intercity, towarowe.
Na przedłużeniu na Gdańsk Południe nie będzie takiego problemu, co więcej, nie będzie innego miejsca, żeby skończyć kurs skmki, tylko Główny albo Kowale-Świętokrzyska.- 0 0
-
2022-07-07 19:21
Częstotliwość będzie dokładnie taka jak na SKM (9)
To właśnie oznacza, że częstotliwość na linii PKM Południe będzie identyczna jak na linii SKM, bo nie może być inaczej skoro wszystkie pociągi kończące obecnie bieg na SKM Gdańsk Śródmieście będą - po wybudowaniu PKM Południe - dojeżdżać do Węzła Kowale i tam kończyć bieg (tak jak teraz na Śródmieściu).
- 10 4
-
2022-11-16 09:43
też tak myśleliśmy o istniejącej PKMce
bo startuje z Wrzeszcza .......no cóz 1-2 pkmki na godzinę to za mało
a teraz zlikwidowali np. wszystkie połączenia autobusowe z przystankiem Kiełpinek a sam przystanek jest daleko od cywilizacji i poza zasięgiem kogokolwiek na pieszo oprócz nielicznych mieszkańcó Wiszących Ogrodów.
Oby na południu było inaczej,- 0 0
-
2022-07-08 07:06
Zdziwisz się (5)
Za krótko żyjesz dzieciaku...
- 5 1
-
2022-07-08 08:31
A gdzie miałyby kończyć SKMki (4)
jak tory ze Śródmieścia zostaną przedłużone?
Dlaczego piszesz do niego dzieciaku?
Nie interesujesz się projektem to zachowaj złote myśli dla siebie.- 2 1
-
2022-11-16 09:44
bo myśli jak "dzieciak"
,któy nie widział co nasi urzędnicy potrafią wymyśleć.
- 0 0
-
2022-07-08 11:45
Przecież tory ze śródmieścia prowadzą dalej na południe już teraz. (2)
A jakoś skm'ka nie jeździ co 7min do orunii.
- 0 0
-
2022-07-09 07:26
Nie prowadzą
- 0 0
-
2022-07-08 20:01
W jaki sposób tory ze Śródmieścia prowadzą dalej na południe już teraz?
- 0 0
-
2022-07-07 20:17
Południe to PKM na Śródmieściu przesiadka na SKM :) (1)
- 5 6
-
2022-07-08 08:32
Co ty za bzdury wypisujesz?
- 0 1
-
2022-07-07 15:51
SKM (12)
Najpierw należy dobudować tory na Oruni i przedłużyć SKM do Pruszcz Gdańskiego, Pszczółek, Tczewa. Na tej trasie budować węzły przesiadkowe. Przy tej linii mieszka ponad 100 tys. mieszkańców.
- 96 53
-
2022-07-08 12:16
Czyli mniej niż przy krótszej trasie PKM Południe
Dzielnice które będzie PKM południe obsługiwać już teraz razem mają około 60-70tysięcy, a po oddaniu reszty osiedli spokojnie dobiją do 100.000 wraz kowalami i Borkowem.
- 2 1
-
2022-07-08 10:28
SKM już tam była
Nie przedłużyć, tylko przywrócić. Kiedyś jeździła tam SKMka i przynajmniej przewóz rowerów był za darmo.
- 3 1
-
2022-07-08 09:51
Mieszkańców Pruszcza, Pszczółek i Tczewa
Którzy podatki płacą w swoich gminach
- 2 0
-
2022-07-08 08:37
Jak wszystkie SKMki pojadą do Kowal
to już nic nie zostaje do Pruszcza. (dalej niż Pruszcz to już regio).
W planach było wpięcie PKM w SKM na Zaspie. Wtedy można by było zrobić linię SKM2 Gdynia-Osowa-Zaspa-Pruszcz, ale do tego potrzebne to wpięcie i nowe tory Gdańsk - Pruszcz. Dodatkowo jeśli na przedłużenie na Gdańsk południe przejdzie wariant niebieski to duża częśc Orunito już nic nie zostaje do Pruszcza. (dalej niż Pruszcz to już regio).
W planach było wpięcie PKM w SKM na Zaspie. Wtedy można by było zrobić linię SKM2 Gdynia-Osowa-Zaspa-Pruszcz, ale do tego potrzebne to wpięcie i nowe tory Gdańsk - Pruszcz. Dodatkowo jeśli na przedłużenie na Gdańsk południe przejdzie wariant niebieski to duża częśc Oruni będzie mogła korzystać z przystanku na Trakcie. Wtedy SKMki dla samego Pruszcza to zbyt dużo, ewentualnie część tych SKM2 kończyłaby na Głównym, a tylko co któraś jechała do Pruszcza.- 0 0
-
2022-07-07 17:48
Do Pruszcza (2)
i tylko tam. Do Tczewa wystarczą pociągi Regio. Po co wydłużać trasy SKM, jeszcze może do Iławy jak kiedyś ma jeździć?
- 26 2
-
2022-07-08 10:30
Jest powód (1)
Po to, żeby ograniczyć pazerność Regio w stosunku do przewożących rowery.
- 1 1
-
2022-07-08 12:32
Roweru się nie wozi tylko na nim jeździ.
- 4 1
-
2022-07-07 16:40
(2)
Jeszcze w latach 2000 jezdzila skm-ka z Gdanska do Tczewa. Niestety samorzad nie chcial doplacac i na tej linii jezdzi tylko pkm-ka. Skm tylko do Pruszcza Gdanskiego.
- 7 14
-
2022-07-07 18:16
tam jezdzi Regio
Nie PKM.
- 28 0
-
2022-07-07 18:04
PKMka do Tczewa?!?
- 11 3
-
2022-07-07 16:44
Tam przynajmniej jest alternatywa w postaci PKP, na proponowanej trasie takowej nie ma.
- 21 0
-
2022-07-07 16:40
Pełna zgoda
- 5 9
-
2022-07-08 08:44
P+J
Dobrze by było, gdyby włodarze pomyśleli o parkingach parkuj i jedź, które pomieszczą jakąś sensowną liczbę aut. Co ludziom po tej PKMce jak nie będą mieli gdzie zaparkować? A chyba też między innymi o to chodzi, aby wzorem zachodnich krajów, ludzie nie jeździli masowo po centrum miasta w celu wyłącznie dom-praca-dom tylko właśnie korzystali z komunikacji miejskiej.
- 23 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.