• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tragedia we mgle

Krzysztof Katka
19 marca 2002 (artykuł sprzed 22 lat) 
Zaczęło się od czołowego zderzenia. Dzieła zniszczenia dopełniły tiry pędzące w gęstej mgle. Większość z dziewiętnastu samochodów uczestniczących w karambolu w Egiertowie pod Kościerzyną nadaje się do kasacji. Rannych zostało osiem osób, w tym dwie ciężko. Żeby uniknąć stratowania przez tiry, niektórzy kierowcy sami zjeżdżali do rowów.

Alarm w Ochotniczej Straży Pożarnej w Hopowie zawył o 7.25. Kilka minut później na miejscu karambolu pojawili się pierwsi ratownicy.

- Kierowcy w większości zdążyli wysiąść z aut przed ich zmiażdżeniem. Nie dowierzali, że to się stało - relacjonuje Walerian Jaks z OSP Hopowo. - Wycinaliśmy karoserię jednej z kilku rozbitych ciężarowych tatr, żeby wyciągnąć zakleszczonego kierowcę. Na szczęście nic poważnego mu się nie stało.

Z relacji świadków wynika nie do końca precyzyjny obraz zdarzenia. Zaczęło się od czołowego zderzenia transportowego renault ze skodą fabią. Ford transit, który zatrzymał się przy wypadku, został uderzony przez "malucha". Dzięki temu ludzie uratowali się od śmierci, bo wyszli z samochodów zanim z ogromną siłą najechał niebieski tir z naczepą piasku.

- Tir jechał bardzo szybko, chwilę później uderzyły jeszcze dwa inne, też z piaskiem - mówi Kazimierz Pucyfelis.

To Pucyfelis z synem Mirosławem i Tadeuszem Krauzą uratowali się z forda transita. Wysiedli z samochodu po uderzeniu fiata 126p. Chwilę później ford, którym z Chojnic jechali do pracy w Gdańsku leżał w rowie zgnieciony przez tira.

- Wszystko trwało jakieś pięć minut. Nie byłoby nas, gdyby nie uderzenie "malucha" - mówi Mirosław Pucyfelis.

Między ciężarówkami znalazły się auta osobowe. Polonez, który zatrzymał się ok. 40 metrów od wypadku został zmieciony i zmiażdżony. W rowach przy drodze znalazły się jeszcze audi 80, mały fiat, passat, corsa, kadett, transportowe: mercedes, man i tatry. W sumie dziewiętnaście samochodów. Strażacy uporali się z wyciekiem paliwa i gazu z wraków.

Rannych zostało osiem osób. Zdaniem świadków ofiar mogło być więcej, biorąc pod uwagę rozmiar katastrofy. Obrażenia odnieśli bracia Mieczysław i Wojciech P., którzy prowadzili dwie tatry z piaskiem. Obaj trafili do szpitala w Kościerzynie. Pozostali ranni trafili do Kartuz. Kierowca VW transportera Henryk Sz. doznał urazu karku. Ranni zostali jego pasażerowie Roman B. i znajdujący się w ciężkim stanie Brunon Sz. Niewielkie obrażenia odniósł Jerzy M. jadący transportowym mercedesem. Po hospitalizacji zwolniono do domu Jolantę J. i Jolantę Sz.

Policjanci wyznaczyli objazdy. Droga Kartuzy-Kościerzyna przez Egiertowo była wczoraj nieprzejezdna. Pojazdy usuwano przez wiele godzin. Z Gdańska przyjechał 50-tonowy dźwig.

- Zwykła kolizja przerodziła się w karambol. Wstępnie przyjmujemy, że kierowcy nie dostosowali prędkości do trudnych warunków pogodowych - gęstej mgły i śliskiej nawierzchni - powiedział "Głosowi" podkomisarz Tadeusz Ziemann, zastępca komendanta KPP w Kartuzach.

Ziemann stwierdził, że w protokołach z przesłuchań świadków nie pojawiły się wzmianki o jadących zbyt szybko tirach. Kilku kierowców zeznało, że musieli zjeżdżać do rowów, by uniknąć zmiażdżenia przez tiry. Prokuratura Rejonowa w Kartuzach wszczęła śledztwo i próbuje ustalić, czy ktoś ponosi winę za spowodowanie karambolu.
Głos WybrzeżaKrzysztof Katka

Opinie (44)

  • Tom

    Przeciez ja nic nie napisalem.
    Postawilem jedynie pare pytan aby rozrzerzyc dyskusje poza wzajemne inwewktywy dyskutantow. Dyskusja dotychczasowa na temat zdarzenia jest bardzo zawezona i malo obiektywana oraz czasami wrecz nieelegancka. Wypadki sa i beda na calym swiecie ale nie wylacznie z przyczyn kierowcow. Bezpieczenstwo na drogach mozna poprawiac roznymi sposobami a nie wylacznie ograniczajac predkosc podrozowania.
    Jesli sie ze mna nie zgadzasz to zaproponuj bezpieczna szybkosc 0km/godz a i tak zobaczysz, ze wypadki beda sie zdarzaly bo np. pijany piechor zataczajacy sie na drodze wpadnie na stojacy samochod i zlamie noge albo rozkwasi sobie twarzyczke.
    Jak zwykle bedzie winny kierowca bo "nie dostosowal szybkosci do warunkow na drodze". A nad pieszym bedziemy sie uzalac jaki on biedny i nieszczesliwy bo nie mial zadnych szans w zderzeniu z samochodem ???????????????????????
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • Tak jak w Szwecji

    Szkoda ze nie jest u nas tak jak w Szwecji.Z pewnoscia wielu z was slyszalo o tym ze w Szwecji ginie na drogach przez rok tyle osob co w Polsce przez dwa miesiace.Czy nie jest to przerazajace????Mysle ze glowna przyczyna jest nadal nadmierna predkosc.Gdyby faktycznie bylo tak ze wszyscy jezdzili by przepisowo,to przy zderzenu przy predkosci 60km/h istnieje bardzo duze prawdopodobienstwo ze sie przezyje,albo ze wrecz nic sie nie stanie pasazerom,niz przy predkosci np 120km/h na godzine.Szczegolnie tyczy to sie TIRow,ktorzy w 90% sa przeladowani,jezdza z nadmierna predkoscia itd.
    Mysle ze na ten temat mozna bybylo wiecznie dyskutowac,ale dyskutowanie to nie wszystko zacznijmy wkoncu dzialac.
    A jedyna rzecza ktorej nie potrafie zrozumiec,LUDZIE CZEMU WY JEZDZICIE BEZ SWIATEL MIJANIA????OSZCZEDZACIE NA ZAROWKACH?????Wedlug mnie powinien byc caloroczny nakaz jezdzenie na swiatlach mijania.Ja zawsze tak jezdze przez caly rok.

    • 0 0

  • Stan drog a predkosc

    Musze przyznac tutaj wiekszosci racje.Stan naszych drog jest fatalny.Taka jest prawda niema co tego ukrywac.Mysle jednak ze w zwiazku z tym trzeba z odpowiednia predkoscia.Trudno mamy jechac 60km/h to bedziemy tak jechac.Widocznie droga i warunki sa takie ze tak trzeba jechac zeby bylo chociaz w miare bezpiecznie.Kazdy z nas moze cos zrobic aby bylo bezpieczniej na naszych drogach.
    A "kobiecie za kierownica"musze przyznac jeszcze racje odnosnie swiatel mijania.Ludzie jezdzijcie na tych swiatlach.Bardzo was o to prosze.

    • 0 0

  • Tragedia we mgle ...

    Uważnie przeczytałem Wasze opinie i przyznaję że wiele uwag i spostrzeżeń może potwierdzić każdy kto za kółkiem spędził część awego życia.
    Może już pora aby np. nasz Portal Regionalny Trójmiasto uruchomił stronę ,gdzie rzeczowe uwagi o ruchu na drogach ,sytuacjach niebezpiecznych mogliby wymiwniać kierowcy, a może i policjanci.
    Ta tragedia 8- miu rannych i ich rodzin powinna poza dyskusją spowodować ciąg dalszy dyskusji, przy tak dużym zainteresowaniu internautów .

    • 0 0

  • Polskie drogi

    To straszne ze takie wypadki sie zdarzaja, moze jednak dzieki temu kogos oswieci wspaniala mysl, ze drogi w Polsce sa niebezpieczne (ta miedzy Gdynia a Koscierzyna w szczegolnosci), a poniektorzy kierowcy sa bez wyobrazni!!!

    • 0 0

  • co do świateł mijania...

    spędzam za kółkiem 4-6 godzin dziennie - taką mam pracę, i jak zwróciłem uwagę to większość naszych trójmiejskich kierowców z utęsknieniem jakby czekała na ten dzień (1marca) - cyk... i światła wyłaczone - od rańca do po późny wieczór - słońce, deszcz czy mgła - czy to ważne - nie trzeba - to nie włączam!!! A ja mówię: nie zaoszczędzimy na żarówkach - ja tam jeżdżę na światłach cały rok

    • 0 0

  • Wizje,pomysly,propozycje

    Nie moge odmowic sobie przyjemnosci ponownie zabrac glosu w dyskusji o troche innym tonie. Nie musimy zaraz budowac autostrad aby bylo troche bezpieczniej. Piratow drogowych potraktujmy jak przestepcow, ktorzy zawsze sa i zawsze ich trzeba tepic. Co moznaby zrobic szybko i w miare tanio dla pozostalych?
    - SWIATLA MIJANIA PRZEZ CALY ROK I NIE NAKAZ ADMINISTRACYJNY TYLKO KONSTRUKCJA TECHNICZNA(WLACZENIE STACYJKI URUCHAMIA SWIATLA-jak w Skandynawii)
    -UZYWANIE SWIATEL AWARYJNYCH PRZY DOJEZDZANIU DO JAKICHKOLWIEK PRZESZKOD ABY OSTRZEGAC POZOSTALYCH
    -ZAMIAST SZEROKICH POBOCZY(PATRZ TRASA NR7 W-WA GDANSK) URUCHOMIC TRZECI PAS DO WYPRZEDZANIA NA PRZEMIAN DLA OBU KIERUNKOW. TAKIE ROZWIAZANIE U CZECHOW I SLOWAKOW ZDAJE EGZAMIN
    -OBOWIAZKOWE SLUPKI ODBLASKOWE NA POBOCZACH KAZDEJ DROGI(JAZDA NOCA)
    -GRZYBKI ODBLASKOWE WBITE W JEZDNIE W PASY ROZDZIELAJACE KIERUNKI JAZDY
    -SWIATLA NA PRZEJSCIACH DLA PIESZYCH URUCHAMIANE PRZYCISKAMI(PRZECHODZIEN PRZYZWYCZAJONY DO CZERWONEGO SWIATLA ZAWSZE MUSI SIE ZATRZYMAC I ODCZEKAC NA URUCHOMIONE PRZYCISKIEM SWIATLO ZIELONE DLA SIEBIE.POPULARNE W NIEMCZECH HOLANDII ANGLII ITP.U nas tez juz gdzieniegdzie wprowadzane.
    -W MEDIACH ZAMIAST NUDNYCH PROGRAMOW RADIOWYCH Z "GADAJACYMI GLOWAM"I WPRODADZIC WIECEJ PROGRAMOW INFORMACYJNYCH DLA KIERPWCOW O STANIE DROG, KORKOW, KARAMBOLI ITP(TU PRZODUJA NIEMCY)
    -BEZWZGLEDNE PIERWSZENSTWO DLA PIESZYCH NA PRZEJSCIACH NIE OZNACZONYCH SWIATLAMI(ZOLTE PRZEJSCIA W ANGLII)
    -WPROWADZIC ZAKAZY ZATRZYMYWANIA SIE NA DROGACH SZYBKIEGO RUCHU POZA PARKINGAMI DO TEGO PRZEZNACZONYMI.
    -WIECEJ WYSWIETLACZY NAD JEZDNIA O SZYBKOSCI POMIERZONEJ NADJEZDZAJACEGO POJAZDU,

    CZY TAKIE ROZWIAZANIA NA DZIS NIE SA TANSZE OD AUTOSTRAD, KTORYCH MOZE NIGDY W POLSCE NIE BEDZIE? i CZY RZECZYWISCIE NA NIE NAS NIE STAC?
    -

    • 0 0

  • Uwaga na turystow!

    Mam jechac samochodem do Polski wkrotce i skora mi cierpnie na sama mysl. Polscy koledzy za kierowninca nie zabardzo ulatwiaja nam turystom na drodze! Sa oczywiscie wyjatki, ale tak ogolnie, to kierowcy specjalnie przspieszja jak sie ich wyprzedzia! Po za tym trabia nie wiadomo czemu!!?? Zastanawiam sie kiedy polacy zrozumia, ze nie zawsze jak sie jedzie szybko, dojedzie sie predzej,jezeli w ogole sie dojedzie!

    • 0 0

  • Turysta- masz racje, ale ich to nie interesuje (wola sie klucic)

    • 0 0

  • Drodzy Turyści!

    Nie raz widzi się w mieście auto na Niemieckich, Litewskich, Czeskich... tablicach, które hamuje przd każdym drogowskazem itp..
    Może dla świętego spokoju przykleić na zderzak napis: "I love Polish drivers"

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane