• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tory w parku na pamiątkę trasy kolejowej. Tędy przebiegała linia Gdynia - Kokoszki

Patryk Szczerba
15 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Fragment nawierzchni torowej w parku wykonano na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Fragment nawierzchni torowej w parku wykonano na wzór linii kolejowej z 1921 roku.

W parku przy ulicy StarodworcowejMapka w Wielkim Kacku z inicjatywy rady dzielnicy zamontowano fragment nawierzchni torowej wykonanej na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Dokładnie w tym miejscu przebiegała linia kolejowa prowadząca z Kokoszek do Gdyni.



Czy zwracasz uwagę na elementy przypominające o historii danego miejsca?

  • Stacja Kieszonka to jeden z dziewięciu parków kieszonkowych zrealizowanych w ramach ogólnomiejskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego w edycji z 2019 r.
  • Inspiracja dla twórców parku była przedwojenna, nieistniejąca już relacja Gdynia-Kokoszki, której fragment biegł m.in. obecną ul. Starodworcową.
  • Projektanci w geometrycznym układzie rabat i alejek parku starali się upamiętnić kształty peronów, semaforów lub nawet kół napędowych lokomotyw. Stojąca w centralnym punkcie okrągła ławka przywodzi z kolei na myśl kolejową poczekalnię.


Park przy ul. Starodworcowej: więcej informacji



Nawierzchnia torowa nowością w parku w Wielkim Kacku



Do parku dołączyła teraz ekspozycja oryginalnego fragmentu nawierzchni torowej, posiadająca stalowe szyny, wyprodukowana w roku 1905 roku przez producenta - Hutę Krupp.

- Do symbolicznej ekspozycji zastosowano oryginalny tor wyprodukowany w roku 1905, posiadający stalowe szyny ustawione w rozstawie 143,5 cm. Profil szyny (typu 8) to: główka, szyjka oraz stopka o wymiarach maksymalnych 13,8cm x 11,0cm. Ciężar jednego metra szyny to 41 kg. Szyny położone zostały na impregnowanych podkładach drewniany sosnowych o wymiarach: szerokość 24 cm, grubość 16 cm - mówi architekt Tomasz Kamiński, radny dzielnicy Wielki Kack, pomysłodawca i projektant tej historycznej ekspozycji.
Ustawiono go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia-Kokoszki. Ustawiono go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia-Kokoszki.
Jak dodaje, mimo kilku różnic postarano się odwzorować ten fragment nawierzchni zgodnie oryginałem.

- Ustawiliśmy go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia - Kokoszki - podkreśla pomysłodawca ekspozycji.

Szafka do czytania na ławce kolejną nowością



Wkrótce w parku pojawi się szafka dla fanów czytania na ławce, będzie z materiału odpornego na warunki pogodowe i zostanie usytuowana w parku w pobliżu jednej z alejek. Zostanie odpowiednio opisana wraz z wytłumaczeniem zasad bookcrossingu.

Ławka symboliczna mebel stosowany w poczekalni kolejowej. Ławka symboliczna mebel stosowany w poczekalni kolejowej.
- W kolejnych latach chcemy nadal rozwijać zielone przestrzenie wzdłuż ulicy Starodworcowej. W tym celu sfinansowaliśmy wykonanie, na zlecenie Wydziału Ogrodnika Miasta, koncepcji zagospodarowania terenów zielonych wzdłuż tej ulicy. Z kolei z budżetu inwestycyjnego zaplanowaliśmy urządzenie zieleni, wzdłuż ul. Starodworcowej, od ul. Wielkopolskiej w kierunku szkoły - mówi Piotr Szpajer, przewodniczący rady dzielnicy.

Ponad 100 lat linii Gdynia - Kokoszki



Zdjęcie z budowy linii Kokoszki - Gdynia. 

Zdjęcie z budowy linii Kokoszki - Gdynia.
20 listopada 1921 roku oficjalnie otwarto 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.

Historia linii Gdynia - Kokoszki

Miejsca

Opinie (79) 4 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Drewniane podkłady kolejowe - cudownie piękny zapach (14)

    Impregnowane, pięknie pachnące drewno, obecne betonowe podkłady niestety już nie mają tego zapachu.

    • 48 16

    • tego robak nie ruszał. (11)

      Do ich impregnacji był używany szkodliwy kreozot. Unia Europejska zabroniła jego stosowania, ale są wyjątki od rozporządzenia i rakotwórcze substancje nadal zagrażają zdrowiu ludzi i zwierząt.

      • 15 8

      • Owazem, poniekad masz rację. Tylko logika mówi coś innego. (8)

        Był kreozot, azbest i xylamit. Ale Polskie Normy były bardziej restrykcyjne od unijnych. Szczególnie w sprawach żywności. Ilość fosforanów, azotanów, barwników, konserwantów jest porażajaca. A zapadalnosć na nowotwory wzrosła kilkakrotnie, niestety.

        • 18 5

        • Bo podkładów kolejowych nikt nie jadł (4)

          tak samo jak asfaltu z ulic

          • 24 0

          • Ale już palili nimi w piecach (3)

            Np min somsiad, Stary Kolejarz i złodziej, gdzieś miał jakie snormy I raki, palił czym popadnie w swoim piecu, a podkłady były super, bo darmowe z pracy

            • 9 4

            • (1)

              Ale najwaniejszy przekaz dnia jest że szyny były od Krupa.

              • 7 5

              • Niemcy przed pierwszą wojną robili bardzo dobrą stal.

                Jak kiedyś będziesz w Toruniu i będziesz przechodził przez most nad Wisłą to przyjrzyj się napisom na owym moście.
                Bismarckhütte - stal z niemieckiej huty w Chorzowie.

                W latach 1907-1910 w Opaleniu wybudowali Niemcy most.
                Po 1920 roku most ten znalazł się na polskim terytorium, ale u jego wylotu przebiegała granica niemiecka - utracił wiec znaczenie i rację bytu.

                Rozbiórkę mostu w Opaleniu prowadzono w latach 1928-1929, pracowało tam ok. 300 robotników.
                W roku 1929 elementy mostu przewieziono barkami do Torunia - uwczesnej stolicy województwa pomorskiego.

                W 1930 roku ukończono budowę filarów i przyczółków, zamontowano 3 przęsła od strony Podgórza. Pracowało średnio 305 robotników. Do znitowania tych 3 przęseł zużyto 105 ton nitów. Prace miały być ukończone w 1931 roku, a otwarcie - wiosną roku 1932, jednak w roku 1931 wstrzymano miastu kredyty. Most uruchomiono na gwiazdkę 1933 r. W 700-lecie Torunia na moście uruchomiono linię tramwajową. Cały most oddano do użytkowania 11 listopada 1934 r.

                • 17 1

            • Co żal

              • 1 1

        • Zapadalność wzrosła bo poprawiła się diagnostyka (2)

          • 3 3

          • (1)

            Raczej wzrosła ilość chemii w żywności, oczywiście tej "bezpiecznej, w odpowiednim stężeniu"... wg. zachodnich "ekspertów"...

            • 3 1

            • Jakiej chemii

              Typowy tekst laika który nie wie o czym mówi. Sól to też chemia

              • 0 2

      • I osłom co daja do torunia

        • 1 1

      • Impregnacja

        Do konserwacji podkładów kolejowych i słupów elektrycznych i telefonicznych używano karboleum. bardzo szkodliwa substancja czas pracy przy tym był skrócony do 6 godzin

        • 0 0

    • Ksylen jest rakotwórczy

      Bardzo rakotwórczy, więc ten "aromat" idzie z pewnym kosztem.

      • 1 0

    • Zapach torowiska...

      Pamiętaj, jak działały toalety w pociągach w czasach, gdy dominowały drewniane podkłady ;-)

      • 0 0

  • Zbudowano od zera w ciezkim terenie 23km lini kolejowej w półtora roku

    a dzis PLK remontuje 2 km w dwa lata !!!!

    • 20 0

  • (2)

    A czy do szafki będzie dołączony magiczny sok anycovidiwy? Przecież to jest wylęgarnia chorób, miasto nie dba o zdrowie ludzi.

    Pozdrawiam covidowych oszołomów, już wam covid nie przeszkadza? Woda w fontannach już nie zakaża, przyciski przy przejściach dla pieszych nie są zagrożeniem?

    • 14 6

    • (1)

      Ciekawe czy byś był taki odważny i przebywał wśród chorych.

      • 5 6

      • Ja zyje wsrod chorych w chorym kraju.

        • 3 2

  • Proponuję składać corocznie kwiaty (1)

    • 3 5

    • Dobry pomysł.

      "To był szok dla tysięcy Polaków. Jednego dnia PKP zrezygnowały z dziesiątek pociągów, pozostawiając pasażerów samych sobie. Niedawno minęła 22. rocznica "ostrego cięcia", którego skutki odczuwamy do teraz.

      Mieszkańcy wielu polskich miejscowości do dziś nie zapomnieli o zimnym prysznicu, jakim uraczyli ich kolejarze dwadzieścia dwa lata temu. Wtedy, w kwietniu 2000 roku, z dnia na dzień zlikwidowano pasażerskie połączenia kolejowe na 1028 km sieci w różnych regionach kraju.

      Wcześniej rozkłady jazdy był tak układane, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.

      To klasyczny przypadek wygaszania popytu."

      Polecam książkę "Ostre cięcie: jak niszczono polską kolej", Karola Trammera.

      • 5 1

  • Szyny pewnie zarąbali z półwyspu helskiego, tam dużo jest takich szyn

    • 7 3

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Mój ulubiony zapach samotności to zapach torów kolejowych.

    Lubię czasem usiąść na peronie nieczynnego dworca kolejowego, który od wielu lat nie widział żadnego pociągu i wyczilować się.

    • 64 4

    • Ogólnie tereny kolejowe są fajnym miejscem, często to udany misz-masz industrialu i dzikiej zieleni. Wystarczy zadekować się w bardziej odludnym miejscu by nie drażnić sokistów i rzeczywiście można odpocząć z chłodnym piwkiem czy blancikiem.

      • 5 0

    • KOLEJ

      Tak jest m.in na dworu Drzycim.....

      • 0 0

  • bookcrossingu co to znaczy?

    • 4 1

  • chory pomysl z tymi torami, co to ma byc jakis tor przeszkod, kto pszeszedl komu sie udalo a komu nie udalo

    • 2 10

  • to nam zostalo z tamtyvh lat

    • 5 0

  • tory uzyjcie do budowy torowiska zeby mogli ludzie podrozowac koleja to wtedy nie bedzie korkow (2)

    na ulicach

    • 0 0

    • (1)

      teraz jest inna moda czyli budowa nowych dróg i rozbieranie linii kolejowych by robić tam ścieżki rowerowe - tak więc nikt zbytnio nie przejmuje się korkami. Dodatkowo miasto może zarobić na płatnym parkowaniu.

      • 2 0

      • Już kilka razy prosiłem- podj jakieś przykłady linii zamykanych i rozbieranych tylko po to by zrobić tam "ścieżki rowerowe"

        I cisza...

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane