• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje od Pesy w cenie, jaką zażyczył sobie GAiT

Maciej Korolczuk, Krzysztof Koprowski
6 czerwca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dwukierunkowe, podobnie jak kursujące już po Gdańsku Pesy Jazz Duo. Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dwukierunkowe, podobnie jak kursujące już po Gdańsku Pesy Jazz Duo.

W kolejnym przetargu na dostawę 15 tramwajów z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 15 pojazdów ofertę złożyła tylko bydgoska Pesa. Jej propozycja cenowa pokrywa się co do grosza z kwotą przeznaczoną na zamówienie przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czyli 138,375 mln zł.



Jak oceniasz jeżdżące już po Gdańsku tramwaje Pesy?

We wtorek otwarto oferty w przetargu na dostawę nowych 15 tramwajów dla Gdańska z opcją rozszerzenia zakupu dodatkowych 15 identycznych pojazdów - o ile spółka pozyska na ten cel niezbędne środki finansowe przed 30 kwietnia 2019 rokiem.

Jest to już drugie podejście do wyłonienia producenta taboru. Poprzedni przetarg został unieważniony, ponieważ producenci wycenili swoje oferty na wyższe kwoty niż wynosił zaplanowany budżet na ten cel.

Tym razem do przetargu przystąpił tylko jeden producent - bydgoska Pesa, która w poprzednim przetargu wygrywała ceną z konsorcjum Stadler-Solaris z Siedlec/Bolechowa k. Poznania (Pesa - ok. 143,9 mln zł, Stadler-Solaris - ok. 144,5 mln zł), ale oferowała krótszą gwarancję.

Pesa w drugim przetargu zaproponowała cenę 138,375 mln zł brutto, czyli kwotę pokrywającą się dokładnie z wydatkiem zaplanowanym na ten cel przez GAiT. Maksymalna kwota zamówienia nie była jednak zaskoczeniem, ponieważ była identyczna, jak w pierwszym przetargu, a o jej utrzymaniu na dotychczasowym poziomie mówił już w kwietniu Maciej Lisicki, prezes GAiT.

Bydgoski producent jeden pojazd wycenił na 7,2 mln zł netto, ok. 1,360 zł netto to koszt specjalistycznego wyposażenia obsługowego, ok. 229 tys. zł netto - pakietu eksploatacyjno-naprawczego, zaś ok. 2,2 mln zł netto - pakietu naprawczego.

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Pod względem długości udzielonej gwarancji, która tym razem nie była już premiowana w przetargu, Pesa spełnia wymagania stawiane przez miejską spółkę - zapewnia 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej, 12 lat na struktury nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz dachu na perforację korozyjną, 10 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze, 10 lat na wady masowe oraz 10 lat na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji.

Pesa deklaruje ponadto dostawę pierwszych pięciu tramwajów w terminie 11 miesięcy od powiadomienia przez GAiT o uzyskaniu dofinansowania unijnego. To o cztery miesiące krócej niż maksymalny okres narzucony przez miejską spółkę.

Obecnie trwa sprawdzanie oferty pod względem formalnym oraz spełnienia pozostałych wymagań przez GAiT. Przypomnijmy, że pojazdy muszą być dwukierunkowe, w pełni niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, System Informacji Pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Miejsca

Opinie (233) 4 zablokowane

  • Pesa Jazz duo to obecnie najlepsze tramwaje w Polsce (1)

    • 1 2

    • chyba dla motorniczego

      wzrostu 1m50cm bo nikt wyższy się tam normalnie nie zmieści i w ludzkich warunkach tam nie poprauje tak mało miejsca jest w kabinie.

      • 1 0

  • Gwarancja

    Wszystko OK.tylko co po gwarancji jesli firma zbankrutuje???Z tego co slyszalem Pesa ma problemy finansowe i niewiele brakuje do Bankructwa???

    • 2 0

  • Po co nowe

    jak i tak nie będą naprawiać, po gwarancji wszystkie będą walić hamulcem awaryjnym, gdyż pozostałych nikt z oszczędności nie naprawia, a GAiT to komercyjna firma obecnie i niw będą w to inwestować skoro są monopolistami na rynku Gdańskich tramwajów, wolą kupić nowe autobusy i wynajmować innym prywatnym firmą

    • 1 0

  • Taniej wyjdzie wozić wszystkich taksówkami niż zakup tych tramwajów + ceny biletów i dopłaty do biznesu od Państwa to wszystko i tak wychodzi drożej niż latami wozić ludzi taxi

    • 0 1

  • tramwaje z Pesy

    Dlaczego siedzenia pokryte są materiałem,to jest siedlisko bakterii.Jak one są sprzątane.

    • 2 0

  • Wróżka

    Piszą;"" propozycja cenowa pokrywa się co do grosza z kwotą przeznaczoną na zamówienie przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czyli 138,375 mln zł.".

    U WRÓŻKI byli.

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tramwaje-od-Pesy-w-cenie-jaka-zazyczyl-sobie-GAiT-n113563.html?strona=1#opinie#tri

    • 1 0

  • Przestepcza ustawka

    Wynik tzw licytacji znany byl od dawna.Pesa miala i musiala wygrac,klasyczna ustawka Budyniowskiej ekipy.Wlasciciel Pesy to dobroczynca PO, a wiadomo Gdansk to matecznik owej jedynie slusznej Partii.O dziwo ,zlamano zasade i prawo Unii Europejskiej,ktore mowi,ze przetarg jest wazny,gdy uczestniczy w nim co najmniej 2 oferentow (jesli pieniadze sa z Unii).Zamiast kupic doskonale,wytrzymale,bezawaryjne,tramwaje z dlugim okresem gwarancji i serwisem kupiono awaryjne badziewie,ktorego najwieksza zaleta jest niska cena i gniazdka do ladowania komorek.Gdanskcoraz bardziej przypomina "Folwark zwierzecy" Georgea Orwella.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane