• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę. Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę.

Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Czy komunikacja miejska powinna opierać się na przesiadkach?

W poniedziałek oficjalnie zaprezentowano zmiany, które zostaną wprowadzone wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę. Trasa ta zaczyna się od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska, ale posiada dwa zakończenia - w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska oraz przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.

Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.

Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.

Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.

Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.

Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.

Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.

Zmiany tras oznaczają, że świeżo przebudowana pętla tramwajowa Siedlce na razie pozostanie bezużyteczna, gdyż nie będzie tutaj zawracał żaden tramwaj. Jaki był zatem sens jej utrzymania?

- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.

Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian. Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).

Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.

- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.

- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227. Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.

Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska. To do niej będą dojeżdżały autobusy z  Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus zobacz na mapie Gdańska.

Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska - Jasień Pólnicy zobacz na mapie Gdańska. Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.

Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska, gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.

Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.

Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Zmiany w komunikacji miejskiej wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę i PKM from Trojmiasto.pl


Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.

- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.

Sprawa oczywiście rozbija się o pieniądze, a dokładnie dopłaty z budżetów gmin do biletów i wyrównania utraconych dochodów z tytułu zniżek dla przewoźnika na sieci PKM, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej.

Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.

- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).

Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.

Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • Kurcze... (3)

    .... korzystam z linii 167,168, 367 wszystko jechało do Gdańska Głównego i nie mieliśmy połączenia z Moreną i Wrzeszczem a teraz jak jest PKM do Wrzeszcza to mamy 168 do Wrzeszcza i 167 na Siedlce...genialne po prostu ktoś musiał się nagłowić. Jestem przeciwna takim zmianom. Jak mają dojeżdżać ludzie na Stogi, Jelitkowo? Tylko 3 przesiadki? A Hucisko wyłączone i dygasz przejściem podziemnym. To jest KPINA.

    • 63 1

    • dokładnie, beznadziejna organizacja dla Niedźwiednika, Złotej Karczmy, Jasienia, Karczemek itp

      chyba zależy im na zniechęceniu ludzi do komunikacji miejskiej - pierdyliard przesiadek na kilku kilometrach

      • 15 1

    • trzeba przesiąść się na samochód...Jasień z centrum bez połączenie bezpośredniego...KPINA

      • 9 1

    • granda w biały dzień

      Jesli autobus 167 i 168 z Karczemek nie bedzie jechał do centrum tak jak teraz ja przesiadam się na samochod. Nie bede traciła czasu i energii na przesiadki

      • 12 1

  • A może by tak decymbały o tramwaju na orunię górną pomyślały?!

    Orunię Płd. poZBAWIONO najpierw 254, poTEM 113-tki (Ptasia), 256 jeździ raz na 1 1/2 h...A jak ktoś słusznie zauważył: Tam gdzie dociera tramwaj, tam jest miasto!

    • 15 3

  • mogło być tak jak wcześniej - nikomu to nie przeszkadzało (3)

    Bilety są niby te same dla wszystkich, lecz nadal nic się nie zmienia. Dlaczego urzędnicy z ZTM nie przejadą się rano czy popołudniu tramwajem linii 3 lub 5. Polecam naprawdę ten codzienny ścisk i tłok jak sardynki w puszce. Teraz jest lato, każdy jedzie na plażę i to jest ok. Ale nie w porządku jest natomiast, że stare oraz wysłużone jednostki typu 105N, które już dawno powinny zostać pocięte na żyletki nadal funkcjonują i mają się nadzwyczaj dobrze. Czemu mam płacić 3,60 PLN za przejazd złomem, skoro Pesa pojedzie na tzw. tyły Gdańska? Ja też chcę jechać w komfortowych warunkach. To jedna sprawa.
    Druga natomiast to fakt, że włodarze ZTM zapomnieli, że Gdańsk nie składa się tylko z Śródmieścia, Siedlec, Migowa, etc. Czyżby inne dzielnice nie potrzebowały zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej (czytaj: dołożenia większej ilości linii)? Do Brzeźna i Stogów jeździ zaledwie 1 (słownie: jeden) tramwaj w każdym kierunku, bo obsługuje jeszcze linia 5 i to ma być w porządku? Autobus też, bo jedynie 148 i 158 (w późniejszym terminie) oraz 111. Bezsensowna logika. To fajnie będzie jak zabierzecie linię 8 na Siedlce. Masakra normalnie. Powodzenia życzę.

    • 30 3

    • najpierw remont torów na Stogi..

      ...potem mozna tam dawać PESy. Poza tym - zgadzam się w pełni.

      • 6 1

    • Ale gienek piszczysz (1)

      A prawda jest taka, że 3 zapełnia się dopiero na Kosciuszki. Wyjąwszy wieczory i weekendy poza sezonem, kiedy w ogóle powietrze wozi...

      • 0 0

      • Widać, że "trójki" Pan na oczy nigdy nie widział. Trójka jest zatłoczona już od Zimnej.

        • 1 0

  • michel

    Bardzo mi sie podoba ta propozycja, gratuluje. Prosze tylko o jak najszybsze wprowadzenie jednego biletu na wszystko. I prosze o jeszcze tramwaj z moreny na stogi i do jelitkowa bo tam pracuje. dziekuje

    • 7 8

  • MASAKRA (1)

    10 i 12 tylko w szczycie co 10 minut - poza szczytem co 20. Po cichu obcięta częstotliwość 12-ki w międzyszczycie (bez kursów do Wrzeszcza? Bez wzmocnienia w soboty???) i dodanie do obłożenia przy aktualnej częstotliwości jeszcze Migowa. Likwidacja 142 i 183..

    Generalnie beznadzieja. 10 i 12 powinno przez cały dzien jechać co 10 minut!

    Autobusy - cięcia logiczne i zrozumiałe i sensowne - po co dublować tramwaj. Ale tak rzadko tramwaje???? Budujemy linię tramwajową by jeździła w wiekszości dni przez cały tydzień co 20 minut (poza szczytem)?

    Kurde a tak niedawno obgadywaliśmy Gdynię, że tnie połączenia i likwiduje kursy a tu po cichu w Gdańsku - też cięcia...

    • 23 9

    • Kiedyś jeździła na Siedlce 10 11 i 12. Później 11 zlikwidowano a 10 częstotliwość obcieli o połowę

      • 3 0

  • Karczemki (1)

    Jasień ma swój przystanek PKM i dodatkowo dostał linię do przystanku Kiełpinek. Karczemki nie dość, że nie mają przystanku to nawet autobusowego połączenia nie otrzymały. Kto to wszystko wymyśla????? Po drugie jak wszyscy zaczniemy się przesiadać na tramwaje na Siedlcach to nawet odjazdy co 5 min nie rozładują natłoku. Czy ktoś sprawdzał z jaką częstotliwością kursowały autobusy po Kartuskiej i z jaką ilością pasażerów, gdzie i tak była alternatywa w tramwajach..... Szczerze to naprawdę obawiam się września!!!!!!

    • 33 3

    • Jasień i przystanek PKM? hahahah

      To że go tak nazwali wcale nie oznacza że przystanek przyda sie mieszkańcom Jasienia którzy muszą podjechać do niego autobusem albo dygać pieszo 20-30 minut. Powinni go nazwać PKM Myśliwska albo PKM Wróbla Staw

      • 15 2

  • Przecież teraz są tak denne linie tramwajowe (1)

    Np z Zaspy do galerii Bałtyckiej najlepiej iść pieszo bo taniej i szybciej. Tramwajem czeka nas wycieczka przez Przymorze i Oliwę albo Dolny i Górny Wrzeszcz. Na Uniwrrek podobnie. Jedyna sensowa linia czyli 8 zostanie skierowana na Siedlce. Kiedyś na Siedlce jeździła 12. Teraz bez przesiadki to się chyba nie da przejechać najbardziej odległych przystanków. Czyli Jelitowa, Stogów, Siedlec, Chełma, Moreny.

    • 15 2

    • Narzekania i nic dalej

      Po kilku dniach narzekania zamilkna, zas za kilka lat wybierzemy ta sama wladze, ktora zatrudnia takich "geniuszy" od transportu publicznego.
      Licze ze osoby tu narzekajace przylacza sie do zapowiadanej akcji odwolania P.Adamowicza. Wtedy zaistnieje szansa ze wladze zacznie sluchac mieszkancow.

      • 9 0

  • Uważam że jeśli ludzie których wybraliśmy się z nami liczą powinno byc zrobione referendum ale jak wiadomo mają nas w d u p i.e dlatego jak już wiele osób na tym forum zauważyło więcej osób przesiądzie się na własny transport ja już dawno to zrobiłem po likwidacji autobusu b którym jechałem do pracy 10 minut bez przesiadki no i do tego bierzcie pod uwagę zimę musiało by mnie porąbać żeby przesiąść się na komunikację bo pracuję na dworzu wiec przez cały dzień mam dość mrozu a jeśli to wszystko jest takie super to niech urzędnicy dadzą nam przykład i przesiądą się na komunikację a na dowów zlikwidują swoje parkingi bo po co są potrzebne skoro komunikacja jest taka dobra

    • 27 1

  • Zostawcie 167 i 168 do centrum Gdańska!

    Jaki jest sens dla tysięcy ludzi wydłużania czasu jazdy o jakieś 10 minut+ czas na przesiadkę?
    (tramwaj jedzie na tym odcinku Kartuskiej wyjątkowo wolno).

    A pomysł z linią 168, aby jeździła przez najbardziej zakorkowane ulice Gdańska do Wrzeszcza to już jakiś absurd.

    Przecież w godzinach szczytu nie ma najmniejszej szansy na punktualne dotarcie autobusu z Wrzeszcza na przystanek przesiadkowy na Siedlcach!

    • 48 0

  • Czyżby towarzysz L. wypełzał.. brzydzę się karaczanami...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane