• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Chełm bliżej

Agnieszka MAŃKA
22 grudnia 2001 (artykuł sprzed 22 lat) 
Mimo przedświątecznego nastroju i perspektywy spotkania opłatkowego w swoim gronie, gdańscy radni obradowali w atmosferze złośliwości i nieprzyjemnych słów rzucanych pod adresem kolegów z różnych opcji. Ostatecznie udało im się przyjąć dwie ciągnące się od miesięcy uchwały: studium zagospodarowania miasta i sprzedaż GPEC.

Choć radni zwolnili się wczoraj od pracy nad 42 uchwałami z zakresu
szkolnictwa, przeciągali obrady w nieskończoność wypominając sobie nawzajem różne sprawy. Po burzliwych dyskusjach radni przyjęli "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska", głosowanie nad którym przekładali od kilku miesięcy. Za dokumentem zakładającym m.in. rozbudowę miasta poza obwodnicę, pociągnięcie linii tramwajowej na Chełm i Orunię, przedłużenie trasy kolejki SKM, budowę mieszkań o powierzchni 130 m
kw. głosowało 34 radnych.


- Mamy program działań planistycznych na najbliższe kilkanaście lat - cieszył się wiceprezydent Ryszard Gruda (PO) odpowiedzialny za politykę przestrzenną miasta. - Opracowanie jest bardzo dobre, wszechstronne i konsultowane przez różne środowiska.

Z tym poglądem absolutnie nie zgodził się Ryszard Biały (Forum
Gdańskie). Jego zdaniem Gdańsk ma pecha, bo miasta nie stać na ogólny rozwój z każdej strony.
- Gdańszczanom potrzeba centrum, a żaden turysta nie pojedzie podziwiać osiedla na południu Gdańska - skomentował.

A jak stwierdził radny Eugeniusz Węgrzyn (SLD) "chyba dobrze, że przyjęto studium, bo się ukierunkuje rozwój miasta".

Kolejna poważna uchwała, która zajęła radnym sporo czasu, to sprzedaż udziałów w GPEC. Od rana radnym towarzyszyli ciepłownicy z transparentami o treści "Radni nie bądźcie bezradni w sprawie GPEC". Wielu radnych nie chciało się zgodzić na powtórne głosowanie uchwały, gdyż decyzję w tej sprawie podjęli już na
poprzedniej sesji. Najgłośniej krytykowała tę koncepcję opozycja i Forum Gdańskie.

- Jak coś jest nie po myśli zarządu, to się głosuje jeszcze raz - podkreśliła Elżbieta Grabarek-Bartoszewicz (FG).
- W sytuacji remisowej 24 za, 24 przeciw i 4 wstrzymujące się należy głosować jeszcze raz - wyjaśnił wiceszef rady Maciej Lisicki (PO).

Prezydent Paweł Adamowicz zaznaczył, że prywatyzacja, w
przeciwieństwie do restrukturyzacji, daje szansę, że przez kilka lat nie będzie zwolnień w przedsiębiorstwie. "Za" głosowało 30 radnych, 26 było przeciw.
- Przegraliśmy, ale zaskarżymy tę sprawę. Jak można dwa razy głosować - dziwił się Jerzy Szablikowski, wiceszef "Solidarności" GPEC.
Dodał, że pracownicy są za prywatyzacją, ale nie taką za wszelką cenę.
Wczoraj radni oficjalnie oznajmili, że przestał istnieć klub SKL, a powołano klub Platformy Obywatelskiej. Szefem został Wiesław Kamiński,wiceprzewodniczącą Monika Tomaszewska, a sekretarzem Tadeusz Mękal. Wbrew wcześniejszym planom nie było to ostatnie tegoroczne spotkanie radnych. W sylwestra zajmą się sprawami szkolnictwa.
Głos WybrzeżaAgnieszka MAŃKA

Opinie (24)

  • Tramwaj w lesie...

    I jeszcze doprowadzić do tych stepów i lasów tramwaje, hi hi hi.
    Nie, no to tylko wygłupy.
    Tak poważnie to te protesty troche mnie smieszš, a trochę denerwujš. W końcu kiedy sie mieszka w mieœcie, to wiadomo, że ma to swoje zalety, ale i wady. Na przykład hałas. Większoœć mieszkańców Trójmiasta mieszka w miejscu, gdzie słychać tramwaje, albo pocišgi, albo samochody, albo transformatory, albo sšsiadów z wiertarkami, albo dyskoteki, nie wiem czy jest jakies miejsce w Trójmieœcie, gdzie nic nie słychać...
    Miałem okazję poprzebywać trochę w Berlinie i w Kassel. W Berlinie S-Bahn i koleje dalekobieżne przejeżdżajš przez samo œródmieœcie po stalowej ponadstuletniej estakadzie dosłownie wijšcej się między zabudowaniami. Wokół mieszkajš i pracujš ludzie i... NIE MA HAŁASU. Nawierzchnia torowa jest tak wygłuszona, że w normalnym miejskim gwarze pocišgów nie słychać wcale, a nocš słychać jedynie delikatny szum podobny do tego jaki ktoœ tu wspomniał mówišc o tramwajach jadšcych w œniegu. Podobnie rzecz ma sie w Kassel gdzie tramwaje kursujš przez samo œródmieœcie (w tym wzdłuż deptaka) i motorniczy muszš dzwonić, żeby ludzie zeszli z torów, bo bez tego tramwaju nie słychac... To kwestia taboru i w znacznie większym stopniu budowy nawierzchni toru. Œmiem podejrzewać, że ta projektowana linia tramwajowa tez byłaby doskonale wygłuszona, o ile kiedykolwiek zostanie wybudowana... A budowa czegokolwiek nowego w Gdańsku, jak widać musi się spotkac ze zmasowanym atakiem mieszkańców protestujšcych przeciw wszselkim nowoœciom. Tak jest na Głównym MIeœcie, tak jest na Chełmie, tak jest w całym Gdańsku...

    • 0 0

  • Popieram

    Tramwajem na Orunię Górną? Jestem za. Przeciskanie się do Centrum przez Trakt Św. Wojciecha, samochodem czy autobusem, jest dość czasochłonne.

    • 0 0

  • TRAMWAJE -- TAK !!!

    Witam serdecznie zwolenników i przeciwników tramwajów. Jednych i drugich !
    Niemniej solidaryzuję się gorąco z opiniami napisanymi przez:
    -- Michala,
    -- Johny Bravo,
    --Nemo 666,
    -- Zooppoter
    W głosach sprzeciwu czyta się przedewszystkim: HAŁAS...
    A czy ktoś z tych przeciwników zastanowił się, że jak jedzie komuś rano albo wieczorem samochodem pod oknami to też hałasuje..?? A na dodatek zanieczyszcza powietrze... Przecież tramwaj jest zaraz za metrem najlepszym środkiem komunikacji miejskiej ! Tak jak ktoś już pisał z ww.: jezdzi swoim wydzielonym torem, nie zanieczysza powietrza.... A hałas...??? Czy małolaci pod blokiem nie hałasują rzucając stekami epitetów? Czy dzieci bawiące się na podwórzu szczególnie latem nie hałasują...??? Tak jak ktoś też pisał wybudujmy sobie dom na peryferiach i wtedy będziemy mieli ciszę... No chyba że hałasować będzie rój komarów.... ;-))
    Zdaje mi się, że najbardziej przeciw są Ci którzy nie muszą często się przemieszczać komunikacją miejską albo korzystają ze swoich samochodów i najlepiej w godzinach poza-szczytowych...
    Kończąc jeszcze raz podkreślam, że moim zdaniem: TRAMWAJE ZDECYDOWANIE TAK !!!!

