• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tradycyjne wagony zamiast Pendolino. Ceny biletów bez zmian

Krzysztof Koprowski
27 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągi Pendolino eksploatowane są w Polsce od grudnia 2014 r. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł ok. 20 mln euro. Pociągi Pendolino eksploatowane są w Polsce od grudnia 2014 r. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł ok. 20 mln euro.

Pociągi Pendolino uległy w starciu ze źle ułożonym tluczniem na torach, który uszkadza ich podwozie. Z 20 zakupionych pociągów sprawnych jest obecnie tylko 12 - pozostałe są zastępowane tradycyjnymi wagonami. Utrudnienia dotyczą również pasażerów z Trójmiasta.



Czy złożył(a)byś reklamację, gdyby zamiast Pendolino przyjechał pociąg niższej kategorii?

Tłuczeń, czyli drobne kruszywo stosowane standardowo w nawierzchni kolejowej wokół szyn, w ostatnich dniach uziemiło sześć z 20 pociągów produkcji francuskiego Alstomu. Dodatkowo dwa pociągi czekają na naprawę powypadkową.

Kolejarze informują o odnalezieniu w poszyciu pojazdów kamieni z torowiska, zaś ich podwozie wygląda "jak ostrzelane". Sprawę ma wyjaśnić powołana w tym celu specjalna komisja.

- W skład komisji wchodzą przedstawiciele przewoźnika PKP Intercity, zarządcy infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe, a także eksperci Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Współpracujemy również z producentem taboru. Staramy się, by pociągi Pendolino były przywracane do ruchu zgodnie z założonym rozkładem jazdy - mówi Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity.
Na razie kolejarzom brakuje jednak pociągów do obsługi połączeń Express InterCity Premium, które są zastępowane składami zestawionymi z wagonów klimatyzowanych standardu Express InterCity. Tylko w piątek (26 stycznia) do przesiadki na wagony niższej klasy zostali zmuszeni pasażerowie aż 6 kursów - wszystkich realizowanych z, do lub przez Trójmiasto:

  1. EIP 5404/5 relacji Gdynia Główna - Bielsko Biała
  2. EIP 4502/3 relacji Bielsko Biała Główna - Gdynia Główna
  3. EIP 8300/1 relacji Kołobrzeg - Kraków Główny
  4. EIP 3800/1 relacji Kraków Główny - Kołobrzeg
  5. EIP 5300/1 relacji Gdynia Główna - Kraków Główny
  6. EIP 3500/1 relacji Kraków Główny - Gdynia Główna

Wagony pociągu kategorii Express InterCity, zastępującego Pendolino. Wagony pociągu kategorii Express InterCity, zastępującego Pendolino.
O zmianie pasażerowie mogli się dowiedzieć z zaledwie kilkugodzinnym wyprzedzeniem na stronie internetowej PKP Intercity. Jednocześnie przewoźnik nie informuje, które z przyszłych połączeń zostaną zastąpione wagonami EIC, ani nie oferuje tańszych biletów mimo obniżenia komfortu podróży.

- Pasażerowie, którzy odbyli podróż w składach zastępczych mają prawo do złożenia reklamacji. Podstawą do uznania takiej reklamacji jest zachowanie biletu. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie. Reklamację można złożyć korespondencyjnie (wysyłając na adres siedziby PKP Intercity), w każdej kasie biletowej sprzedającej bilety PKP Intercity lub poprzez formularz reklamacyjny na naszej stronie internetowej - wyjaśnia rzecznik.
Pendolino na torach od ponad trzech lat

Umowę, opiewająca na kwotę 665 mln euro, obejmującą zakup 20 pociągów Pendolino, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz 17-letnią obsługę gwarancyjną, podpisano w maju 2011 r. Liniową eksploatację pojazdów rozpoczęto 14 grudnia 2014 r.

Pendolino wyprodukowane dla Polski są przystosowane do podróży z prędkością do 250 km/h, choć podczas jazdy testowej na Centralnej Magistrali Kolejowej udało się osiągnąć prędkość 293 km/h (jest to rekord prędkości na torach w Europie Środkowo-Wschodniej).

Każdy pociąg składa się z siedmiu członów, w których zainstalowano łącznie 402 miejsca siedzące. Wnętrza są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb pasażerów niepełnosprawnych oraz przewozu rowerów, a także posiadają wydzieloną strefę barową.

Zobacz naszą relację z przejazdu Pendolino do Warszawy w 2014 r.

Opinie (453) ponad 20 zablokowanych

  • Pod jednym względem zauważałem plusy prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych - wyj***nie tych "niedasiowych" kreatur na bruk. A tak, komuna wiecznie żywa od klubów sportowych po narodowego przewoźnika. Czekam na dzień pieszego pasażera.
    Rozkłady są ułożone tylko po to, żeby kupić bilet na EIP zamiast dać coś tak oczywistego dla rynku usług jak WYBÓR. Do skasowania połączeń przez Ryanera do W-wy wybór był prosty - samolot. Poza tym i tak wolę IC bo nie gada co przystanek przez głośniki. Wystarczy przejechać przez same Trójmiasto aby kilka razy się dowiedzieć jakie to pitolino jest cudowne, jak bardzo mnie wita i jak wspaniałej życzy mi podróży. Psia mać!

    • 8 3

  • (3)

    To jest właśnie francuska "jakość"... Samochody, pociągi i na całe szczęście nie kupione śmigłowce!

    • 18 2

    • to raczej wloska produkcja (1)

      francja ma TGV (czytaj tezewe)

      • 3 1

      • Pendolino są wynalazkiem włoskim, ale produkuje je obecnie francuski Alstom.

        • 4 0

    • Włosi niczego niepotrafili dobrze zrobic pseudolino to ich bubel ,ale żabojady to klasa wyzsza ze smieciowej dlatego dobrze sie

      • 0 0

  • A co to za komfort ten Pendolino ??? Otwart y kurnik i nic więcej. Przerost formy.

    • 16 1

  • (1)

    To jest właśnie całe PO i ich inwestycje.

    • 13 3

    • Inwestycji pisowskich jakoś nie widać, jedyne co to pozłacane świątynie dla " suwerena"

      • 0 1

  • te durne pisowce, do wszystkiego komisje muszą powoływać (1)

    muszą wszak powsadzać wszystkich swoich znajomków. aby kasiorki sobie przytulili

    • 6 12

    • Pisior nie zarabianiej jak 25 000

      • 0 1

  • Od 20 lat nie jechałem pociągiem i dziś wybrałem sié z synem na ferie do zakopanego.Przedział 2 klasa i to co zobaczyłem to lata 80.wy piszecie o pendolino.Cała polska wie że to o pociagi nie chodziło.

    • 9 1

  • Skąd pomysł ze one były kupione (2)

    żeby jeździć i służyć pasazerom ?

    • 8 0

    • (1)

      Złośliwe , ale prawdziwe

      • 1 0

      • Tylko kogo to

        wzruszy, poruszy, obruszy i co z tego wyniknie skoro nic....

        • 0 0

  • Zastanawiam się, co tu jest przyczyną. Czy typowe przy realizowanych u nas inwestycjach podejście

    "oby jak najtaniej" i teraz wychodzą niedoróbki przy remoncie linii kolejowej, czy też może to taka specyfika tego pociągu, który być może nie trafił na nasze tory w pełni legalną drogą, biorąc pod uwagę fakt, że jego producent firma Alstom miał w wielu krajach, w których jeżdżą jego produkty, również Pendolino procesy sądowe pod zarzutem korupcji przy przetargach. I czy tutaj nie mamy przypadkiem podobnej sytuacji jak z niedoszłym zamówieniem na Caracale, które jak się okazuje są tak drogie w utrzymaniu, a godzina lotu kosztuje tyle, że francuska armia, która jest przecież o wiele lepiej finansowana niż nasza ma problemy z utrzymaniem wszystkich tych śmigłowców w pełnej sprawności, bo jej na to nie stać, przez co większość nie lata.

    Nie zdziwiłbym się, gdyby po części prawdziwa okazała się ta druga opcja. Ostatecznie oszczędzanie na serwisie i jeżdżenie nie do końca sprawnymi pojazdami z świecącymi się pomarańczowymi lub nawet czerwonymi kontrolkami sygnalizującymi niesprawność różnych układów jest powszechną praktyką w polskiej komunikacji autobusowej, nie tylko u prywatnych "busiarzy", ale również w takich firmach jak GAiT czy ZKM Gdynia.

    • 5 3

  • Gdzie byli kodziarze jak (2)

    kupowano pendolino ?

    • 16 5

    • brali łapówki :)

      • 3 2

    • Żenada co już

      nawet nie żenuje

      • 0 0

  • Pociag do kryminalu

    Za kazdy sklad pociagu 1rok wiezienia i roboty na torowiskach.POciag kryminalistow do odbycia juz jedzie

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane