• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wodny znów ma pływać do Sobieszewa

Katarzyna Moritz
17 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Linię F6 obsługiwane są przez niewielkie stateczki sprowadzone z St. Petersburga, które mieszczą 40 pasażerów i 5 rowerów. Linię F6 obsługiwane są przez niewielkie stateczki sprowadzone z St. Petersburga, które mieszczą 40 pasażerów i 5 rowerów.

Po kilku latach przerwy na Wyspę Sobieszewską zobacz na mapie Gdańska znów ma zawijać tramwaj wodny. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pierwsze rejsy rozpoczną się 27 czerwca. Tym razem będzie tam pływać miejska linia F6, kursująca do tej pory na trasie Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa.



Czy byłeś kiedyś na Wyspie Sobieszewskiej?

Już kilka lat temu sugerowaliśmy władzom Gdańska, by obecnie pływający tramwaj miejski F6, kursujący na trasie Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa, wydłużył trasę i po sąsiedzku zawijał też do Sobieszewa. Tym bardziej, że na tej trasie tramwaj ten pływa zazwyczaj w niewielkim obłożeniu, a przystanek przy Wyspie Sobieszewskiej stałby się atrakcją tej linii.

Teraz pomysł ten ma być wcielony w życie. Jak dobrze pójdzie, tramwaj F6 zacznie zawijać na Wyspę Sobieszewską już od 27 czerwca.

- Funkcjonowanie tej linii było też związane ze złym stanem nabrzeża na wyspie. Obecnie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej wyremontował je. Niedawno byłem tam z wizytą, razem z radną Beatą Dunajewską i analizowaliśmy kursowanie linii F6 na tej trasie. Musimy jeszcze uzgodnić użytkowanie tego nabrzeża, ale chcemy, by linia została wydłużona i wydaje się, że do końca czerwca uda się to wszystko uzgodnić i uruchomić - wyjaśnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. polityki komunalnej.

Miasto jest w trakcie uzgadniania dzierżawy nabrzeża od RZGW i Zlewni Tczew. Ponad 250-metrowy odcinek nabrzeża był remontowany od września 2014 roku do lutego tego roku. Wykonano wtedy nowe obniżenie do cumowania dla małych jednostek, pirs dla lodołamaczy, który wyposażono w system odbojowy i cumowniczy, drabinki, barierki oraz oznakowania dla jednostek pływających. Dodatkowo zostało wykonane odwodnienie części nabrzeża wraz z odprowadzeniem wód opadowych. Obecnie jest remontowany sąsiedni odcinek nabrzeża na długości 175 m. Prace mają zakończyć się w sierpniu.

- Tramwaj wodny może tam przybić. Da się to zrobić, mimo tego, że trwa jeszcze drugi etap remontu. Podczas pierwszego wykonano takie obniżenie, które pozwoli spokojnie przycumować i takie miejsce zostało przygotowane m.in. pod tramwaj wodny - wyjaśnia Bogusław Pinkiewicz, rzecznik RZGW.

Przy wyremontowanym nabrzeżu w Sobieszewie powstało nowe obniżenie do cumowania mniejszych jednostek. Stare było w fatalnym stanie i zostało rozebrane.  Przy wyremontowanym nabrzeżu w Sobieszewie powstało nowe obniżenie do cumowania mniejszych jednostek. Stare było w fatalnym stanie i zostało rozebrane.
Linia F6 na nowej trasie ma pływać w okresie od 27.06 do 31.08. 2015 r. W analogicznym okresie letnim, przystanek będzie również funkcjonował w latach 2016-2017, tzn. w czasie trwania umowy na świadczenie usług tramwajem wodnym podpisanej z Żeglugą Gdańską Sp. z o.o. Obecnie tramwaj F6 pływa trzy razy dziennie w obie strony i zatrzymuje się na sześciu przystankach: Targ Rybny, Wiosny Ludów, Sienna Grobla II, Tamka, Stogi i Narodowe Centrum Żeglarstwa. Przepłynięcie tej trasy zajmuje 77 minut. Na trasie kursują niewielkie jednostki Sonica, które mogą jednorazowo przewieźć 40 osób i 5 rowerów.

Czytaj też: Tramwaje wodne za ponad 7 mln zł ruszą w rejsy 1 maja

Kursy tramwajów na Wyspę Sobieszewską zniknęły w 2012 roku, po tym jak pomorscy samorządowcy nie mogli się porozumieć. Sopot, a także Gdańsk przestały dokładać do ich funkcjonowania. W efekcie z Gdańska - poza kursami na wyspę - zniknęły też połączenia na trasie do Helu i Sopotu. Obecnie te ostatnie organizuje komercyjnie Żegluga Gdańska.

Tramwaj F4 kursował na wyspę od 2009 roku. Choć linia na początku nie cieszyła się dużym zainteresowaniem, to z biegiem czasu było wręcz przeciwnie. Tramwaj pływał w obie strony cztery razy dziennie i mógł zabrać 80 pasażerów i 10 rowerów. Czas płynięcia wynosił 65 min.

Obecna trasa F6 do NCŻ w Górkach Zachodnich.

Opinie (50) 5 zablokowanych

  • Super wiadomość!!!

    • 3 0

  • Tramwaj do NCŻ czy do Górek Zachodnich?

    Na filmiku widać, że tramwaj wypływa z przystanku Górki Zachodnie a nie jak napisano z NCŻ. No to jest przystanek w NCŻ czy nie ma? Bo z Górek Zachodnich do NCŻ na piechotkę jest ładny kawałek drogi.

    • 0 0

  • F6 do Sobieszewa - tak

    Dwa tygodnie temu płynąłem do Górek Zachodnich. Pasażerów mało. Z Górek do autobusu kawałek.Przydałaby się możliwość powrotu tym samym biletem z Górek Zachodnich do Stoczni Wisły, gdzie jest pętla autobusowa.
    Włączenie Sobieszewa do linii F-6 to dobry pomysł, bo można pójść nad jezioro Karaś czy groblą miedzy Wisła Śmiałą, a jeziorem Ptasi Raj do morza.
    Można rowerem objechać wyspę Sobieszewską aż do Przekopu Wisły.
    Stamtąd można wrócić tramwajem wodnym lub autobusem z Górek Wschodnich do Gdańska.

    • 5 0

  • plywajace szroty

    raz w tygodniu zawsze jakas jednostka nawali sonika czy sonika 1 jednostki sa klejone i tylko malowane moze w srodku sa ladne a co z silownia ktora napedza te szroty .radziecka konstrukcja gniotsa nie lamiotsa tak zyja te jednostki nawet turysci nie wiedza na czym plywaja

    • 0 0

  • tramwaj do sobieszewa

    To nie tramwaj to jakaś taradajka rano płynie pusty a po poludniu zabiera tylko dwoje ludzi bo jest pełny.Czy ci co tym rządzą prostych rzeczy nie są w stanie zrozumieć?Takich awantur jak na filmie będzie więcej i nawet tzw.policja nic z tym nie zrobi albo ludzie zbojkotują te tramwaje i biznes padnie na ryj.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane