• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal masowy w ręce Francuzów

Wioletta Kakowska-Mehring
5 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Finał prywatyzacji Morskiego Terminalu Masowego Gdynia ma nastąpić już w marcu tego roku. Finał prywatyzacji Morskiego Terminalu Masowego Gdynia ma nastąpić już w marcu tego roku.

Spółka Atic Services może nabyć 100 proc. udziałów w Morskim Terminalu Masowym Gdynia. Na transakcję wyraził zgodę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Teraz ruch należy do Ministerstwa Skarbu Państwa. Jeśli resort zgodzi się na trzydziestoletnią dzierżawę, to w marcu powinno dojść do podpisania umowy.



Czy prywatyzacja MTMG wpłynie na wzrost konkurencyjności spółki?

Atic Services to francuska firma, uznawana za europejskiego lidera w branży logistycznej. W zakresie jej działalności mieści się kompleksowe zarządzanie transportem, składowanie oraz przeładunek ładunków masowych. Z kolei Morski Terminal Masowy Gdynia zajmuje się przeładunkiem i składowaniem ładunków masowych. Infrastruktura przygotowana jest do obsługi ładunków suchych, takich jak węgiel, koks, zboża, pasze czy rudy, a także płynnych, np. ropy i przetworów naftowych.

Francuska firma otrzymała wyłączność na negocjacje w sierpniu ubiegłego roku. Spośród dziewięciu ofert kupna terminalu najatrakcyjniejszą propozycję - według Zarządu Morskiego Portu Gdynia - złożyła właśnie spółka Atic Services.

- Tę opinię podtrzymujemy. To poważny partner. Wierzymy, że dzięki tej transakcji w terminalu będzie więcej ładunków, że do Gdyni będą przypływały większe statki - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

MTMG to łakomy kąsek. W ubiegłym roku terminal przeładował 4 mln ton ładunków. Jest to najlepszy wynik w historii MTMG Sp z o.o. Czteromilionowa tona ładunku przypłynęła w ładowniach masowca m/v Seapowet, który 30 grudnia 2010 przywiózł z portu Rio Cordoba w Kolumbii do Gdyni prawie 62 tys. ton węgla.

Zdaniem ekspertów, właśnie dobra kondycja spółki wpłynęła na to, że wybór inwestora nie był przypadkowy. - Pomimo kryzysu, którego skutki w obrotach i przeładunkach wciąż są odczuwalne, zarząd portu i rada nadzorcza miały z czego wybierać, ponieważ zgłosiło się kilku chętnych. To dobry sygnał - ocenia Władysław Jaszowski, prezes zarządu Promare, wydawcy magazynu "Namiary na Morze i Handel". - Wybrano też ofertę, która może zagwarantować szeroką gamę ładunków masowych.

Firmy francuskie do tej pory nie inwestowały w Polsce w branżę morską. Celowały w banki oraz branżę telekomunikacyjną. Na Pomorzu i w Trójmieście Francuzi inwestują głównie w miejskie wodociągi, usługi ciepłownicze i energetyczne oraz handel. - W tym wypadku nie ma znaczenia kraj pochodzenia inwestora. Dla przyszłości MTMG ważne jest, czy zapewni on przeładunki. A firma Atic Services ma pozycję na rynku - dodaje Władysław Jaszowski.

Przed inwestorem jednak kolejne zadanie, czyli negocjacje ze związkami zawodowymi. - Warunki zaproponowane przez inwestora są bardzo dobre. Zwłaszcza w obecnej sytuacji ekonomicznej - uważa prezes Jarosiński i dodaje, że brak zgody związków zawodowych nie będzie miał wpływu na prywatyzację.

Co zaproponowano pracownikom? Pakiet zapewnia pięcioletnią gwarancję zatrudnienia i dla każdego premię prywatyzacyjną w wysokości 6,5 tys. zł. Przyjęły go już dwa związki działające w terminalu. Na obecne warunki nie zgadza się Solidarność i Solidarność 80.

Morski Terminal Masowy Gdynia jest kolejną spółką w gdyńskim porcie, która zostanie sprywatyzowana. Dotychczas w ręce inwestorów przekazano już terminal zbożowy, Portowy Zakład Transportu, Portowy Zakład Techniczny, a także BCT (Bałtycki Terminal Kontenerowy). Plany przewidują sprzedaż kolejnych spółek. Znajdzie się wśród nich między innymi Bałtycki Terminal Drobnicowy i WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o., czyli spółka holownicza. Finał prywatyzacji BTD przewidziany jest na koniec tego roku, a inwestor dla WUŻ powinien być znany już w kwietniu.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (128) 8 zablokowanych

  • btz

    rulez

    • 0 0

  • za PO sprzedawano stocznie a robili to panowie z Tuskiem na czele,dzisiaj się śmieją że tak prosto można otumanić naród.

    robi się afery z powodu dopalaczy,rząd na nie najpierw pozwolił a potem je zwalczył,szum do okoła jednej wielkiej kupy a w szerokim świecie lody się kręci i głupi polski prostak nie jest w stanie sie temu przeciwwstawić bo jest wykańczany,podnoszą podatki,straszą kryzysem,wykożystują głupi naród,a jakchętniej dali by wszytkim dopalacze i zostawili w telewizji tylko jeden kanała tvn.

    • 10 1

  • i oto budowano Gdynie?

    Gdynia i port powstała by Polska mogła się rozwijać,W 20 lat wybudowano miasto linię kolejową ze skrawów zespolono państwo pogoniono bolszewików ,a teraz zlikwidowano stocznie ,sprzedaje się to co przynosi dochód ,byel kolejny rok utrzymać stołek pod pupą.Gdy sprzedano TP.Sa to zwolniono masę ludzi ceny wzrosły telefony nawalają,i faktury na czas nie potrafią przysłać ,no ale wszystko co francuskie jest perfekt, a co nasze to G.

    • 9 1

  • polak zawsze był niewolnikiem,nie ma co się kryć bo od prawdy nikt nie ucieknie.

    przed wojną,w czasie wojny,po wojnie zawsze polak pracowął dla niemca i francuza,za prlu wmawiano polakom że są idealnym narodem fauszując prawdę histori, pomysł narodził się w ameryce kiedy to zaczęto z poganiaczy krów robić komwboi a w żeczywistości to byli bezwzględni mordercy rasistowsko wykańczający inne tereny swojego narodu innego pochodzenia np indian. tylko że amerykaninom się udało,podobnie jak w wietnamie rozpruwali ciała żółtkom a zrobiono z nich bohaterów narodowych.

    • 2 3

  • sprzedać albo zaorać bo patrzeć nie potrafię na te zmarnowane idealne do międzynarodowego handlu i transportu tereny naszej

    stoczni. to są jakieś żenujące kpiny.

    • 6 2

  • co temu biednemu polakowi dał ten kraj jakim jest polska. nawet podstawowej opieki zdrowotnej nie potrafi mu zapewnić.

    dzielny polak świetnie sobie radzi wszędzie i w każdych warunkach, to co ma może zawdzięczać tylko sobie,swojej zaradności , elastyczności, wytrwałości , chęci,pracowitości, cieszę się ze nasz naród mimo tak wielu przeszkód mimo tylu zniechęceń daje sobie świetnie radę.

    • 3 1

  • zjedzą nas przemielą i wyplują !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 6 0

  • A JA WAS WSZYSTKICH KOCHAM POLACY !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    tych złych też, prosząc ich by się zmienili na lepsze bo my wszyscy jesteśmy POLAKAMI i zawsze damy sobie radę , razem jesteśmy silni , po za tym nasz naród jest jajfajniejszy na całym świecie , polki to najpiękniejsze kobiety,mamy najfajniejsze dowcipy,polscy mężczyżni są najbardziej zaradni i pracowici, nasze jedzenie jest nieskazitelne ,nasz kraj jest bardzo piękny,ciekawy,naturalny , poprostu mamy klase.

    • 3 1

  • Girek zrobił długi ale budował przynajmniej przemysł

    Tusk robi długi i wszystko wyprzedaje. STOP. Będziemy się zadawalać byle podatkiem sprzdając dobrze prosperującą firmę generującą zyski. Francuzi wiedzą jak robić interes. Oni mogą, a my nie. My tylko sprzedawać - jak menel właśnie.

    • 11 1

  • afera orliki

    ten złodziejski rząd PO "budując stadiony" dla orlików (dla dzieci) zakupił murawę od jedynej firmy spełniającej warunki (4mm grubości murawy), której właścicielem okazała się koleżanka ministra Drzewieckiego, WPISZ W GOOGLE afera orliki. Najbardziej skorumpowany rząd od czasów PRL.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane