- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Czy centrum Oliwy stanie się reprezentacyjnym salonem Gdańska, po którym kursować będzie tramwaj do zoo i na Przymorze? Taką wizję przedstawił architekt i urbanista, Marek Nakonieczny, który wcześniej przygotował przełomową wizję ul. Nowej Politechnicznej.
Czytaj też: Historia budowy gdańskiego ZOO
- Już dziś zdarza się, że kierowcy jadący do zoo blokują ruch w Oliwie. W efekcie nie da się do zoo dotrzeć autobusem, który również tkwi w korkach, a pokonanie drogi z tramwaju do zoo jest dla rodziców z małymi dziećmi czy osób starszych trudne lub niemożliwe. Z tego powodu zacząłem myśleć nad rozwiązaniem, które pozwoli na szybki, wygodny dojazd tramwajem - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, zajmującej się projektem rozbudowy gdańskiego zoo.
Wizja poprawienia dojazdu do zoo zmieniła się w wielki plan komunikacyjny dla całej dzielnicy. Oczywiście, przy jednoczesnym rozwoju samego ogrodu - zarówno pod kątem przestrzennym w stronę ul. Spacerowej , jak i funkcjonalnym - dążenia do powstania atrakcji całorocznych np. na wzór wrocławskiego Afrykarium.
Nowa organizacja ruchu w Oliwie miałaby opierać się przede wszystkim na budowie tunelu pod Pachołkiem , który jednak nie będzie "wtłaczał" do miasta znacznie więcej aut niż obecna ul. Spacerowa.
- Pod względem nowej infrastruktury rozbudowany zostaje węzeł na obwodnicy , powstaje bezkolizyjny wjazd do centrum handlowego oraz tunel pod Pachołkiem. Nowa Spacerowa zyskuje cztery pasy, ale dwa z nich stanowią pasy dla autobusów, które pozwolą na szybki dojazd do dworca w Oliwie i podróż na górny taras - objaśnia Nakonieczny.
Czytaj też: Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej
Po pokonaniu tunelu, autobusy miałyby poruszać się al. Grunwaldzką do ul. Pomorskiej , po czym wjeżdżać na wspólny pas autobusowo-tramwajowy, a następnie docierać do dworca kolejowego w Oliwie przez ul. Poczty Gdańskiej .
Przebudowa ul. Poczty Gdańskiej ma jednak pozwolić także na wprowadzenie na nią ruchu tramwajowego. Przed budynkiem dworca tramwaje wraz z autobusami skręcą w prawo (na południe), a następnie tunelem pod torami kolejowymi, przejadą w rejon ul. Krzywoustego . Tutaj bieg kończyć mogą autobusy - na istniejącej pętli autobusowej.
Rejon pętli autobusowej jest też jedynym miejscem, gdzie niezbędne byłyby wyburzenia kilku budynków magazynowych, stojących wzdłuż torów kolejowych , by mogła powstać rampa do tunelu tramwajowo-autobusowego.
Od pętli autobusowej tramwaje mogłyby pojechać dalej ul. Krzywoustego, w kierunku ul. Chłopskiej , gdzie wpięłyby się w tory na Przymorzu, lub jeszcze dalej - do planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej (w dokumentach dla tej drogi rozważa się budowę tramwaju od al. Hallera do pętli Jelitkowo z odnogą wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża).
Najważniejszym elementem całego systemu ma być jednak zamknięcie dla ruchu tranzytowego ul. Opata Rybińskiego i Stary Rynek Oliwski . Ta koncepcja nie jest nowa - towarzyszy już od lat dyskusji o budowie tunelu pod Pachołkiem.
Marek Nakonieczny proponuje jednak, by w ulicę-deptak (dopuszczony nią ma być wyłącznie ruch pojazdów zaopatrzenia oraz mieszkańców budynków przyległych do ulicy) wpuścić tramwaj, który dotrze do rozbudowanego zoo.
Krańcówka dla tramwajów (pętla jest niepotrzebna, bo urzędnicy niedawno podjęli decyzję, by wszystkie nowe tramwaje były dwukierunkowe) miałaby się znaleźć na wysokości ul. Karwieńskiej - niedaleko planowego nowego wejścia do zoo i w bliskiej odległości od innej atrakcji Oliwy - wieży widokowej na Pachołku .
Ta propozycja częściowo pokrywa się z historycznym kształtem tras tramwajowych w dzielnicy. Przed II wojną światową i jeszcze kilka lat po jej zakończeniu, tramwajem było można dotrzeć do ul. Stary Rynek Oliwski.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
W koncepcji Nakoniecznego oczywiście istnieje możliwość przejazdu w poprzek przez ul. Stary Rynek Oliwski, ale alternatywą w ruchu lokalnym (nie tranzytowym) mają być przede wszystkim ul. Czyżewskiego , Opacka i Nowa Opacka. To nimi można byłoby dotrzeć do zoo, jadąc np. od strony Wrzeszcza lub Sopotu.
Skoro jednak powstaje deptak z ruchem tramwajowym, dlaczego nie puścić tędy także autobusów lub nie skrócić ich tras z Osowy do początku linii tramwajowej przy ul. Karwieńskiej?
- Nie chciałbym, by popełniono tutaj ten sam błąd, co na Siedlcach, gdzie zmuszono pasażerów do przesiadania się na kilka przystanków przed celem podróży. Autobus na deptaku jest oczywiście możliwy, ale w moim odczuciu lepszym rozwiązaniem jest tylko tramwaj, który ma wyznaczony szynami dokładny tor jazdy, dzięki czemu pieszemu łatwiej się zorientować, którędy jedzie. Ponadto mieszkańcy ul. Obrońców Westerplatte w Oliwie, po której kursuje wiele linii autobusowych, skarżą się na ten środek transportu - tłumaczy Marek Nakonieczny.
Zdaniem Nakoniecznego nie ma też sensu budować tramwaju wzdłuż "starej" ul. Spacerowej lub w tunelu pod Pachołkiem, ponieważ problemem jest brak miejsca na tory na Osowej, gdzie ciasne uliczki ograniczają nawet ruch niewielkich autobusów.
Koszty tak rozległej reorganizacji ruchu i rozbudowy infrastruktury transportu publicznego nie są oszacowane, ponieważ to wciąż luźna wizja, którą można traktować jak wstęp do dyskusji.
- Ewentualnie, jakiekolwiek zmiany będą poddane konsultacjom. Na razie nie jest to nawet koncepcja, a pewien pomysł, wizja. Została ona dość dobrze odebrana przez radnych dzielnicy Osowa i Oliwa, którym przedstawiono pomysł pana Nakoniecznego - podkreśla Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie (193) 1 zablokowana
-
2015-11-25 13:11
jak miasto jest takie "uwazajace"
to może niech w końcu wysupła pare groszy na ratowanie palmiarni w Parku Oliwskim, zamiast knuc jej zatrucie i ususzenie
- 16 4
-
2015-11-25 13:12
a BASEN kiedy
- 10 7
-
2015-11-25 13:12
Linia tramwajowa powinna być doprowadzona do Osowej (2)
do stacji PKM.
Wtedy rozwiązanie nabrało by pełnego sensu.- 14 8
-
2015-11-25 13:36
Ale tego się zrobić nie da.
Za stromo
- 6 4
-
2015-11-25 14:09
najpierw by trzeba zaczac zagospodarowanie lasow oliwskich
- 7 3
-
2015-11-25 13:15
Nie dla liwkidacji drogi rowerowej na Starym Rynku i Rybińskiego (6)
Łapy precz od drogi rowerowej na ul. Rybińskiego i Stary Rynek. Po absurdalnym pomyśle z nadmorską jakiś idiota Nakonieczny wyciąga łapy po tą trasę która jest dojazdem z Osowej. To niech wie że naszej zgody na jej likwidacje nie będzie i na pewno ten pomysł budowy Nakoniecznego zablokujemy. Nie chcemy kolejnego traktu typu Długa gdzie ruch rowerów jest tylko dopuszczony. Na pewno to zgłoszę do Gdańskiej Kampanii Rowerowej . A jeśli będzie taka konieczność to budowę tego deptaka zablokujemy. Deptak tak ale bez likwidacji drogi rowerowej. Naszej zgody na to nie będzie
- 11 32
-
2015-11-25 13:46
(2)
To zacznijcie pedalarze nia jezdzic a nie chodnikami
- 15 1
-
2015-11-25 14:02
Słuchaj kanalio. Ty mnie nie obrażaj . Ja akurat chodnikami nie jeżdżę i nie życzę sobie byś mnie obrażał kanalio
- 1 16
-
2015-11-25 14:10
jest zle zaprojektowana i trzeba ja zmienic
- 5 2
-
2015-11-25 14:04
(1)
już sie ciebie boimy ! Ciebie i tej całej Gdańskiej Kampania Pedałowania !
- 14 0
-
2015-11-25 14:06
to zacznij się bać kanalio
- 0 13
-
2015-11-25 14:15
duzo by zmienilo gdyby puscic ruch tunelem od grunwaldzkiej do spacerowej
no chyba ze to za drogie i niemozliwe z powodu pana X lub tego co znajduje sie pod ziemia, takie rozwiazanie wg mnie usprawnilo by ruch pojazdow, zwiekszylo atrakcyjnosc miesjca, dostepnosc dla pieszych, usprawnilo ruch rowerowy, poprostu sa tylko zalety, jedyna wada moze byc koszt, a jesli kogos nie stac na wielki statek to kajakiem oceanu nie przeplynie.
- 3 1
-
2015-11-25 13:19
Tramwaj do Osowej jest jednak niezbedny.
- 11 13
-
2015-11-25 13:28
Rejon pętli autobusowej (1)
jest też jedynym miejscem, gdzie niezbędne byłyby wyburzenia kilku budynków magazynowych, stojących wzdłuż torów kolejowych , by mogła powstać rampa do tunelu tramwajowo-autobusowego.
Nie chodzi tu przypadkiem o nowo wybudowaną Almę?- 9 1
-
2015-11-25 13:34
Alma jest tuż obok. Poza tym wszystkie te obiekty z mocy prawa są tymczasowe - stoją w rezerwie Drogi Czerwonej.
- 3 1
-
2015-11-25 13:32
zoo w kiełpinie (1)
zlikwidowano autobusy do Kiełpina a tramwaj robią do zoo? czy ktoś w ogóle ma wizję komunikacji w tym mieście? eksperymenty za nasze pieniądze
- 13 6
-
2015-11-25 13:37
A to na Kiełpinie 168 wczoraj nie widziałem?
coś nie teges ze wzrokiem?
- 7 0
-
2015-11-25 13:33
nie potrafili przewidzieć konieczności II tunelu dla pieszych p[od podwalem grodzkim
a chcą jakies mrzonki tunelowopachołkowe.
Nieudaczniki chodzi wam tylko o wydawanie kasy unijnej by kolesie mieli przerób a od czasu do czasu na wsad do koperty
i to wszystko w Światowym Dniu Misia Pluszowego ... ale o słomianym też nie nalaży zapominac- 10 4
-
2015-11-25 13:35
Koncepcja jest bardzo fajna, ale nierealna w mieście, w którym rządzi św. Przepustowość.
- 5 5
-
2015-11-25 13:46
Marzyciele tu ziemia (1)
Po 2020 kończą się dotacje z UE i koniec z inwestycjami.
Może po 2050 coś się ruszy.
Przypominam, że nasz kraj opiera sie na handlu i usługach.
Ton obu sektorom nadają obcokrajowcy.
Przemysł polski natomiast dogorywa.
Jeśli chcemy tu zrobić Amerykę to po 2100 lub trzeba by pracować 24 na dobę.- 14 6
-
2015-11-25 14:25
Po 2020 kończą się dotacje z UE i koniec z inwestycjami.
Jestem ciekawy, co za kretyn to wymyślił. Zapewne jakiś Polak...
Grecy, Hiszpanie UE cyckają do teraz, to dlaczego nagle Polska ma zostać odspawana od koryta? Nawet enerdówek do niedawna był na eurokroplówce...- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.