• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia, Droga Królewska, Zielony Most - tędy kiedyś jeździły tramwaje

Małgorzata Zimnoch
21 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Mają w Gdańsku długą historię, nadajemy im imiona i kochamy je, chociaż czasem się psują. Gdańskie tramwaje - sprawdzamy, dokąd kiedyś można było nimi dojechać.



Tramwaj do Oruni - jedna z najstarszych linii



Przesuń aby
porównać
Tramwaje jeździły do Oruni Mapka od 1878 r. Była to druga oddana do użytku w Gdańsku linia tramwajów konnych (pierwsza prowadziła do Wrzeszcza i Oliwy). Jako jedna z pierwszych została zelektryfikowana - w 1896 r. tramwaje elektryczne pojechały właśnie do Oruni oraz do Siedlec. Oruńska linia była jednotorowa, miała jedną mijankę. Trasa przetrwała niemal sto lat - została zlikwidowana w 1972 r.

Tramwaje coraz szybsze: "Podkręcają" prędkość tramwajów

Ulica DługaMapkaDługi Targ



Przesuń aby
porównać
Trasa przez ul. Długą w kierunku Dolnego Miasta została uruchomiona w 1883 r. - jeszcze w erze tramwajów konnych. Zniszczona podczas II wojny światowej, w latach powojennych ruch został wznowiony jedynie tymczasowo. Tramwaje kursowały tu do 1959 r. Tę linię zastąpiła trasa przez Podwale Przedmiejskie i most Baileya (który miał być prowizoryczny, a przetrwał kilkadziesiąt lat).

Tramwaje coraz dłuższe: Pojedziemy 45-metrowymi tramwajami?

Tramwaj pod Żurawiem - ul. SzerokaMapka



Przesuń aby
porównać
Tramwaj pod Żurawiem pojawił się na początku XX w. Ta linia powstała jako przedłużenie trasy z Brzeźna przez Nowy Port do Stoczni Schichaua (dalej tory prowadziły przy dzisiejszym Madisonie, ul. Korzenną aż do ul. Szerokiej). Decyzja o zamknięciu tej części trasy zapadła w pierwszych latach po zakończeniu wojny.

Czytaj więcej: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Zielony MostMapka - zwodzona trakcja



Przesuń aby
porównać
Linia tramwajowa nr 3 prowadziła od początku XX w. z Dworca Głównego na Dolne Miasto przez Targ Węglowy, ul. Długą, Długi Targ, Zielony Most i Długie Ogrody. Zielony Most był wówczas zwodzony - przęsła podnosiły się razem z trakcją. To połączenie zlikwidowano w latach 50. XX w.

Targ Węglowy Mapka - kiedyś była tu pętla



Przesuń aby
porównać

To stąd od 1883 r. wyjeżdżały tramwaje konne w kierunku Dolnego Miasta. W 1896 r. była to już linia elektryczna i miała połączenie z Dworcem Głównym. W latach 30. XX w. zbudowano drugi tor i pętlę uliczną (od strony Katowni). Linia tramwajowa działała na Targu Węglowym do 1971 r.

Więcej artykułów o gdańskich tramwajach znajdziesz tutaj

Opinie (253) ponad 20 zablokowanych

  • Chciałbym doczekać powrotu nazwy (3)

    Prawie zawsze piszecie Przeróbka zamiast Trojan. Wszyscy niby chcą wrócić do pieknej przeszłości, a posługują się socjalistyczną przeróbką nazwy z Trojan na Przeróbkę. Tramwaj Długą, Zieloną bramą, Bramą Zuławską podążał jako nr 9 na Trojan, dalej na Sianki dzisiaj Stogi...

    • 22 0

    • (1)

      "Trojany" w XXI wieku źle się kojarzą

      • 3 1

      • Sianki też ładna nazwa...

        • 2 0

    • Radzę jednak choć trochę zainteresować się historią. Nawet tą w Gedanopedii. Po wojnie zamiast niemieckiego Troyl zaczęto używać nieco spolszczonej nazwy Trojan. Nie miała ona żadnego związku z dzielnicą, tyle że niedaleko była ulica Trojangasse /dziś Seredyńskiego/. Bardziej oficjalną nazwą było Zawiśle i do tej, geograficznie uzasadnionej nazwy może warto było by wrócić.

      • 3 0

  • Jedno stwierdzam

    kiedys bylo ladniej :)

    • 19 3

  • Widzę w tym wszystkim logikę.

    Paliwo drożeje i samochody też ? Ludzie opamiętajcie się i nie kupujcie śmieci.

    • 9 3

  • Tramwaje w Gdańsku

    Dawno temu dokładnie 100 lat temu czyli w 1921 roku tramwaje jeździły tak : nr 1 co 5 minut do Wrzeszcza, a po godz. 20 do godz. 22 co 10 minut, do Oliwy z Targu Węglowego tramwaj nr 2
    co 15 minut, a na Orunię tramwaj nr 6 od Targu Węglowego do kościoła w Oruni co 10 minut,
    z Oliwy do Jelitkowa nr 10 co 15 minut a w zimie co półgodziny, z Wrzeszcza do Brzeźna
    tramwaj nr 9 , i jeszcze inne były nr 4, nr 3, nr 8 czy np tramwaj nr 5 z dworca głównego do Targu
    Rybnego ( ulicą Krosna) ...
    Warto chyba przywrócić linie tramwajowe, których dziś nie ma.

    • 16 3

  • a o Wrzeszczu ani słowa trasie, skąd ruszał tramwaj na plażę w Brzeźnie, trasie ,mijankach nie wspomnę o nr.linii ,nie wszyscy nowomiejscy(patologia podlaska )co stocznie życie uratowały o tym wiedzą ,oni to raczej gdzie wypić i pod krzakiem paść (tanie mordownie) takie były lata 50-60,a na tej linii to jeździły dyliżanse i szybkość ich zawrotna

    • 10 0

  • Więcej takich ciekawych wiadomości prosimy

    • 11 0

  • anna

    Tramwajem przez ul.Dluga w latach 50 tych jezdzilam jako mloda dziewczyna do pracy do Lakowej tam na ul. Szuwary byly Warsztaty szolne a Targiem Weglowym to byla normalna trasa do Wrzeszcza lub do Oruni potem z Biskupi pieszo na Pohulanke teraz Chelm

    • 14 1

  • Precz z samochodami spalinowymi

    Gdańsk miastem pojazdów eko

    • 6 9

  • Poza Długą i Targiem Węglowym powinni przywrócić linie (1)

    Tramwaj powinien jechać Szeroką lub choćby Podwale Staromiejskim i przy Łączności odbijać w stronę Muzeum 2 Wojny Światowej. Na Orunię powinny jeździć tramwaje skręcając w stronę Raduni i górą po wale i dalej w ulicy za Zaroślakiem. Drugą linię można byłoby reaktywować wzdłuż Łąkowej lub Chmielną tam wszędzie rozwijać będzie się miasto.

    • 72 16

    • Nawrót choroby?

      Zastanawiam się skąd się biorą tacy pomysłodawcy. Również ci co ich popierają lajkiem. Tramwaj na Podwalu Staromiejskim? Jadący czy stojący jak eksponat ? Wielkim szczęściem Gdańska jest niewielki już odsetek linii przebiegających ulicami bez wydzielonego torowiska. Został jeszcze kawałek w Nowym Porcie. Lata poświęcono na to by takie kolizje zlikwidować. Ale są jeszcze w Polsce miasta zmagające się z tym problemem, gdzie tramwaj stoi w korku razem z samochodami a przystanki dodatkowo hamują ruch. Nigdy więcej.

      • 1 7

  • (4)

    Zielony Most był zwodzony, ok. Ale jak trakcja się podnosiła? Most zwodzony podnosił się razem z trakcją..? He?

    • 6 1

    • Tak. Wyższa technika niedostępna współczesnym Wolakom. (1)

      • 3 0

      • Niezwykłe..

        • 1 0

    • (1)

      Nie tylko ten. Przewód trakcyjny podnosił się też z przęsłem mostu Siennickiego> Są zdjęcia gdzie widać jak to działało.

      • 1 0

      • Dziękuję bardzo za odpowiedź!!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane