- 1 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (295 opinii)
- 2 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (80 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (62 opinie)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (69 opinii)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (128 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (110 opinii)
Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej
Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.
Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.
Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.
Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.
Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.
Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.
Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.
- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).
Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.
- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.
- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.
Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.
Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.
- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.
Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.
Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.
- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).
Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.
Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.
Miejsca
Opinie (441) 7 zablokowanych
-
2015-08-18 09:35
zkm
Ale lisek chytrusek wymyslił, teraz siedzi sobie w swojej norce i zaciera ręce, ze zarobi wiecej na biletach to jest ukryta podwyzka
- 17 1
-
2015-08-18 09:39
to 210 naleźy teraz poprowadzić przez Kartuską (1)
bo dochodzi do sytuacji źe nie ma na niej źadnego autobusu a Suchanino jest przeładowane
- 9 6
-
2015-08-20 18:09
210
Mądre,ale co na to imbecyl z ztm?
- 1 0
-
2015-08-18 10:00
jakieś_jaja
Mieszkańcy_Kiełpina_i_Kokoszek_żeby_dojechać_Do_PKm-ki_będą_musieli_się_moim_zdaniem_nie_potrzebnie_przesiadać_na_164_dlaczego_nie_można_było_puścić_168_i_167_od_razu_tam?
- 13 0
-
2015-08-18 10:26
210 miała być zlikwidowana
a teraz co?
- 1 9
-
2015-08-18 10:41
Karczemki
Takie zmiany zamiast zachęcać do komunikacji miejskiej zdecydowanie zniechęcają, w każdym razie mnie. Trudno trzeba przesiąść się na samochód. Codziennie dojeżdżam do pracy z Karczemek do Przejazdowa. Do niedawna jechałam pierwszym autobusem 367, ale teraz jest tak zatłoczony, że wdychanie smrodu niedomytych mężczyzn, którym firma wynajmuje na trasie autobusu pokoje, zmusił mnie do jechania późniejszym autobusem. O częstsze autobusy niż co 20 minut nie można się doprosić o tej godzinie. Teraz dochodzi jeszcze kolejna przesiadka. Chciałabym, by ktoś kto ustala te udoskonalenia, chociaż raz przejechał trasą, którą ja pokonuję codziennie, ale pewnie ci państwo jeżdżą samochodami.
- 22 0
-
2015-08-18 10:48
Tezmiany, zmiany, zamiany
Prowadzą do tego że więcej wydamy na bilety
- 12 0
-
2015-08-18 10:53
Czyli (1)
zamiast jechać BEZPOŚREDNIO, na JEDNYM BILECIE autobusem 142 lub 183 trzeba będzie się przesiąść, DOKUPIĆ BILET. Kto to wymyślił? Wyrazy współczucia dla mieszkańców Niedźwiednika... a to "227 (Migowo - Wrzeszcz PKP)" to chyba nieporozumienie. 227 nie ma przystanku "PKP", poza tym jest na ogół totalnie zapchany (w sezonie plażowicze, poza sezonem - uczniowie) i bardzo niepunktualny. Czy TO tez będzie rozwiązane? Wg mnie totalny galimatias z tymi zmianami autobusowymi.
- 24 1
-
2015-08-18 15:25
ma
Przecież przystanek Galeria Bałtycka i Wrzeszcz PKP to to samo tylko trzeba przejść na druga stronę więc 227 jak najbardziej jeździ do PKP.
- 2 3
-
2015-08-18 10:59
Mnie zastanawia czy ktoś przed podjęciem decyzji o wydaniu grubych milionów na nową infrastrukturę i następnie o zatwierdzeniu nowych rozkładów zrobił przeprowadził odpowiednia analizę i sprawdził czy wprowadzane zmiany mają w ogóle jaką kolwiek rację bytu.
Jak dla mnie zarówno PKM jak i nowa linia tramwajowa to inwestycje prowadzone bez ładu i składu, według popularnej w PRL metodyki "jakoś to będzie".
W Gdańsku wydaje się naprawdę grube pieniądze na komunikację czego efektem jest coraz większa liczba mieszkańców przesiadających się do samochodów. Coś tu nie gra. Ktoś popełnia błędy.- 16 0
-
2015-08-18 11:04
to 227 juz nie bedzie jezdzil z Jelitkowa na Chelm?
- 8 0
-
2015-08-18 11:07
Złośliwie
zapytam: co w przypadku braku zasilania (tramwaj nie pojedzie bez prądu)?! Albo wykolejenia (przecież zdarzają się) tramwaju?! Autobusów nie będzie, więc trzeba będzie zasuwać "per pedes"?! Albo czekać w nieskończoność na "autobus zastępczy"?! Dlaczego nie daje się pasażerom możliwości wyboru środka transportu, tylko zmusza do korzystania z jedynie słusznego (hm)? Żeby po raz kolejny udowodnić, że władza wie lepiej, co jest lepsze dla ludu? O ile pamiętam, tramwaj miał być dodatkowym środkiem transportu, nikt nie mówił, ze jedynym!!!
- 31 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.