    • 0 0

  • JA TO PIERDOLE

    • 0 0

  • Piechotą chołoto

    Wszyscy, którzy piszą negatywnie o tramwaju na górne osiedla są typowymi bezmyślnymi matołami. Ile razy ze swojego ciepłego saqmochodzuiku widzę jak gromada ludzi wysiada w połowie drogi z Chełma z autobusu i idzie pieszo bo będzie szybciej. A jak pięknie pachnie w tych cdezolowanych autobusach w Gdańsku. Jak komuś głośno od nowoczesnych tramwajów to niech uważa bo czasami jak coś go przejedzie to pomyśli że to ufo, a cztery bo cztery ale taklie w Gdańsku tramwaje są. Zgadzam się z tym kto twierdzi aby urbanistykę Gdańska układali obcy bo u nas nikogo luż mądrego nie ma. Panie Biały ja chcę wygodnie żyć w moim mieście a turyści i tak mają co zwiedzać, bo godne jest zwiedzania to co autentycznie stare a nie plomby taka jak na piwnej , czemu to ma służyć. Dobrze, że dobiega końca ta kadencja, może wreszcie ktoś nie będzie w imie tutystów, a nadewszystko mieszkańców no i swój wybór potraktuje jako misję a nie okazję.

    • 0 0

  • Tramwaje

    Trudno dziwić się tym wszystkim, którzy protestują przeciwko tramwajom na Morenie, Chełmie i Oruni. W teorii tramwaje powinny byc ekologicznym, cichym i szybkim środkiem transportu - a jaka jest praktyka każdy widzi: Gdańsk ma sześć nowoczesnych wozów tramwajowych i 0 km nowoczesnych torowisk. Tramwaje są hałaśliwe, zatłoczone, brudne, wolne, zdezelowane i drogie, słowem niewygodne i władze nie robią nic, aby ten stan poprawić. Jeśli tak mają wyglądać tramwaje na Chełmie, to jasne, że ludzie wolą jeździć prywatnymi samochodami. Tylko, że tak nie musi być - potrzebna jest konsekwentna "praca" nad tym środkiem transportu: coroczne remonty torowisk (kiedy ostatnio coś remontowano? Chyba dwa lata temu niewielki odcinek na al. Hallera), wymiana taboru na nowoczesny - 6 wozów (w dodatku awaryjnych) to za mało. Poza tym przydałoby się uprzywilejowanie tramwajów w ruchu (jak najmniej czekania na światłach). Tym, którzy boją się, że tramwaje nie podjadą pod "taką" górę na Morenie, czy Chełmie polecam wycieczkę do Bydgoszczy - tam jakoś podjeżdżają pod stromy i długi wjazd na osiedle Kapuściska. W ogóle podróże kształcą - warto podejrzeć jak popularne stały się nowe trasy ostatnio wybudowane w Polsce - choćby ta bezkolizyjna w Poznaniu (tzw. Poznański Szybki Tramwaj) czy w Krakowie (trasa na os. Kurdwanów)

    • 0 0

  • Nie zgadzam się.

    Trzeba dbać o ekologię.Nie wolno hałasować, nie wolno wycinać drzew, nie wolno niszczyć krajobrazu.

    • 0 0

  • A gdzie mądrala Zoopoter?

    I jego opinie?

    • 0 0

  • Danziger do lekarza!

    ..od oczu...
    A potem przejrzyj jeszcze raz zbiór opinii. MĽDRALO.
    Masz na temat tramwajów cos jeszcze do dodania oprócz kpiarskich uwag dotyczšcych mojej osoby...? Które zresztš (te uwagi) z tramwajem nie majš wiele wspólnego...?

    • 0 0

  • HELOŁ

    a ja chcialbym zaproponowac nowa inicjatywe dla radnych Gdanska pod burzliwe obrady przez nastepne x-miesiecy... KOLEJKA LINOWA NA MORENE!!!!!! WOW!!! ale mi sie ten pomysl podoba!...
    cale szczescie ze sie do gdyni przeprowadzam...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane