• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku

Aleksandra Nietopiel
12 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (464)

Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.



Kolejka linowa z Osowej do Jelitkowa to:

Pomysł nie jest nowy, ale jeszcze nikt nie poszedł w jego prezentacji tak daleko. Poza tym ma on swoje historyczne korzenie właśnie w Gdańsku. Pierwsza kolej linowa na świecie powstała w mieście cztery wieki temu, o czym pisaliśmy na naszym Portalu w 2020 r.

Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
  • Tak kolejkę linową w Gdańsku widzi Sztuczna Inteligencja.

Nowoczesne rozwiązanie



Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.

Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowejMapka lub w okolicy zooMapka.

Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.

- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.

Jaka trasa, jaki koszt?



- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał. Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.  

Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów. Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów.

Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.

Piękne widoki



Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.

- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.


Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji



Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.

Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.

W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.

Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej. Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.

Opinie (464) ponad 10 zablokowanych

  • sztos

    Pomysł w dechę, nic nie będzie tarasowało wagoników, ale nie sądzę aby A.D podchwyciła pomysł. Nie może być metra to niech będzie w powietrzu. a tak serio to należy poprawić skm , składy które jeżdzą po własnym torze nie mogą jeżdzić w wekeendy co 30 minut, to jest poracha, Katowice budują osobny tor dla kolejki bo liczą na komfort

    • 0 0

  • Tylko nie na Górę Gradową!

    Krajobraz zabytkowych fortyfikacji już nadto został zaburzony. Na Gradową,to sens mają ruchome schody w tunelu przy dworcu pks

    • 0 0

  • Osowa jak Kasprowy

    Dobra , a teraz zejdźmy na ziemię .

    • 2 0

  • To i samochody będzie ta kolejka wozić?!

    • 0 0

  • czy równolegle będzie biec ścieżka rowerowa? (1)

    i kontrbuspas?

    • 1 0

    • Nie, ale będą progi zwalniające dla wagoników tej linowej fantasmagorii.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolej linowa Osowa - Oliwa - Jelitkowo

    Prawie brawo (1)

    Jeśli to nie jest projekt dla mieszkańców Osowy, tylko dla turystów, to powinien uwzględnić Majaland i dworzec G.Osowa (początek) . Jeżeli jednak dla mieszkańców, to międzylądowanie powinno być przy Castoramie. Ja jednak bym postawił na kolej, która powinna połączyć Osowe z jednej strony z Oksywiem, a z drugiej z G.Śródmieście i dalej do Kowal po torach SKM. Pomysł super, ale wynik końcowy pewno będzie do ....

    • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kolej linowa Osowa - Oliwa - Jelitkowo

      Proponuję od razu połączyć Osowę z Nowym Jorkiem

      Dlaczego jakieś półśrodki?

      • 1 0

  • Dobry pomysł ale...

    PKMka już miała zmniejszyć korki. Niestety kierowcy niechętnie się przesiadają na kolejkę. Powodem jest to, że nie dba się o pasażerów tylko kasa się liczy. PKM w porannych godzinach i godzinach powrotu z pracy i szkół są mocno zatłoczone. Ale po co dawać większe składy i/lub częściej. Niech jeżdżą pościskani niczym do Auschwitz. Kasa ważniejsza niż człowiek. Najpierw doprowadzić jeden transport do godnej podróży a potem brać się za następne.

    • 0 0

  • Kolej

    Jako atrakcję turystyczną można pomyśleć o kolejce z Brzezna do Orłowa

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolej linowa Osowa - Oliwa - Jelitkowo

    XD

    Wyobraźmy sobie że jestem typowym Polakiem, mam na imię Paweł. mam duży samochód kombi, wraz z żoną i 2 dzieci przyjechałem w wakacje, w sobotę do Gdańska do zoo i na plażę.
    Po co mam płacić 4x10 zł za bilety na kolejke dla rodziny i zostawiać auto daleko skoro w Oliwie mam bezpłatny parking? Poza tym nawet płatny parking w Jelitkowie/Oliwie kosztuje 10 zł na dzień. Ta kolejka musiałaby być bezpłatna żeby to miało jakikolwiek sens + zakaz parkowania w Jelitkowie i Oliwie dla osób spoza Gdańska.

    • 0 0

  • Mieszkaniec Osowy, a nie Osowej

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane