- 1 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (189 opinii)
- 2 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (140 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (183 opinie)
- 4 Jak zmieniał się cmentarz na Westerplatte (34 opinie)
- 5 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (317 opinii)
- 6 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (172 opinie)
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje
Krótki, bo niespełna 250-metrowy odcinek trasy tramwajowej między al. Grunwaldzką i dworcem Wrzeszcz PKP
ma zrewolucjonizować komunikację miejską w tej części Gdańska, ale budzi też wątpliwości części mieszkańców.
- Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne
- Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności
- Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia
- Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak
- Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?
- Biuro projektowe musi zaplanować połączenie tramwajowe pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. Klonowej
![Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3282/150x100/3282512__c_177_229_237_171__kr.webp)
Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne
Choć ta informacja nie powinna nikogo zaskoczyć, bo o budowie trasy tramwajowej z al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do dworca Wrzeszcz PKP mówi się od wielu lat (w Trojmiasto.pl pisaliśmy o tym ostatnio jesienią 2022 r., w artykule Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie), to jednak wywołała sporą dyskusję w mediach społecznościowych.
Wiele komentarzy podawało w wątpliwość sens budowy trasy, która:
- będzie miała niespełna 250 metrów długości,
- pobiegnie po deptaku otoczonym budynkami stojącymi przy ul. Klonowej,
- pochłonie pieniądze, które - zdaniem niektórych - przyniosłyby większy efekt, gdyby wydać je na poprawę komunikacji w tej części miasta, ale w inny sposób.
Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności
Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska, przekonuje, że budowa tramwajowej "odnogi" pozwoli znacznie efektywniej ustalać trasy tramwajów, które dziś - między Wrzeszczem i Strzyżą - często jeżdżą prawie puste.
- Tramwaje jadące z górnego tarasu będą kończyć tu [przy dworcu we Wrzeszczu - dop. red.] swój bieg. Dzięki temu zoptymalizujemy koszty pracy przewozowej i zakupu nowego taboru. Potoki pasażerów ciążą w stronę Wrzeszcza i bez tego łącznika tramwaje z dużą częstotliwością "będą wozić powietrze" do Jelitkowa i generować potężne i niepotrzebne koszty.
Tłumacząc to w sposób bardziej zrozumiały: tramwaje jadące dziś od strony Śródmieścia do Wrzeszcza są pełne pasażerów, ale za Galerią Bałtycką gwałtownie pustoszeją. By móc zawrócić, muszą jechać co najmniej do pętli Strzyża. Budowa torów do dworca we Wrzeszczu pozwoli uniknąć tych "pustych przebiegów". Tramwaje zawrócą bowiem właśnie tam, zmieniając kierunek jazdy.
Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia
Choć zapowiedziany przetarg dotyczy wyłącznie projektu trasy do dworca we Wrzeszczu, musi on zakładać możliwość przedłużenia trasy tramwajowej wzdłuż torów kolejowych, w kierunku Galerii Bałtyckiej. Na jej wysokości miałby powstać nowy wiadukt nad torami kolejowymi. To po nim tramwaj przejechałby do Wrzeszcza Dolnego, by następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów lub jeszcze dalej - na al. Hallera.
- Żeby podjechać pod taki wiadukt, najazd musiałby zacząć się chyba przy Manhattanie - zauważył jeden z uczestników internetowej dyskusji.
- Nie musiałby. Nachylenie na wiadukcie, na który wjazd zacząłby się między dworcem i Galerią Bałtycką, wynosiłoby 5 proc. Polskie przepisy pozwalają już na większe nachylenia. Tymczasem gdańskie tramwaje "Dortmund", w czasach kursowania po Kassel, pokonywały podjazdy o nachyleniu nawet 8 proc. - przekonuje pracownik ZTM Gdańsk, zaangażowany w projekt.
Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak
Wątpliwości części mieszkańców budzi to, że tramwaj pojedzie nie jezdnią lub wydzielonym torowiskiem, lecz przez deptak. Po budowie trasy, zachowa on swoją funkcję, ponieważ tramwaj nie będzie wydzielony ani ogrodzony, będzie można też swobodnie przekraczać jego trasę w każdym miejscu.
- To bezpieczne rozwiązanie, praktykowane w wielu krajach. Ma wiele plusów. Po pierwsze nie pozbawiamy pieszych przestrzeni. Po drugie nie zabieramy jej też samochodom, co stałoby się, gdyby trasę poprowadzić ulicą - przekonuje jeden z miejskich urzędników.
Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?
Dr Piotr Kuropatwiński, ekonomista związany z Uniwersytetem Gdańskim, zwraca uwagę, że korzyści z nowej trasy będą mniejsze, niż wydatki poniesione na jej budowę.
- Wskaźnik efektywności nakładów na zbudowanie tego ogryzka linii tramwajowej jest na pewno niższy, niż wskaźnik efektywności nakładów na poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do innych stacji SKM lub wielu innych codziennych celów podróży w Gdańsku. Rozwijanie sieci transportu zbiorowego (takiego jak tramwaj) nie jest jedynym sposobem wpływania na korzystne zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców dobrze zarządzanego miasta - napisał w dyskusji.
Gdańscy urzędnicy argumentują, że trasa tramwajowa ma być realizowany z unijnych środków, przeznaczonych na rozwój komunikacyjnych węzłów integracyjnych. Takie zadanie zaplanowane jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, nadzorowanych i dzielonych przez samorząd województwa. Zwracają uwagę, że albo miasto po nie sięgnie, albo one po prostu przepadną.
Przypomnijmy, że koszt budowy tramwaju przez ul. Klonową nie jest jeszcze znany.
Wizja tramwaju od al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do al. Legionów
Opinie (362) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-31 08:43
Pierwszy kwietnia jest jutro!
Od przystanku Klonowa do dworca jest jakieś 200 metrów, ale zamiast rewitalizować betonowy skwerek to dadzą tam tory tramwajowe. Pewnie znowu jakiś wałek na hajs, komuś znajomemu trzeba dać robotę itp. itd.
- 33 6
-
2023-03-31 08:44
To jest budowanie bocznicy i cięcie Grunwaldzkiej (1)
...miasto absurdu
- 30 5
-
2023-03-31 08:49
Czyli, następny generator korków
+ przejścia naziemne gdy są tunele
- 3 4
-
2023-03-31 08:49
Przedostani akapit to kwintesencja podejścia w Gdańsku.
Ale kto bogatemu zabroni -> lepiej wydać pieniądze byle jak, nich ich nie wydać i zaoszczędzić.
- 15 3
-
2023-03-31 08:54
Zlecic zagranicznej firmie a zrobi to w tydzien
2 lata projekt a później 10 budowa
- 8 4
-
2023-03-31 09:05
Wizja super ale bym się z tymi pustymi tramwajami od strzyży nie zgodził
po prostu zdarza się wtedy wolne miejsce siedzące.
- 11 3
-
2023-03-31 09:06
A kupią jakieś tramwaje? (1)
Bo na razie "wielka rozbudowa" sieci tramwajowej to tylko położenie torów po czym likwiduje się kursy na innych liniach żeby było co puścić na te nowe. Za chwilę na każdej linii będzie jeździć po jednym tramwaju.
- 20 3
-
2023-03-31 09:14
Były już owce, to może teraz będą konie i tramwaje konne.
- 2 1
-
2023-03-31 09:06
Planistyczny dramat
To nie tylko dodatkowe korkowanie Grunwaldzkiej. Zakręty jak zwykle wyrysowane po minimach, czyli będą hece jak przy operze i niszczenie podwozi taboru.
- 18 3
-
2023-03-31 09:09
Nowa Jabłoniowa (1)
Ostatnio coś mało o Nowej Jabłoniowej
- 6 5
-
2023-03-31 10:03
BRG wlasnie wylozylo MPZP zwiazany, interesujesz sie to sie orientuj.
- 0 0
-
2023-03-31 09:09
Ciekawy pomysł na wypranie kilkudziesięciu milionów miejskich peelenów
- 17 3
-
2023-03-31 09:12
Bzdury
Niepotrzebnie wydane pieniądze na projekt i tak nie dojdzie do tej budowy.przejście od obecnego przystanku do dworca zajmuje 3 minuty .
- 25 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.