- 1 Biegli zbadali list Grzegorza Borysa (98 opinii)
- 2 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (275 opinii)
- 3 Paragon grozy za kurs taksówką (424 opinie)
- 4 Zuchwały napad na sklep z elektroniką (144 opinie)
- 5 List gończy za byłym senatorem PiS (276 opinii)
- 6 Nie kąp się w morzu podczas burzy (63 opinie)
Tory w parku na pamiątkę trasy kolejowej. Tędy przebiegała linia Gdynia - Kokoszki
W parku przy ulicy Starodworcowej w Wielkim Kacku z inicjatywy rady dzielnicy zamontowano fragment nawierzchni torowej wykonanej na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Dokładnie w tym miejscu przebiegała linia kolejowa prowadząca z Kokoszek do Gdyni.
- Stacja Kieszonka to jeden z dziewięciu parków kieszonkowych zrealizowanych w ramach ogólnomiejskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego w edycji z 2019 r.
- Inspiracja dla twórców parku była przedwojenna, nieistniejąca już relacja Gdynia-Kokoszki, której fragment biegł m.in. obecną ul. Starodworcową.
- Projektanci w geometrycznym układzie rabat i alejek parku starali się upamiętnić kształty peronów, semaforów lub nawet kół napędowych lokomotyw. Stojąca w centralnym punkcie okrągła ławka przywodzi z kolei na myśl kolejową poczekalnię.
Park przy ul. Starodworcowej: więcej informacji
Nawierzchnia torowa nowością w parku w Wielkim Kacku
Do parku dołączyła teraz ekspozycja oryginalnego fragmentu nawierzchni torowej, posiadająca stalowe szyny, wyprodukowana w roku 1905 roku przez producenta - Hutę Krupp.
- Do symbolicznej ekspozycji zastosowano oryginalny tor wyprodukowany w roku 1905, posiadający stalowe szyny ustawione w rozstawie 143,5 cm. Profil szyny (typu 8) to: główka, szyjka oraz stopka o wymiarach maksymalnych 13,8cm x 11,0cm. Ciężar jednego metra szyny to 41 kg. Szyny położone zostały na impregnowanych podkładach drewniany sosnowych o wymiarach: szerokość 24 cm, grubość 16 cm - mówi architekt Tomasz Kamiński, radny dzielnicy Wielki Kack, pomysłodawca i projektant tej historycznej ekspozycji.
Jak dodaje, mimo kilku różnic postarano się odwzorować ten fragment nawierzchni zgodnie oryginałem.
- Ustawiliśmy go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia - Kokoszki - podkreśla pomysłodawca ekspozycji.
Szafka do czytania na ławce kolejną nowością
Wkrótce w parku pojawi się szafka dla fanów czytania na ławce, będzie z materiału odpornego na warunki pogodowe i zostanie usytuowana w parku w pobliżu jednej z alejek. Zostanie odpowiednio opisana wraz z wytłumaczeniem zasad bookcrossingu.
- W kolejnych latach chcemy nadal rozwijać zielone przestrzenie wzdłuż ulicy Starodworcowej. W tym celu sfinansowaliśmy wykonanie, na zlecenie Wydziału Ogrodnika Miasta, koncepcji zagospodarowania terenów zielonych wzdłuż tej ulicy. Z kolei z budżetu inwestycyjnego zaplanowaliśmy urządzenie zieleni, wzdłuż ul. Starodworcowej, od ul. Wielkopolskiej w kierunku szkoły - mówi Piotr Szpajer, przewodniczący rady dzielnicy.
Ponad 100 lat linii Gdynia - Kokoszki
20 listopada 1921 roku oficjalnie otwarto 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.
Historia linii Gdynia - Kokoszki
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-05-15 12:23
(2)
Mój ulubiony zapach samotności to zapach torów kolejowych.
Lubię czasem usiąść na peronie nieczynnego dworca kolejowego, który od wielu lat nie widział żadnego pociągu i wyczilować się.- 64 4
-
2022-05-16 12:05
KOLEJ
Tak jest m.in na dworu Drzycim.....
- 0 0
-
2022-05-16 09:55
Ogólnie tereny kolejowe są fajnym miejscem, często to udany misz-masz industrialu i dzikiej zieleni. Wystarczy zadekować się w bardziej odludnym miejscu by nie drażnić sokistów i rzeczywiście można odpocząć z chłodnym piwkiem czy blancikiem.
- 5 0
-
2022-05-15 09:17
Szafka z książkami to fajna sprawa. Tylko trochę spóźniona. O jakieś 20 lat. (3)
Wtedy to, właśnie 20 lat temu były już takie szafki w Ostrzeszowie, Mrągowie i wielu innych miastach.
- 24 10
-
2022-05-15 14:11
Jak tobsię pali będzie gril
- 0 1
-
2022-05-15 14:04
Bydzie złom jo
- 1 5
-
2022-05-15 12:51
No i?
Czy to powód, żeby jej nie bylo?
- 13 3
-
2022-05-15 10:47
Drewniane podkłady kolejowe - cudownie piękny zapach (14)
Impregnowane, pięknie pachnące drewno, obecne betonowe podkłady niestety już nie mają tego zapachu.
- 48 16
-
2022-06-07 09:21
Zapach torowiska...
Pamiętaj, jak działały toalety w pociągach w czasach, gdy dominowały drewniane podkłady ;-)
- 0 0
-
2022-05-15 23:32
Ksylen jest rakotwórczy
Bardzo rakotwórczy, więc ten "aromat" idzie z pewnym kosztem.
- 1 0
-
2022-05-15 11:12
tego robak nie ruszał. (11)
Do ich impregnacji był używany szkodliwy kreozot. Unia Europejska zabroniła jego stosowania, ale są wyjątki od rozporządzenia i rakotwórcze substancje nadal zagrażają zdrowiu ludzi i zwierząt.
- 15 8
-
2022-05-16 05:14
Impregnacja
Do konserwacji podkładów kolejowych i słupów elektrycznych i telefonicznych używano karboleum. bardzo szkodliwa substancja czas pracy przy tym był skrócony do 6 godzin
- 0 0
-
2022-05-15 14:06
I osłom co daja do torunia
- 1 1
-
2022-05-15 11:37
Owazem, poniekad masz rację. Tylko logika mówi coś innego. (8)
Był kreozot, azbest i xylamit. Ale Polskie Normy były bardziej restrykcyjne od unijnych. Szczególnie w sprawach żywności. Ilość fosforanów, azotanów, barwników, konserwantów jest porażajaca. A zapadalnosć na nowotwory wzrosła kilkakrotnie, niestety.
- 18 5
-
2022-05-15 14:33
Zapadalność wzrosła bo poprawiła się diagnostyka (2)
- 3 3
-
2022-05-15 22:05
(1)
Raczej wzrosła ilość chemii w żywności, oczywiście tej "bezpiecznej, w odpowiednim stężeniu"... wg. zachodnich "ekspertów"...
- 3 1
-
2022-05-16 08:50
Jakiej chemii
Typowy tekst laika który nie wie o czym mówi. Sól to też chemia
- 0 2
-
2022-05-15 11:58
Bo podkładów kolejowych nikt nie jadł (4)
tak samo jak asfaltu z ulic
- 24 0
-
2022-05-15 12:16
Ale już palili nimi w piecach (3)
Np min somsiad, Stary Kolejarz i złodziej, gdzieś miał jakie snormy I raki, palił czym popadnie w swoim piecu, a podkłady były super, bo darmowe z pracy
- 9 4
-
2022-05-15 14:07
Co żal
- 1 1
-
2022-05-15 13:32
(1)
Ale najwaniejszy przekaz dnia jest że szyny były od Krupa.
- 7 5
-
2022-05-15 14:40
Niemcy przed pierwszą wojną robili bardzo dobrą stal.
Jak kiedyś będziesz w Toruniu i będziesz przechodził przez most nad Wisłą to przyjrzyj się napisom na owym moście.
Bismarckhütte - stal z niemieckiej huty w Chorzowie.
W latach 1907-1910 w Opaleniu wybudowali Niemcy most.
Po 1920 roku most ten znalazł sięNiemcy przed pierwszą wojną robili bardzo dobrą stal.
Jak kiedyś będziesz w Toruniu i będziesz przechodził przez most nad Wisłą to przyjrzyj się napisom na owym moście.
Bismarckhütte - stal z niemieckiej huty w Chorzowie.
W latach 1907-1910 w Opaleniu wybudowali Niemcy most.
Po 1920 roku most ten znalazł się na polskim terytorium, ale u jego wylotu przebiegała granica niemiecka - utracił wiec znaczenie i rację bytu.
Rozbiórkę mostu w Opaleniu prowadzono w latach 1928-1929, pracowało tam ok. 300 robotników.
W roku 1929 elementy mostu przewieziono barkami do Torunia - uwczesnej stolicy województwa pomorskiego.
W 1930 roku ukończono budowę filarów i przyczółków, zamontowano 3 przęsła od strony Podgórza. Pracowało średnio 305 robotników. Do znitowania tych 3 przęseł zużyto 105 ton nitów. Prace miały być ukończone w 1931 roku, a otwarcie - wiosną roku 1932, jednak w roku 1931 wstrzymano miastu kredyty. Most uruchomiono na gwiazdkę 1933 r. W 700-lecie Torunia na moście uruchomiono linię tramwajową. Cały most oddano do użytkowania 11 listopada 1934 r.- 17 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.