• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To już koniec Stoczni Marynarki Wojennej?

Wioletta Kakowska-Mehring, Robert Kiewlicz
7 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kwota zadłużenia stoczni nie jest upubliczniona. Wiadomo jedynie, że zakład ma ponad 800 wierzycieli. Kwota zadłużenia stoczni nie jest upubliczniona. Wiadomo jedynie, że zakład ma ponad 800 wierzycieli.

Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Ponad tysiąc osób może stracić pracę.



Czy uważasz, że jest jeszcze szansa na odbudowę przemysłu stoczniowego w Polsce?

Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji, który obejmował sprzedaż zbędnego majątku, zwiększone kontraktowanie zamówień oraz zwolnienia pracowników. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł się. Oznacza to, że rozpoczęła się procedura likwidacji firmy.

- Sąd nie miał wyboru, tak wynika z prawa. Firma nie miała pieniędzy na funkcjonowanie. Sąd musiał podjąć taką decyzję, gdyż w innym wypadku działałby na niekorzyść wierzycieli stoczni. Pani syndyk zadeklarowała, że nie będzie sprzedawać stoczni w kawałkach, bo ma obowiązek sprzedać ja w całości. Nie będzie też wygaszać produkcji - mówił w sądzie Roman Kraiński, prezes SMW.

Czy to już koniec zakładu? Czy możliwy jest powrót do negocjacji z wierzycielami? - Decyzja sądu oznacza koniec zakładu, nie sądzę, aby powrót do negocjacji z wierzycielami był możliwy - twierdzi Andrzej Jaworski, poseł PiS. - Sprawa jest dziwna. Interesowałem się sytuacją w SMW i uzyskiwaliśmy informacje, że są podpisywane porozumienia i kolejne kontrakty. Oznacza to, że było to fikcją, która miała uspokoić nastroje załogi.

Faktycznie, jeszcze kilka tygodni temu wydawało się, że stocznię da się uratować. Sprawa zakładu w związku z konfliktem z załogą trafiła bowiem na ministerialne szczeble. Odbyło się spotkanie w resorcie skarbu. W rozmowach wzięli udział związkowcy i zarząd spółki, a także wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik, przedstawiciel ministerstwa obrony narodowej i Agencji Rozwoju Przemysłu. Padło wiele obietnic. Mówiono o kontraktach i nowych szansach dla zakładu.

A ten ostatnio miał problemy nawet z wypłatami wynagrodzeń. Zdarzało się, że załoga otrzymywała pensje w ratach. W tym miesiącu wynagrodzenia zostaną wypłacone z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Ile wynoszą długi stoczni? Nie wiadomo. Kwota zadłużenia nie jest upubliczniona. Wiadomo jedynie, że zakład ma ponad 800 wierzycieli.

Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalność firmy.

- To wyjątkowo zła informacja. Oczekujemy, że ze strony właściciela zostaną podjęte decyzje, które pozwolą chociaż na części majątku kontynuować produkcję - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Potrzebne są jednak zdecydowane działania i głęboka restrukturyzacja. Stocznia Marynarki Wojennej ma potencjał.

2006 r. - Stocznia Marynarki Wojennej dwukrotnie traciła płynność finansową. ARP tłumaczyła, że powodem kłopotów był przerost zatrudnienia oraz nierentowne kontrakty.
2007 r. - Sytuacja poprawiła się pod koniec 2007 r., kiedy zredukowano zatrudnienie. Po komercjalizacji przedsiębiorstwa stocznia mogła zacząć realizować zlecenia nie tylko dla wojska, ale też dla kontrahentów cywilnych.
2009 r. - Pojawiły się problemy z płynnością i problemy z wypłatami.
2009 r. - Od grudnia spółka znajdowała się w procesie upadłości układowej.
2011 r., luty - Znów zakład ma problemy z płynnością finansową i wynagrodzeniem dla załogi.
2011 r., marzec - SMW podpisuje porozumienie o współpracy przemysłowej i handlowej z francuskim koncernem DCNS (Direction des Construction Navales Services).

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • podziękujcie swoim związkom zawodowym (2)

    I kolejna stocznia upadnie... Podziękujcię związkom zawodowym..
    Zamiast zredukować załodę zrobić restrukturyzację to oni bronili miejsc pracy.
    I do czego doszło????

    Szkoda palić opon pod sejmem...
    Skończyły się czasy czy się stoi czy się leży.

    • 47 8

    • daj se propagandzisto spokój z nagonką na zwiazki zawodowe (1)

      kto rzadzi?
      kto pisze ustawy w tym te o zwiazkach?
      tzw rząd (od 4 lat PO) czy tajemne związki?
      to dzieło w całości rzadu!
      jakby miał dobre intencje to już dawno napisałby właściwą ustawę o zwiazkach i wprowadził ją w zycie
      czyją właśnością są te zakłady zwiazków czy państwa?
      państwa?
      to sobie odpowiedz sam kto je celowo i świadomie LIKWIDUJE
      tak jak to zrobił już w szczecinie i gdyni!

      • 3 16

      • Ale MOHER z Ciebie ! GDzie takie "kapelusze" sprzedają ??

        • 3 4

  • Cudów

    POlskich ciąg dalszy. Wszystko co polskie do zniszczenia. Gospodarka morska już odstrzelona. Czy na pewno mamy Polski rząd w tym kraju?????

    • 37 11

  • (1)

    Proste, jeśli firma nie przynosi zysków to się ją zamyka lub restrukturyzuje.

    Obecny u władzy beton nie jest w stanie wprowadzić stoczni na drogę chociażby samofinansowania,

    "Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalność firmy."
    Te wszystkie agencje i ministerstwa to przechowalnie dla miernot urzędniczych, które nigdy nie znajda pracy w firmie prywatnej, to w jaki sposób ? pytam się mają zrestrukturyzować stocznię skoro na rynku biznesowym ich wartość to ZERO, nie potrafią NIC, oprócz brania kasy.
    Zupełnie osobnym problemem są związki zawodowe, które tez maja spory udział w dewastacji stoczni PŁN.
    To jest smutny obraz naszego kraju, w agencjach rządowych i firmach siedzą pociotki i inne takie miernoty, a prawdziwa kadra zarządzająca pracuje w firmach prywatnych bądź zagranicznych korporacjach. Jeśli Pan premier w dalszym nie podkupi sprawnego managera z udokumentowanymi sukcesami biznesowymi i nie wstawi go do firmy takiej jak stocznia PŁN to będzie z tego jedno wielkie G. Temat rzeka pzdr

    • 35 8

    • daj spokój ze swoją wiarą w premiera i jego dobre intencje wraz z "podkupywaniem" managerów
      bądzmy poważni
      i oceniajmy fakty a nie życzenia i obietnice

      • 5 5

  • Polska. Kraj w likwidacji (2)

    • 43 4

    • PO do likwidacji

      • 14 2

    • PIS do likwidacji !!!!!!!!!!!!!!!!

      • 3 7

  • PS. do Pana Premiera (3)

    Panie premierze,

    Pan jesteś de facto szefem Agencja Rozwoju Przemysłu, ja panu te stocznię zrestrukturyzuję przy pomocy jednego laptopa i arkuszy ex-celowych. Nawet za darmo w ramach rozgrzewki. To jest smutne, że to tak naprawdę jest bułka z masłem dla sprawnego managera, ale dla ludzi Pana Premiera to jazda bez 3manki.

    • 38 4

    • gut

      • 0 1

    • sorry

      nic nie zrobisz, bo Ci związki nie pozwolą zwolnić ani jednego pracownika.

      • 1 2

    • W tym przypadku upadłość to jest najlepszy krok do restrukturyzacji.

      ~

      • 1 0

  • (3)

    jaki koniec "redaktorzy" z POrtalu
    miesiąc temu budowaliscie tam "okręty podwodne"
    a teraz co koniec?
    ech rzetelne "dziennikarstwo"...

    "brawo" dla "rządu" i całego towarzystwa z po i sld za niemal całkowitą likwidację przemysłu stoczniowego i ciężkiego w Polsce
    jesteście "geniuszami" intelektu i ekonomii

    mam nadzieję że nie tylko historia was rozliczy...

    • 41 8

    • Pamiętaj , że PIS jest w to wszystko też zamieszany . (1)

      • 10 7

      • żaden pis nie dorówna nigdy macherom z eks pzpr ich towrzyszom z dawnej uw

        • 7 6

    • "Redaktorzy"

      niedawno pisaliście w zachwycie o stoczni MW i jakie złote lata ją czekają , dla kogo robicie tą geobbelsowską propagandę , na zamówienie , kto wam płaci za robienie Polakom wody z mózgu , powinniście za to karnie odpowiadać !!

      • 11 1

  • Kiedy ??

    pogrzeb ??

    • 13 1

  • A co z fregatą (4)

    dla Mar.Woj. budowaną od 10 lat?

    • 29 1

    • korwetą
      zapewne oddadzą firmę jakijś rosyjsko niemieckiej społce i popłynie wtedy kasa szerokim strumieniem

      • 12 1

    • Fregata !!

      to już historia , po co nam ?? , MW jak Polska odwraca się od morza , to jest światowy ewenement !!!!!!

      • 14 1

    • powinni ją przerobić w jednej w ztych nowych prywatnych stoczni w Trójmieście (1)

      na jakiś superluksusowy wielki 'jacht'

      • 5 0

      • dal czapeczki z peru i wąsacza z moskwy

        • 0 0

  • Politycy, znajomi, biurokracja złodziejstwo i związki- inaczej być nie może

    Politycy, znajomi, biurokracja złodziejstwo i związki- inaczej być nie może.
    Skora Polacy maja dopłacać do takiego gnoju to lepiej niech padnie.

    • 14 1

  • !

    Wstyd i tyle ... !

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane